|
Lederjobs
I
90’erne var jeg i 5 år leder af det største institut på Det
humanistiske Fakultet på Københavns Universitet med over 100 lærere og
over 1500 studerende. Det gav mange erfaringer om offentlig
administration og ledelse i et kreativt, uortodokst miljø. Ude i højre
spalte kan du se nogle ting jeg har skrevet, bl.a. ud fra mine
erfaringer som institutleder. Jeg forlod lederjobbet planmæssigt efter
eget ønske for at få mere tid til at skrive – og udbrede resultaterne i
undervisning og på anden vis. Jeg var fra d. 24. april 2007 til d. 30.
april 2009 studieleder på et af de seks institutter på Det Humanistiske
Fakultet på Københavns Universitet.
Samtidig med at jeg var institutleder, skrev jeg efterskrift
til en skønlitterær bog, som
mange syntes var satirisk over for universitetslivet.
Har også selv skrevet skønlitterære bøger i den
satirisk-humoristisk-desperate genre.
Skrivning som meditation og lederen som forfatter
Jeg arbejder næsten altid på den næste bog – parallelt med hvad jeg i
øvrigt foretager mig. Nogle har behov for at meditere dagligt. Jeg har
et behov for at arbejde koncentreret på en bog næsten dagligt. I den
seneste periode som studieleder, har der dog næsten ikke været tid til
bogskriveri. I stedet skrev jeg en del e-mails og andre administrative
dokumenter. Jeg kom frem til at betragte studielederjobbet som et
forfatterjob, bare med ofte ret levende og meget virkelige personer i
en stor, uregerlig fortælling som blev til under daglig improvisation.
Næste bog
Enhver næste bog skal gerne være bedre end den forrige, og samtidig må
den helst ikke ligge forudsigeligt i forlængelse af den. Min holdning
er, at indholdet er det vigtigste, men at formeksperimenter er
nødvendige, også i fagbogen. Jeg er altid på udkig efter forlæggere og
redaktører, som kan hjælpe med dette – på en ny måde. Heldigvis har mit
forfatterliv været begunstiget af flere redaktører og forlag, som har
været indstillet på noget ud over det sædvanlige, ja, som har skubbet
mig ud i noget som jeg aldrig havde turdet gøre alene.
Læs hyldesten af mine
redaktører gennem årene: 'Redaktørerne leve!'
|
|
Læs
mere
Kronikker
og videnskabelige artikler som bl.a. bygger på mine erfaringer som
institutleder
”Kan
universitetslektorer ledes? Mine personlige ledelsesprincipper er i
ikke ringe omfang hentet fra mine erfaringer som far i en
flerbørnsfamilie…”, artikel i Berlingske Tidende, 2. januar
1996. Læs artiklen
”Om valgte ledere på universitetet”, Magisterbladet, nr. 2 (januar)
1999. Læs klummen.
"Ledelse med humor", Ledelse i Dag, specialmagasin om nordisk og
international ledelse, nr. 41, vinter 2000, s. 418-430. Læs artiklen.
Arbejdspladsen som platform for anerkendelse. En magister er i høj grad
en selvkørende indretning. Derfor skal magistre have plads omkring sig.
En leder der går og følger med i detaljer hvad man laver og giver
ordrer, er ikke sagen. Klumme i Magisterbladet, maj 2002. Læs klummen.
”Sandheden, hele sandheden – og kun sandheden?” Ledelse i Dag,
specialmagasin om nordisk og international ledelse, nr. 49, sommer
2002, s. 305-320. Læs artiklen.
Studielederens
hjørne
Mit
job som studieleder 2007 - 2009 satte sig mest spor i litteraturen i
form af helt praktiske ledelsestekster: Se Studielederens hjørne.
Og så nogle klummer, alle i Magasinet Arbejdsmiljø:
”Fra nedladende toner til
optimisme”offentliggjort i Magasinet
Arbejdsmiljø, september 2007.
”Ledelsesprincippet over alle” offentliggjort
som klumme i Magasinet Arbejdsmiljø 2008, nr. 4 (april).
'Lederens fornemmelse for
Ingrid' offentliggjort som
klumme i Magasinet Arbejdsmiljø 2008, nr. 9 (september).
'Reform = en beordret, intern
krise' offentliggjort som
klumme i Magasinet Arbejdsmiljø 2009, nr. 1 (januar).
Gør som kongehuset! offentliggjort
som klumme i Magasinet Arbejdsmiljø 2009, nr. 5 (maj).
|
|