Da Gretelise Holm blev bedt om
at skrive et essay om glæden ved mænd til en antologi med titlen ”Med
kærlig hilsen” (1984), svarede hun med et skrivestykke under den
alternative titel: ”Glæden ved offensiv feministisk humor, set i lyset
af repressiv tolerance”. Ordlyden var så over-akademisk, at læseren
straks fik færten af en litterært udarbejdet ironi. Og artiklens optakt
bekræftede denne fornemmelse:
En sag
er relativt
forskellig
alt efter, fra
hvilken side
man
ser den. Og nu og
da skal man sætte
den
blinde kikkert
for det døve
øre,
mens
man
tæller
de lyse timer. Der er
ikke noget,
der er så
skidt,
at det
ikke er
godt for nogen andre. Og hvorfor skal
det hele være så trist,
når
et smil i hverdagen varmer uden at tynge
på finansloven.
Det
drejer sig bare
om at se
lidt mere
positivt
på
det hele. Som Jyllands-Posten,
der
jublende
meddeler,
at kriminaliteten
vil falde,
fordi der
fødes
færre
børn.
Her er en prosaist, der
arbejder med humor som virkemiddel. Hun puster nogle talemåder op, så
de eksploderer.
Den første sætning er en pleonasme, en ’dobbeltkonfekt’. Ordet
”relativt” er overflødigt, fordi det, som ligger i ordet, allerede er
sagt i den øvrige del af sætningen. Banaliteten i udsagnet (’alt er
relativt’) bliver tydeligere af dobbeltkonfekten. Og de efterfølgende
sætninger gør det klart, at virkningen er tilsigtet.
Den anden sætning byder på en
såkaldt katakrese, dvs. brug af
indbyrdes uforenelige billeder. De faste vendinger ’at sætte kikkerten
for det blinde øje’ og ’at vende det døve øre til’ nedbrydes og blandes
sammen med den effekt, at de døde metaforer bliver levende for øjnene
af læseren i absurde billeddannelser. Opfordringen til kun ’at tælle de
lyse timer’, mens man ser alt dette for sig, understreger det bevidste
og godartede i katakresen.
Den tredje sætning er et
eksempel på det, digteren Benny Andersen kalder en vending.
En talemåde, hvis betydning er slidt ned til det næsten intetsigende,
’Intet er så galt, at det ikke er godt for noget’, får pludselig en
konkret (fordelingspolitisk) betydning, fordi ’noget’ erstattes af
’nogle andre’. At kalde en sådan operation en vending
er en poetisk leg med ord. To betydninger af
’vending’ er bragt i spil. En slidt vending (frase) får nyt liv gennem
en verbal vending (operation, ombytning). (Benny Andersens vendinger
står i digtsamlingen Chagall &
skorpiondans, 1991).
Den fjerde sætning mimer noget
godtkøbsfilosofi om at smile og være glad, indtil også den bryder
sammen, dels fordi metaforerne ”varmer” og ”tynge” ikke passer sammen,
og dels fordi de abstrakte tilstandsbeskrivelser ikke lader sig
forbinde med noget så konkret som finansloven.
Men med finansloven nærmer vi
os et betydningslag, som har med samfundet at gøre, og det fortsætter
med Jyllands-Posten i den femte sætning, hvor skribenten tydeligt
stikker hovedet frem gennem to lag ironi. Sætningen om bare at se lidt
mere positivt på det hele er så åbenlyst lalleglad, at man forstår, at
der er tale om ironi. Og med eksponeringen af Jyllands-Posten, der
”jublende” meddeler en sandhed, der er så selvfølgelig, at den ligner
en vittighed, er skribenten ved at vende sit muntre maskingevær mod
samfundets absurditeter.
I stedet for at begynde med at
fremstille en sag, har hun forsøgt at fange læserens interesse gennem
sprogligt vrid og bid. Det kræver et vist revy- og entertainertalent.
Men i vores sammenhæng er det ligefuldt sagprosa, en optakt til et
essay. Snart dukker der da også noget rent sagsfremstillende tekst op.
Gretelise Holm fremlægger nogle
oplysninger, der skal dokumentere magtforholdene mellem kønnene:
Hver
anden mand
inden for kontorområdet
er i dag overordnet.
Det gælder
kun hver femogtyvende
kvinde.
De neutrale og faktuelle
oplysninger får imidlertid ikke lov til at stå længe, før ideologiske
påstande og tolkninger sætter ind:
Samtidig
med, at mændene
selv har besat
chefposterne,
har de
opdyrket
kult, myter
og mystik omkring sig.
