Først lagt op 02-06-2018

Senest opdateret 02-06-2018 13:55

 

 

Flere politiske cliffhangere på DR-TV

DR har scoret unge seere på tv-realityserier med cliffhangere. Nu går de efter vælgerne med samme teknikker. Det er ikke manipulation, men rent tv, siger DR.

 

DR har haft stor succes med at få flere unge mellem 15 og 24 år til at se DRs programmer. Det er bl.a. sket med karakterdrevne tv-realityformater.

I Politiken fortalte strategisk chef for DR Ung, Kasper Tøstesen,  bl.a i går (1/6): ”Bestemte programformater og fortællegreb er særligt gode til den her målgruppe. Stærke karakterer fungerer for eksempel godt.” Og: ”Serieformatet fungerer godt, fordi de unge gerne vil være i bestemte universer i lang tid. Og så giver formatet mulighed for at opbygge en fortælling dramaturgisk, som man ville gøre det i fiktionens verden. Meget bevidst lægger vi cliffhangere ind og sørger for, at karaktererne kommer igennem en udvikling.”

Og Tøstesen understreger: ”Man kan sagtens lave en ægte fortælling og samtidig lave en dramaturgisk kurve. Vi vil ikke manipulere virkeligheden, men sådan er tv.”

Lækket dokument afslører, at DR nu går efter vælgerne

Kjoeller NEWS kan supplere med ubekræftede forlydender om, at DR er i fuld gang med at overføre disse succesrige strategier for tv-realityformater til den politiske reportage for også at få bedre tag i vælgerne.

I lækkede papirer fra arbejdet finder man bl.a. disse formuleringer:

”Bestemte programformater og fortællegreb er særligt gode til vælgerne. Stærke politiske karakterer fungerer for eksempel godt.” Og: ”Serieformatet fungerer godt, fordi vælgerne gerne vil være i bestemte universer i lang tid. Og så giver formatet mulighed for at opbygge en fortælling dramaturgisk, som man ville gøre det i fiktionens verden. Meget bevidst lægger vi cliffhangere ind og sørger for, at karaktererne kommer igennem en udvikling.”

Og med fed skrift fremhæves det i det lækkede dokument: ”Man kan sagtens lave en ægte fortælling og samtidig lave en dramaturgisk kurve. Vi vil ikke manipulere virkeligheden, men sådan er tv.”

 

 

 

 

Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk

 

 

 

151217klauskjoellerDKforside.bmp