KOMMENTAR: CORYDONS AMBIVALENTE
AFGANG. |
KOMMENTAR: ER MOGENS
LYKKETOFT DEN HEMMELIGE SOCIALDEMOKRAT? |
|
Først lagt op 15-07-2010 14:44:51; senest opdateret 04-10-2020 21:01:07 Mens
vi venter på Den store Leder
Dansk
politik myldrer med store komediedigtere, både på scenen og i kulisserne. Men
mange sukker efter Den store Leder som kan frelse nationen
I Groft
sagt i Berlingske Tidende d. 7. juli efterlyste Claes Kastholm en Ludvig
Holberg. Kastholm skrev: ”Hvad i alverden skulle dette land gøre uden
Mogensen (Politikens politiske kommentator)? Men der skal nok også være dem,
som tænker: Hvad i alverden skal dette land gøre, når vi ikke har en Ludvig
Holberg til at spidde de forfængelige narrehoveder?” Kastholms nødskrig er fuldt forståeligt.
Latter over menneskelig dårskab er nok den bedste overlevelsesteknik for de
stakler der udsættes for dårskaberne. Men alligevel må nødråbet afvises. Nødråbet bygger på den opfattelse at det som
man ser i medierne, er virkeligheden. Og at denne virkelighed har behov for
at blive udstillet ved hjælp af en genial komediedigter for at vi alle kan
blive klogere. Og for at politikere og kommentatorer kan undgå de værste
dumheder og naragtigheder. Men sandheden er at denne komedie allerede
er i gang. Og at den ikke er til at stoppe. Og at det ville være ødelæggende
for den at blive underlagt en og kun én komediedigter – selvom han eller hun
måtte være nok så genial. I moderne politik er der mange
komediedigtere som arbejder mens der spilles. F.eks. er alle de medvirkende
politikere også komediedigtere – som måske engang imellem får hjælp til deres
replikker, således som Villy Søvndal fik af standupkomikeren Sebastian Dorset
til vitser i en tale. Men mange kan selv. Den politiske komedie har ikke bare
én forfatter, én instruktør eller én producent. Der er mange, og de
konkurrerer – for åben skærm, bag kulisserne og alle andre steder. Og denne
rivalisering i kulissen rykker ofte ind på Store scene og bliver den strid
som driver komedien frem. Hertil kommer at komedien kører mere eller
mindre synkront i mange forskellige medier og dermed produceres parallelt af
flere producenter som konkurrerer om at få flest mulige seere til at se deres
version af en scene som med stor sandsynlighed også bringes af en anden
producent. Den kaotiske produktionsform medfører at
komedien ikke er særlig god sammenlignet med en gammeldags, diktatorisk
styret tv-komedie. ·
Den er langstrakt og monoton: Der er døde
perioder hvor stort set intet sker, og
der er scener hvor samme aktivitet foregår alt for længe, fx en bestemt
person der holder tale, eller journalister der venter foran en dør bag
hvilken der foregår vigtige forhandlinger. ·
Der mangler klare, gennemgående helte og
skurke-roller: Der er en tendens til at alle medvirkende tilhører den grå
mellemvare. Hovedpersoner som fx ministre og partiledere fremtræder hverken
som særlig sympatiske eller usympatiske. Det er derfor svært at holde meget
med nogen. Helte- og skurke-roller er svære at skille fra hinanden og skifter
hurtigt. Serien spiller på et meget lille følelsesregister. ·
Mange figurer
er dårligt castede, dvs. de ligner
umiddelbart noget andet end det de skal forestille i føljetonen. LO-formand
Harald Børsting og Pia Kjærsgaard er fremtrædende undtagelser. Lars Løkke og
Helle Thorning ville kun kunne få statsministerposten hvis det var en
ligegyldig birolle. ·
Vigtige scener mangler, selv om de umiddelbart ville være meget
interessante at overvære, fx forhandlinger bag lukkede døre om finansloven og
skænderier i partiernes interne mødelokaler på Christiansborg. Der mangler
også nærbilleder af personerne i vigtige øjeblikke, fx en politiker som i
enrum eller på cykeltur i skoven indser at hans karriere er slut,
konfrontation mellem en kendt politikers jyske kone og hans hemmelige kæreste
i København. En kendt kommentator der sætter sit store hår inden en
tv-optræden. ·
Hovedpersoner kan forsvinde pludseligt og tilfældigt, fx fordi de dør, eller fordi de får tilbudt et
godt job i det private erhvervsliv. I en fiktiv serie kan man ”skrive en
figur ud” så det giver mening i føljetonen at vedkommende forsvinder. Kun
geniale komediedigtere som Anders Fogh Rasmussen kan overbevisende skrive sig
selv ud af en serie samtidig med at han spiller hovedrollen. Men der er også ting som gør den politiske
komedie bedre end andre komedie-serier. Hovedpersonerne kan være mere
spændende at følge end hovedpersoner i rent fiktive serier: ·
Deres skæbne afhænger af hvordan seerne
synes de klarer sig i føljetonen. Det giver ofte den politiske føljetons
episoder en særlig intensitet. I samme retning trækker ·
den høje grad
af improvisation for åbent kamera.
