På Politiken hed det om Merete
Bonnesen, at hun svævede over redaktionen som en god fe. Hendes
tryllestav var et penneskaft.
’Penneskafter’ var i begyndelsen af
1900-tallet en betegnelse for kvindelige journalister. Svenskeren Elin
Wägner udmøntede begrebet i Pennskaftet, som
udkom i 1910. Det var en roman om en frejdigt udfarende kvindelig
journalist. Med sin pen fægtede eller charmerede hun sig frem (jf. Da kvinderne blev journalister, 2012:8).
Merete Bonnesen var mere til trylleri
end til kamp. I øvrigt var det med penneskaftet i hendes tilfælde ikke
kun ment metaforisk. Hun skrev faktisk i hånden med et blækhus foran
sig.
Helt fra debuten med nogle artikler
fra en rejse i Tyskland og Østrig i sommeren 1928 havde der været noget
magisk over hendes manuskripter. Politikeren Ove Rode, der netop var
vendt tilbage som chefredaktør (en post, han delte med Valdemar
Koppel), faldt så pladask for elegancen, at han fastansatte den unge
dame straks, da hun kom hjem fra rejsen. En enkelt teateranmeldelse fra
Berlin kunne gøre det ud for et svendebrev.
I flyvende stil fortalte hun om en Max
Reinhardt-premiere (”Artister”) på ”Deutsches Theater”. Publikum
strømmede til Berlin fra hele verden. Politiken havde nogle dage
forinden (10.6.1928) bragt en udførlig foromtale ved forfatterinden
Karen Stampe Bendix.
Merete Bonnesen tager udgangspunkt i
den hektiske atmosfære. Hun fortæller i sin anmeldelse, at
skuespillerinden og sceneinstruktøren Bodil Ipsen ”i sidste Øjeblik ad
mærkelige Omveje” havde fået byttet ”en Galleribillet, som hun Dagen
forinden havde taget imod med Kyshaand” med en billet i parkettet.
Selve stykket er den unge danske anmelder ikke voldsomt imponeret af.
Det udspiller sig i et trivielt teatermiljø: ”Cirkus- og Varietéselskab
bag Kulisserne”. Men hun har meget godt at sige om instruktionen. Især
fremhæver hun en scene, hvor klovnen i fortvivlelse over sin tabte
elskede ”begraver Fortiden” personificeret i den lille regissør,
som bliver stedt til Hvile, mens
Negrene synger deres bedrøvelige Salmer og Dancinggirls agerer
Grædekoner. Her blev det abstrakte gjort til en realitet paa en saa
tragikomisk barok Maade, at det virkede som en hjerteskærende Hulken
skjult bag Blufærdighedens Latter (Politiken, 16.6.1928).
Her var en kvindelig skribent, som
både kunne se, tænke, skrive og slutte af. Alene citatets (og
anmeldelsens) sidste seks ord sagde noget om skribentens potentiale.
Merete Bonnesen aspirerede til at
blive forfatter af seriøse artikler. Det viste sig snart, at hun ikke
nærede noget ønske om at skrive om mad og mode eller blive redaktør af
damesiderne.
Senere erfarede man på redaktionen, at
de sætninger, hun så yndefuldt lod løbe ned over spalterne, ofte blev
til under et pinefuldt arbejdspres. Men det forøgede kun respekten.
”Hun erobrede mandestoffet”, skrev
kollegaen og kontorfællen Henrik V. Ringsted. ”Hun kom til bladet fire
år før jeg, og jeg husker tydeligt, at jeg som beskeden sekretær hos
chefredaktør Valdemar Koppel fra mit sølle skriveborg midt i forhallen
beundrede denne smukke unge pige, der frit og uhæmmet diskuterede på
livet løs med vore overvejende ældre mandlige kolleger og ikke veg
tilbage fra at tale selve Hasager (chefredaktør fra 1931) midt imod.”
(Ringsted, 1980:175).
