Forside KlausKjoeller.dk >< Forside KJOELLER.dk >>> Kommentarer og moraler, menu

 

151217klauskjoellerDKforside.bmp

Først lagt op 08-10-2017, senest opdateret 11-10-2017 14:17:26

Link: Mine mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret hitliste)

Se hitlisten over de mest indbringende titler fra forlaget KJOELLER.dk

Se familierelationerne mellem (næsten) alle bøgerne, fra 1973 til dags dato

 

 

 

 

 

Troen sidder ikke i tøjet

Muslimske mænd går jo altid – helt  frivilligt – almindeligt klædt, som om de var verdslige danskere. Ingen masker her.

 

 

 

Maskeforbudet fik omsider flertal, fordi man undlod at specificere sanktionerne. Det skal så nu fastsættes. Og derefter skal politiet finde ud af, hvor højt de til daglig vil prioritere at tiltale folk, som bryder det.

Det er helt sikkert, at sanktionerne bliver små. Og at politiet vil prioritere sagen langt nede. Man har i forvejen svært ved at forfølge butikstyve, selv om butiksindehavere optager dem i aktion. Og i hele denne uge har der i TV 2 Lorry kørt en historie om et gadekryds, hvor bilister i stort tal hver morgen overtræder færdselsloven og kører ud i krydset uden at være sikre på at kunne nå over, inden der bliver rødt. Krydset ligger mellem Gentofte og Københavns kommune, så sagen har frembragt flere krydsklippede interview med borgmester Toft fra konservative Gentofte og borgmester Kabell fra den Enhedsliste-styrede københavnske trafik. Og mens de står stejlt over for hinanden af nogle tekniske grunde, som ingen fatter, har skolebørnene måttet springe for livet mellem biler i fodgængerovergangene morgen efter morgen. Takket være fjernsynets dækning har kommunerne så nu indgået kompromis om at gøre en vej ensrettet og forbyde en bestemt form for venstresving. Alle håber, at det virker.

Fint nok. Men den enkle løsning: At politiet bare passede sit arbejde, gik ud i krydset og noterede trafiksynderne, er vist ikke faldet nogen ind. Det er politiet nok glade for, for de har i forvejen nok at gøre.

Derfor skal de angiveligt 10 burka-bærere og de angiveligt 100-200 niqabklædte her i landet heller ikke regne med, at politiet har ret meget tid til dem. Medmindre de altså kommer i fjernsynet og Dansk Folkeparti kræver justitsministeren i samråd.

Sagen er rent symbol. Men symboler er også vigtige, især når det handler om demokrati og religion.

Når man ifører sig beklædningsgenstande, som alle ved signalerer, at man er muslim, sikh, rocker, medlem af banden LTF, nazist, jøde, Ku Klux Klan-medlem eller ansat ved militæret, ja, så siger man altså til mennesker, man møder: ”Jeg er muslim/ sikh/ rocker/ LTF’er/ nazist/ jøde/ Ku Klux Klan-medlem/ ansat ved militæret.” Det tøj, vi hænger på os, udsender signaler om os. Selv hvis vi bare tager noget ligegyldigt kluns på, som tydeligt bare skal holde kulden ude, sender vi et signal om vores person ved tøjets usle æstetik, men høje grad af funktionalitet.

Man kan tale lige så tosset, man vil, om ”maskeforbud”. Det er og bliver et forbud mod to muslimske klædedragter. Snakken om ”maskeforbud” skal udelukkende tjene til at gøre det muligt for folk, der er imod, i Venstre, Socialdemokratiet og Liberal Alliance at bakke op uden at tabe for meget ansigt. De har ret i, at det er et indgreb i religionsfriheden. Og i ytringsfriheden, fordi det lægger en begrænsning på, hvordan man må bruge sin krop som reklamesøjle.

Men vi har jo allerede på mange andre punkter begrænset religionsfriheden. F.eks. er det almindeligt i muslimske lande at have flere koner. Det har vi forbudt her. Det er også almindeligt, at mindreårige piger bliver gift. Det er også forbudt her. Og nu er det så altså også forbudt at gå med muslimske dragter, som dækker det meste af ansigtet.

Når man tænker på, hvor irriterende besværligt det er, at omgås mennesker, som skjuler deres ansigt, så man aldrig kan se, hvad de egentlig mener med det, de siger, så er det svært at se maskeforbudet som et tilbageskridt i et demokrati, som hylder åben kommunikation og respektløs diskussion. Muslimer kan jo fortsat med deres klæder – slør (”hijab”) og sort dragt, som skjuler ethvert kropsomrids (”chador”) – tydeligt sende signalet: ”Jeg er muslim.” Også i situationer, hvor det virker irrelevant på deres medmennesker, f.eks. når de optræder som hjemmehjælper, sygeplejerske, overlæge, advokat eller lærer.

Det er derfor svært at se, at muslimer generelt kan føle sig forfulgt, fordi de nu skal vise ansigt, så man kan se, hvad de mener, hvis de taler. Muslimske mænd går jo altid – helt  frivilligt – almindeligt klædt, som om de var verdslige danskere. Ingen masker her. Og heller intet slør og tildækninger af kroppens kurver. Men det er vel ikke, fordi muslimske mænd tror mindre end kvinderne? Derfor kan kvinderne naturligvis også bare tage almindeligt tøj på, uden det tærer på deres tro.

Halleluja!

 

 

 

 

 

Muslimer kan jo fortsat med deres klæder – slør (”hijab”) og sort dragt, som skjuler ethvert kropsomrids (”chador”) – tydeligt sende signalet: ”Jeg er muslim.”

 

 

 

 

 

Læs Groft sagt’en ”Niqab for burhøns”.

Læs Groft sagt’en ”Muslimlogak”.

Læs Groft sagt’en ”Martyrfis”.

Læs Groft sagt’en ”Litterært tyveri hævnet”

Læs kommentaren ”Læren af Muhammedsagen”.

Lær, hvordan du undertrykker effektivt med tvang (med beklædning og andet) i Håndbog for undertrykte. Og hvordan undertrykte kan bekæmpe det. Især reglen Tvang gør frivillig (s. 68):

 

 

 

Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk

Øverst i dokumentet

 

Link: Mine mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret hitliste)

Se hitlisten over de mest indbringende titler fra forlaget KJOELLER.dk

Hvis du vil af med noget efter at have læst kommentaren, så skriv på www.facebook.com/klauskjoeller

151217klauskjoellerDKforside.bmp