- Hvad lægger De først mærke til
hos en kvinde?
- Tatoveringerne, absolut!
Robert Storm Petersen blev opsøgt
af interviewere og skildrede oplevelserne i teksten "Interviews".
Han lagde ud med en solid omgang
ironi:
Så langt jeg kan huske tilbage, og
det er temmelig langt, har jeg altid beundret interviewere, deres mod
til at ringe på hos en dem fuldkommen fremmed person og ganske roligt
hoppe ind i salonen og uden hensyn til gulvtæppet begynde at spørge
vedkommende ud om de mest intime ting mellem himmel og jord.
Beundringen er på skrømt, eftersom
det, der beundres, viser sig at være påtrængende adfærd og hensynsløs
omgang med oplysninger om andres privatliv.
I reglen bliver ofrene aldeles
overrumplet, eller også optræder de køligt og beregner deres svar -
tror de da - for når de dagen efter læser interviewet i bladet, siger
de altid - næh - har jeg virkelig sagt alt det sludder? - og så går de
og ærgrer sig et stykke tid.
For Storm P. var interviewet en
ulejlighed og en ærgrelse. Han bruger den klassiske metafor "ofrene" om
dem, der er genstand for et interview (jf. Jørgensen, 2010:59). Men
slippe for at give interviews ville og kunne han ikke.
"Jeg er vanskelig at fange. Jeg er
som en lille Prop i en Rendesten, snart her, snart der", sagde han til
Politikens "vidi" (Johs. Jacobsen) 7.5.1924. Han blev interviewet i
anledning af, at han skulle optræde i et skuespil på Det kongelige
Teater. Han insisterede på, at han var artist, ikke skuespiller. Hele hans livsfilosofi har
præg af artismen: “Livet er en cirkus, man kommer ind og bukker, render
rundt, bukker igen og går ud” (Møllehave, 1998:154).
Artisten i ham opfattede
interviewet som et åndeligt trapez-nummer, hvor det gjaldt om at gribe
rigtigt hver gang:
- Man skal være hurtig i vendingen
med et kvikt svar.
Det gælder om at overrumple. Når
intervieweren spørger:
- Bør en gift kvinde hellige sig
sit hjem og sin mand?
Så svarer Storm P.
- Ja, hvis hun ikke osse har en
minkfarm?
(kom så ikke og sig, at Storm P.
ikke kunne spå om fremtiden!)
"Interviews" blev første gang trykt
i samlingen Hu-hej-sikke Tider. Nye historier,
1947. Den er genoptrykt i 13 Øre - alt iberegnet og 46 andre
fortællinger, 1955, o.s.
Men et "Interview" er i samlingen
hverken en historie eller en fortælling. Det er monolog, et "nummer" af
den slags, Storm P. yndede at give. Teksten står side om side med
klassiske opførelses-numre som "Sangforeningen Morgenrødens pinsetur"
og "Aakirkeby".
I "Interviews" skriver Storm P. i
jeg-form, som var det autentiske erfaringer. Men man bliver hurtigt
klar over, at han overdriver for at underholde.
Interviewet om hans syn på kvinden,
som jeg citerede fra i indledningen, indeholder spørgsmål og svar som
disse:
- Hvordan skal kvinden være som
værtinde?
- Dertil kan siges meget - men lad
mig sammenfatte det i få ord: Koldt øl! Altid koldt øl!
Senere i teksten fortæller han, at
han gennem årene har været ude for mange "storartede Interviewere" på
sine rejser. Han husker f.eks., at han en gang, da han var i New Guinea
blev interviewet til "The Wow Wow Cannibal Times". Intervieweren stak
ham af og til med et spyd i maven. Til sidst må han trylle et spil kort
ud af øret på den emsige pressemand for at få ham til at holde op. Det
lykkes ham at undslippe kannibalerne ved at forklæde sig som
skildpadde. Han kom til Malmø og var dermed i nogenlunde sikkerhed.
“Men her må jeg stoppe, thi der står en yndig ung dame i min stue og
vil interviewe mig, om hvad jeg mener om kvindelige præster."
Storm P. driver sine erfaringer ud
i det absurde for så i sidste sætning at lande historien i det
aktuelle: diskussionen om kvindelige præster i forbindelse med
vedtagelsen af loven om kvinders adgang til præsteembeder i 1947 (jf.
Jytte Larsen, 2000:78).
To
gange i 1918 gjorde Storm P. interviewet til tema i sin malerkunst. Det
ene bærer titlen "Interview eller Akvarel 2 (1918)"
Det andet er oliemaleriet "Hr.
kunstmaler Zorn interviewes eller Interviewet 1918"
Begge billeder viser en
interview-situation.
På akvarellen ses en - bortset fra
et par halvlange sorte strømper - fuldstændig nøgen, rødhåret kvinde
liggende på en himmelseng.
Hun indtager en imødekommende
position, mens hun skæver til en herre, der sidder med en notesblok på
en stol ved hendes leje. Herren er klædt i, hvad der ligner modedress,
stribede benklæder og en lang sort jakke. Han medbringer en stok, hvis
håndtag peger mod kvinden. Han har et enormt underbid og en langagtig
næse. Situationen er tvetydig, men ikke lummer.
