Kjøller forside
>> alle
artikler >> Manus: Klumme i
Magasinet Arbejdsmiljø |
[senest revideret 8/4 2019]
|
Titel
og medium
”Nyttigt og unyttigt arbejde” offentliggjort som klumme i Magasinet Arbejdsmiljø 2 2014 (februar). |
|
|
Arbejdsglæde til sidste sukAf Klaus Kjøller, forfatter og universitetslektor Vi
skal holde til arbejdslivet i flere og flere år. Pensionsalderen øges,
fordi der skal være samfundsøkonomisk råd til, at vi lever længere. Men
hvad skal der til, for at vi almindelige lønmodtagere kan holde længere
til både fysisk hårde og stressende job? Er der nogen, der kan lære os,
hvordan man gør? Dronning
Margrethe har flere gange afvist at lade sig pensionere for at give
plads til næste generation. Dronningen har den opfattelse, at jobbet er
et kald, som man har til døden. Og det er samme holdning, som man
finder hos ledere af store familievirksomheder som Mærsk, hvor
forestillingen om pension bestemt ikke indgik i Mærsk McKinney-Møllers
verden. Da
jeg for nogle årtier siden begyndte som ansat på universitetet, var der
en litteraturprofessor, som gjorde alt, han kunne, for at undgå at
blive pensioneret. Han fortsatte f.eks. med at forelæse, selv om han
ingen løn fik for det. Men dengang var 70-års-grænsen absolut og lod
sig ikke rokke. Så han blev efterhånden tvunget til at folde sig ud som
pensionist uden for universitetet, hvilket han så gjorde med stor
succes på Folkeuniversitetet og på aftenskoler i omkring tyve år. Disse
eksempler viser, at hvis man elsker sit job, så er man svær, ja ofte
umulig at pensionere. Selv om et job både kan være fysisk hårdt og
stressende, så er der faktisk folk, der fortsætter langt ud over de 70
år. Og som trives godt med det. Kan
en almindelig lønmodtager lære noget af disse ekstraordinære mennesker?
Hvordan bærer de sig ad? For
det første oplever de, at de har en særlig vigtig mission. De opfatter,
at de ikke bare kan erstattes. At de faktisk gør en forskel. Hvis
dette skal overføres på en almindelig arbejdsplads, så indebærer det,
at ledelsen skal sørge for, at hver enkelt ansat føler sig som noget
ekstraordinært. Jo mere hver enkelt ansat opfatter sig som særlig
nødvendig og speciel, jo mere modstandskraft vil den ansatte have over
for at lade sig slå ud af fysisk hårdt arbejde og stress. For
det andet møder dronningen, Mærsk og professoren hele tiden stor
opmærksomhed, anerkendelse og beundring fra omgivelserne. De er
magthavere, som kan uddele gunstbevisninger, stillinger og karakterer.
Derfor er de omgivet af mange personer, som dagligt forstærker deres
opfattelse af at være yderst værdifulde og enestående. Det giver stor
arbejdsglæde. Dette
kan vanskeligt overføres på almindeligt ansatte, uden at det virker som
en opfordring til bruge ansættelsen til at yde vennetjenester med. Det
må jeg advare imod. Men det er klart, at jo højere man kravler op i
hierarkiet på arbejdspladsen, jo flere fans kan man få. For
det tredje er der ingen chef, som tvinger dronningen, Mærsk og
professoren til at arbejde. Og som fortæller dem, hvordan de skal gøre.
De bestemmer selv. De store krav om toppræstationer kommer fra dem
selv. Grunden til, at de bliver ved og ved og nyder det, er, at de ikke
er tvunget til det af andre end dem selv. Overført
til en almindelig lønmodtagerarbejdsplads må læren af dette være, at
ledelsen så vidt muligt lader personalet lede sig selv. Det
er klart, at vi aldrig alle sammen kan blive dronning, Mærsk eller
litteraturprofessor. Men enhver lønmodtager og især hans og hendes chef
kan lære en hel del af disse ekstraordinære mennesker med en
uopslidelig arbejdsiver, som varer lige til døden.
Klaus Kjøller, d. 31/1 2014
|
|