Personerne i den politiske føljeton må ofte udtale sig og agere uden at vide
hvordan føljetonen udvikler sig. Og hvad en debatmodstander eller en
journalist vil sige i næste øjeblik. Dette øger ofte usikkerheden og mindsker
forudsigeligheden omkring figuren. ·
Der er et meget
tættere forhold mellem privatperson og
personens rolle i den politiske føljeton end i en rent fiktiv føljeton. Dette
skaber større intensitet og autenticitet i den politiske føljeton. Seeren
spørger hele tiden: hvad mener personen indeni politikeren virkelig? I en fiktiv serie er det
helt irrelevant hvad skuespilleren rent personligt mener samtidig med at hun
stikker vælgerne den undskyldning som står i manuskriptet. De mest komiske skikkelser i en komedie er
ofte de mest tragiske når man har leet færdigt. Og her står de politiske
kommentatorer stærkt. De tager ofte sig selv yderst højtideligt. Det er de
sådan set nødt til for at udfylde rollen som sandhedens tordenrøst. Enhver
kan se at disse figurer er komediens allerbedste – netop fordi deres projekt
er så ophøjet ædelt og dog så forgæves. Ofte anråbes højere magter i kampen
for fornuftens sejr over galskaberne. Især råber de jævnligt på en stor leder
som skal stå frem og redde nationen ved at gennemføre nødvendige økonomiske
indgreb. Men det er netop den politiske komedies
vigtigste opgave at forhindre at en sådan figur nogensinde opstår. En stor
leder, guru eller profet kan kun overleve i komedien hvis han er særligt
beskyttet mod verbale overgreb. Jo mere de almindelige injurieregler
suppleres med blasfemiparagraffer og lignende, jo lettere bliver det at
etablere en ophøjet, urørlig autoritet i føljetonen, dvs. en autoritet som
modstandere ikke må angribe eller gøre grin med. Men sådan en omvandrende
dødbider som ikke må spiddes, spolerer hele komedien. Og dermed demokratiet.
Når fanatiske tilhængere af en figur f.eks. med chikane, vold og terror i
kulissen får andre medvirkende til at lægge bånd på satiren på scenen, så
rammes demokratiet på et af sine mest ømme punkter: retten til at le ad
naragtigheder og selvhøjtidelighed. Kun hvis den politiske føljeton styres af
en mesterinstruktør, kan en politisk figur, fx en partileder, overleve som
frelsende lederfigur i længere tid. Men sådanne mesterinstruktører findes kun
i diktaturer, præstestyrer eller enevældige systemer. Og man behøver ikke gå
til Nordkorea for at se det. Man kan bare kigge i en almindelig dansk
virksomheds personaleblad for at se den administrative direktør iscenesat som
stor leder – dog sjældent helt så stor som i Nordkorea. Den kaotiske produktionform for den
demokratiske, politiske komedie forebygger normalt at der opstår politiske
frelserfigurer som kan holde sig svævende over hverdagens stridigheder. Claes
Kastholm tager altså helt og aldeles fejl når han kalder vores store
komediedigter til hjælp mod Politikens Mogensen og andre narrehoveder. Han må
fortsat klare det selv. |
|
KOMMENTAR: CORYDONS AMBIVALENTE
AFGANG. |
KOMMENTAR: ER MOGENS
LYKKETOFT DEN HEMMELIGE SOCIALDEMOKRAT? |