Forside KJOELLER.dk >>> Kommentarer og moraler, menu

 

Først lagt op 14-01-2017, senest opdateret 05-06-2020 09:46:19

Hvis du vil af med noget efter at have læst kommentaren, så skriv på www.facebook.com/klauskjoeller

Link: Mine mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret hitliste)

 

 

Killing DK-media softly

Facebook bliver ikke danske mediers død. Tværtimod. Facebook redder danske medier. For når medier, som vi kender dem, lukker og slukker, ender de nemlig alle som Facebook-grupper, hvor de kan likes af deres trofaste læsere.

 

 

Verden går meta-mediernes vej. De medier, som vores nationale medier i disse år sælger sig frivilligt til, er især Facebook. Men også Google. Disse medier er meta-medier, fordi de udelukkende bringer stof, som andre producerer. Og de er gratis. Brugerne betaler udelukkende med informationer om sig selv. Detaljerede informationer, som brugerne frivilligt afgiver, mens de bruger medierne. Informationer, som de to meta-medier bruger til at målrette reklamer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Håndbog for undertrykte – med nøgle til kommissærernes bullshit (paperback og e-bog), KJOELLER.dk 2015

Google er umiddelbart det mest simple medie af de to. Fordi man her selv skal indtaste søgeord. I Facebook bestemmer man, hvad der dukker op i ens ”feed”, ved hjælp af ”venner” og ved at ”like” udvalgte medier. Feedet svarer til Googles søgeresultater, men i Facebook kommer listen med søgeresultaterne ikke som reaktion på et bestemt søgeord eller en bestemt søgesætning. Resultatlisten i Facebook, dvs. ”feed”et, kommer som resultat af, hvilke personer (”venner”) og organisationer, f.eks. medier, forlag, virksomheder, man har udvalgt, og hvor intensivt man løbende liker det stof, som de fodrer ens feed med. Facebook er som søgemekanisme mere raffineret end Google, fordi den trækker på brugerens sociale kontakter og værdier. Dermed kobler Facebook de informationer, som brugeren får, med social belønning af brugeren. Brugeren kan frit fremstille sig selv, som han eller hun lyster, og brugeren kan gennem sine venners likes få anerkendelse af sit selvbillede. Og ved at spejle sig i en vennekreds, som brugeren selv administrerer, kan brugeren få bekræftet det livsprojekt, som giver livet mening for brugeren. På Facebook samler menigheder sig og bekræfter hinanden med kærlighed – og med had til fælles fjender.

Læs om den afgørende betydning af selvfremstilling, anerkendelse og livsprojekt i (E-)Håndbog for undertrykte. Og læs om hvordan magthavere udnytter det.

Google når ikke Facebook til sokkeholderne retorisk, fordi Google slet ikke udnytter disse sociale mekanismer. Det eneste i den retning Google gør, er at sørge for, at brugerens præferencer huskes og benyttes, når der skal leveres søgeresultater. Det betyder bl.a., at brugerens eget navn står øverst, når Google tilbyder søgeord allerede efter indtastning af første bogstav i søgefeltet. Men Google har jo den klare fordel frem for Facebook, at man målrettet kan søge efter det, man lige her og nu har brug for at vide, uden at skulle gennem en masse social støj med venners nyeste billeder af katte, måltider og sig selv. Og gennem en masse mediestøj med de seneste historier fra medier og virksomheder. De to medier supplerer hinanden perfekt. Faktisk er det således, at det sociale maskineri, som Facebook bygger på, gør det til et mareridt at skulle søge efter en bestemt information på Facebook. Det er som at søge efter et saltkorn i en portion havregrød i en æltemaskine. Derfor er Google (eller en anden søgemaskine) et nødvendigt supplement for enhver Facebook-bruger.