Myterne taler
om den hårde
arbejdsbyrde,
det
tunge ansvar,
som cheferne
må
bære
på deres
skuldre.
Holms styrke er, at hun søger
at underbygge sådanne almene påstande med egne erfaringer, og her har
hun frihed til at karakterisere gennem satire og konkludere med morbid
humor. Bemærk i øvrigt undervejs parentesen, hvor teknikken fra
optakten genbruges:
20 år i
journalistik
og som ansat
i både
den
private og
offentlige sektor
har
bragt mig tæt på mange,
mange
chefer. Og
nu vil jeg afsløre
en velbevaret
hemmelighed om dem: Gennemgående
og generelt bestiller de
ikke
ret meget.
Mange
af dem
går rundt og klør
sig i overskægget
eller andre
steder,
mens de
keder sig bravt. Deres
kvindelige sekretærer
arbejder
typisk langt mere end de
selv gør. Og
hyppigt langt mere kvalificeret.
(Bag
enhver mand med
succes står der en
kvinde –
og undrer sig.)
For
at styrke selvfølelsen går
cheferne til møder,
spiser frokoster
og drikker
gennemgående
for meget.
Glæden ved denne
manderolle
– set
i feministisk perspektiv
– er,
at den slår
sine
mænd
ihjel. De
dør
bogstavelig
talt af den. Og
de dør så
tidligt,
at de
trækker ned i
middellevetiden for
mænd.
I betragtning af, at hun
egentlig skulle skrive om ”Glæden ved mænd”, er hun her kommet ret
langt ud. Nu handler det om glæden ved, at mændene dør af deres
levevis. Men det akademiske indskud ”set i feministisk perspektiv”
signalerer, at det ikke er en glæde, hun kan stå fuldt og helt inde
for. Hun driller opgavestilleren – og underholder læseren – indtil hun
til sidst alligevel går ind på præmisserne og lader sin ellers sprælske
prosa tæmme i velmenende, men trætte linjer som disse:
Jeg
elsker
mænd, og det er
mig en
dyb glæde,
at så mange af dem
efterhånden
har vendt sig mod mandskulturens struktur og idealer.
Det
er
mig en
dyb
glæde,
at mange
unge
mænd i dag siger
nej
til
at lægge
deres
personlige
lod i terrorbalancens
vægtskål.
Resten af essayet kan læses i
den Holm-antologi, som Gretelise Holm selv har redigeret: På tryk (HarperCollins, 2019).
Gretelise Holm er kvinden, der
tager skæbnen i egen hånd. Hun vil selv styre sit eftermæle. Hun har
selv lagt forlag til sine erindringer i to bind. Forlaget hedder Teli
efter hendes journalistiske mærke, som er trukket ud af Gretelise. Bøgerne har titler i tre led Jesus, pengene og livet og Kærligheden, kampen og livet (2012 og
2014). Det sidste bind bærer undertitlen ”En erindringsdebatbog”. Der
ligger en indrømmelse i denne genrebetegnelse: Gretelise Holm kan ikke
lade være med at diskutere de emner, erindringerne fører hende igennem,
hvilket får den konsekvens, at hendes erindringsprosa i bogform bliver
mere løs og springende i formen end hendes journalistiske prosa på
avispapir.
Som journalist er Gretelise
Holm af den engagerede type. Neutral formidling eller fortælling er
ikke nok for hende. Hun bider sig fast i en sag og undersøger ikke
blot, hvad der er ’op og ned’ (den faste vending for journalistisk
arbejde i dag), men også, hvad der er ret og uret. Virkeligheden og
sandheden er for hende noget, man kæmper om.
Det sociale stof og retsstoffet
lå godt for hende, men hun fik først lejlighed til at dyrke det
intensivt til sidst i sin karriere som dagbladsjournalist, dvs. i de
sidste af hendes år på Politiken (1974-1982). Forinden havde hun
skrevet allround journalistik på Kolding Folkeblad, Vestkysten og
Børsen og om radio- og tv på Berlingske Tidende (1968-71) og Politiken
(1971-74). Gretelise Holm befandt sig bedst dér, hvor der var noget at
debattere. Var der ikke andet på tapetet, så afgav
ligestillingsproblemerne på hendes egen arbejdsplads altid stof til
diskussion.
Som 17-årig journalistelev
noterede hun øverst oppe i sin scrapbog: ”Mandag 15/7-63 startede jeg
min journalistiske karriere på Kolding Folkeblad med det hellige hverv
at smøre rundstykker til det øvrige personale på redaktionen”.
