Forside KlausKjoeller.dk >< Forside KJOELLER.dk >>> Kommentarer og moraler, menu
Først lagt op 29-10-2016, senest opdateret 22-12-2018 21:27:17 Hvis
du vil af med noget efter at have læst kommentaren, så skriv på www.facebook.com/klauskjoeller Link: Mine
mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret
hitliste) |
|||||
|
|||||
|
Hvad Jyllands-Posten har lært osDen berømte komiske historie om Don Quijote og Sancho
Panza opføres af Flemming Rose og Jørgen Ejbøl i en tragisk version,
hvor Don Quijote skræver over et æsel under kommando af en pansret
Sancho Panza højt til hest.
|
|
|||
|
Der kan siges meget om Muhammed-affæren i 2005-6. Og det bliver der også i disse dage i anledning af Flemming Roses nye bog ”De besatte” og Kirsten Jacobsens nye bog ”Pansergeneralen” om Jørgen Ejbøl. Roses bog udkom fredag (28/10). Jacobsens bog udkommer i næste uge (7/11). Flemming Rose var kulturredaktøren på Jyllands-Posten, som fik ideen til at bede danske tegnere om at tegne Muhammed til avisen. Formålet var at tjekke selvcensuren blandt tegnere. Det havde vist sig vanskeligt for en forfatter at få tegninger af Muhammed til en kommende bog. Ideen var at finde ud af, hvor slemt det i virkeligheden stod til. Jørgen Ejbøl var bestyrelsesformand for JP/Politiken under Muhammed-affæren. Det fremgår af Roses bog, at Ejbøl sammen med direktøren for JP/Politiken, Lars Munch, fra 2011 groft begrænsede Roses ytringsfrihed. Han måtte ikke deltage i tv-debatter, holde foredrag, skrive om religiøse forhold eller om tegningerne. Han måtte heller ikke vidne i udenlandske retssager mod terrorister. Rose overholdt disse forbud indtil Folkemødet på Bornholm i juni 2015, hvor han optrådte ved et dialog-arrangement med den hollandske politiker Geert Wilders. Det var Trykkefrihedsselskabet, der havde indbudt. Med udgangen af 2015 fratrådte Rose så som udlandsredaktør (han var kulturredaktør 2004 – 2010). Læs kommentaren ”Antallet af charlataner og jomfruer i dansk presse er dramatisk stigende”. Striden mellem Flemming Rose og den administrative ledelse af JP/Politiken er en møgsag for Jyllands-Posten. Det er dårlig reklame, at ledelsen i en virksomhed, som gerne vil sælge sand virkelighed til kunderne, tryner sine egne medarbejdere til at undlade at debattere og beskrive bestemte ting i denne virkelighed. Men den slags sker selvfølgeligt dagligt i ethvert medie. Det kaldes redaktionel styring. Det er normalt ikke spor opsigtsvækkende, for det skyldes den simple kendsgerning, at Jyllands-Posten og ethvert andet traditionelt medium ikke er et demokratisk system. Et traditionelt medium er – som andre virksomheder – i sin organisationsform mere et oplyst enevælde, et præstestyre eller et diktatur, end det er et demokrati. Det følger af, at ledelsen ikke vælges af de ansatte ved frie, hemmelige valg. Den organisatoriske ledelse vælges af ejerne, hvorefter den organisatoriske ledelse ansætter en ansvarlig chefredaktør. Og naturligvis er det ledelsen, der – inden for lovens grænser – bestemmer, hvad de ansatte må og skal. Det usædvanlige i den aktuelle sag er, 1) at det, der er foregået, nu dokumenteres med mails og andet af en tidligere, højt profileret, redaktionel medarbejder. Normalt foregår redaktionel styring i det stille, og medarbejdere holder kæft, fordi det ikke fremmer karrieren i medieverdenen at bralre op om den slags. 2) At det forsvares i usædvanligt klart sprog af medarbejderens tidligere organisatoriske chef. 3) At det vedrører den mest traumatiske begivenhed i vores lands nyeste historie. Bag
alt personfnidder er striden mellem Rose og Ejbøl den klassiske
konflikt mellem idealisten, som her forsvarer ytringsfriheden – koste,
hvad det vil – og pragmatikeren, som forsyner sin kamp for selv de
allerhøjeste, smukke idealer med et pragmatisk ”men”, der handler om,
