|
|||||||||
|
Først lagt op
19-01-2020;,senest
opdateret 19-01-2020 13:54:01 Dansk analfabetismes triumfTilsyneladende har pressen erkendt, at ingen af vort lands mest fremtrædende eksperter nogensinde finder ud af, hvordan disse 16 procent af landets børn og unge lærer at læse dansk. |
|
|||
|
Årets rapport om, hvordan det går med den seneste folkeskolereform fra 2014, fortæller – som hver af de tidligere årsrapporter – at det går elendigt. Men Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, som står bag rapporten, udtrykker det som sædvanligt pænt og artigt. De konkluderer blandt andet, at »folkeskolereformen endnu ser ud til at have begrænset betydning for eleverne«. Men sandheden er altså, at der stadig hvert år går 16 procent ud af 9.-10. klasse, som ikke kan forstå, hvad de læser – hvis de overhovedet kan læse. I en klasse med tyve elever er det 4, men da disse elever jo i praksis ikke er jævnt fordelt over landet, er der altså klasser i belastede områder, hvor der hvert år går betydeligt flere ud, som ikke kan læse dansk end 16 procent. Den danske presses politiske korrekthed viser sig også i år ved, at denne ulidelige, helt konkrete fallit af folkeskolereformen af 2014 forties. Tilsyneladende har pressen erkendt, at ingen af vort lands mest fremtrædende eksperter nogensinde finder ud af, hvordan disse børn og unge lærer at læse dansk. Derfor er der simpelthen ikke andet at gøre, end at vi alle sammen fortier skandalen. Og de ældre af os forsøger at glemme, hvordan imponerende bullshit i månedsvis på TV dagligt væltede ud af den maniske undervisnigsminister Christine Antorini, dengang reformen skulle vedtages. Og
hvis Vive omgående ophører med sine præcise årlige effektmålinger, så
kan vi alle sammen uden problemer overgive os til professor i dansk
sprog Erik Hansens (1931 - 2017) grundlov for luftige pædagogiske
eksperimenter: ”Alle pædagogiske eksperimenter bliver altid en succes.” |
|
||
|
Læs Skriftløs
ungdom, Køllebank
Læs Demokratisk
analfabetisme, Kort og gult
Læs Skjulte skolebørn, KøllebankLæs Skolereformen
efter denne, Køllebank
Groft sagt
Læs
Pædagogikgak, Køllebank
Groft sagt, med professor
i dansk sprog Erik Hansens grundlov for pædagogiske eksperimenter. Læs
Om de
sociale faktorers betydning for barnets og den unges (sprog-)udvikling, Artikel
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|||
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|