Akut
hjælp ved
Sådan klarer
du bedst mundtlig eksamen
Til eksamen bedømmes ikke kun
dine rent faglige kvalifikationer. Det er vigtigt at du er til stede
som person. Du skal danne den bedst mulige ramme for det faglige
indhold som er eksamens officielle emne.
Din lærer gør sig umage for at
leve op til sit eget billede af den ideelle lærer, som brænder for sit
fag og sine elever som mennesker.
Censors vurdering begynder
straks du viser dig i døren.
Du skal være klædt omhyggeligt
på. Eksamen er jo en særlig, ophøjet begivenhed hvor resultatet af
mange udbytterige undervisningstimer skal forevises. Samtidig skal tøj,
frisure osv. udtrykke din personlighed. Du må ikke bare være en
upersonlig påklædningsdukke. Der skal helst være små personlige
detaljer i dit tøj eller udseende. Du skal være stolt over at være dig.
Du må ikke være knust under fagets umenneskelige byrder.
Lad være med at bruge energi på
at skjule din nervøsitet. Den viser jo at du tager situationen meget
alvorligt — ligesom dine bedømmere gør.
Udtryk energi og optimisme med
din ansigtsmimik og gang. Søg øjenkontakt, nik og smil til din lærer
når du kommer ind, og hurtigt derefter samme behandling til censor.
Lad være med at være overfrisk.
Hvis de fyrer et par løse bemærkninger af inden det alvorlige begynder,
så reager oplagt og villigt — men bliv ikke dominerende.
Tag imod ethvert tilbud om at
vise initiativ. Det viser du kan træffe et valg og har overskud.
Stil kun undtagelsesvis
spørgsmål til lærer og censor. Ellers vil det virke som om du overtager
lærerrollen og reducerer dem til elever.
Hvis du bruger en disposition
for et længere svar, så sørg for at blive færdig med hovedpunkterne
førend du dykker ned i underpunkterne. Tag et ur med ind, så du hele
tiden ved hvor meget tid der er tilbage.
Sørg for at få dine svar til at
fylde mest muligt. Eksamen er dit ophørsudsalg: Alt skal væk! Og giv
dine svar med overbevisning. Jo mindre du har at sige, jo vigtigere er
det at sige det med overbevisning.
Giv læreren mulighed for at
hjælpe dig. Hvis du ikke umiddelbart kan svare på et spørgsmål, så træd
vande: Begynd at svare på et lidt andet spørgsmål, og regn så trygt med
at læreren vil træde hjælpende til.
Sig aldrig: ”Det ved jeg ikke”.
Kun hvis det er absolut nødvendigt, må du overgive dig og indrømme at
du ikke husker svaret lige nu. Jo blødere og vagere du formulerer dig
her, jo bedre grund har læreren til at kaste nogle stikord på bordet
som du kan gætte ud fra.
Hvis du får mulighed for nogle
afsluttende bemærkninger, så sørg for at sige noget som genopfrisker
bedømmernes erindring om den bedste del af din præstation.
Når du går ud, så giv med
ansigtsmimik og bevægelser indtryk af at det er gået godt. Bekræft dine
bedømmere i at det var en rimelig, ja ret god præstation. Smil og nik
til dem, og skrid så ud. Accepter karakteren uden at kny. Du har
sikkert en fremtid med læreren.
Sådan klarer
du bedst skriftlig eksamen
Tag et ur med, så du hele tiden
ved hvor lang tid der er tilbage.
Tag også en retskrivningsordbog
med, hvis du må. Hvis det er en eksamen hvor du har adgang til nettet,
så findes det hele jo dér.
Ved frie former, fx dansk stil,
vil din sprogtone i opgaven give et portræt af dig. Sammen med
indtrykket af din stiltone og holdning til emnet danner censor sig
hurtigt et indtryk af din person og din oplevelse af
eksamenssituationen. Det gælder om at vise initiativ, handlekraft,
optimisme og beslutsomhed. Du skal virke som om du går frisk til
opgaven, fordi den er central og væsentlig. Den inspirerer dig! Husk at
læreren ønsker at hans fag og din person skal gå op i en vellykket
enhed.
Er der tekstbilag til opgaven,
så læs dem grundigt igennem. Streg vigtige passager ind. Skriv
formuleringer — stikord, sætninger eller hele afsnit — ned, som falder
dig ind mens du læser. Sørg for at der er god plads til at føje til og
rette.
Læs disse noter igennem
langsomt og grundigt. Skriv til, føj sammen, tegn forbindelseslinjer.
Det der her gror frem, er din stils krop: emnebehandlingen.
Skriv så din indledning. Hvis
du ikke går til eksamen med computer, så skriv indledningen på et
stykke papir for sig selv. Formuler den væsentligste pointe i det du
har skrevet i noterne (udkastene til din emnebehandling/
kroppen), i en sætning som du så knytter sammen enten med generelle
filosofiske betragtninger, et historisk eksempel, et aktuelt eksempel
fra dansk presse eller et eksempel fra klassisk dansk litteratur.
Skriv herefter afslutningen.
Vent aldrig med at skrive afslutningen til allersidst. Så er der nemlig
stor fare for at du ikke når det. Hvis du ikke skriver på computer:
Skriv afslutningen på et stykke papir for sig selv. Så kan du nummerere
det som sidste side efter du har skrevet emnebehandlingen. Og du kan
altid omskrive den hvis du har tid.
En god afslutning rummer dels
en sammenfatning af din stils væsentligste pointer, dels en
perspektivering af disse pointer op i de højere luftlag. Pointerne skal
formuleres så skarpt og tydeligt som muligt. Forbehold og nuancer kan
man jo læse i emnebehandlingen. Men du må aldrig være alt for
pessimistisk, menneskefjendsk eller fanatisk i en eller anden ekstrem
retning. Det kan din lærer ikke lide. Afslutningsformler kan du se
eksempler på inde i dette kapitel 5.
Hvis du ikke skriver på
computer: Skriv emnebehandlingen i afleveringsklar stand på et andet
papir end indledning og afslutning. Hvis emnebehandlingen falder i to
eller flere klare dele, så begynd hver del på et nyt stykke papir. Det
gør det lettere at flytte rundt og evt. omskrive forskellige dele.
Vis altid i din tekst stor
bevidsthed om hvor du befinder dig i din disposition. Det giver indtryk
af at du har overblik og systematik. Men pas på ikke at virke
omstændelig ved at bruge megen plads på at drøfte
dispositionsproblemer. Det vigtige er at du har en rimelig
disposition. Gør den aldrig til mere end en diskret, men tydelig knagen
i baggrunden.
Hvis du ikke skriver på
computer: Nummerér dine papirer inden du afleverer. Hermed angiver du
hvilken rækkefølge bedømmerne skal læse dem i. Lad dig ikke genere af
at der måske er store ubeskrevne arealer på papirerne.
Teksten
ovenfor findes forrest som akuttekst i Snyd
ikke dig selv ved eksamen II, kapitlerne 4/ 5 ”Sådan klarer
du bedst mundtlig/ skriftlig eksamen”. En tidligere version findes
samme sted i Snyd ikke … I.
|