at han gerne også vil overleve og helst overleve komfortabelt. Det bedst kendte par i denne strid er Don Quijote og Sancho Panza. Men denne berømte komiske variant af fortællingen adskiller sig fra Roses og Ejbøls version, der er en tragisk udgave, som kun kan udløse gråd. Desuden er magtforholdet mellem Don Quijote og Sancho Panza vendt om, så det er den komiske udgaves tro væbner på æslet Ruzzio, der nu troner på øget Rozinante iført panser og lanse. Det, vi i den danske offentlighed i øjeblikket debatterer, er, om denne omvendte rollefordeling er mulig: Don Quijote på et æsel under kommando af en pansret Sancho Panza højt til hest. Svaret er klart ja. Og beviset er, at Flemming Rose udgiver sin bog og ganske frimodigt udpensler Sancho Panzas metoder. Og i sin kommende bog har man indtryk af, at Panza uden blusel vil indrømme alt. Det er godt, at disse bøger udkommer. De styrker den erkendelse, vi som nation allerede har gjort i kølvandet på Muhammed-affæren. I organisationer og nationer kan nye erkendelser kun skabes gennem kriser. Den krise, som tegningerne i Jyllands-Posten skabte, gav os nogle fælles oplevelser, som vi stadig i betydeligt omfang kæmper med at få en fælles forståelse af. Men det er nødvendigt, at vi får en fælles forståelse af dem, for kun på den måde lærer vi som nation og folk virkeligheden bedre at kende. Læren af krisen om Muhammed-tegningerne er, at vi i demokratierne er særdeles sårbare over for magthavere, som støttes af voldelige ekstremister. I det aktuelle tilfælde er det religiøse magthavere, men det kan være magthavere af enhver art, som typisk uden de ønsker det, støttes af voldelige ekstremister eller terrorister. Læs køllebanken (kort, skarp kommentar) ”Utegnet Muhammed”. Læs kommentaren ”Strøget af selvcensuren”. I debatten gøres der ofte et stort nummer ud af at skelne mellem islamistiske terrorister og lovlige muslimske organisationer. Og det er også en vigtig forskel. Det er jo rent idioti at skælde lovlige muslimske organisationer eller alle muslimer ud for at være islamister og tilhængere af vold og terror. Men enhver nok så omhyggelig skelnen mellem disse to vidt forskellige grupper kan ikke forhindre, at den frygt, som ekstremistiske voldelige grupper skaber i medier, i teatre, blandt udstillingsarrangører, kan få pragmatiske pansergeneraler som Ejbøl Panza til at tyre idealister som Don Rose. Og hver gang det sker, styrkes de lovlige organisationer, her: selv de mest lovlydige, respekterede muslimske organisationer, fordi offentligheden undgår at udfordre deres religion med den hån, spot og satire som enhver magthaver uden ekstremistiske voldelige sympatisører må udholde i vores normalt ret så lattermilde demokrati. Et demokrati, som er blevet en mere sjælden, sart perle her på Jord efter Muhammed-affæren, end det var før. Det er, hvad Jyllands-Posten har lært os. |
Bag alt
personfnidder er striden mellem Rose og Ejbøl den klassiske konflikt
mellem idealisten, som her forsvarer ytringsfriheden – koste, hvad det
vil – og pragmatikeren, som forsyner sin kamp for selv de allerhøjeste,
smukke idealer med et pragmatisk ”men”, der handler om, at han gerne
også vil overleve og helst overleve komfortabelt. |
|||
Håndbog
for undertrykte – med nøgle til kommissærernes bullshit
(paperback og e-bog), KJOELLER.dk |
Læseprøve fra ovennævnte bog: Figurerne i ”Big Brothers [magthaverens] magiske magtcirkus” (se især sidste punkt: BB-isterne):
|
|
|||
|
|
|
|||
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk
Opdatering 01-11-2016: indsættelse
af et link. |
|
|||
Link: Mine
mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret
hitliste) Hvis
du vil af med noget efter at have læst kommentaren, så skriv på www.facebook.com/klauskjoeller |
|||||