I Tom Kristensens erindringsglimt Aabenhjertige fortielser optræder Merete
Bonnesen som en medlevende kollega. En aften, da han sidder i kantinen
og venter på resultatet af en professorkonkurrence, kommer hun
stormende ind og råber til ham: ”Deres mand har vundet!” (Kristensen,
1966:167).
Der var både kunst og videnskab i
Merete Bonnesens familiebaggrund. Om hendes mor, Inger Zøylner, ved
ingen af mine kilder noget ud over de blotte data 1877-1954. Men hendes
far, matematikeren Tommy Bonnesen (1873-1935), havde i studietiden
taget privatundervisning hos en skuespiller og nåede også at debutere
på Det kgl. Teater, før han definitivt valgte matematikken, disputerede
og blev professor på Polyteknisk Læreanstalt.
Det blev datteren Beatrice Bonnesen
(1906-79), der kom til at realisere faderens skuespillerdrømme, mens
hendes storesøster Merete Bonnesen (1901-80) blev journalistisk stjerne
på Rådhuspladsen.
Vejen dertil så således ud:
Efter studentereksamen fra Ingrid
Jespersens skole i 1919 kom Merete Bonnesen på universitetet, hvor hun
studerede sammenlignende litteraturhistorie, et fag hun synes at have
læst sig godt ind på, før hun forlod det for at tage en læreruddannelse
med dansk og tysk som fag. Hun færdedes senere hjemmevant i
verdenslitteraturen, beherskede med selvfølgelighed hovedsprogene og
tog sig gerne af litterære disputatser og teoretiske værker, når
lejlighed bød sig.
Under opholdet i Wien i sommeren 1928
havde Bonnesen stiftet bekendtskab med den progressive pædagog Dr.
Eugenie Schwarzwald. Da denne senere på årets ventedes til København,
kunne Politikens kronik bringe et aktuelt portræt af ”Frau Doktor”, som
havde været en god bekendt af Danmark, siden Karin Michaëlis traf hende
tilbage i 1911 (jf. Eddy, 2013:119ff).
Bonnesen hjembragte friske indtryk fra
sommerens rejse:
Frau Doktor er sikkert Evropas
mærkeligste og betydeligste Kvinde; og hun er det stærkeste Udtryk for
den Tid vi lever i. Krigen blev for hende som for saa mange andre et
Springbræt; men medens Springet for de flestes vedkommende gjordes ind
i Gullaschtidens Spekulationer, ind i mer eller mindre slibrige
Pengetransaktioner paa andres Bekostning, sprang hun hovedkulds ind i
Krigens Nød
(29.10.1928).
Stilen er dristig med spring-metaforen
og de uverificerbare superlativiske påstande (mærkeligste,
betydeligste, stærkeste). Men teksten hænger sammen på en energisk
måde. Kronikken skildrer med entusiasme den østrigske socialreformators
indsats og introducerer hendes nye initiativ til en art refugium for
kunstnere, som er slået ud af kurs.
Bonnesen havde fra første færd en
særlig evne til at leve sig ind i de mennesker, hun skrev om, og give
dem stemme, som mødte vi dem selv. Teknisk foregik det f.eks. ved brug
af dækningsformer, hvor replikgengivelser kombineredes med iagttagelser:
Om hun nogen side har ro? - Nej, hendes Hjem er
altid fuldt af Mennesker. Om hun aldrig er træt? – Jo, dødtræt. Hun kan
være en Afmagt nær og i næste Øjeblik er hun lyslevende: der er en, der
har udtalt et Ønske.
Merete Bonnesens humanitære engagement
gjorde hende til en oplagt medarbejder på socialstoffet, som
indbefattede skolestoffet. Hendes evne til at begejstres og forarges
førte hende imidlertid ud i alle journalistikkens kroge. Hun var af den
opfattelse, at den gode journalist burde kunne gøre selv det mest
perifere emne interessant.
Når ”Merete”, som hun underskrev sig,
blev sendt i byen som reporter, kom hun altid tilbage med noget
læseværdigt.
På kulturlivet havde hun hele tiden
frisk appetit. Hendes små interview med billedkunstnere og forfattere
emmer af nysgerrighed og livslyst.
