Når en skuespiller udgiver
erindringer, skifter han metier og bliver forfatter. Han vurderes ikke
længere på, hvor godt han spiller, men på, hvor smukt og sandt han
skriver om sit liv og sin kunst.
Erindringer er selviagttagende og
selvfremstillende skrivekunst uanset hvilket erhverv den erindrende har
haft.
Først skal forfatteren opbygge
troværdighed.
Mit eksempel er Med
mellemrum af skuespilleren Frits Helmuth (1931-2004).
Vi kan ikke ud fra bogteksten alene
afgøre, om det, der siges, er sandt, men vi kan
kigge efter tegn på troværdighed. Et af tegnene er,
at forfatteren vedkender sig almindelige menneskelige motiver.
Man tror på Frits Helmuth, når han
fortæller, at ideen til erindringsbogen oprindelig kom fra Klaus
Rifbjerg, som var direktør på Gyldendal 1984-92. Opfordringerne
fortsatte, da Johannes Riis blev overtog direktørstillingen efter
Rifbjerg. Helmuth takker dem begge for at have presset på og Jon Palle
Buhl for som advokat at have bistået ham med “flere vellykkede
kontrakter, blandt andet med Gyldendal.”
Det virker troværdigt. Rifbjerg og
Riis havde grund til at tro på, at der ville være publikumsinteresse
for en erindringsbog skrevet af Frits Helmuth, og at han ville sige ja,
hvis han kunne få nogle ordentlige økonomiske vilkår.
Denne rent pragmatiske begrundelse
for bogens tilblivelse virker overbevisende. Helmuth besmykker ikke sit
ærinde.
Det viser sig at være et
gennemgående træk ved bogen. Han går lige til sagen og stiller ikke sig
selv i positur.
Bogens drabelige indledning
bestyrker læseren i troen på, at forfatteren er på sporet af sandheden:
Faderen Osvald Helmuth ligger dødssyg af mavekræft. Han fyrer vittige
bemærkninger af. Han havde ikke været i underholdningsbranchen for
ingenting.
Osvald Helmuth havde imidlertid
ikke altid været så morsom derhjemme. “Jeg havde ofte bebrejdet ham
hans urimelige opførsel over for Mor”, siger Frits, som selv havde haft
“flere ubehagelige sammenstød” med faderen. Årsagen til konflikterne
røber han ikke her, og ordvalget er skånsomt.
Når han siger “Mors” og ikke “min
mors” og “Fars” og ikke “min fars”, så trækker han læserne med ind i
bindingen til forældrene og placerer sig selv i barnets evige rolle.
Senere i bogen taler han om
faderens “galsindethed”, hans “uhåndterlige sind” og hans temperament,
der “slår revner”. Endnu
midtvejs i fremstillingen er han ikke er færdig med denne joviale
faderskikkelse, som var så monstrøs derhjemme, at sønnen tidligt
udviklede mavesår.
Der var åbenbart også folk ude i
byen, som ikke brød sig om Osvald. Om aftenen den dag, han døde,
ringede folk til enken og kondolerede. Blandt stemmerne var der en, der
sagde: “Er han endelig død, det dumme svin!”. Moderen var rystet.
Sønnen konkluderer: “Det må have været en syg person.” Læseren sidder
med en fornemmelse af, at den vrede stemme kan have haft sine grunde. Man fornemmer, at Helmuth
kun lader os se en flig af den sandhed, han kender.
Skildringerne af familien nærmer
sig sentimentale glansbilleder. “Vi
holdt jo uendelig meget af hinanden”, siger Frits Helmuth samtidig med,
at han leverer stof til et dæmonisk familiedrama om en far, der
tyranniserede sin kone, og en mor, der knyttede sønnen stærkt til sig
og en søn, der på en gang beundrede og hadede faderen.
Når Frits så sig i spejlet, så han
sin far. Han
lignede sin far så meget, at han kunne få sin filmdebut i rollen som
faderen som barn.
Titlen “Med mellemrum” refererer
til afstanden mellem forfatterens fortænder. Et træk, som ellers er
forbeholdt komikere og klovne, men som Helmuth kun én gang fik udfyldt
på tandteknisk vis, nemlig da han spillede Styrmand Karlsen, og den
rolle lå ikke til ham. Han skulle spille med
mellemrum.
“Med mellemrum” er også, hvad han
svarer, når han bliver spurgt om, hvor ofte han egentlig optræder. Det
lyder som en syg joke.