Det er, som om Storm P. vil
studere, hvilken virkning konstellationen nøgen kvinde og
interviewende, påklædt mand kan have på beskueren. Han illustrerer ikke
en på forhånd valgt idé, men prøver sig frem.
Netop i den periode, hvor
interview-akvarellen blev til, malede Storm P. en række billeder af en
nøgen eller let påklædt kvinde i selskab med en påklædt mand; nogle af
billederne var fra varietélivet: "Kvinde på skødet af en herre"
(Akvarel 1915-16), "Gullasch" (Akvarel 1916-17), "Kunstner og model i
atelier" (Akvarel 1916-18) og "Lille mand, hvad nu?" (1917-18) (jf.
Bing, 1985:fig. 57ff).
Jeg faldt over billedet, da
jeg researchede til min bog om interviewets historie i Danmark. Bogen er en kompleks fremstilling
med mange forskellige holdninger til interviewet, og det var svært at
finde dækkende titel og forside-illustration.
Titlen kom først til mig: "Kommer
De som ven eller som interviewer?" Det er et vittigt Karen
Blixen-citat, som lader forstå, at intervieweren både kan være en ven
og en fjende.
Dernæst blev jeg opmærksom på den
tvetydige Storm P.-akvarel og opdagede, at akvarellen straks blev
farvet af titlen.
Sætningen "Kommer De som ven eller
som interviewer" blev en replik i kvindens mund! Hun siger noget i
retning af "Hvorfor sidder du dér og forskanser dig i din
interviewer-rolle? Vær min ven og kom hen og sid på sengekanten".
Sådan kan forsiden tolkes, takket
være akvarellens kunstneriske åbenhed. Der findes ikke nogen rigtig
tolkning, kun mere eller mindre plausible forslag.
Det andet billede, oliemaleriet,
har et meget tydeligt ærinde: Det satiriserer over en interviewer, der
er så næsegrus underdanig, at bukserne revner. Han ligger på knæ lige
foran den smækfede, dekorerede interviewperson, som angiveligt er den
svenske billedkunstner Anders Zorn.
I modsætning til akvarellen er
oliemaleriet hurtigt udtømt for mening. Det ligner en farvelagt
satirisk tegning til en avis. At satiren har direkte adresse til Anders
Zorn, virker indsnævrende. Jens Bing mener, at Storm P. især er kritisk
over for Zorns dyrkelse af letpåklædte kvindelige modeller. Storm P.
skulle nødig snakke! Kunne det tænkes, at Storm P. var misundelig på
Zorns økonomiske succes?
Hvorom alting er, var det en
atypisk Storm P.-satire. "Det var aldrig en enkeltperson, der blev
stillet i gabestokken", skriver maleren Leo Estvad om Storm P.´s
satirer (Estvad 1966). Han skulle have skrevet "næsten aldrig", men
ellers har han ret, når han siger, at Storm P.´s kritik retter sig mod
urimeligheder og tidstypiske tendenser i det offentlige liv - og at
perspektivet ofte snarere er en undren end en kritik. Storm P.'s humor
er livsfilosofisk. Men tag ikke fejl: Ved siden af den gemytlige Storm
P. fandtes en kyniker. Det er ham, der i en “flue” lader en mand sige:
“Det bedste er naturligvis en god samvittighed og det næstbedste en god
sagfører”.
Forfatterskabets mest slidstærke
genre er de såkaldte fluer, filosofiske tanker og aforismer (jf. Bau
& Kragelund, 1999:67). De er blevet til som en enhed af tegning
og tekst. De bedste af dem er alene ved deres tekstkvaliteter gået over
i sproget. Bevingede ord (Vogel-Jørgensen &
Zerlang, 1991) har optaget et halvt hundrede af dem, fra "Akademiker -
det er at have læst sig til, hvad vi andre ved" til "Vejret gør som det
vil”.
Nogle af Storm P.’s bevingede ord
er blevet brugt så ofte, at de snarere tynger end løfter en tekst. Det
gælder f.eks. paradokset: “Kunst - det er noget, man ikke kan - og kan
man det, så er det ingen kunst.”
Klichéer er noget man oplever, ikke
noget, der ligger i sproget.
-
Hvad mener du om verdens-situationen?
-
Ingenting - Jeg har fået noget i øjet?
Hvis man som jeg har læst og hørt
den dialog
en snes gange, er den ikke frisk og
original mere.
Med mindre man taler for et ungt
publikum, bør man undgå de Storm P.-fluer, som er optaget i “Bevingede
ord”!
Fluerne er typisk to mennesker i en
samtale. Den ene siger noget uventet, som udløser et smil hos
betragteren. Her er et eksempel på høflig spot:
"Værsågod, her har De en femøre",
siger damen i døråbningen til tiggeren. "Tusind tak", svarer tiggeren,
"måske jeg lige må låne telefonen og ringe til min vekselerer."
Ved en lille sproglig drejning af
en fast vending ("lidt af hvert") kan arbejdsgiveren afvise en uønsket
ansøger:
"Nå - hvad kan De?"