”Er Billederne til Salg?” spørger hun
en debuterende kvindelig maler (Yanna Kai Nielsen), som siger ja og
slår en stor latter op (29.8.1928).
”Hvordan er det at være i Kjøbenhavn?”
spørger hun en jysk forfatter (Erling Kristensen), som bliver tvær og
svarer: ”Saadan som jeg havde tænkt mig.” (3.11.1928).
Forfatteren havde svært ved at tage
den unge dame alvorligt. ”Det duer sgu ikke med Kvinder til den Slags”,
skriver han bagefter i et brev til en ven. Forfatterens biograf Karin
Bang bemærker hertil, at Kristensen havde været ”vel hurtig” i sin
læsning af interview-artiklen (Karin Bang: Erling
Kristensen. Nærbillede af et digterliv, 2019:94).
Ambitiøs og respektløs som hun var,
kastede ”Merete” sig sultent over de største ånder. Det var således
hende, der påtog sig den opgave at tage op til Rungstedlund og
interviewe Karen Blixen op til udgivelsen af den danske udgave af Syv fantastiske Fortællinger i 1935. Det
blev til en på godt og ondt uforglemmelig tekst.
Deskriptionen var uimponeret og præget af godt
humør:
Kvinden, der ramte Løver i Urskoven,
mens hendes Ungdomsveninder ramte Golfhullerne paa Eremitagesletten,
modtager os med Hovedet indbundet i Gazebind. Det er kun en hjemlig
Skramme, men vækker dog Associationer om udstandne Farer og Eventyr.
Den gammeldags form ”udstandne” for
”udståede” understreger det distancerede i beskrivelsen, som
følges op af en ironisk underdrejet narration om Karen Blixens far, der ikke
kan få det primitivt nok:
Farligt har hun levet sit Liv, som
hendes Fader gjorde det, der var med baade i 64 og i 70 og i en hel
Række andre europæiske Slagsmaal, indtil han en Dag ikke kunne opdrive
flere paa dette Kontinent og derfor drog paa Eventyr op ad
Hudsonfloden, til han fandt en Indianerstamme vild nok til at
tilfredsstille Slægtens Trang til Forening med Natur og Primitivitet.
Efter at have opmalet Blixen
yderligere (”Et Par Stenkulsøjne, spruttende af Liv i et hvidt fuglelet
næsten glasskært Ansigt”) fyrer Bonnesen en kanonade af spørgsmål af,
som Blixen velvilligt besvarer i højt tempo, som gjaldt det om at få
flest mulige point ved en eksamen.
Baronessen sætter sig ved Ewalds
vindue og tænder en Clubman, parat til at lade Interviewerens
Spørgsmaal gaa over sig som Væden i Kenyas Regntid.
Det er mærkeligt først saa sent i
Livet at begynde en Forfattervirksomhed, siger vi. Hvorfor skrev De
Deres Bog?
Det var Regntiden, som slog Fejl,
svarer baronesse Blixen. Hvad det vil sige, kan kun Folk, der har levet
i Troperne forstaa. Man bliver tvunget ind i en Malstrøm af Angst og
Fortvivlelse, og for at søge en Vej ud af den, et Øjebliks Fred i
Tankerne, gav jeg mig min Fantasi i Vold.
Men hvorfor blev det denne Bog, disse
syv Fortællinger?
Dialogen viser, at de begge er
novicer. Især den efterfølgende samtale om ”de Indfødte” som en slags
zoologiske væsener er til at krumme tæer over (”Var de indfødte glade
for at være med i Krigen?” ”Er de Vilde ikke bange for Døden?”).
Interviewet signeret Merete
stod i Politiken 10.9.
1935 og er senere optrykt i Blixeniana
1980 og i Else Brundbjerg (red.): Samtaler
med Karen Blixen, 2000:33-38.
Merete Bonnesen skrev yderligere to
artikler om Blixen: ”Et Herresæde med Heksekøkken (Karen Blixen 75
år)”, Politiken 14.4.1960 (optrykt i De
ubændige, 1961) og ”Træets Drømme. Karen Blixen in memoriam”,
Politiken 8.9. 1962. Artiklerne viser, at hun i mellemtiden også har
læst Karen Blixens bøger.
