Kjøller forside à alle kommentarer à kommentar: Antallet af charlataner …

[senest opdateret d. 26/12 2001]

 

Antallet af charlataner og jomfruer i dansk presse er dramatisk stigende

 

Det slår Jyllands-Postens chefredaktør, Jørgen Ejbøl, fast i forbindelse med fyringen af Ulrik Haagerup.

 

En historie som er enkel og let at forstå, vil altid være politisk stærkere end én som er mere indviklet og nuanceret. Også selv om den sidste er langt bedre i overensstemmelse med de hårde kendsgerninger.

 

En række blade skrev en historie da Haagerup gik fra Jyllands-Posten d. 12. december. Det var en god historie. Den langtidssygemeldte chefredaktør, Jørgen Ejbøl, skulle have beordret bladet til at bringe en historie om systematisk asylfup blandt palæstinensiske flygtningen i Danmark. Denne historie skulle rigtigt være vand på Venstres mølle i de afgørende timer i valgkampen. Ved at gavne Venstre på denne måde skulle Jørgen Ejbøl købe sig så meget goodwill hos den kommende borgerlige regering at han ville stå stærkt til at købe et privatiseret TV 2. Haagerup blev fyret fordi han nægtede at give køb på de allerhøjeste journalistiske idealer og spille med i dette spil.

 

Men meget tyder på at denne historie var usand. Den var i lodret modstrid med nogle hårde kendsgerninger. Bl.a. den kendsgerning at det var Haagerup der som fungerende chefredaktør satte palæstinenserartiklen i gang og sørgede for at den kom på.

 

Jyllands-Posten var ikke sen til at kræve berigtigelse fra de københavnerblade som havde fortalt historien om skurken Ejbøl. Det fik man så også. Bortset fra Politiken som nøjedes med at trykke et indlæg under rubrikken ”Læserne mener”. Så nu har Jyllands-Posten indbragt denne sag for Pressenævnet.

 

Sagen er også emnet for Weekendavisen d. 21.-27. december. De bringer hele forløbet og den ”sande historie”. De har bl.a. talt med Jørgen Ejbøl, den ansvarshavende redaktør. Han bebrejder den samlede presse at de kunne køre så meget galt med en forkert historie når der var et trecifret antal journalister på JyllandsPosten som kendte sandheden. ”Det er det mest henrivende, naive bavl,” udtaler Ejbøl bl.a. gennem telefonen til Weekendavisen. ”Antallet af charlataner og jomfruer i dansk presse er dramatisk stigende.”

 

I stedet kan Weekendavisen fortælle en historie om fyringen af Haagerup som kulminationen af en uoverensstemmelse om hvordan man bedst reducerer antallet af medarbejdere. Ejbøl lader stillinger som forlades af den ene eller den anden grund, stå ubesatte. Haagerup mener at denne politik vil tappe bladet for de mest eftertragtede journalister og føre til bladets undergang. I den forbindelse har en sædvanligvis velunderrettet kilde fortalt mig at der er 4 politiske journalister fra Jyllands-Posten som på det seneste er blevet pressechefer under den nye regering.

 

Haagerup skrev, iflg. Weekendavisen, et 11-siders brev til bestyrelsen som bl.a. handlede om diverse samarbejdsproblemer mellem ham og Ejbøl på det seneste. Styrkeprøven i bestyrelsen faldt ud til Ejbøls fordel med stemmerne 6 mod de 3 medarbejderrepræsentanter.

 

Sandheden er den historie som folk tror på. Weekendavisens version står stærkt fordi den kan afvise andres historie med nogle hårde kendsgerninger og selv give en sammenhængende historie som omfatter flere informationer end de tidligere – og som endnu ikke (her i skrivende stund) er skudt ned af nye hårde kendsgerninger.

 

Sagen og medieforløbet er en god illustration af mediesystemets funktion og motiver. Fyringen af Haagerup kan bruges af de konkurrerende medier til at underminere Jyllands-Postens image. Dette tvinger Jyllands-Posten til at gå ud med yderligere kendsgerninger for at forsvare sit image. Weekendavisens kan så bruge historien til at fortælle historien om sig selv som leverandør af den højeste sandhed. Sandheden over og bag de sandheder de andre leverer. Det er eliteavisens særlige varemærke at gøre det.

 

Medier er generelt elendige til at informere om egne interne forhold. Blade hvis abonnementsafdelinger erklærer at være på sammenbruddets rand hvis man som abonnent overvejer at skifte til konkurrenten, lader rask væk abonnenterne undvære avisen i dagevis hvis der er intern ballade i personalet som medfører at avisen ikke kan laves. Redaktioner som erklærer at være organ for højeste oplysning og borgernes garant for ikke at blive narret af politikere og andre offentlige væsener, kan uden videre kommentar lade det påståede livsnødvendige informationsmiddel udeblive i dagevis mens man slås internt for nedrullede gardiner. Og personer hvis stemme man som abonnent har lært at sætte pris på, kan forstumme uden forklaring.

 

Hvis de andre medier ikke var gået i flæsket på Jyllands-Posten med den helt skøre historie, så ville hverken Jyllands-Postens egne læsere eller resten af landet have fået mere at vide end den korte officielle besked om at Haagerup havde forladt avisen på grund af samarbejdsproblemer. Sandheden er en funktion af forskellige konkurrerende kilders interesse i at underminere hinandens image. Borgernes og læsernes eneste sikkerhed for at få noget kontroversielt at vide om interne medieforhold ligger i denne konkurrence.

 

Der er ingen tvivl om at denne opfattelse af hvordan sandheden kommer frem, strider en del mod indholdet af de skåltaler som pressen holder for sig selv. Men herved adskiller pressen sig ikke fra andre organisationer og brancher. Der er skueværdier som man officielt går rundt og begrunder sine handlinger med, fylder uskyldige besøgende skoleklasser med og øser ud over befolkningen. Og så er der de mindre glamorøse reelle mekanismer og sammenhænge som kan forklare hvad der i virkeligheden foregår. Det er selvfølgelig et problem at der på denne måde går forretning i sandheden. Men det må vi leve med. Alternativet er at der var en højeste instans som fortalte os sandheden. Det er klart værre. Demokratiet er en sund reaktion på at en sådan højeste sandhed ikke findes, men må skabes af borgeren ud fra koret af konkurrerende stemmer.

 

Men selv den mest autoriserede velbegrundede sandhed udbreder ikke sig selv. De mange danskere som kunne lide den første version af historien om Jyllands-Posten, vil måske finde de andre versioner for indviklede, dårligere eller simpelthen uinteressante. Hvordan ser Weekendavisens version af historien ud i Ekstra Bladet eller TV-Avisen? En historie som er enkel og let at forstå vil altid være politisk stærkere end én som er mere indviklet og nuanceret. Også selv om den sidste er langt bedre i overensstemmelse med de hårde kendsgerninger.

 

klaus@kjoeller.dk