Henrik Cavling havde to sønner, som
gik i deres fars fodspor og blev journalister.
Den ene, Viggo Cavling (1887-1946),
fik han i ægteskabet med Jensine (‘Signe’) Mortensen, f. Odgaard
(1853-1928; ægteskabet opløst 1907).
Viggo Cavling blev handelsuddannet i
London og New York. Efter et ophold på Askov Højskole begyndte han i
1907 at skrive til Aarhus Amtstidende. Året efter
blev han ansat som journalist på Politiken, hvor
han især gjorde sig bemærket som redaktør af tillægget Magasinet
fra 1922. Ved siden af journalistikken
skrev Viggo Cavling romaner, fortællinger og fagbøger om filosofi og
ballet.
Far til forfatteren Ib Henrik Cavling
(1918-78).
Henrik Cavlings anden søn, Ole Cavling
(1898-1963), var frugten af en kærlighedsforbindelse med
operasangerinden Valborg Andersen (1868-1941), som senere blev kendt
som succesrig redaktør af ugebladet Hjemmet.
Ole Cavling blev sat i pleje hos en
blikkenslagerfamilie på Christianshavn. Efter studentereksamen begyndte
han at læse filosofi hos Harald Høffding. Han forsøgte sig tidligt med
journalistik til det uafhængige socialdemokratiske Dagens
Ekko, hvis chefredaktør rådede ham til at dyppe sin pen i
Københavns skraldebøtter. Senere skrev han til det socialdemokratiske
eftermiddagsblad Klokken 5.
I 1919 brød han op
og rejste til Washington for at studere amerikansk politik og historie.
Han havde korresponderet lidt til Politiken, da
faderen i 1920 tilbød ham stillingen som Politikens
korrespondent i London.
I 1924 blev han indsat som redaktør på
Ekstra Bladet. Opgaven bestod i at
få styr på journalistikken og økonomien. Frejlif Olsens gammeldags
énmandsavis med meninger i lange baner skulle fornys efter angelsaksisk
mønster.
Ole Cavling særlige interesse rettede
sig mod avisens design. At en avis var moderne viste sig i
fremtrædelsesformen. Den unge Cavlings kæphest var layout. Der var
selvstændige kapitler om overskrifter, ombrydning og korrektur i den
lærebog, han tidligt i karrieren udgav under titlen Journalistik.
Kortfattet Vejledning i moderne Journalistik (174 s. + 6
bilag, 1928).
I det følgende skal det handle om Ole
Cavlings mindre omfangsrige Hver morgen er ny. Mit
journalistiske testamente. som blev
udgivet posthumt (158 s., 1963).
I en note foran i bogen skriver hans
enke, Karen-Aase Cavling:
Han begyndte tidligt om morgenen, og
derfor døbte han selv bogen Hver morgen er ny.
Desværre oplevede min mand ikke at se
den trykt, men under udarbejdelsen omtalte han den altid som sit
journalistiske testamente, og derfor udsendes den nu med denne
undertitel.
Det fremgår allerede af første
kapitel, at bogens hovedtitel er mere end en reference til Ole Cavlings
arbejdsvaner. Det er en bladfilosofi, som går ud på, at kloden er ladet
med stof. Den drejer rundt, så man hele tiden kan få øje på noget nyt,
hvis man er nysgerrig og har ideer. På avisen starter redaktøren og
hans medarbejdere på en frisk hver morgen:
I en moderne redaktion kommer
medarbejderne hver morgen med deres ideer, som regel hentet fra det
særlige felt, de dækker, plus lidt ekstra, og når det altsammen
alligevel ikke slår til, afhænger bladets succes af chef-redaktørens
medfødte evne til at hitte på. Ejer han ikke dette talent, bør han
blive gartner på Middelgrundsfortet.
Ole Cavling levede for at lave avis,
og han var stolt af sin far (Henrik), sin onkel (Frejlif) og sin
halvbror (Viggo).
“Men den største begavelse i familien
var min mor, Valborg Andersen”.
Med journalistisk træfsikkerhed fyrer
han denne påstand af på bogens første side. Han mener sikkert, hvad han
siger, men han ved også, hvilken chokeffekt udsagnet vil have i
offentligheden. Det vil blive opfattet som en nedgøring af Henrik
Cavling. Man vil begynde at spekulere i skjulte motiver. Er det den
uægte søns hævn over faderen, der svigtede?
Da Henrik Cavling i 1907 blev
separeret fra hustruen Signe, måtte han betale hende den formue
tilbage, som hun havde bragt med ind i ægteskabet. Desuden måtte han
forpligte sig til at betale hende 2.000 kr. om året indtil hendes død.
