Som motto for sin journalistiske
erindringsbog Jeg har moret mig dejligt (1934)
valgte Henry Hellssen Journalistik for journalistikkens skyld.
Mottoet er dannet i analogi med kunst
for kunstens skyld, som bruges af dem, der ønsker at
friholde kunsten for forpligtelser over for ikke-æstetiske instanser,
samfundet og alt det dèr. Når analogien ikke helt holder, er det, fordi
journalistikken på forhånd er integreret i noget samfundsmæssigt, avisen,
mens kunsten i hvert fald i princippet kan dyrkes individuelt og i et
tomrum.
Set i sammenhæng med titlen skal
mottoet formentlig blot signalere, at bogen ikke har noget andet
overordnet formål end at fremvise noget journalistik, som det har været
en glæde at frembringe - underforstået: og som kan læses for
fornøjelsens skyld. Journalistik som elegant skrivekunst.
For ikke at skrue forventningerne til
den kunstneriske helhed for meget i vejret er bogen forsynet med
undertitlen “Spredte Kapitler af en omtumlet Tilværelse”, og
overskrifterne på de enkelte kapitler er formuleret som sidestillede
drengebogsbedrifter: “Jeg stjæler en gammel Hollænder”, “Jeg slider
Keiser Wilhelms Køkkentrappe”, “Jeg møder Foraaret i Skyttegravene”. I
alt 16 kapitler, som ikke er genoptryk af artikler, men refleksioner
over artiklernes tilblivelse.
Går man ned i de enkelte kapitler,
opdager man, at Hellssen betjente sig af en flere forskellige
journalistiske metoder.
Åbningsartiklen om den stjålne
hollænder er et stykke udfarende journalistik efter Henrik Cavlings
mønster.
Hellssen præsenterer historien sådan:
Onsdag den 23. August 1911 blev
Leonardo’s Portræt af Mona Lisa stjaalet fra Louvre i Paris, og som en
ung, ganske ukendt Journalist ved afdøde Riget interviewede jeg Hr.
Emil Bloch, paa det Tidspunkt endnu Direktør for Statens Museum for
Kunst. Emil Bloch erklærede, at noget tilsvarende vilde være ganske
utænkeligt hos os: Her passede vi skam bedre paa Kunstværkerne. Ganske
vist var Sikkerheden om Natten mere omtvistelig,
men alle de smaa Billeder var med Træpropper skruet fast til Væggene,
og det maatte anses for temmelig udelukket, at nogen ville gøre forsøg
paa at slæbe af med de store Billeder, selv om de kun hang paa Kroge.
Museet havde kun een Udgang, og denne bevogtedes af en Portner.
Dette Interview stod at læse i Riget næste Morgen, og saa
snart Museet blev aabnet for Publikum, gik jeg derop og fjernede uden
ringeste Vanskelighed en gammel Hollænder.
Hellssen havde forinden fået sin
redaktør, Franz von Jessens velsignelse til at afprøve museets
sikkerhedsforhold. Han havde et brev med, som han kunne vise frem, hvis
han blev taget på fersk gerning. Brevet lå i lommen på den regnfrakke,
han bar over armen og som han skulle fragte billedet ud i. Han
fortæller i detaljer, hvilke billeder der var at vælge imellem. I
dramatiseret stil - “Nu eller aldrig!” - løfter han Jan Miense
Molinaers lille “Bønder i en Krostue” af krogen og holder det skjult
mellem regnfrakkens folder, til han er ude i solen. Han tager en taxi
ud til museets direktør for at aflevere trofæet. Men direktøren er ikke
hjemme, og Hellssen bringer billedet op på Rigets
redaktion, hvor bladets kunstkyndige medarbejdere kaster sig over det
stjålne maleri. Hellssen ironiserer mildt: “Jan Miense Molinaer
oplevede en Renaissance. Ingen havde før anet hans Eksistens. Nu blev
der skrevet lange Artikler om ham.” Hellssen anvendte herefter, hvad
han kalder “et uskyldigt tric”, til at skabe røre om affæren: Han
ringede til museet og fortalte dets embedsmænd, at der gik rygter i
byen om, at et kostbart billede var blevet stjålet. Samtidig tippede
han et par andre aviser. Sent på eftermiddagen afleverede han billedet
tilbage, nu ledsaget af bladets sportsmedarbejder som muskelmand, hvis
der skulle være øretæver i luften. Museets ansvarlige, Emil Bloch,
modtog dem med ironisk høflighed. Han var stiktosset.
Henry Hellssen sætter denne slutvignet
på sin beretning:
Vi Medarbejdere ved Riget var ikke forvænte med
at blive læste. Men da jeg næste Morgen kørte med Omnibussen gennem
Byen paa Vej til Redaktionen, havde selv Konduktøren læst min Artikel.