I besættelsesårene holdt skribenten
Merete Bonnesen en lav profil. Hun virkede som redaktionssekretær på
udlandsredaktionen, hvor de interessante begivenheder reflekteredes.
Hun behøvede heller ikke gøre noget særligt for at påkalde sig
besættelsesmagtens opmærksomhed. Enhver der gennem de ti seneste år
havde læst Politiken, vidste, at Merete Bonnesen forholdt sig
overordentlig kritisk til nazisternes blanden sig i østrigsk
indenrigspolitik (se f.eks. kronikken ”De afmægtige” 9.2.1935), og
sympatiserede med Eugenie Schwartzwald, hvis store danske hjælper,
Karin Michaëlis, sad i exil i USA. De vidste også, at Bonnesen havde
været engageret i arbejdet for de jødiske flygtninge fra Tyskland. Det
kom ikke som nogen stor overraskelse, at Merete Bonnesen var blandt de
ca. 150 fremtrædende danskere, der blev interneret i Horserød-lejren
efter den 29. august 1943 som svar på sabotagen. De blev løsladt igen i
oktober 43.
I befrielsesmåneden maj 1945 blev
Merete Bonnesen udsendt som ’flyvende korrespondent’ til Norge, hvor
hun med bind for øjnene blev ført til det underjordiske storting, som
Gestapo aldrig fandt. Hendes reportage ”I den norske hjemmefront
hemmelige hovedkvarter” stod på Politikens forside den 20. maj. Et mesterligt stykke
reportagejournalistik (genoptrykt i antologien De
tålte mosten. 39 kvindelige journalister, 2013:37-40).
Merete Bonnesen fik og påtog sig
stadig større og mere ansvarsfulde opgaver. Ved indgangen til 1946
henvendte hun sig på læsernes vegne til en ’nervelæge’ for at få en
forklaring på tyskernes adfærd under krigen. En spektakulær idé. Var de
sadister alle sammen? spurgte hun psykiateren Hjalmar Helveg. Han
svarede: Nej, de var lakajer, som godt kunne lide at indordne sig, og
så holdt de af blanke militærstøvler.
Interviewets rubrik ”Man slår ikke en
Paraply op i Orkan” henviste til fraværet af neuroser i kz-lejrene.
Helveg forklarede: ”Neurosen opstaar i Reglen ved en sjælelig
belastning, som i og for sig kan
bæres. Neurosen er en modforanstaltning. Sygdommen er den angrebnes
Værn, den er en Tilflugt.” Neurosen er for så vidt et luksusproblem.
Merete Bonnesens største scoop som
interviewer var den samtale, hun havde med atomfysikeren Niels Bohr den
17. april 1949. Anledningen var ikke verdens væsentligste: Bohr havde
ladet sig genvælge som præsident for Videnskabernes Selskab. Men han
befandt sig åbenbart også godt i Merete Bonnesens selskab. Så da hun
spurgte, om han kunne ”sige noget om det bidrag til erkendelsen, som
udviklingen af den fysiske videnskab har givet”, svarede han med forære
hende essensen af relativitetsteorien, nemlig, ”at vi ved atomfænomener
er afskaaret fra at skelne imellem, hvad vi kunne kalde de atomare
objekters selvstændige opførsel og objekternes vekselvirkning med de
maaleinstrumenter, der indgaar som nødvendige led i den
forsøgsopstilling, hvorunder iagttagelserne fremkommer.’” Bonnesen gav
ham tid og ro til at udvikle sine tanker. Vi er meget langt fra
revolvermetoden i Blixen-interviewet i 1935. Man fornemmer, at Bohr
finder ud af, at intervieweren har kapacitet til at forstå alvoren i
fysikkens landvindinger.