"Jeg kan lidt af hvert".
"Så kan jeg ikke bruge Dem. Vi må
have folk, som kan meget af hvert."
I en tredje flue med en beslægtet
personkonstellation bliver en supplikant afvist, idet man tager hans
metafor ("se" for “spise”) på ordet:
"Gode herre - jeg har ikke set mad
i en hel uge"
"Ludovica - vis den herre en
kotelet!" (Wamberg,
2002:34, 74, 100)
Storm P. var en mester i kunsten at
jonglere med ord, der har flere betydninger. Se bare det lille ord
“fra” i ordvekslingen her:
“Jeg er student fra Sorø.”
“Og jeg er urmager fra Viborg”
Man kan blive helt rundtosset af
glæde ved at se ham køre rundt med ordet “godt” i denne flue:
“Selvom en roman ikke ender godt,
så er det i hvert fald godt, at den ender” (begge Wamberg 2003)
Fluerne er udgivet i utallige
udgaver og udvalg. Niels Birger Wamberg, som havde udvalgt ovenstående
supplikant-historier, har også sammenstillet et udvalg med scener fra
restaurationer. Det er typisk historier, hvor kommunikationen mellem
gæsten og tjeneren svigter:
Tjeneren: “Der er forår i luften,
hr. kontorchef, stæren er kommet.”
Gæsten: “Ja, tak, men jeg vil
hellere have svinekotelet.”
Gæsten: “De har fået en ny
refrænsanger?”
Tjeneren: “Ja, vi har grilleret
lammehoved i dag!”
Et udvalg af fluer ved Johannes
Møllehave (1998) har både det verbale vid og det vide livsperspektiv:
Der er den klassiske med
fremmedord, der misforstås.
Den ene herre til den anden:
“Jeg har været numismatiker i mange
år.”
“De skulle prøve med katteskind på
ryggen.”
To andre herrer:
“Er De filatelist?”
“Nej, men som tiderne er, ender det
med, at jeg bli’r det”
Fluer af den type kan reproduceres
af et hvilket som helst kvikt hoved.
Der er i bogstaveligste forstand
mere poesi i denne ordveksling mellem to unge mænd:
“Jeg skrev to digte i aftes.”
“Såh - hvorfor det?
Et spørgsmål til årsagen åbner nye
perspektiver. Bedreviden fremkalder hovedrysten:
“Jeg kan ikke forstå, at nogen
gider skrive digte, når man kan skrive det samme ligeud, uden
dikkedarer.”
Vi slutter, hvor vi begyndte, med
interviewet:
Den ene herre til den anden: “Hvad
bilder De Dem ind?”
“Undskyld” svarer den anden. “Må
jeg spørge, er det et interview?
En herre sidder med hatten i
hånden. Måske bliver han interviewet, måske kun forhørt. Men det, han
siger, røber en indsigt i det at svare ærligt. I tekster henvendt til
offentligheden er ærlighed som regel et resultat af strategisk tænkning:
“Hvis jeg skal sige min ærlige
mening om denne sag, må jeg udbede mig betænkningstid - man kan aldrig
være ærlig sådan på en studs.”
Kilden er stadig Møllehave (1998).
Den allersidste er dog hentet hos Jens Bing (2000):
Intervieweren: “Hvad er det mest
interessante, De har oplevet?
Den Storm P.-lignende ældre herre:
“Det har jeg ikke oplevet endnu!”
Benny Bau & Poul Kragelund
(red.): Storm P. Satire og humor, Storm P.-museet
og Dansklærerforeningen, 1999
Jens Bing: Maleren Storm P.,
Storm P.-Museet, 1985
Jens Bing (red.): Storm
P. Udvalgte fluer, 2. samling, Sesam, 2000
Svend Dahl: Dansk
Skønlitterært Forfatterleksikon 1900-1950, bind 3, Grønholt
Pedersens forlag, 1964
Leo Estvad: "Det elskelige geni -
tegneren og kunstneren Robert Storm Petersen", s. 33-40, i: Henry
Hellsen (red.): B.T. p.t. ‚Berlingske Tidende, 1966
John Chr. Jørgensen: Kommer
De som ven eller som interviewer? Interviewets historie i Danmark,
Gyldendal, 2010
Ole Kragh (red.): Storm
P. filosoferer, Stig Vendelkærs forlag, 1977
Jytte Larsen m.fl. (red.): Alle
tiders danske kvinder, Rosinante, 2000
Johannes Møllehave (red): Storm
P. Udvalgte fluer, Sesam, 1998
Robert Storm Petersen: 13
øre - alt iberegnet og 46 andre Fortællinger, Branner og
Korch, 1955 (I citaterne herfra er retskrivningen blevet normaliseret).
Niels Birger Wamberg (red.): Storm
P. Tusind tak, lille frue. 127 tegninger og tekster, Sesam,
2002
Niels Birger Wamberg: Storm
P. Udvalgte fluer. 3. samling, Sesam, 2003
Niels Birger Wamberg (red.): Lige
til øllet. På café med Storm P., Aschehoug, 2006
|