Axel Henriques (1851-1935) var
journalist og forfatter med højt humør og pointeret stil. I forordet
til memoire-bindet Glade Aar (1930) skrev han:
De glade Aar begyndte, da jeg havde
spurgt Redaktør V. Secher, om jeg maatte faa Lov til at skrive om
Teatrene i “Dags-Avisen”, og han havde svaret, at det kunde jeg godt
faa Lov til, indtil der blev Raad til at holde en rigtig Anmelder.
Henriques lod sig ikke slå ud af
noget, der lød som en perfiditet. Han tog fat på anmeldergerningen. Da
han havde varetaget den fire-fem år, sad han en aften og talte med en
af de “rigtige” anmeldere, som sagde:
“Ja, De er en lykkelig Mand, De har
Raad til at sige Deres Mening” og hvor ondt det end gjorde mig at høre
den Tilstaaelse, der laa i dette Hjertesuk, gav jeg ham ganske Ret, ti
jeg havde virkelig, som han mente, rent pekuniært set “Raad” til at
sige min Mening selv med den Risico at miste min Plads som
Teateranmelder. Jeg fik nemlig ikke noget betalt for, hvad jeg skrev.
Axel Henriques nød at aflevere sådanne
pointer og at skjule eller forhale den virkelige forklaring, som i
dette tilfælde var, at han var medindehaver af det firma, der stod for
trykningen og udgivelsen af Dags-Avisen. Det var
svært at nægte ejeren adgang til spalterne. Redaktør Villiam Secher
havde reageret kløgtigt ved at lade Henriques’ ansættelse afhænge af
den udviste kompetence.
Axel Henriques var søn af en grosserer
og skulle egentlig have været ingeniør. Men den velhavende unge mand
sprang fra studierne på Polyteknisk Læreanstalt og kom mere eller
mindre tilfældigt ind i trykkeri- og udgiverbranchen. Det gav ham
mulighed for “at skrive gratis” i den avis, han ejede. Men “rigtig
Anmelder” kunne man ikke kalde ham, for han delte ikke vilkår med
anmelderne på de andre aviser.
Henriques’ Dags-Avisen (1878-86)
var en slags fræk forløber for Politiken, som
hurtigt efter grundlæggelsen i 1884 klemte livet af forløberen. Politiken
kom med større kapital og friske medarbejdere. Axel Henriques fremhæver
især Peter Nansen som et aktiv for Politiken i
konkurrencen. Dags-Avisen måtte lade sig opsluge
af Morgenbladet, som var organ for det “danske”
Venstre, mens Politiken med Viggo Hørup og Edvard
Brandes i spidsen tegnede det “europæiske” Venstre.
Henriques bemærker syrligt, at det er
pudsigt, at ‘europæeren’ Hørup aldrig har været syd for Kongeåen. Selv
skriver han videre i Morgenbladet, hvis trykning
han står for.
Dags-Avisen havde ellers været en succes med et
oplag, der steg fra knap 4.000 i 1878 til omkring 8-9.000 på toppen og
faldt til 4.000 igen ved ophøret i 1886. Axel Henriques var i
stigningsperioden blevet majoritetsejer og en på papiret holden mand.
Da han afhændede foretagendet, var hans bolig og indbo nær røget med
ned i gældshullet.
Hvis Dags-Avisen havde
haft mere kapital at stå imod med, kunne den have vundet kampen mod Politiken,
mente Henriques bagefter. Men det er vist
tvivlsomt, om den frække forløber havde organisatorisk og
forretningsmæssigt talent til det. Politisk havde den svinget
betænkeligt - fra neutralitet til yderligtgående og moderate
venstrepositioner - men skrivetalentet var der.
Dags-Avisen, i folkemunde kaldet Das-Avisen,
var et elegant skrevet
sjoverblad - en broget, illustreret avis med
seriøst kulturstof side om side med dramatiske nyheder, næsten som en
moderne morgenavis! Man mærkede, at bladets idémand og
forretningsfører, Just M. Caen, havde studeret presseforhold og reklame
i USA.
