Først lagt op
27-11-2019;,senest
opdateret 27-11-2019 11:47:36 Skriftløs ungdomDe senere dages pressedækning af læse- og regnekvaliteten i danske skoler viser, at pressen har ganske let ved at holde den katastrofale afgrund med hæren af funktionelle analfabeter skjult. |
|
|||
|
Rigtigt og fornuftigt, at vi en gang årligt måler, hvor godt skolebørnene læser og regner. Men hvorfor måler og diskuterer vi slet ikke de 16 % funktionelle analfabeter – altså 9. klasses-elever, der bogstaveligt talt ikke forstår en klink af det, de eventuelt får stavet sig igennem? En procent som i ghetto-skoleområder kan komme helt op på det dobbelte. Det er lykkedes, at få de årlige undersøgelser af læse- og matematik-færdigheder afskåret fra tosprogsproblematikken og dermed fra indvandringsdebatten. Og de senere dages pressediskussion om læse- og regnekvaliteten i danske skoler viser, at pressen har ganske let ved at holde denne katastrofale afgrund med hæren af funktionelle analfabeter skjult. De tælles simpelthen ikke i undersøgelserne. Betydningen af at kunne læse – og skrive, så både man selv og andre kan læse det – er ellers de seneste dage fremgået med al ønskelig tydelighed. Vi så alle, at præsident Trump med ekstra store blokbogstaver havde nedskrevet sit budskab til pressen om sin Ukraine-politik. Og han kunne klart og tydeligt læse det op. Ikke engang denne enkle opgave ville de 16-32 % funktionelle analfabeter, som hvert år forlader den danske folkeskole, kunne klare. https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/trump-vaekker-opsigt-her-er-billedet-alle-taler-om/7882678 |
|
||
|
Læs Skjulte
skolebørn, Køllebank Læs Demokratisk
analfabetisme, Kort
og gult Læs Lang
skoledag død, Køllebank Læs Skolereformen
efter denne, Køllebank
Groft sagt Læs Bander
begynder i familien, Kronik |
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|||
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|