I den mere spøgefulde afdeling
forklarede han, hvorfor han har foreslået sandhed
og klarhed stillet op over for
hinanden som komplementære modsætninger. ”Det var blot hensigten at
understrege, at man ofte ved klarhed forstaar anvendelsen af tilvante
forklaringsmaader, men de kan komme til kort, naar det gælder om at
vinde plads for nye erfaringer, som slet ikke kan passe ind i de gamle
former” – et udsagn, der giver anledning til mere eftertanke, end man
normalt kan hente i en avis. Et nærliggende følgespørgsmål er, om dette
også gælder for klarhed i sagprosa? Er det, vi kalder klart, bare det,
vi har vænnet os til?
Politikens redaktion var tydeligt
stolt af at kunne bringe Merete Bonnesens interview med Niels Bohr. Det
blev placeret på side 3, altså den første højreside i avisen, og der
var en henvisning til det på forsiden. Det udkom også som særtryk (8
s., ill., 1949).
Når store skibe skulle sættes i søen,
måtte man i disse år have Merete Bonnesen med. Det var således hende,
der blev sat til at skrive feature-artiklen om befrielsesaftenen i
10-års jubilæumsavisen (4.5.1955). Artiklen fyldte en hel side fra top
til bund. To stemningsfulde fotografier og en 8-spaltet rubrik fangede
blikket: ”Den 4. maj: Den store lykkes fællesnat”.
Merete Bonnesen greb straks fat i
kravetøjet på læserne ved hjælp af en filmisk scene med den norske
forfatter og journalist Johan Borgen, der sidder gemt i en kælder under
et hus i Gentofte. Han er om morgenen blevet smuglet over Sundet for at
forberede etableringen af et norsk gesandtskab i København. Befrielsen
var ventet, men de lyde, han hørte oppe fra huset, lyder nærmest som en
razzia. Han sniger sig op ad trappen og løber ind i en mand med favnen
fuld af flasker. Det er husværten med forsyninger til befrielsesfesten.
Men da han opdager, at gæsten er norsk, lægger han en dæmper på sin
glæde, for det norske broderfolk er endnu ikke befriet. Johan Borgen er
passende bevæget over denne hensyntagen, men der er så meget journalist
i ham, at han må ind på Rådhuspladsen for at sende et telegram hjem til
Norge. Derinde på pladsen bliver han for alvor rørt, for dér står
danskerne og synger denne norske nationalsang ”Ja, vi elsker dette
landet.”
Det er stadig medrivende og bevægende
læsning, og så er det endda kun halvdelen af artiklen. Resten kan læses
i optrykket i De ubændige (1961).
I den interne kamp på Politiken mellem
den underholdende og den seriøse journalistik kom Merete Bonnesen, som
selv havde lagt ret vittigt fra land, efterhånden til at høre til på
den alvorlige fløj.
I en artikel i et festskrift til
chefredaktør Niels Hasager hyldede
hun ganske vist ideen om den alsidige avis med noget for enhver smag,
men samtidig advarede hun den enkelte journalist mod at tro, at der var
andre end ham selv til at vogte den nedre grænse. Hvis han ikke selv
holdt fast i alvoren af ordet,
ville annonceafdelingen og underholdningsindustrien løbe med det hele.
Den dag, han synes, at han lige så godt kunne skrive det ene som det
andet, er løbet kørt.
Artiklen blev skrevet i 1958 til
Harald Mogensen, red: Bladet, 1958.
I sit opgør med popkulturen lå Bonnesen på linje med tidens mest
avancerede ungdom, Rifbjerg-generationen (jf. Klaus Rifbjerg: ”Den nye
pest” i: Werner Svendsen. red.: Midt
i en quiz-tid, 1958). I
den forbindelse er det værd at notere sig, at Rifbjerg ofte nævnte
netop Merete Bonnesen på linje med Tom Kristensen og Henrik V.
Ringsted, når han ville fremhæve det agtværdige i
Politiken-traditionen: frisindet, nøgternheden og det klare sprog
(f.eks. i Facitlisten, 1995:127).
Om Merete Bonnesens position på
kulturredaktionen midt i 1960’erne har vi to interessante vidnesbyrd.