Dags-Avisen øvede tiltrækning på tidens ungdom og
intelligens. Georg Brandes bidrog med en Ibsen-anmeldelse fra Berlin
(29.11.1880), og det
var her Henrik Cavling debuterede med en artikel om eksplosionen i
Donse Krudtmølle (20.5.1882). Senere velanskrevne Politiken-anmeldere
som Charles Kjerulf (musik) og Karl Madsen (kunst) var først fast
knyttet til Dags-Avisen.
Det virker naturligvis amatøragtigt,
at Axel Henriques fik lov til at anmelde teater, alene fordi han var
medejer. Hans forudsætninger som halvvejs uddannet polytekniker var
ikke oplagte. Men han viste sig at være en glødende elsker af
scenekunsten, og hans teateranmelderi, som han dyrkede under
pseudonymet L-o (for Lorenzaccio efter den oprørske
hovedperson i Museets drama af samme navn), fandt efterhånden en vis
anerkendelse.
Da han en dag sagde til Secher, at nu
havde avisen vist råd til en rigtig teateranmelder, så kunne denne slet
ikke huske, at der var blevet sagt noget i den retning! En smuk pointe,
som i den grad nærmer sig selvros, at Henriques selv syntes, han måtte
gøre opmærksom på det. Henriques har det med at pudse sin glorie, men
han gør det på en afvæbnende måde. Når han lader sin avis nærme sig
rabundus med et højt oplagstal, er han mere naiv, end presseforskningen
og Niels Thomsen tillader (jf. Thomsen, 1972:260).
Henriques havde humoristens evne til
at se sig selv udefra og dramatikerens evne til at ræsonnere ved hjælp
af situationer. Som eksempel på det sidste skal gengives en scene, hvor
han får han sagt, hvad han mener om brugen af personlige pronominer i
anmeldelser:
Da jeg en Dag sad i mit Kontor, kom en
Herre ind, hilste meget venligt og sagde sit Navn. Han var kommet for
at give mig et godt Raad: “Han hørte til en lille Kreds, der stadig
glædede sig over mine Anmeldelser; der var blot en lille Ting, som
gjorde ham ondt og som sikkert ogsaa skadede mig mere end jeg anede;
hvorfor brugte jeg altid Ordet “jeg”, jeg mener, jeg synes o.s.v.,
kunde jeg ikke lade være med det?”- Næ, det kunde jeg ikke sat godt,
“vi mener,” vi o.s.v. forekom mig en forældet Form.” - “Jamen, kunde
jeg ikke skrive f.Ex.: “man synes”, det vil se langt bedre ud?” “Aa jo,
men ikke endnu,” svarede jeg ham saa, “ikke endnu. Jeg tør nemlig ikke
gaa ud fra, at man
allerede netop nu mener det, jeg føler Trang til at skrive; men saa
snart jeg er sikker, at alle er enige med mig, saa skal jeg gerne
skrive “man” eller “vi” mener. Men saa er der egentlig ikke mere Brug
for mig”. Han takkede for min Imødekommenhed og forlod sejrsbevidst
Lokalet.
Kaleidoskopisk
Axel Henriques erindringsstil er
episodisk og anekdotisk. Han udgav tre erindringsbøger: Svundne
Dage (1929), Glade Aar (1930) og
Ja, Tiden gaar (1931).
Den første handlede om slægten, opvæksten, studierne og uddannelsen som
trykker i Paris. Den anden og vægtigste om årene med Dags-Avisen.
Og den tredje om det senere liv som
revyforfatter og visedigter. De tre bind bærer den fælles undertitel Kaleidoskopiske
Minder fra et langt Liv. Der er ingen overordnet plan.
Kvaliteten ligger ikke i strukturen, men i ciseleringen. Bøgerne
fortæller i et finurligt drejet sprog om mennesker, hovedpersonen har
mødt gennem årene.
Snarere end en selvbiografi er det et
memoireværk. På en af de sidste sider i tredje bind skriver
forfatteren: “Mit Privatliv, som jeg ikke haaber at have afsløret for
stærkt, er gaaet saaledes, at jeg endnu har
den samme kone, som jeg begyndte mit Ægteskab med.” - En typisk
Henriques-formulering, som læseren kan vride sin hjerne med.
