Først lagt op 01-06-2023; senest opdateret 01-06-2023 12:44

 

Den sammenspiste kritik

Af John Chr. Jørgensen

 

Indhold

Baggrunden. 1

“Vi giver den tre stjerner” 1

Symbolsk mord. 1

Rå og intellektuel 1

“Jeg anmelder med pikken” 1

Edvard Brandes som Tudse. 1

Anfægtelse fra kvinderne. 1

Tvangs-onanist 1

Ditte Corfitz. 1

Anmelderi-historie. 1

Forulempelser 1

 

 

Baggrunden

 

For kort tid siden (25.5.2023) bragte Berlingske en artikel, hvoraf det fremgik, at forlaget Gladiator igen var begyndt at udgive bøger af Jacob Skyggebjerg, og at Kathrine Diez ikke havde noget at indvende herimod. Hvad der ligger bag de oplysninger, fremgår af denne artikel, som til forveksling ligner en bagklog anmeldelse af

 

Jacob Skyggebjerg: Inderkredsen. Roman, Gladiator, 378 s., udgivelsesdato: 2.12.2021

 

“Inderkredsen” bearbejder i en hidtil uset grovkornet satirisk form sammenspistheden i det litterære anmelderkorps.

 

Romanens hovedperson er den 37-årige Patrick Sørensen Falk. Han har netop forsvaret en ph.d.-afhandling om erotiseringen af litteraturen og står foran en lovende fremtid som post.doc. og underviser på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.

 

Patrick Sørensen Falk er en selvbevidst litterat. Han har publiceret en artikel med den pirrende akademiske titel “Det erotiske element som katalysator for læserens årvågenhed i senmoderne skønlitteratur”. Publiceringsstedet er et festskrift udgivet i anledning af en fremtrædende kollegas 45-års dag. Det er hårfin satire over akademisk fedteri med en fejring på en så skæv dag. Til gengæld er navnet på kollegaen som skåret ud i tykt karton: Tudse Boyding-From.

 

Fed og mægtig indtager Tudse rollen som selvbestaltet hersker over litteraturkritikken. Selv svinger han pisken i Information. Han har håndgangne mænd ansat på de andre toneangivende aviser: Weekendavisen, Politiken og Kristeligt Dagblad. Patrick er udset til en placering på Jyllands-Posten. Foreløbig er han sat på den opgave at nedlægge en forskningsminister med et me-too-angreb i Politiken.

 

 

“Vi giver den tre stjerner”

 

Tudse dirigerer det hele. Først og fremmest er det ham, der bestemmer, hvordan de nye bøger skal anmeldes.

   - Fik du Peter Tindborgs nye roman? spørger han Patrick efter at være braset ind på hans kontor uden at banke på.

   - Ja, Kastanjebarnet. Men jeg har ikke haft tid til at kigge på den endnu.

   - Vi giver den tre stjerner … over hele linjen … Så er der ikke en kæft, der lægger mærke til at den overhovedet er udkommet.

   - Når vi mødes i aften hjemme hos mig til bøffer, så kan vi lige tage den på et tidspunkt. Alle har jo deres metoder, når de anmelder - og tro mig, når jeg siger, at med det broderskab du er på vej til at træde ind i, skal du ikke komme til at mangle værktøjer. Noget for noget, min ven - quid pro quo. Det er sådan, det er.

 

 

Symbolsk mord

 

Inden Patrick kommer til aftenens møde i inderkredsen gør han sig overvejelser over kredsens mafiøse karakter. Ingen havde hidtil valgt at træde ud. En enkelt kritiker havde takket af på grund af dødsfald. Det strejfer Patrick, at der kunne være tale om “en sofistikeret form for mord”.

 

Eftersom den navngivne, angiveligt afdøde kritiker stadig lever, strejfer en lignende tanke læseren! Ved at nævne og kriminalisere en kritiker for dernæst at lade ham dø udfører Skyggebjerg et symbolsk mord.

 

 

Rå og intellektuel

 

“Inderkredsen” er en moderne - både rå og intellektuel - version af “Hærværk”, en nøgleroman om en anmelder, der aspirerer til at blive forfatter.

 

Skyggebjerg går flere skridt videre end Tom Kristensen. Han blander opfundne figurer med virkelig eksisterende og leger med reglerne for, hvad man kan tillade sig med fiktion.

 

Romanen tager klicheen om kritikkens sammenspisthed til sig og giver den nyt liv. Kritikerne spiser faktisk sammen. Og med en fed Tudse for bordenden er der skruet så meget op for realismen, at vi er kommet et godt stykke ind i det groteske.

 

 

“Jeg anmelder med pikken”

 

Tudse forklarer, at de ikke behøver at spilde tid på at læse de bøger, de anmelder. De skal bare bladre lidt og finde nogle citater, som kan underbygge den allerede vedtagne dom.