Da bogen udkom, viste det sig, at
titlen også kunne bruges kritisk - imod bogen - på grund af alt det,
der ikke blev fortalt.
Frits Helmuths erindringer blev
modtaget som troværdige og sandfærdige, så langt de rakte. Der manglede
bare en del.
Men der var enighed om, at Helmuth
beherskede den valgte anekdotiske stil ganske godt. Han slår tonen an i
referatet fra faderens begravelse: “da præsten i fadervor nåede til
“Ske din vilje”, hørtes tydeligt lyden af en flaske, der blev trukket
op. Det ville have moret Far, som elskede timing.”
Det anekdotiske er i høj grad
knyttet til faderen. Frits Helmuth gengiver nogle de mundheld og
sentenser, som flød fra Osvald: “Manden vidste ikke, at konen var
tosset, før hun sang ved bordet” og “Faderen løb sig ihjel med aviser,
moderen gik også med blade, men det var skulderblade”. Osv.
Den letløbende stil griber om sig
og overtager efterhånden det hele, så også forfatterens ægteskaber og
skilsmisser afvikles i postkort-tone:
“Jeg har mange gode og smukke
minder fra de knap tre år, Jeanne og jeg levede sammen.”
Livet er en komedie, som skal
afvikles så kvikt som muligt.
“Da jeg blev skilt to gange i løbet
af fem år, blev jeg nødt til at lære at lave mad i det, jeg kalder
“mellemkrigsperioderne”.”
Efterhånden diffunderer
fremstillingen i anekdotiske portrætter af venner og folk, forfatteren
blot har mødt.
“Marlene Dietrich har jeg hilst på
en enkelt gang”. Sådan begynder et afsnit, hvis nærmere begrundelse er
et foto, hvor Dietrich figurerer sammen med Mogens Wieth og Helmuth
senior og junior.
Ebbe Rode var en nær ven og får et
fyldigere portræt begyndende med hans begravelse, som Niels Birger
Wamberg gjorde til en vittig oplevelse ved at citere Rode-sentenser.
Helmuth gengiver nogle af dem, han kan komme i tanker om: “Hvis
dørklokken ikke virker, så brug måtten.” Det er underholdende læsning.
Men det har ikke noget med Frits Helmuths liv og kunst at gøre.
Kompositionen smuldrer. Der er ingen sigtelinje. Godt Per Gynt er ikke
altid halvt fuldendt, for nu at give en af Osvalds radbrækninger et
ekstra vrid.
For ligesom at holde sig selv i
gang producerer Helmuth selv journalistiske spørgsmål: “Jeg bliver ofte
spurgte: “Er turnélivet ikke opslidende?” Jeg kan med sindsro svare
nej.” Og så fortæller han løst og fast og ofte vittigt. Der er f.eks.
historien om damen i en butik i Kolding, som spørger: “Er der aldrig
nogen, der har fortalt dig, at du ligner Frits Helmuth helt
fantastisk?” Han ved ikke umiddelbart, hvordan han skal returnere den
replik, men på vej ud af butikken, siger han: “Jamen, det er også mig”.
Hvortil hun svarer: “Den er go’ med dig, næh, den ryger jeg ikke på.”
Meget morsomt, men var turnélivet
mon alligevel ikke en smule opslidende? Al den ensomhed i hotelbaren.
Om skuespillet, oplæringen i faget
og arbejdet med rollerne, får man kun spredt og tilfældig besked. Lige
så lidt som maleren kan forklare sit maleri, kan skuespilleren forklare
sin skuespilkunst, siger Helmuth, som beder til Vorherre hver gang han
skal på scenen. Derfor har han placeret sine overvejelser over de
roller, han har spillet i et kapitel, der hedder “Bønnens kraft”!
Hvis det ikke var for René Herrings
tyve siders bibliografi over Frits Helmuths roller, ville der ikke have
været meget teaterfagligt at komme efter. Det biografiske drama er det
vigtigste, men analysen stikker ikke dybt nok, og dramaet er afviklet i
anekdotisk stil.
Ved udgivelsen viste det sig, at
Klaus Rifbjerg og Johannes Riis havde ret i, at der var publikum til en
sådan erindringsbog fra den populære skuespiller. Første oplag var
udsolgt, før bogen var blevet udgivet. Den fik stort opsatte
anmeldelser på udgivelsesdagen (15.11.2000).
