Bent
Karl Jacobsen. Forskelligheder, 1995, er en privat bestillingsopgave.
Maleren Bent Karl Jacobsen, som jeg havde mødt på San Cataldo og
derefter var blevet gode venner med, ønskede at få et
præsentationskatalog, et kunstnerisk visitkort i bogform. Asbæk Edition
ville stå for distributionen, men i øvrigt var det Bent Karls eget
projekt. Jeg skulle skrive en portrætartikel om ham og interviewe ham.
Desuden skulle kataloget indeholde gengivelser af et udvalg af hans
værker. Det sidste havde jeg ikke nogen indflydelse på.
Bent Karl fungerede som de facto
redaktør, men det bliver ikke sagt noget sted i det færdige katalog.
For kan man redigere en bog om sig selv? På katalogets forside står der
”Bent Karl Jacobsen” øverst oppe, dér hvor forfatternavnet plejer at
stå, og ”Forskelligheder” på titlens plads. På ryggen gentages dette
mønster. Udenforstående må tro, at Bent Karl Jacobsen har skrevet en
bog – det kunne f.eks. være en digtsamling – med titlen Forskelligheder.
Men den eneste, der har leveret
tekst til bogen, er mig, og på bagklappen anføres jeg som
copyrighthaver til teksten. Da der ikke er anført andre
rettighedshavere, har man på bibliografi.dk anført mig som forfatter
til et værk, der hedder Bent Karl Jacobsen.
Forskelligheder, og den opskrift har jeg fulgt i min
bibliografi. – Alt dette ikke for at fraskrive eller tilskrive mig
ansvar og rettigheder.
Det var en herlig opgave at
skulle løse. Der var to-tre minutters gang her fra Teresas og min
lejlighed i Kleinsgade til Gitte Edmunds og Bent Karls hyggelige
kunstkammer på Vodroffsvej. Vi havde været der til fester og
vinsmagning flere gange, men denne dag var noget særligt. Bent Karl
modtog mig, som var jeg repræsentant for verdenspressen. Han talte højt
og tydeligt og i velforberedte vendinger. Jeg skulle bare holde
mikrofonen og føre samtalen videre. Da jeg ikke tidligere havde gjort
meget i interviews med billedkunstnere, havde jeg forberedt mig godt.
Det gik deruda’. Og hvis Bent Karl havde åbnet for sit uudtømmelige
arsenal af anekdoter, kunne vi have fortsat i dagevis. Men han var i
det seriøse hjørne og ville revidere billedet af sig selv som den glade
maler.
Da bogen udkom, var der en
anmelder, der skrev, at jeg godt kunne have gået mere kritisk til ham!
|