 

Romanens kritikerlav er et meget maskulint, for ikke at sige maskulinistisk selskab.

 

   - Jeg anmelder med pikken, forklarer en af dem

   - Ja, det er faktisk en fin måde at illustrere det på, lyder det fra en anden: - Alt hvad vi foretager os, bunder i sidste ende i, at vi vil have fisse.

 

 

Edvard Brandes som Tudse

 

Det er grove løjer. Der findes ingen dokumentation for, at danske litteraturkritikere på organiseret vis har aftalt, hvordan de nye bøger skulle anmeldes (og med hvilket organ). Det nærmeste vi kommer en dansk Tudse, er Edvard Brandes, som fra kulissen forsøgte at styre anmelderiet i det moderne gennembrud.

 

Den mest gennemførte, dokumenterede presseiscenesættelse i den danske dagbladskritiks historie er lanceringen og modtagelsen af J.P. Jacobsens “Fru Marie Grubbe” i 1876, hvor Edvard Brandes skrev og påvirkede flere anmeldelser. Jacobsen var indforstået med alle manipulationerne og takkede: “Du har virkelig været Marie en god Gudfader”.

   Man noterer sig, at den mafiøse gruppering dengang ikke bestod af kritikere, men af forfattere og kritikere inden for samme ideologiske retning. Alle af hankøn.

 

 

Anfægtelse fra kvinderne

 

I Skyggebjergs roman kommer anfægtelsen fra kvinderne. De unge kritikeres koner og kærester har deres egen dagsorden. De vil ikke blive ved med at stege bøffer til revolutionen. Patricks Karen vil have børn. Men hun har svært ved at blive gravid, og parret må gå i fertilitetsbehandling. Patrick hader det. Han kan ikke dyrke sex efter et skema. Han mister interessen for den mørke Karen og opsøger i stedet professionelle blondiner på nettet og i virkeligheden.

 

 

Tvangs-onanist

 

Kun med besvær formår han at holde denne underverden adskilt fra sit arbejdsliv som forsker og underviser. Det er ikke let at være tvangs-onanist, når man skal dele kontor med en kollega!

 

Patrick mærker konsekvenserne af følgagtigheden over for Tudse. Da den stormægtige kritikerkonge kollapser fysisk, er Patrick i knæ.

 

 

Ditte Corfitz

 

Allerhårdest rammer dog Tudses forslag om at introducere en kvinde i kritikerkredsen. Det er den unge Berlingske-kritiker Ditte Corfitz, som i virkelighedens verden hedder Kathrine Diez. Skyggebjerg er nødt til selv at udlevere denne nøgle, fordi han ellers kunne komme i konflikt med copyright-lovgivningen. I en fodnote på romanens sidste side meddeler han, at en række Ditte Corfitz-replikker er hentet fra Kathrine Diez’ instagram-profil.

 

 

Anmelderi-historie

 

I en anden fodnote oplyser Skyggebjerg, at han har lånt passager fra min disputats om “Det danske anmelderis historie” til et kapitel, hvor Patrick står og forelæser over anmeldelsens historie. Tænk at min forskning skulle ende med at blive taget alvorligt i en roman. Der er dog det aber dabei, at Patrick under forelæsningen har svært ved at koncentrere sig om emnet. Først lader han sig distrahere af en interessant brunette på tilhørerrækkerne og så giver han sig til at drømme om at skrive en roman.

 

Men han er bidt af en gal anmelder og prøver at forene sine æstetiske og erotiske interesser ved at anmelde kvinder, der byder sig til på internettet.

 

For at gøre en (for) lang historie kort rejser Patrick til Berlin, hvortil Tom Kristensens Jastrau jo også agtede sig.

 

Tudse dør. Da Patrik vender hjem til bisættelsen, bliver han kontaktet af Ditte, den glimtende stjerne på anmelderiets himmel. De beslutter at følges ad. Hvor længe vides ikke.

 

 

Forulempelser

 

At der er mere drøm end virkelighed i denne slutning afslørede Kathrine Diez på instagram efter udgivelsen af “Inderkredsen”. Hun havde skrevet kritisk om en af Skyggebjergs tidligere bøger, romanen Hjælp. Ved en reception fik han øje på hende og gik hen og pressede hende op ad væggen og tog på hende, mens han overfusede hende. Hun protesterede, men det var diskussionen efter “Inderkredsen”, der fik hende til at klage til Skyggebjergs forlag, hvilket resulterede i, at Gladiator suspenderede samarbejdet med Skyggebjerg (Berlingske 27.3.2022). Forfatterens engagement havde overskredet grænsen.

 

Et år efter har forlaget taget ham til nåde igen. “Han har arbejdet med sig selv”, hedder det i en pressemeddelelse (Berlingske 25.5.2023).

 

 

©John Chr. Jørgensen