Først lagt op 24-06-2019,,senest opdateret 25-06-2019 10:43:06 Lasse Ellegaard 75: Manden i teksten Hvorfor slå knuder på sig selv for at skrive et fødselsdagsportræt af Lasse Ellegaard? Han giver indirekte et nærgående portræt af sig selv i enhver tekst han skriver: En intellektuelt velkontrolleret person som ikke giver sig hen i forargelse eller raseri over den barske virkelighed han beskriver. |
|
|||
|
Et par pointer fra min intim-analyse nedenfor af
Ellegaards tekstlige manipulationsmetoder: ·
I argumenterende tekster bruges også de teknikker
som skønlitterære forfattere bruger til at opbygge sympati omkring
helten og modvilje omkring skurken. ·
Ikke noget med at fare ud med dampende forargelse
over tåbelighederne. Ved at underspille sin egen reaktion
ansigt-til-ansigt med en situation som klart legitimerer meget
voldsomme følelser, kan skribenten få læserne til at overdrive deres
følelsesmæssige reaktion som en kompensation. Hvad der gør en tekst stilistisk god, kan ikke
siges abstrakt. Det må opleves. Dette eksempel er begyndelsen på en
leder i dagbladet Information, d. 2/6 1992, skrevet af Lasse Ellegaard
som på det tidspunkt var chefredaktør på bladet.
Ingen kan være i tvivl om at dette er begyndelsen
til en tekst der argumenterer imod Danmarks indlemmelse i EF-unionen.
Argumentationen er implicit og indirekte: Teksten giver et negativt
portræt af nogle af dem der argumenterer for
Danmarks optagelse. Argumenterende tekster fortæller også historier
Det er en udbredt fordom at en argumenterende tekst
også altid er saglig i den forstand at den kun handler om sagen,
ikke om de parter der har interesser i sagen: personer, medier,
organisationer, partier osv. Men enhver kan i sin avis dagligt se debatindlæg
som behandler disse ting på én gang. Derimod forekommer det stort set
aldrig at et debatindlæg er udelukkende sagligt. Det betyder at der er langt mindre forskel på
argumenterende og fortællende tekster end mange tror. I argumenterende
tekster bruges også de teknikker som skønlitterære forfattere bruger
til at opbygge sympati omkring helten og modvilje omkring skurken. Det saglige indhold i de to afsnit fra lederen kan
gengives således:
Men argumentation er ikke kun noget der angår
forstand og fornuft. Det handler også i høj grad om følelser og
oplevelser. Derfor må urimeligheden i tilhængernes opfattelse opleves
gennem en historie om helte og skurke. Pointerne skal have kød og blod
på. En tekst vurderes ud fra det der ikke står
En tekst vurderes bedst på baggrund af de
formuleringer den ikke bruger. Når vi skal trænge ind i teksten for at
se hvori dens kvalitet ligger, må vi derfor se det der faktisk står, på
baggrund af det der ikke står. De typisk mere nærliggende formuleringer
som netop ikke står i teksten, vil være sammenfaldende med det som den
professionelle skribent bevidst har fravalgt. Sammenlign den første
sætnings
med et par andre muligheder:
At kalde det interessant
er fantasiløst og uambitiøst. At kalde det tankevækkende er
en klar underdrivelse. På baggrund af den følgende beskrivelse af
begivenhederne vil det være mere dækkende at kalde det oprørende. Hvad er effekten af denne underdrivelse? Skribenten
fremtræder som en forstandsbetonet analytiker: Ikke noget med at fare
ud med dampende forargelse over tåbelighederne. Ved at underspille sin
egen reaktion ansigt-til-ansigt med en situation som klart legitimerer
meget voldsomme følelser, kan skribenten få læserne til at overdrive
deres følelsesmæssige reaktion som en kompensation. Se så på denne række af alternativer, hvor det som
står først, er det som faktisk står i teksten:
At trygle er at bede om noget uden værdighed og for
enhver pris. I dette ordvalg ligger hele den historie som lederen
fortæller, som en væsentlig del af argumentationen. Ordet trygle
præsenteres indpakket, dels i det underdrivende tankevækkende,
dels i forbeholdet undertone af. Straks efter konkretiseres det hvori trygleriet
består: Stem ja på trods af politikernes løgne om EF gennem de sidste
tyve år. Men så direkte skrives det ikke. Den gode stil er
kendetegnet ved altid at holde en afstand til det banale. Det er i
denne afstand til det alle og enhver kunne skrive, nemlig det banale,
at den gode skribent viser sit format: Den uventede drejning, legen med
læserens forventninger til teksten. I en argumenterende tekst er dette ikke mindre
væsentligt end i en skønlitterær: Argumenterne købes ikke hvis man ikke
sympatiserer med, ja identificerer sig med, skribenten. Skribentens selvportræt bestemmer argumenternes
styrke
At skrive en god tekst består ikke kun i at vælge
de rette ord i en allerede given ramme. Rammen vælger skribenten også i
høj grad. Det står fast at lederen i dette dagblad har en vis
længde, og at den skal handle om noget aktuelt. Eventuelt også at den
skal udtrykke en bestemt holdning. Resten er skribentens valg. Der er utallige valg bag enhver sætning. Ordvalgene
er måske dem det er lettest at få øje på. Men der træffes også valg om
argumentations-strategi, stil og selvfremstilling – valg som de fleste
trænede skribenter sandsynligvis ikke engang er bevidste om at de
træffer – fordi de er udstyret med så rigelige naturtalenter at de har
det hele på fornemmelsen. Opgaven i disse afsnit i denne leder er at få
læseren til at acceptere betegnelserne tryglen, løgne
om EF og statsministerens ynkelighed. Det
er her tekstens egentlige fremstød ligger. Opgaven løses i høj grad ved at gøre skribenten
spiselig for læsergruppen. Det er en mand med lidenskaber, skarp
iagttagelsesevne (specielt: sans for paradokser) og med sproget i sin
magt. Men det er også en intellektuelt velkontrolleret person som ikke
giver sig hen i forargelse eller raseri over den barske virkelighed han
beskriver. Det overrasker ham ikke at virkeligheden er som den er. Det
bekræfter hans i forvejen grundfæstede opfattelse af den danske
virkeligheds beskaffenhed. Læs
Fedt, Charmerende
folk med sans for at indynde sig hos dem med indflydelse vil altid få
poster, titler og anerkendelse — og tillæg — langt lettere end
uelskværdige, skeptiske, oprørske typer som fx Christian Braad Thomsen,
Lasse Ellegaard og Jess Ørnsbo der altid får lyst til at sige imod når
de møder folk der “er noget” eller som “tror de er noget”, Kommentar.
|
|
||
|
Og hvis du skal hylde en, der ikke hele tiden
portrætterer sig selv i sine tekster, så kan du finde inspiration her: |
|
||
|
|
|||
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|