|
Først lagt
op i 2011; senest opdateret (layout) 16-12-2020 12:29:07 Mordet på kætter KjøllerI Politikens anmeldelse af min debatbog 'Den politiske Komedie' udelader anmelderen de ting i bogen som kan forklare at han går bersærkDen politiske bevægelse Politiken har sat en lederskribent lidt nede i rækkerne, Kristian Madsen, til at anmelde min politiske debatbog ’Den politiske Komedie. At forstå politik uden at forstå sagen’. Det gør han på en måde som nok skal øge hans anseelse i partiet. Folk i et partis andet eller tredje geled har en tendens til hysterisk ideologisk overreaktion når de skal gøre indtryk på generaler og kadrer i bevægelsen. Man skal jo vise sig ekstra duelig og helst overgå forventningerne om at praktisere den rette tro. Og
det lykkes faktisk ind imellem ovenikøbet den håbefulde Kristian Madsen
at samle sig så meget at han kan fortælle lidt om hvad bogen i
virkeligheden går ud på. Anonym signatur træder i karakterMen
det havde vel egentlig været en god læserservice over for Politikens
tænksomme læsere lige at få oplyst at denne håbløse, storhedsvanvittige
lektor Kjøller indgår i Berlingskes Groft Sagt-panel
som ofte kaster sig ud i vellystig, respektløs kommentering bl.a. af
partiet Politikens lederskribenter og kommentatorer. Dog må jeg
beskæmmet indrømme at det vist aldrig er lykkedes for nogen af os at
opdage eksistensen af Kristian Madsen. Men man kan også meget let
forsvinde i mængden af Politikens festfyrværkeri af kommenterende
originaler. Kun en tåbe undervurderer en anmelders fatteevneIngen
forventer vel i dag at en anmelder læser hele den bog der skal
anmeldes. Det er der ofte slet ikke tid til. Og hvis man fyldes med
lede efter få sider, kan det også være et overmenneskeligt krav at
skulle fortsætte lige til enden. Men da både blad og anmelder stadig
officielt holder fast ved at hele værket læses, så skal anmelderen
selvfølgelig undgå at dumpe i ved at afsløre huller i sin læsning. Men
her plumper Kristian Madsen i når han skriver: ”Begrebet ’tommelkraft’, hvis etymologi det ikke er lykkedes denne anmelder at begribe, defineres f.eks. som »at politikerens karriere afhænger af, hvor godt vælgerne synes han klarer sig.” Men
i bogen s. 19 findes faktisk en udførlig forklaring lige præcis af den
baggrund for betegnelsen som Madsen søger: Alle seere kan deltage i bedømmelsen af politikerens, her statsministerens, måde at optræde på og hans samspil med journalisterne. Alle vælgere har kompetencen til at svare på om Fogh er ærlig ud fra hvad de ser og hører. Ligesom alle tv-seerne har kompetencen til at vurdere om Jørgen Varnæs er ærlig når han i tv-serien Matador forsøger at overtale sin bror, bankdirektøren, til at give sig et lån. Men advokat Jørgens karriere afhænger ikke af hvad tv-seerne synes. Det gør Foghs. Det er som ved gladiatorkampene i det gamle Rom: De kæmpendes overlevelse afhang af om tilskuernes tommeltot vendte opad eller nedad. Det styrker tilskuernes engagement i forestillingen at de kan mere end kigge, råbe, klappe og buhe. De kan bestemme om der kommer lig på bordet. Overstiger
denne tekst fatteevnen hos en lederskribent på dagbladet Politiken? Jeg
vil lade al tvivl komme den anklagede til gode og svare nej. Men så
tvinges man til at konkludere at så kan dette læse-let-stykke i bogen
ikke være læst af Kristian Madsen. Stikordsregistret som blev vækEr
en lederskribent på dagbladet Politiken i stand til at finde og bruge
en bogs stikordsregister? Ja, det vil jeg tro at langt de fleste af dem
er. Ret skal være ret. Men Kristian Madsen er ikke en af dem. Det er
ikke blot dumt, men torskedumt at han ikke lige tjekker i
stikordregistret om Kjøllers vanvid skulle være så enormt at han
virkelig ikke forklarer baggrunden for dette udtryk. Kristian Madsens tommelkraftBegrebet
’tommelkraft’ dækker for Kristian Madsen en ren banalitet og er ifølge
Madsen én af bogens mange eksempler på at Kjøller opfinder mærkelige
ord for helt banale ting. Hertil er bare at sige at når politik er en
tv-føljeton, så har det stor betydning for om en politiker overhovedet
er med i føljetonen hvor meget politikerens karriere er på spil. Derfor
er det praktisk at have et begreb som gør det muligt let og præcist og
tale om denne faktor hos de optrædende figurer i føljetonen. Kristian
Madsen illustrerer i øvrigt så udmærket begrebet med sin anmeldelse:
Når han forsøger at karaktermyrde Kjøller, så skaber han en strid som
øger hans tommelkraft på Politikens scene. Og som samtidig giver
Kjøller mere tommelkraft. En tommelkraft som eventuelt bliver så stor
at Politiken giver plads til Kjøllers reaktion på Madsens karaktermord.
