Går den, så går den. Groft sagt konstaterer, at danske mediers strategi for at få alle til at acceptere, at alt fortsat indsamles om brugerne, er at bombardere brugere, som ikke vil afgive informationer, med de samme skemaer, indtil de ved en fejl eller af udmattelse accepterer at udlevere alle informationer. |
|
|
|
Efter skandalen med Cambridge
Analytica og flere tidligere eksempler på datamisbrug, konstaterer
Mikkel Flyverbom, professor i kommunikation og digitale
transformationer ved CBS, at ”Facebooks strategi er at prøve ting af og
se, om det går, og så forsøge at inddæmme skandalen, hvis det ikke
gør.” Nu har vi EU-borgere så fået
GDPR, som tvinger alle medier til at få vores accept, inden de må
indsamle data om os. Og hvis man siger, at det må de ikke, så får man
næste gang, man besøger mediet på nettet, det samme spørgeskema, hvor
man værsgo hver eneste gang skal fjerne krydser. Groft
sagt konstaterer, at danske mediers strategi for at få alle
til at acceptere, at alt fortsat indsamles om brugerne, er at
bombardere brugere, som ikke vil afgive informationer, med de samme
skemaer, indtil de ved en fejl eller af udmattelse accepterer at
udlevere alle informationer. Hvorefter de ubesværet kan færdes på sitet
som før GDPR. Samlet må man konstatere, at
Facebooks og andre mediers strategi over for deres brugere er at se, om
det går. Og hvis det ikke går, så forsøger Facebook at inddæmme
skandalen. Mens danske medier igen forsøger om det går. Og om det går…
Og bliver ved helt til det faktisk går. |
|
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|