Den hårde konkurrence på vores nationale mediemarked tvinger vores nationale medier til også at konkurrere om brugerne på Facebook. Selv i de trykte aviser fylder stof fra Facebook mere og mere. Alle trykte medier har vist efterhånden faste rubrikker, som handler om Facebook (og andre sociale medier). Da de trykte aviser ikke mere kan konkurrere på nyhedsstof, og da originalt reportagestof er dyrt at grave frem, så fylder klummeskrivere mere og mere på avissiderne. Og de rekrutteres i høj grad efter antal af følgere og evnen til at skabe klik på Facebook. Fordi antallet af klik er et argument, som bliver stadig stærkere, når der skal sælges annonceplads.

Det er klart, at denne import af stof og personer fra Facebook er et langstrakt, økonomisk selvmord for vores traditionelle medier. For brugerne må spørge: ”Hvorfor dog betale for stof, som er gratis på Facebook?” Men vores nationale medier har ikke noget valg. Valget er, om man vil ignorere Facebook og så gå ned næsten med det samme. Eller om man vil bruge Facebook bedre end de andre og derved udsætte sin undergang nogle flere år end dem. Derfor vokser Facebook. Derfor bliver almindelige danske medier i de kommnende år mere og mere en underafdeling af Facebook.

Det er derfor forkert at sige, at Facebook bliver danske mediers død. Facebook redder danske medier. De ender nemlig alle på Facebook, udelukkende som gratis tilbud, som kan likes af deres trofaste læsere.

Bare rolig. Det tager nok et årti eller måske to.

Og sandsynligvis vil to af vores medier overleve endnu længere nogenlunde, som vi kender dem. Vores to public service-medier, DR og TV 2, er i høj grad meta-medier, ligesom Facebook og Google er. DR’s og TV 2’s hjemmesider fungerer i praksis som løbende resuméer af, hvad der står i private danske medier. De producerer – i modsætning til Google og Facebook – også selv nyheder, men det er sådan set bare en ekstra bonus. Grundlæggende formidler de den samlede danske presses indhold ud fra en erklæret neutral, politisk midterposition. Og det gør de ikke kun på deres hjemmesider. Også deres TV-fladers nyhedsudsendelser lever af at videreformidle stof fra de private medier. Formidlingen består i at lave private mediers tekstjournalistik om til videojournalistik. Og gøre det objektivt og neutralt, da man jo er et public service-medie, hvilket i praksis betyder, at man ikke må fornærme de etablerede politiske partier.

 

 

Den virkelighed, som DR og TV 2 dagligt konstruerer, er, at DR og TV 2 leverer den scene, hvorpå dansk politik foregår. De to medier har ingen meninger selv – ingen lederkommentarer – men formidler kun. Derfor optræder politikere, meningsdannere og eksperter fra alle private medier uden vederlag i disse to mediers studier og stiller herved stof, som må købes i andre medier, til gratis skue for alle i disse to medier. Da modtagerne ikke kan undgå at betale licens til DR, og da det er svært også at bortspare TV 2 fra sit private budget, så vil det være direkte idiotisk af modtagerne ikke også at modtage det medfølgende stof fra de private medier. Og på TV kan man ovenikøbet se alle de personer live, som man ellers må nøjes med at læse, mens man ser på et lille portræt i avisen.

Læs mere om vores public service-mediers konstruktion af virkeligheden i Den politiske komedie.

Om stoffet og de medvirkende i DR og TV 2 kommer fra brugergrupper på Facebook eller fra nuværende danske medier, er sådan set hip som hap. Så private danske mediers ændring til at blive Facebookgrupper drevet af frivillige ildsjæle vil ikke have stor betydning for disse to public service-medier. Især ikke for skattelicensfinansierede DR, som er uafhængig af reklamemarkedet. Selv om TV 2 bliver solgt til private, så vil de etablerede politiske partier næppe tillade, at TV 2 går under i reklamekonkurrence med de internationale super meta-medier Facebook og Google. For at undgå det kan det blive nødvendigt at finansiere TV 2 med mere direkte offentlige støtte.