Memoirerne handler om arbejdsliv og
selskabsliv frem for privatliv, og Glade Aar er med
sine portrætter af pressefolk og kunstnere det mest interessante bind.
Nogle af portrætterne er indfældet i historien om Dags-Avisen.
Andre er præsenteret i små gallerier,
f.eks. portrætter af det moderne gennembruds mænd. Fælles for
portrætterne er, at de ikke forsøges tolket ind i en overordnet
komposition. De skal ikke ‘bruges’ til noget, hvilket gør dem mere
troværdige som kilder.
Herman Bang-forskningen har brugt
flere af de erindringsglimt, Henriques har gengivet i fortællende eller
dramatisk form. Således beretningen om, hvordan den unge Herman Bang
løb redaktionen på dørene for at få lov til at skrive i bladet og tjene
nogle af de penge, han altid stod og manglede. En dag spærrede de ham
inde i et værelse og sagde, at han ikke kom ud igen, før han havde
færdigskrevet rubrikken “Hvad man har talt om i ugen”. Så opdigtede han
noget. Ved efterretningen om “Kejserprinsen”, “Napoleon den 4.”’s død i
Afrika skrev han om stemningen i Paris uden nogensinde at have været
der!
Det er klart, at disse anekdotiske
beretninger fra redaktionen kan være blevet farvede af mange
genfortællinger og derfor må tages med et gran salt.
Men det særlige ved Henriques’
beretninger er, at de er situationsbestemte, og at bygger på noget
selvoplevet. Det gør dem ikke nødvendigvis sande. Man må stadig
undersøge, om de kan bekræftes af andre vidnesbyrd og om de i det hele
taget virker sandsynlige. Generelt underbygger og konkretiserer
Henriques’ beretninger, hvad vi ellers ved om Bang.
Et sted fortæller Henriques, at Bang
beklager sig over, at han er lyst i band og ingen vil udgive hans
manuskript. Henriques siger, at hans trykkeri kan løse opgaven og at
Bang skal få hele overskuddet. Bang takker og siger, at han straks vil
sende manuskriptet. Nogen tid efter kommer der et brev fra ham fra
Berlin, hvor han på rødt papir formulerer nogle ublu krav til honorar
og forskud. Henriques gengiver det hele i detaljer - og med et smil.
Sådan var Herman Bang også.
Da Peter Nansen i 1918 udgav Herrman
Bangs Vandreaar, med optryk af privatbreve fra Bang, læste
Henriques med forbløffelse følgende passage: “Jeg
mødte Henriques. Saa siger han: “Det er en daarlig Bog Deres. De er
ikke noget Menneske. De vil aldrig kunne skrive en god Bog.” Jeg
svarede lidt bittert. Det var dumt.” (brev fra Herman Bang til Peter
Nansen 9.12.1883, lettere forkortet af Henriques. Se brevet i fuld
længde på www.bangsbreve.dk).
Henriques fortæller, at han i sit
eksemplar af Peter Nansens bog har skrevet “Det er Løgn”. Han har
muligvis indvendt et eller andet mod Bangs bog, “Fædra”, men han ville
aldrig kunne formulere sig sådan. Han tilskriver
det Bangs fantasi. Den fantasi, han også brugte, når han skrev fingeret
journalistik på den lille muntre avis. Bang på sin side var funden føde
for et vittigt hoved som Henriques. Herman Bangs biograf, Harry
Jacobsen, lider med Bang under Henriques’ påfund og omtaler ham flere
steder som Herman Bangs ‘plageånd’. Henriques opdigtede nyheder om
Bang, og uanset, hvor vanvittige de var, var der altid nogen, der
troede på dem.
“Hvad man har talt om i Ugen” var
causerier skrevet af Sganarel, en komediefigur, en tjener, lånt hos
Holberg. De var tre journalister, der gemte sig under det pseudonym.
Det fik de meget spas ud af. At blive hevet i retten for noget, en
anden Sganarel havde skrevet, afgav stof til en morsom artikel. Senere
udgav Sganarel alias Henriques et udvalg af sine artikler under titlen Suppe
paa en Pølsepind. 20 forskellige Slags (1917).