Ballet- og teaterkritikeren Ebbe Mørk,
som var kommet til Politiken fra Information, tog hende fra den
gemytlige side:
Den aristokratiske Merete Bonnesen var
nærmest olympisk af status, den begavede essayist, der havde
kulturhistorisk overblik og et politisk engagement, der blussede for
Israel. I en af mine første samtaler med Merete Bonnesen – hende
samtalede man med – sagde hun: Husk, at De skal dyrke Deres pen, ellers
bliver De bare en af fagets brødbagere … Hun anbefalede mig – lidt
ubevidst om den hastige omsætning i det dagsaktuelle, som hun havde
fjernet sig fra – at skrive kladde, i hvert fald til mine indledninger.
(”Naturens muntre G-dur”, i: Peter
Rosendahl, red.: Kære Lise, 1997:55).
Forfatteren og kulturjournalisten
Jørgen Leth, som var blevet knyttet til Politiken efter forslag fra
Klaus Rifbjerg, kunne ikke snuppe hende. I sin erindringsbog,
præsenterer hende som ”klummeskriver Merete Bonnesen” og skriver, at
hun ”var moralisten, som svævede over alle områder, hun var den
urkulturradikale, betragtede vist sig selv som bladets samvittighed, og
man kunne ikke undgå at mærke, at de andres morskab efter hendes mening
vist var lidt for letsindig.” Man kan forestille sig, at Jørgen Leth,
som præsterede det kunststykke at anmelde musik, han ikke havde hørt, i
Merete Bonnesens optik har forekommet endog meget for letsindig. Men
det var naturligvis irriterende for ham, at ”kulturradikalismens
selvvalgte bannerfører” ikke respekterede ham og hans kultursyn. Det
var hende et kors for tanken, at John Wayne og andre trivialkulturelle
figurer kunne optræde som helte på kultursiderne (Jørgen Leth: Det
uperfekte menneske. Scener fra mit liv, 2005:98-100; John
Chr. Jørgensen: Perfide portrætter, 2018:109ff).
Merete Bonnesen var ikke den, man
overlod Politikens underholdningsrubrikker til. Men når det skulle være, kunne hun sige ja til for en
tid at passe petitrubrikken Dag til dag. Hun
røgtede da rubrikken som en storbybo passer sin kære kolonihave,
noterer Carl Johan Elmquist (6.3.196). Petitrubrikken kunne aldrig
blive hendes primære kærlighed.
Merete Bonnesens seriøsitet og hendes
voksende personalhistoriske indsigt, gjorde hende til det oplagte valg,
når der skulle skrives store nekrologer. Her nogle prøver hendes
varierede stilarter:
Atomfysiker Niels
Bohr, ”Egentlig var han en digter, i romantikernes forstand
om poeten som den alvidende, der i sig selv er en verden i miniature”,
20.11.196
Ordbogsredaktør Lis
Jacobsen, ”Hun holdt fire sekretærer i fuld virksomhed”,
19.6.1961.
Francis Bull, norsk litteraturprofessor. ”Han var
den fødte bogorm. Da han var fem år, havde han lært sig alfabetet ved
at stave sig gennem hovedet på dette blad. De 9 bogstaver i Politiken,
var de første, han kunne”, 6.7.1974.
Herbert Tingsten, svensk chefredaktør.
”Tingsten var i sine talrige polemikker altid
sikker på at have ret i sine domme,” 27.12.1973.
Hakon 7, konge af Norge. ”Kong Hakon følte sig personligt
edsforpligtet til at være lovens vogter og garant”, 22.9.1957.
Gustav, VI, Adolf, konge af Sverige, ”ville have været en ideel
præsident”, 16.9.1973
Filosoffen
Bertrand Russell, ”En lyskilde i det 20. århundredes mørke”,
4.2.1970.
Organist, filosof m.m. Albert
Schweitzer, ”Ved Albert Schweitzers død har man for sig så
uforligelige skildringer af hans person og hans liv, at man nok må
spørge sig selv, hvem det egentlig tilkommer at gøre hans regnebræt
op.” 6.9.1965.