Spændingsforholdet mellem ”karriere” og ”rundstykker” varslede
eksplosioner forude.
Da Gretelise Holm tyve år og
mange kampe senere forlod dagbladsjournalistikken, var det for at blive
lærer og senere prorektor på Danmarks Journalisthøjskole, hvor hun
virkede til 1989. Siden har hun arbejdet som freelancer og forfatter.
Den litterære åre, som hele tiden havde været til stede i hendes
journalistik, lod hun få frit løb i romaner, begyndende med
Afrika-romanen Mercedes-Benz-syndromet (1998)
og fortsættende med en serie kriminalromaner med Karen Sommer som
hovedperson (2002ff). Trods skiftet til fiktionen opfatter Gretelise
Holm sig stadig som journalist.
Hvis ligestillingskampen er
Gretelise Holms hovedtema, så er artiklen ”Skiderikker og stortabere”,
som blev bragt som kronik i Politiken den 5. november 2006, hendes
hovedværk. I en fodnote til optrykket i På
tryk skriver Gretelise Holm: ”Nok min mest læste og citerede tekst
overhovedet gennem alle 55 år. Den rundsendes og deles stadig på nettet
og på de sociale medier cirka en gang om måneden, og jeg møder mange,
der som det første taler om denne kronik, der åbenbart beskriver et
fænomen, som mange – både mænd og kvinder – genkender.”
Sandhedsværdier skal man ikke kaste
vrag på, men mange læsere husker utvivlsomt artiklen for dens
uforfærdethed og dens skånselsløshed.
Artiklen skilte sig ud fra
tusinder af almindelige avisartikler ved at gå i frontalt angreb på
navngivne, magtfulde mænd i mediebranchen, Hans Engell, Claes Kastholm
Hansen, Jørgen Flindt Petersen og Erik Stephensen.
Det var en artikel, som var
egnet til at lukke døre. Den blev rigtignok til på et tidspunkt, hvor
Gretelise Holm havde forladt pressen og ikke skulle søge flere
stillinger. Men hun kunne i andre sammenhænge løbe ind i disse
magtfulde mænd og deres venner.
Der var utvivlsomt også
redaktører og journalister, der mente, at det var principielt forkert
at skide i egen rede, og når Holm i optakten til kronikken skrev, at
hun var klar over, at hun brød et tabu, er det formentlig denne
uskrevne regel, hun hentydede til. Gretelise Holm måtte også forudse,
at der blandt læsere uden for journalistfaget ville være dem, der fandt
tonen urimelig hadsk. Men ny var den tone ikke. Helt fra grundlæggeren
Viggo Hørups tid havde der på Politiken været en tradition for
hadefulde portrætter. Frejlif Olsen fortsatte traditionen på Ekstra
Bladet i håb om at blive slæbt for domstolene.
Hvad der gjorde Gretelise Holms
kronik til et scoop var dette: I stedet for endnu en gang at undre sig
over, hvor svært det fortsat er for kvinder i mediebranchen
at kvalificere sig til stillinger med magt og
indflydelse, valgte hun at opholde sig ved en iagttagelse, hun med
stadig stigende forbløffelse havde gjort, nemlig at det praktisk taget
er umuligt for mænd at diskvalificere sig til den type
stillinger, som kvinder har svært ved at få.
Gretelise Holm kaster nyt lys over et
problem ved at vende det rundt og se det fra en anden vinkel. Hvad hun
gjorde på mikro-niveau med de
slidte fraser, gør hun nu på makro-niveau med
en fortærsket problemstilling. Hun drejer på den, foretager en vending.
Portrætteksten er lumsk. Udadtil er
den korrekt. Den følger gangen i det almindelige fødselsdagsportræt,
men den bryder med alle de kendte normer. Jeg har kursiveret alt det,
man ikke plejer at skrive i den slags tekster:
”Ekstra Bladets chefredaktør Hans Engell var oprindelig uddannet
journalist, men gjorde sig aldrig bemærket som
sådan. Han gik i stedet ind i politik og var i korte perioder
konservativ minister. Hans daværende chef,
Poul Schlüter, har ikke meget pænt at sige om hans indsats (i
portrætbog fra 2006).
Op gennem 1990erne gjorde Hans Engell
sig nemlig – ifølge mange kilder - mest
gældende som en hensynsløs og intrigant drukmås, der var stærkt
medvirkende til, at Det Konservative Folkeparti blev slået i stumper og
stykker på grund af magtkampe. Det hele kulminerede, da Hans
Engell i 1997 – i fuldskab – torpederede en
betonklods på motorvejen og måtte forlade dansk politik.”
