Overflødigt forslagEfter sagen om Cambridge Analytica ved alle vælgere forhåbentlig, at forretningsideen bag sociale medier er at indsamle informationer om brugerne og sælge dem til firmaer, herunder politiske partier, så de kan bruges til påvirkning. |
|
|
|
Chefredaktør Christian Jensen
advarer i Politikens leder 12/8 mod, at oplysninger fra Facebook og
andre sociale medier benyttes af danske partier til at påvirke
vælgerne. Han mener, det kun bør være tilladt, hvis vælgeren
udtrykkeligt har accepteret det, så man undgår, at vælgerne intetanende
udsættes for det. Forslaget er etisk
beundringsværdigt, men overflødigt. For efter sagen om Cambridge
Analytica ved alle vælgere forhåbentlig, at forretningsideen bag
sociale medier er at indsamle informationer om brugerne og sælge dem
til firmaer, herunder politiske partier, så de kan bruges til
påvirkning. Derfor findes der i dag ingen
intetanende vælgere. Og derfor heller ingen vælgere, som kan reddes af
Jensens forslag. Og hvis der alligevel findes enkelte vælgere, som
stadig er uvidende om disse forhold, så er det usandsynligt, at de ved,
hvad de gør, hvis de accepterer, at de fortsat udsættes for dem. En
klar ommer. Læs Køllebank: Går den, så går den.
Groft sagt konstaterer, at
danske mediers strategi for at få alle til at acceptere, at alt fortsat
indsamles om brugerne, er at bombardere brugere, som ikke vil afgive
informationer, med de samme skemaer, indtil de ved en fejl eller af
udmattelse accepterer at udlevere alle informationer. |
|
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk
|
|