Man talte om den paa Bagperronen. Og jeg smagte
for første Gang Journalistens eneste Salighed. Tyveriet af den gamle
Hollænder gav mig lyst til at jage Sensationen. Jeg har gjort det
siden, og jeg har moret mig dejligt.
Kernen i Hellssens begreb om
journalistik er sensationen, den overraskende og opsigtsvækkende nyhed.
Journalistik for journalistikkens skyld er her journalistik for
sensationens skyld.
Riget, den avis Henry Hellssen skrev i, da
denne sensationshistorie fremkom, var ikke nogen sensationsavis. Det
var en frisindet, borgerlig eliteavis med velanskrevne medarbejdere.
Blandt dem forfatterne L.C. Nielsen og Johannes V. Jensen. Den levede
kun i tre år, fra 1910 til 1913. På sit højeste havde den et oplag på
20.000.
Henry Hellssens ‘kup’ mod Statens
Museum for Kunst blev behandlet nøgternt i avisen den 25. august 1911.
Der var tegnede gengivelser af Mona Lisa og det nederlandske
bondebillede på forsiden og en lederartikel om sagen inde i avisen. Man
krævede ikke museumsledelsens afgang, men der faldt pænt med ros af til
bladets “unge, talentfulde Medarbejder”.
Henry Hellssen var 23 år og uden nogen
færdig uddannelse. Lægesønnen fra Aabenraa havde gået på i Sorø Akademi
og været lærling i marinen, før han i 1909 begyndte at skrive
journalistik i Jydsk Morgenblad og
derefter Aalborg Amtstidende, indtil til
han kom til Riget i 1910.
Fra 1913 og livet ud var han knyttet
til det Berlingske hus, hvor han blev en stor mand. Hans
reportagejournalistik fra fronten var med til at løfte oplaget fra
16.400 i 1913 til 29.600 i 1916, hvor man på forslag af netop Hellssen
introducerede eget middagsblad, B.T., med korte
artikler og masser af sport. Hellssen fik idéen af en ungarsk kollega i
det østrig-ungarske krigspressekvarter i Dukla i 1914.
Behovet for at erfare nyt om krigens
gang var betydeligt, og der var hverken tv eller radio til at dække
det. Der var brug for B.T.
Det var også Hellssen, der grundlagde Billedbladet
i 1938. Og han var ikke bare populærpressens mand. Fra 1946 var han
journalistisk redaktør ved hovedaviserne Berlingske Tidende
og Berlingske Aftenavis. Vægtigst var dog hans
virke som global reporter.
I biografien om Hellssen i Dansk
Biografisk Leksikon skriver Erik Seidenfaden og Carl
Dumreicher: “Som reporter havde han utvivlsomt forudsætninger i Herman
Bangs deskriptive og sensitive impressionisme, men hans meget bevidste
tilslibning af stof og stil tjente rent journalistiske formål med
omsorg for den præcise detalje og den effektfulde helhed.” Karakteristikken
er træffende. For Hellssen var det journalistiske tæt forbundet med det
faktuelle. Journalistik for kendsgerningernes skyld.
Teaterjournalisten Svend
Kragh-Jacobsen, som arbejdede sammen med Hellssen i det Berlingske hus,
fortæller, at Hellssen mødte op med lange ark med facts, som han ville
indarbejde i sit sirlige, håndskrevne manuskript. Han tilhørte den
sidste generation af “blækhusjournalister”, og hans manuskripter
lignede drejebøger med hver detalje sat på plads.
Egentlig havde han en drøm om at blive
skuespiller. “Jeg gør forgæves forsøg paa at blive amerikansk
Teaterkonge” hedder et af kapitlerne i Jeg har moret mig
dejligt. Det er en veldrejet selvironisk fortælling om,
hvordan han i 1917 opgav sin gode stilling på Berlingske
Tidende for at rejse til Amerika, hvor han først blev
bondefanget af en mand, der udgav sig for at Henry Fords nevø, og
derefter ansat som chorus-boy til en sulteløn. Da han endelig fik
tilbudt et lovende job hos en filmmagnat, forlangte han så lidt i løn,
at han blev bedt om at rejse hjem til Europa igen. Det gjorde Hellssen
så. Han var taknemmelig for at have lært at forstå Amerika.
Hellssen var en vittig skribent, men
han lavede ikke vittigheder ud af alting. Hans reportager fra 1.
Verdenskrigs skyttegrave viger ikke uden om det forfærdelige:
Skyttegravens Front er, saa langt jeg
kan skimte, en tæt Række Nakker og optrukne Skuldre: Soldater i
Sigtestilling. Skuddene smelder ud i Tomheden. Tata, tata. Maskingeværet
hamrer, jeg hører Folk raabe og skrige og langt borte et Hornsignal. En
Signalraket stiger og daler i en stor Bue over Terrainet. Birkeskoven
træder frem af Lystaagen som en sort Knipling, forneden fyldt med
sprællende Skygger: En østrigsk Patrulje i vildt Haandgemæng.