Der herskede en kåd drengestemning
over dette blad-foretagende, og brugen af pseudonymer var en del af
spillet. Medarbejderne fortalte for eksempel ikke Bang, hvem den L-o
var, som havde anmeldt hans lille skuespil “Du og jeg”
(21.-22.11.1878). Bang løb forgæves fra kontor til kontor for at finde
L-o.
Henriques morede sig over, at folk
henvendte sig til ham, bogtrykkeren, i håb om, at han ville røbe, hvem
L-o var. Maskepien passede godt til Lorenzaccio-figuren, hvis
oprørskhed lå i den folkelige attitude, dyrkelsen af den sunde fornuft,
amatørismen som dyd.
Den kreative stemning omkring Dags-Avisen
tillod journalistiske former, som først
senere slog bredt igennem i pressen. Den frankofile N.J. Berendsen
(=N.I.B.) publicerede portrætinterview, bl.a. med Jules Verne på besøg
i København (21.6.1881). Det var en snes år, før Cavling gjorde
interviewet til en populær genre i Politiken. Selv
samme Cavling plumpede i vandet, da han forud for en rejse til Berlin
kom op på redaktionen for at få adressen på Otto Irgens, bladets
korrespondent i Berlin. Artiklerne blev forfattet af Charles Kjerulf på
redaktionen i København.
Og da Henriques og tre andre
medarbejdere på Dags-Avisen skrev satirisk revy
til Frederiksberg Morskabsteater, sørgede Henriques personligt for, at
forestillingen blev overstrømmende anmeldt i Dags-Avisen.
I pressens pioner-år trivedes fup og
genialitet side om side. Dags-Avisen er en
guldgrube for den, der vil studere dæknavne og andre julelege i den
moderne presses barndom. De 9 årgange burde for
længst have været digitaliseret og lagt på
biblioteksbasen mediestream.
Det var Axel Henriques’ skæbne at
arbejde i flygtige medier: revyer, satireblade osv. Meget af det, han
skrev, blev til i samarbejde med andre. Da nekrologerne over ham skulle
skrives i 1935, var journalistikken på Dags-Avisen
næsten gået i glemmebogen. Det, man nu huskede, var de mere end 1.000
viser, Henriques havde skrevet — og som nu næsten er helt glemt.
I Axel Henriques’ journalistliv blev
årene på Dags-Avisen den top, hvorfra han var sunken
og aldrig mere skulle op. Sidenhen da han leverede artikler til bl.a. Politiken
og Berlingske Tidende, måtte han finde sig i at se
sine artikler beskåret. Det skete ikke i de dyrebare år på Dags-Avisen.
Axel Henriques: Glade Aar,
1930
Svend Dahl: Henriques, Axel
i Dansk Skønlitterært Forfatterleksikon 1900-1950, bind
1, 1959: 471ff
Poul Engelstoft: Henriques,
Axel i: Dansk Biografisk leksikon, 3. udgave, 6. bind,
1980:296f
Erik Hvidt: Politikens
Revyhistorie fra Erik Bøgh til Jesper Klein, 1981
Axel Breidahl: “Axel Henriques død”, Politiken
13.7.1935
Niels Thomsen: Dagbladskonkurrencen
1870-1970, 1-2, 1972, 1: 260ff.
Jette D. Søllinge og Niels Thomsen: De
danske Aviser 1634-1989, bind 2, 1848-1917: 1989:169f.
John Chr. Jørgensen: Det
danske anmelderis historie. Den Litterære anmeldelses opståen og
udvikling 1720-1906, 1994:221ff
John Chr. Jørgensen: Kommer
De som ven eller som interviewer? Interviewets historie i Danmark,
2010:74ff
Harry Jacobsen: Den unge
Herman Bang, 1954; Herman Bang. Resignationens
Digter, 1957; Herman Bang. Aarene der gik tabt. Den
miskendte Herman Bang, 1961; Den tragiske Herman
Bang, 1966.
www.bangsbreve.dk
|