Merete Bonnesen var ikke den, der gik
og pralede af sine journalistiske bedrifter. Til opslagsværket Danske Journalister 1970
meddelte hun kun, at hun havde været på Politiken
siden 1.9.1928, og at hun havde udgivet artikler i tre samlinger: Passion (1959), De
ubændige (1961) og Disse arme liv (1966).
Hun var stolt af at have skrevet noget, som ”med nogen rimelighed kunne
finde plads på en reol” (1961:242).
Passion. Tre artikler (1959) er en lille aperitif med
artikler om Emily Brontë, Victor Hugo og P.A. Heiberg. Den er
produceret inden for bladhusets egne mure.
De ubændige og andre artikler (1961) er noget så sjældent som et
festskrift til en journalist frembragt på initiativ af journalistens
kilder. En komité med tidligere museumsdirektør Vilhelm Slomann som
initiativtager, ordbogsredaktør Lis Jacobsen som indpisker og
litteraturprofessor Francis Bull og Margrethe og Niels Bohr som
galionsfigurer skaffede 300 subskribenter til en samling af artikler,
hvis udvælgelse Merete Bonnesen selv skulle stå for.
Hun ordnede artiklerne i emne- og
genregrupper: Norge, Tyskland, Danmark, historiske billeder og
portrætter. Blandt de ’ubændige’ (dvs. utæmmelige) kvindeskikkelser er
Madame de Staël, George Sand og dronningerne Kristina og Victoria. I
interessen for dem ses Bonnesens diskrete form for feminisme.
Subskribenterne er oplistet foran i
bogen. Listen tæller navne som forfatterne Keld Abell, Aage Dons, Tom
Kristensen og Hans Scherfig, litteraterne F.J. Billeskov Jansen, C.A.
Bodelsen og Elias Bredsdorff og et væld af redaktører og
journalistkolleger, heriblandt også de ubændige kvinder Kate Fleron og
Lise Nørgaard.
Ideen til denne utraditionelle gave
blev præsenteret på Merete Bonnesens 60-års fødselsdag (26.3.1961).
Kollegaen Carl Johan Elmquist tegnede ved den lejlighed et portræt af
”Den mageløse”. Rubrikken spillede på et typisk Merete Bonnesen-udbrud:
”Er det ikke mageløst?” Meningen med rubrikken var selvfølgelig at
hylde Merete Bonnesen for hendes mageløse (dvs. enestående)
journalistik. Men for den indforståede havde rubrikken yderligere en
betydning: ugift.
Merete Bonnesens tredje bog, Disse arme liv. Skæbner og portrætter (192
sider, Gyldendal, 1966) er en
almindelig forlagsudgivet bog. Det er en næsten asketisk udgivelse uden
forfatterportræt eller indholdsoplysninger på omslaget. En ganske kort
efterskrift fortæller generelt om artiklerne som essayistisk supplement
til anmeldelser og portrætter, der har været bragt i Politiken i den
seneste halve snes år. Det drejer sig om 17 artikler ordnet tematisk
(skrivekunst, tidsaldre, skæbner og portrætter) og lagt ind i en ramme,
så vi begynder med værkernes tilblivelse og slutter med en omtale af
afskedsbreve. Titlen ”Disse arme liv” henviser til et citat, hvis
ophavsmand er Francois Mauriac: ”Det er ikke vores bøger, der
overlever, men vores arme liv.” Dette dictum er til diskussion i bogen.
Merete Bonnesen var ikke storforbruger
af pronomenet ”jeg”. Hendes journalistiske ideal var stofudfoldelsen og
afklaringen, ikke selveksponeringen. Hun gjorde helst ikke i genren den
faglige selvbiografi. Når andre satte hende i scene, som det skete
festskriftet De ubændige, kunne
hun dog finde det relevant at indsætte nogle nødtørftige oplysninger om
vejen, ad hvilken hun var kommet frem.
