De senere år er behovet
for en kort, anti-autoritær, ”no bullshit”-tilgang til emnet
opgavevejledning vokset. ”Skriv bedre opgaver”er ikke kun en kort
vejledning, men også en kritik af uddannelsesinstitutionen, især dens
højere niveauer. En kritik, som efter min vurdering er en nødvendig
forudsætning for at kunne levere en realistisk rådgivning til
opgaveskrivende elever. Fordi rådgivningen ellers kommer til at foregå
i en idealiseret, magtfri skolestuevirkelighed, som systemet selv
holder frem, men som enhver elev fra egne erfaringer ved ikke er
virkeligheden.
Hvis du ikke gider læse
en tung bibel, inden du skriver en opgave, så læs "Skriv bedre opgaver
- i folkeskolen, på gymnasiet, på universitetet, 2.rev.udg."
Opgavevejledningen, som Fanden ville skrive den, hvis han gad. Kort og
godt - og skråt op. Udkom i 2013 som e-bog, nu som paperback.
Bogen er en opdateret,
revideret udgave af ’Skriv bedre opgaver – i folkeskolen, på gymnasiet,
på universitetet’ som udkom første gang i 1995. Bogen anskuer den
skriftlige opgave fra elevens jordnære perspektiv og giver en række
yderst konkrete anvisninger på, hvordan man bedst scorer et godt
resultat. Forfatteren trækker både på sine erfaringer fra sine tre
børns skolegang, fra sine mange år som censor ved studentereksamen i
dansk stil og som vejleder af flere hundrede universitetsspecialer – og
fra sine indsigter som forsker i retorik og sprogbrug.
|