Alt dette fremtræder som var det et
researchet og tilstræbt objektivt billede af Hans Engell. Men hvis det,
der står her, er sandt, og der ikke er mere at lægge til, bliver det
uforståeligt, hvordan nogen har kunnet udnævne Engell til noget seriøst.
Holm forudsætter, at et mandligt
netværk (som altså hævdes at eksistere) skulle have løftet ”en falleret
og fordrukken konservativ politiker” (hvilket forudsættes at være
sandheden om Engell) frem som chefredaktør:
Det siges, at vi kvinder skal lære at
”netværke” for at få de gode stillinger, og jeg vil af mit hjertes
naivitet gerne spørge bestyrelsen for Politikens Hus:
Hvad er
det for et mandligt netværk, som opsamler en falleret og fordrukken
konservativ politiker, for at gøre ham til chef for et af Danmarks
største dagblade, Ekstrabladet? Jeg
forstår det simpelthen ikke.
Det
forholdt sig jo ikke sådan, at Hans Engell nogensinde havde gjort sig
gældende som journalist eller havde erfaring med dagbladsdrift
overhovedet.
Og man
ville umiddelbart forestille sig, at det ville ”trække ned” i
kvalifikationerne hos en potentiel leder, at han havde ødelagt og
splittet sin tidligere gruppe med magtkampe og intriger?
Men nej,
mænd kan ikke diskvalificere sig. Og kvinder kan ikke kvalificere sig
til de betydningsfulde stillinger i medierne.
Og så fortsætter hun med Claes
Kastholm Hansen (skiderikken) og Erik Stephensen og Jørgen Flindt
Pedersen (stortaberne). Hun medgiver, at historierne er meget
forskellige, Kastholm gik amok en nat i drukkenskab, Stephensen og
Flindt Pedersen satte 400 millioner over styr på relanceringen af
dagbladet Aktuelt. Men fælles for dem
var, at de fik fine stillinger
bagefter.
Gretelise Holm spørger til sidst, om
den kendsgerning, at mænd ikke synes at kunne diskvalificere sig er
selve årsagen til den manglende ligestilling? Hun svarer selv: ”Det er
klart, at når der er et begrænset antal pladser i toppen, og mænd ikke
på nogen måde kan diskvalificere sig, så bliver det svært for kvinderne
at finde ledige pladser.”
Det er en besnærende konklusion på en
tekst, der er så energisk og bestemt i sit udtryk, at man – forfatteren
og læseren – glemmer at stille spørgsmål til argumentationen: Er de tre
cases repræsentative og sammenlignelige? Er de bestyrelser m.v., som
ansætter folk som Engell, Kastholm & co., dumme og helt uden
fornuftige grunde? Kan det sandsynliggøres, at skiderikkerne og
stortaberne ikke ville blive samlet op igen, hvis de var kvinder?
Lad mig indskyde en personlig
bemærkning: Jeg har læst ”Skiderikker og stortabere” mange gange og med
blandede følelser. Min insider-viden om de personer og forhold,
Gretelise Holm beskrev, sagde mig, at hun havde fat i nogle ubehagelige
sandheder, men at hun blæste dem ud af proportion og afstedkom en
storm, hvilket i sig selv er en kvalitet inden for debatgenren. Da
Journalisthøjskolens Forlag bad mig redigere et udvalg af
bevaringsværdige artikler skrevet af kvindelige journalister, var
Gretelise Holms ”Skiderikker og stortabere” et selvfølgeligt valg (De tålte mosten. 39 kvindelige journalister,
Ajour, 2013).
Journalistik skrives ind i døgnet. De
fleste artikler er halvdøde dagen efter og stendøde, når der er gået et
år. Et lille mindretal bliver ved med at udstråle varme, fordi
forfatteren har lagt en glød ind i dem.
På intet tidspunkt har denne tekst
ladet mig kold. Seneste gennemlæsning gav mig let forhøjet blodtryk.
Det er ikke vurderingskriterium, men jeg vil godt acceptere det som en
værdi-indikator.
Der må være kvaliteter i en
journalistisk tekst, der igen og igen får blodet til at rulle.
Jeg har aldrig mødt nogen, der udtalte
sig neutralt og afslappet om ”Skiderikker og stortabere”.
Selv siger Gretelise Holm: ”når al min
øvrige skribentvirksomhed engang er gået i glemmebogen, tror jeg, at
den kronik vil blive stående” (Kærligheden,
kampen og kloden, 2014:429).
|