Rig på slogansSagen om Tønders nye slogan ’Rig på tur’ bekræfter ordsproget ”Tomme tønder buldrer mest.” |
|
|
|
Tønder Kommune har købt et nyt
slogan hos PR-bureauet Aaros Kommunikation for 250.000 kr eller 31.250
kroner per bogstav. Sloganet lyder ”Rig på tur”. Og det kan være rigtigt nok,
for hvis tilstrækkeligt mange Tønderborgere tager på krydstogttur,
bliver rejsebureauet og rederiet rige. Men meningen med sloganet er en
hel anden. Forklaringen er, ifølge direktøren for Aaros, at der findes
mange ord som ender på tur, som kan associeres med Tønder Kommune:
Arkitektur, natur, kultur, madkultur, slusetur, klaviatur, optur og
marsktur. Ja, endog kreatur. Her må Køllebank
anføre, at de fleste af disse ord passer med de fleste kommuners
selvopfattelse. De eneste to, som passer særligt på Tønder, er slusetur
og marsktur. Disse ord passer f.eks. dårligt på Herlev, som hverken
rummer sluser eller marsk. Sagen bekræfter ordsproget
”Tomme tønder buldrer mest.” Uheldigt. For at afkøle borgernes raseri
over fadæsen bør Tønder straks ændre sit slogan til ”Fyld Tønder op!”
Det forstås let af borgere og turister, og Køllebank
kræver ikke mere pr. bogstav end det andet kostede. |
|
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|