 

Læs flere opbyggelige tekster:

Læs kommentaren Danmark er kaput uden DR og TV 2. DRs bestyrelsesformand Michael Christiansen sagde forleden, at DR står for "den objektive sandhed, som ikke er farvet af partier og holdninger.” Mange fandt udtalelsen lidt hysterisk. Men noget rigtigt er der i den.

Læs disse opbyggelige Groft sagt’er fra Berlingske:

[Desværre har jeg ikke orket at opdatere linksene nedenfor. Find dem i Køllebank/ Groft sagt-menuen for det pågældende år øverst på siden med seneste komentarer (klik)]

Mindre skørt skørt! 31-07-2014: En pårørende til en mangeårig læser af Berlingskes papirsavis melder tilbage til koncernledelsen, at avisen bør forbedres, så Berlingske kan holde til løssluppen dans til den lyse morgen.

Dragen Facebook 15-07-2013: Ved dygtig forretning har Facebook fået monopolstatus. De eneste skyldige er de almindelige mennesker og traditionelle medier, som hjernedødt har solgt sig til ét massemedium, Facebook

DR er bare sjovere 06-01-2015: Det ene øjeblik optræder DR som en statslig styrelse godt polstret med skattepenge, det næste øjeblik optræder DR som en privat virksomhed, der hugger markedsandele fra rigtige private medievirksomheder. Det er umuligt for DRs djøf'ere at finde en sjovere arbejdsplads

DRs pave 23-09-2013: Ved selv at rejse kritik af manipulerende dokumentarprogrammer med sin "seernes redaktør" og derefter selv besvare den med udtalelser fra DRs svar på paven, chefen for "DR Etik", forsøger DR at opnå fuld kontrol med den danske virkelighed.

Antikviteten DR-licens 03-06-2013: Politikerne bør snarest udnævne alle dagblade med egne radio- og TV-stationer til public service-medier. Og samtidig skrotte licensen til DR som længe har været en antikvitet

DRs selvsatire 22-05-2015: Falktofts busstunt kan kun forklares rationelt med, at han enten er kriminelt uvidende om elementære forhold i DR, eller at busreklamen i virkeligheden er et raffineret satirisk angreb på DRs eget nyhedsnasseri. I sidste tilfælde er det selvsatire på et sjældent højt niveau.

DR værre end frygtet 21-08-2016: Jacobsen opfordrer folk, der er i tvivl om, hvorvidt der kan spares i DR, til at se udsendelsen, når den ”sikkert” snart genudsendes. Groft sagt kan oplyse Jacobsen om, at programmet allerede var en genudsendelse.

DRs bærende søjler 08-08-2014: Der er så meget fup og svindel selv i seriøse programmer i TV, at det er mærkeligt, at DR ikke ser sig istand til at fuppe og svindle sig udenom tre søjler i et ligegyldigt sangprogram, som i forvejen er helt igennem syntetisk og forlorent

DR – ned at dale 11-04-2015: Det er ikke et bestemt medium, DR, der samler befolkningen. Det gør bestemte begivenheder som kongehusets familiefester, vores landsholds sejre og folketingsvalg.

DR til fals 20-03-2015: DRs studieværter er så populære ude i landet, at det kan knibe med at holde vagtplanerne i DR-huset. Derfor har man officielt prissat DRs værdigrundlag til højst 300.000 kr.

TV 2 hugger DRs priser 21-08-2015: Ved den årlige uddeling af TV-priser på Copenhagen TV Festival fik reklamefinansierede TV 2 13 priser og licensfinansierede DR 12. De næsten lige tal skjuler en rystende ulige sandhed.

 

 

image003.png

Den politiske Komedie. At forstå politik uden at forstå sagen (paperback), Hovedland 2011

 

 

 

 

Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk

Øverst i dokumentet

 

 

Link: Mine mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret hitliste)

Hvis du vil af med noget efter at have læst kommentaren, så skriv på www.facebook.com/klauskjoeller

151217klauskjoellerDKforside.bmp