Hellssen fastholder sin subjektive
synsvinkel. Det er hans oplevelse af krigen, han
kan fortælle om. Han er hunderæd. Samtidig føler han sig foragtet af
soldaterne. Han ved, at de ser ham som en turist, der hele tiden kan
rejse videre, hvis han ikke forinden har mistet førligheden eller
livet. I den konkrete situation har han foreløbig kun mistet sproget:
Til alt Held har ingen Tid til at
beskæftige sig med mig. Jeg kan ubemærket trykke mig op mod
Skyttegravens Lervæg. Hvad man ellers føler i den Situation, skal jeg
ikke nøjere kunne gøre Rede for. Min journalistiske Samvittighed
forbyder mig at digte, og jeg husker intet. Kun Rædsel, stakaandet
Rædsel …
Journalistik for sandhedens skyld,
altså, langt fra den rene underholdning.
Henry Hellssen har et skarpt blik for
de grænser, der i praksis er sat for sandheden. Han er klar over, at de
berømte mennesker, han interviewer, stiller op, fordi de har et
budskab, de vil af med. “Ofte spiller de med Sufflør. Interviewet
foreligger maskinskrevet og godkendt af en ansvarlig Minister, længe
inden det tilsyneladende det improviserede Svar afgives!” For
intervieweren gælder om at få de kendte mennesker til at sige mere, end
de havde planlagt. Han slutter Jeg har moret mig dejligt
med en række eksempler på uventede svar. I et interview med
Sovjet-Ruslands ambassadør i Berlin i 1918, lykkes det ham diskret at
spørge, om ambassadøren har været i Sibirien. “Selvfølgelig”, svarer
han. “To Gange. Jeg har også siddet et Par Aar i Fængsel. Det har alle
vi, der nu er i Forgrunden. Personlig har jeg arbejdet atten Aar i
Revolutionen.”
Hertil bemærker Hellssen:
“Hr. Joffe sagde denne Replik paa
akkurat samme Maade som en Handelsrejsende, der i en Kupé fortæller
sine Medpassagerer, at han har rejst atten Aar i Damekonfektion.”
Henry Hellssen var en mester i
fremkalde og gengive den slags reaktioner. Han behøvede ikke at bruge
pistol. Da det i 1931 lykkedes Hellssen at få bragt et interview i
stand med Al Capone i Chicago, var det første spørgsmål, han stillede,
af rent konstaterende art: “De har Ord for at være et Familiemenneske”.
Det interview stod i Hellssens anden
samling: Jeg forlovede mig med livet, 1950. Den har
ikke samme tyngde som Jeg har moret mig dejligt. Men
den tematiserer med sin titel den ensomhed, der var et vilkår for en
‘verdensreporter’ som Henry Hellssen.
Han kunne skaffe sig tilfældigt
rejseselskab, når han legede vagabond i USA. Han kunne være heldig med
at få Politiken-kollegaen Andreas Vinding som
rejsekammerat til en rask lille krig i Finland. Men fundamentalt var
han alene - på samme måde, som mange kunstnere er det.
Hellssen forsøgte at sprænge sig ud af
ensomheden ved at gå ind i amerikansk showbusiness eller ved at lade
sig omvende islam i Cairo. Svend Kragh-Jacobsen antyder, at problemet
lå et andet sted end dér, hvor han søgte:
En dag i halvtredserne sagde han til
mig: Skulle jeg føje endnu et bind til om, hvad jeg har oplevet, blev
titlen: “Jeg har tudet gudsjammerligt.” Sandheden er, at trods ydre
arrogance og utilgængelighed, var han et følsomt menneske. Ulykker
gjorde et stærkt indtryk på ham. Han var rystet, da anden verdenskrig
brød ud. Krigens gru gik ham på nerverne. Ensomheden tyngede ham.
Henry Hellssen: Jeg har
moret mig dejligt. Spredte Kapitler af en omtumlet Tilværelse, 1934
Henry Hellssen: Jeg
forlovede mig med livet, 1950
Henry Hellssen: Journalisten
H.C. Andersen, 1954
Henry Hellssen: “Saadan blev B.T. til
…,” i: Henry Hellssen (red.): B.T. p.t., 1966.
Erik Seidenfaden
og Carl Dumreicher: Hellssen, Henry, i: Dansk
Biografisk Leksikon, 3. udg., 6. bd. 1980
Svend Kragh-Jacobsen: “Hans blik så
alt. Om Hellssen”, i: Hammerich & Koch (red.): 100
Publicister, 1980
Svend Thorsen: Den danske
dagspresse 1-2, 1947-51
Vogel-Jørgensen, T.: Berlingske
Tidende gennem 200 Aar, 1749-1949, 1949
Jette D. Søllinge & Niels
Thomsen: De danske aviser, 2., 1989.
John Chr. Jørgensen: Kommer
De som ven eller som Interviewer, 2010.
|