I
den daglige afvejning på redaktionerne af hvilke personer man lader
optræde, spiller denne variable faktor, figurens tommelkraft, altså en
afgørende rolle. Og det gør den, fordi denne faktor er afgørende for om
seere og læsere gider interessere sig for sagen. Når jeg i min bog
definerer et begreb for det, følger jeg bare den måde man i almindelig
videnskabelig praksis gør det muligt let og præcist at tale om et
fænomen. Flytte-høste-reglenKristian
Madsen finder de grundregler for den politiske komedie som opstilles i
bogen, banale eller meningsløse. Han skriver: ”’Flytte-høste-reglen’ angiver f.eks.: »Flyt holdninger med eksempler. Høst dem med rationelle argumenter«. Lad fare, at et eksempel sagtens kan være et rationelt argument. Men Kjøllers argumentation for denne regels gyldighed er blot en henvisning til et tidligere værk af forfatteren selv.” Men
det gør vel ikke en regel banal eller meningsløs at den er begrundet og
forklaret i et andet værk? Et værk som i øvrigt hedder Manipulation.
En håndbog (2007), og som sælges og bruges så meget rundt
omkring i landet at det sagtens også kunne stå på en lederskribents
håndbogshylde. HovsaDet
er til gengæld helt meningsløst at Kristian Madsen i forbifarten påstår
at et eksempel sagtens kan være et rationelt argument. Det er ikke blot
nonsens som det står. Nonsens, fordi reglens ’eksempel’ netop er
defineret som noget ’ikke-sprogligt’. Men endnu mere meningsløs er
påstanden i forhold til det som Den politiske Komedie handler om,
nemlig hvordan aktører på scenen bl.a. med deres person og replikker
skaber de situationer (eksempler) som påvirker vælgernes følelser.
Følelser som så derefter kan høstes ved rationel argumentation. Kristian
Madsen hænger tydeligt fast i den klassiske opfattelse som bogen gør op
med: at vælgerne påvirkes direkte gennem rationel argumentation. Det er
ærgerligt at Kristian Madsen ikke benytter lejligheden til at fortælle
om denne grundlæggende opfattelse i bogen, i stedet for bare at
affærdige den i forbifarten. Det
mest underlige ved anmeldelsen er i det hele taget at anmelderen ikke
bruger lidt af sine 6 spalter og mange ord til at tage ordentligt fat
om det mest væsentlige. Nemlig de ting i bogen som udfordrer partiet
Politikens programpunkter. Bogens kætterier mod partiet PolitikenI
modsætning til mange andre bøger fra kultureliten, så rummer min bog
ikke indpakkede angreb på én af Politikens mest forhadte figurer i
føljetonen: Pia Kjærsgaard og hendes håndlangere. Mine interesser
ligger slet ikke på dette partipolitiske niveau. Den
politiske Komedie giver et svar på noget af det mest interessante der
er sket i nyere dansk politik, nemlig vælgernes oprør mod eliten:
Første gang i 1973 ved jordskredsvalget hvor Glistrup tordnede ind med
27 mandater. Flere følgende gange ved EU-afstemninger hvor vælgerne har
sagt nej, mens eliten har sagt ja. Samme oprør oplever vi i øjeblikket
hvor eliten siger at der skal strammes økonomisk gevaldigt op, men
vælgerne jo siger nej. Også
bogens kliniske behandling af mediers og politikeres optræden i sagen
om de udviste flygtninges besættelse af Brorsonkirken kan have
provokeret partifunktionær Madsen. Og
så sidst, men slet ikke mindst i Politikens univers, så påpeger jeg
efter bedste evne hvordan det at danske medier i praksis ikke mere kan
bringe en saftig karikaturtegning af Muhammed, er en bombe under Den
politiske Komedie. Ligesom det ville være hvis Politikens Roald Als
ikke mere kunne bringe sine herligt fornærmende og dybt krænkende
tegninger bl.a. af Løkke, Pia, og Helle. Klaus
Kjøller, ©klaus@kjoeller.dk
|
|
Køb
paperbacken
på SAXO.com
eller i enhver anden boghandel
Først
lagt op 2011 senest opdateret 16-12-2020
12:29 |
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk
|
|
|