Hun takkede Politiken for at have
åbnet spalterne for hende, da hun i 1928 mødte op med sit ønske om at
blive journalist – ”så ukvalificeret som manden, der på spørgsmålet om
han spillede violin, måtte svare: ”Det ved jeg ikke, jeg har aldrig
forsøgt”. Redaktionen bar over med mine indledende fingerøvelser, Ove
Rode opmuntrede dem med den første anerkendelse.” Det er meget vittigt
sagt, men også noget koket og ikke så lidt ved siden af sandheden, som
var den, at Merete Bonnesen skrev bemærkelsesværdigt godt fra
begyndelsen. Også i overført betydning var hendes artikler håndskrevne.
Man tror hende gerne, når hun siger,
at Valdemar Koppel lærte hende at slå en lille trille, og at Niels
Hasager lærte hende sans for nyheden i rette form. Men hvor lang tid
kunne den læreproces tage? Havde der behøvet at hengå 12 år og en
verdenskrig, før avisen fandt ud at bruge Merete Bonnesen på en måde,
der svarede til hendes kvalifikationer? Hun klagede ikke, men hører man
godt efter, gemmer der sig måske et hjertesuk i denne nøgterne
konstatering: ”I årene fra 1928 til 1940 var min journalistiske
virksomhed dagens og vejens – reportager, referater, interviews og en
del udenlands-kronikker knyttet til øjeblikket. Så fulgte krigsårene,
hvor jeg arbejdede som redaktionssekretær …”(Bonnesen 1961:242).
Krigen, besættelsen og befrielsen
synes at have spillet en positiv rolle for udviklingen af kvinders
journalistik i Danmark.
Kate Fleron (1909-2006) blev politisk
radikaliseret under besættelsen og kom ud på den anden side som
redaktør af sit eget, i begyndelsen meget betydningsfulde blad Frit Danmark.
Lise Nørgaard (f. 1917) fik sit
journalistiske gennembrud med de reportager fra et sønderbombet
Tyskland, hun i oktober-november 1946 sendte hjem til Roskilde Dagblad
og den øvrige Venstrepresse.
Merete Bonnesen (1909-1980) blev
endelig opdaget på sin egen avis, Politiken, da hun i maj 1945
rapporterede fra det befriede Norge.
Hypotesen er denne: Den ekstraordinære
situation åbnede nye døre for de kvindelige journalister, måske især
dem på eliteniveau. Det automatiserede mandsdominerede fordelings- og
kontrolsystem var midlertidigt sat ud af kraft. Der var brug for alle
kræfter, og kvinderne blev kastet eller kastede sig selv ud i opgaver,
som tidligere var gået til mænd. Det viste sig, at kvinderne kunne
meget mere, end man havde troet.
Merete Bonnesen: Passion.
Tre artikler, Politiken, 1959
Merete Bonnesen: De
ubændige og andre artikler, Rosenkilde & Bagger, 1961
Merete Bonnesen: Disse
arme liv. Skæbner og portrætter, Gyldendal, 1966
Merete Bonnesen: ”Den hellige
utålmodighed”, i: Harald Mogensen (red.): Bladet.
Festskrift til Niels Hasager, 1958:338-45
cie (Carl Johan Elmquist) i Politiken
26.3.1961
Erik Seidenfaden i Dansk
Biografisk Leksikon bd. 2, 1979
Tom Kristensen: Aabenhjertige
fortielser. Erindringsglimt, 1966
Børge Jørgensen (red.): Danske
Journalister 1970, Dansk Journalistforbund, 1970
Usigneret nekrolog over Merete
Bonnesen, Politiken, 11.5.1980
Henrik V. Ringsted: ”Hun erobrede
mandestoffet”, i: Paul Hammerich, red.: 100
publicister om 100 publicister i 100 år, 1980
Else Brundbjerg (red.): Samtaler
med Karen Blixen, 2000
Jette Drachmann Søllinge i Dansk Kvindebiografisk Leksikon bd. 1,
2000
John
Chr. Jørgensen: Da kvinderne blev journalister,
2012
John Chr. Jørgensen (red.:): De tålte mosten. 39 kvindelige journalister, 2013
Beverley Driver Eddy: Hjertets
kalejdoskop. En biografi om Karin Michaélis, 2013
Karin Bang: Erling
Kristensen. Nærbillede af et digterliv, 2019
|