Kjøller forside à
alle kommentarer à
kommentar: Militant idyl |
[senest
opdateret d. 18/5 2002]
|
|
|
|
Militant
idyl
Forsvarschef
Christian Hvidts afskedssalut og forsvarsminister Svend Aage Jensbys
reaktion på den kan forstås i lyset af to grundlæggende regler for
magtbrug: bureaukratreglen og hospitalsreglen. Ved fyringer gælder det
om at skabe to vindere. Ofte lykkes det kun at skabe en vinder og en
taber. Men i dette tilfælde er der to tabere. Én
af de grundlæggende regler i enhver organisation er bureaukratreglen
(se eventuelt Manipulation). Undgå
at tage ansvaret for ubehagelige beslutninger og negative ting der
sker. Giv reglerne, andre aktører, omstændighederne og ”udviklingen”
skylden. Når
en bestyrelsesformand gerne vil af med en administrerende direktør, kan
han selvfølgelig bare fyre ham. Men hvis han gør det, så skal han også
legitimere sin handling over for resten af bestyrelsen, firmaets
ansatte, eventuelle aktionærer, kunder og offentligheden. Derfor
signalerer bestyrelsesformanden klart til den administrerende direktør
at hans tid i firmaet er omme, og at han reelt har valget mellem at
blive fyret eller selv at sige op. Her vælger den administrerende
direktør så normalt pænt at sige op, typisk under henvisning til at han
efter sine år i firmaet vil søge nye udfordringer. Normalt forsegles
meddelelsen om direktørens ophør med et ”efter gensidig forståelse med
bestyrelsen.” Hvis direktøren er heldig, får han også et dejligt stort
gyldent håndtryk. Dette
nærmest rituelle forløb er i smukkest tænkelige overensstemmelse med
bureaukratreglen. Dens første følgesætning er Sørg
for at ingen beslutning fremtræder som noget ubehageligt og negativt. Det
sker først og fremmest ved at lade dem som beslutningen går ud over, få
en stærk interesse i offentligt at producere en positiv begrundelse for
beslutningen. Det gør bestyrelsesformanden ved at lade den fyrede selv
vælge begrundelse. Den fyrede kan teoretisk godt vælge at give sit
gamle firma og dets bestyrelsesformand ”det glatte lag” og ”smække med
døren”, men det er langt mere fremadrettet at give fyringen en positiv,
konstruktiv begrundelse. Herved inviterer den fyrede til at et
rekrutteringsbureau eller en anden bestyrelsesformand kan kontakte ham
eller hende. Disse
mekanismer gælder ikke kun ved fyringer på topniveau. De gælder hele
vejen ned i organisationen. Og ikke kun ved fyringer, men ved enhver
beslutning. Beslutninger
som alle synes er dejlige, giver aldrig problemer. Men når et individ
eller en gruppe rammes af den på en negativ måde, er det en væsentlig
ledelsesopgave så vidt muligt at sørge for at de ramte får den størst
mulige interesse i offentligt at acceptere, ja helst forsvare,
beslutningen. Herved lægges låg på alle andres protester. Den teknik
der bruges, er at ledelsen sørger for at dem der rammes, klart indser
at de mister endnu mere ved at protestere. Det mere de mister, kan fx
være et håb om fordele i fremtiden, som uigenkaldeligt mistes hvis der
protesteres nu. Herved anvendes en anden grundlæggende
manipulationsregel, hospitalsreglen (se eventuelt Manipulation): Folk
der har håb om at du kan hjælpe dem, er lettere at have med at gøre end
folk der ikke har håb om at du kan hjælpe dem. Meget
ledelse består i at kombinere bureaukratreglen og hospitalsreglen. En
vellykket, konsekvent brug af dem medfører at organisationen i
offentligheden og blandt de ansatte fremstår som en art militant idyl. Derfor
er det særligt interessant at iagttage forsvarschef Christian Hvidts
exit. Her er tingene foregået anderledes. Her har bestyrelsesformanden,
forsvarsminister Svend Aage Jensby fra Venstre, ikke kaldt direktør
Hvidt til sig og klart sagt at hans tid i firmaet er omme og givet ham
et tilbud han ikke kunne afslå. Han har i stedet stresset sin direktør
til at gå offentligt ud med angreb på sin bestyrelsesformand. Hver gang
– både ved forsvarschefens interview i JyllandsPosten d. 4. maj og ved
afskedssalutten d. 17. maj – har bestyrelsesformanden svaret igen med
”tapettale”, dvs. organisatorisk korrekte og selvfølgelige erklæringer
om hvor meget han sætter pris på sin forsvarschef og hvor normalt deres
forhold er – efter bestyrelsesformandens opfattelse. Sorteper
og alt det negative søges på denne måde placeret ét sted: hos den
underordnede, altså her: forsvarschefen. Denne
teknik er meget udbredt i offentlige institutioner og fagforeninger,
altså organisationer hvor det er svært for en chef at fyre en ansat,
altså også i Politiet hvor minister Jensby har lært sine
ledelsesprincipper. Her vil den eneste realistiske måde at få fyret en
ansat på, være at stresse den ansatte. Det skal ske med små midler som
helst skal være helt usynlige for de andre ansatte og eventuelle andre
interessenter. Det gælder om at få den ansatte til klart at overtræde
én eller anden formel bestemmelse, hvorefter lederen ”desværre ikke ser
anden udvej end at sige farvel.” Dette er ovenikøbet overflødigt hvis
den ansatte selv siger op. Hvis
det havde været den kommunale administration i Farum, så ville
forsvarschef Hvidt være blevet fyret allerede efter interviewet i
JyllandsPosten. Men nu er det landspolitik i mediernes søgelys, og det
ene regeringsparti, De Konservative, har forsvaret som mærkesag. Derfor
blev forsvarschefen ikke fyret efter interviewet – som ministeren
besvarede med militant idyllisk tapettale. Og derfor rammer det nu både
forsvarsministeren og regeringen at forsvarschefen fyrer sig selv. Forsvarsministeren
fortsætter indtil videre sin strategi med at besvare generalens
afskedssalut med idyllisk tale og et ønske om ”god pinse”. Men denne
tale passer dårligt til de presseforlydender der er fremme om at man i
ministeriet arbejder på en stærkt kritisk rapport om den interne
kommunikation mellem forsvarsledelsen og ministeriet. Derimod passer
kombinationen af idyllisk tale med kynisk stressfremkaldende handling
perfekt ind i det sædvanlige billede af en magtkamp mellem en chef og
en ansat – hvor chefen sagtens kan tabe selv om den ansatte forsvinder.
Ja, måske netop derfor. |
|
|
|
|