Vurderingerne svingede ganske vist:
“Et
lykkeligt liv. Frits Helmuth slipper godt fra sine memoirer”, hed det i
rubrikken til Bettina Heltbergs anmeldelse i Politiken.
Hun påskønnede den letløbende stil, men ville godt have hørt mere om
arbejdet med rollerne.
Jakob Sten Olsen kritiserede bogen
for ikke at ville åbne til “de inderste gemakker”. (”Faders vilje”, Aktuelt).
Susanne Bernt synes ikke Helmuth
skulle have ulejliget sig med skrive erindringer, når han ikke vil
fortælle mere, end han gør. (“Osvalds knægt holder
masken”, Berlingske).
I teater- og pressemiljøet vidste
man, at der var forhold, som Frits Helmuth fortav. “Selv følte han, at
han allerede var gået langt: Det skulle jo ikke bare være en tandløs
erindringsbog, jeg ville gerne sige noget. Og så er det ind i mellem en
smertefuld proces. Man overskrider jo sin egen og måske andres
blufærdighedstærskel”, sagde han i et interview til Erik Schnettler i B.T.,
12.11.2000.
Et par år efter erkendte han, at
der i hvert fald manglede noget på den faglige front. Han gik igang med
yderligere et erindringsbind, denne gang om rollerne (“Frits trænger
til en slapper”, interview med Dennis Drejer, B.T.,
26.8. 2003). Men det var for sent. Han havde ødelagt sin krop
(inklusive hovedet) med alkohol. Det var ikke en dag for tidligt, da
Rifbjerg bad ham gå i gang med nedskrivningen af Med
mellemrum. Bogen var mangelfuld, men den angav en retning
for de kommende skrifter og dokumentarer.
Helmuth åbnede selv for posen med
de dybere hemmeligheder i et filmet interview optaget kort tid før hans
død i 2004. Her udstillede han sin alkoholisme. Interviewet blev
offentliggjort i
Per Wennicks dokumentarfilm Frits - Ølhundens søn i 2013. Med børnene som vidner
viste Wennick hans svigt som far.
Den brede offentlighed fik
efterhånden også indblik i Osvald Helmuths hemmelighed, hans
biseksualitet. At han bragte unge mænd hjem fra sine byture, vidste
Frits Helmuth naturligvis godt, men ville ikke skrive det. Det blev
først afsløret i Se- og Hør-journalisten John
Lindskogs Faders vilje – Osvald, Søster og Frits Helmuth–
dramaet bag scenen (2006).
En journalistisk sammenfatning, som
også rummede beretninger fra Frits Helmuths børn, fik bogmarkedet med
Andreas Fugl Thøgersens Frits Helmuth - en biografi (2014).
Den bygger på erindringsbogen, men fylder nogle af mellemrummene ud.
Nogle af anmelderne syntes, at Fugl Thøgersen brugte rigeligt med
fyldekalk.
Frits Helmuth: Med mellemrum. Erindringer, 2000,
2. udgave 2001
Erik Schnettler: “Frits bor i
Jylland og har det godt”, interview, B.T., 12.11.2000
Bettina Heltberg: “Et lykkeligt
liv. Frits Helmuth slipper godt fra sine memoirer”, Politiken,
15.11.2000
Jakob Sten Olsen:
”Faders vilje”, Aktuelt, 15.11.2000
Susanne Bernt, “Osvalds knægt
holder masken,” Berlingske Tidende, 15.11.2000
Dennis Drejer: “Frits trænger til
en slapper”, B.T., interview, 26.8.
2003
John Lindskog: Faders
vilje – Osvald, Søster og Frits Helmuth– dramaet bag scenen, 2006
Per Wennick: Frits.
Ølhundens søn. Dokumentarfilm, 2013
Andreas Fugl Thøgersens Frits
Helmuth - en biografi, 2014
Hvis en skuespiller vil skrive
erindringer og har svært ved at komme i gang og ved at komme frem til
det skuespilfaglige, kan han vælge at lade sig interviewe i bogform.
Det gør Henning Moritzen i Tilpas højrøvet. I samtale med
Niels Birger Wamberg (2004). Den begynder med at Wamberg
spørger: “- Sig mig, Henning, hvordan gik det til, at du blev
skuespiller? Var det en gammel drengedrøm, der skulle indhentes?”
|