Henrik Cavlings biograf, Sven Ove Gade, skriver om den øvrige bodeling:
I deres fællesbo var en
obligationsbeholdning på 40.000 kr. Sikkert Indtægter fra hans mange
bøger - som den nu 20-årige Viggo overtog. Den 9-årige Ole, som han
havde sammen med Valborg Andersen blev ikke betænkt, end ikke nævnt.” (Gade, 2009:36).
Henrik Cavling svigtede ikke Ole helt
og aldeles. I nogle år tog han ham med på juleferie. Det var drengen
glad for. Men der er hele tiden forbehold, når Ole Cavling fortæller
noget om faderen.
“Navnlig Frejlif fik betydning for min
udvikling”, siger han et sted, hvor taler om at udvide horisonten. Man
ville have ventet, at han ville have fremhævet sin vidt berejste far,
men nej, det var hans onkel, hjemmefødningen Frejlif. Og hans
tilføjelse siger meget: “Her skal ikke gives en dybere vurdering af de
to”.
Hver morgen er ny er en mærkelig krydsning mellem en
selvbiografi og en journalistisk lærebog. Ole Cavlings hu stod til
lærebogen, men en sådan havde han skrevet en gang før. Han måtte lægge
noget nyt erfaringsstof til, og hvad var mere naturligt end at
indflette, hvad han havde lært af sin berømte far? På den anden side
bekom det ham ikke så godt at åbne for posen med familiefølelser. Hver
gang han er lige ved at røbe noget fra privatlivet, tager han sig i det
og bringer fremstillingen ind på fagbogssporet igen.
Neden under de pæne ord om faderen
skaberen af “Skandinaviens første moderne dagblad”, løber en kritik af
faderen som snobbet, kynisk og fordomsfuld.
Ifølge Ole Cavling er dansk presse
“alt for bjergtaget af dyre videnskabsmænd, hvilket sikkert skyldes
redaktørernes ærbødighed for det, de ikke selv forstår.” Hvordan kan
jeg vide, at disse ord er møntede på Henrik Cavling? Fordi Ole Cavling
fortsætter sådan: “Jeg husker min far en dag, stolt som en hane,
betroede mig, at han havde engageret to professorer plus en doktor, og
hans stramme mine, da jeg vovede at spørge: Hvorfor foretrækker du ikke
journalister med videnskabelig viden, folk som kan gøre de vanskeligste
spørgsmål forståelige for almindelige mennesker og i en papirdyr tid
klare sig med 200 linier, hvor professoren forlanger 500? - -
Ole Cavling nedgør faderen og bringer
sig selv i positur.
Et sted taler han om stilen i de
ledende artikler. De må ikke fremtræde som et opkog af telegrammer.
“Stilen bør være, hvad jeg før i denne bog har kaldt “korpusdansk”, det
vil sige klar - fængslende - spækket med facts. Min
fars flotte påstand om, at kendsgerninger distraherer,
gælder ikke i 1961.” Det er diskutabelt, om Henrik Cavling nogensinde
har sagt sådan. Men det klæber til ham. Man ville have ventet af en
hengiven søn, at han lod tvivlen komme til faderen gode (jf. Vogel-Jørgensen,
1991:350).
Det er ikke altid retfærdigt, når han
udstiller sin far. “Allerede 1924 foreslog jeg min far, at han dagligt
skulle bringe en hel kvindeside i “Politiken”, men han svarede: Kære
Ole, mit blad skal ikke være en dameavis!” Ole Cavling får
det til at lyde, som om faderen var modstander af kvindestof.
Realiteten var, at Henrik Cavling i 1915 havde knyttet Emma Gad til
Politiken som redaktør af nogle særlige kvindesider, kaldet Dametidende,
i søndagsudgaven (jf. Jørgensen 2013:16).
Paradoksalt nok er den avistype, som
Ole Cavling plæderer for, meget tættere på Politiken
end Frejlif Olsens version af Ekstra Bladet havde
været det.
For Ole Cavling hviler avisen på fire
grundpiller: Nyhederne, kampagnerne, kulturen samt underholdning.
Nyhederne er vigtigst. Avisen udgives under mottoet “Alle vegne på
Deres vegne!” Avisen taler direkte til læserne, men den er ikke dus med
dem. Tabloidbladet behøver ikke at være fladpandet, fordi formatet er
anderledes, forklarer Ole Cavling.
Man skal undgå hysteri i opsætningen.
Store overskrifter gør avisen tarvelig. Det samme gør misbrug af udtryk
som “skandale”.
Man skal ikke ansætte unge mennesker i
redaktionssekretariatet, for de kan ikke vurdere, hvad der er taktløst.
Injurierende udtryk og
ringeagtsytringer bør undgås.
Avisen må ikke favorisere nogen
bestemt samfundsklasse. Bladet bør være hævet over partierne.
Men udgivelsesgrundlaget er fortsat
kulturradikalt: Kongehuset, kirken og militæret får kun, hvad der
tilkommer dem ud fra en demokratisk synsvinkel.
Ole Cavling skammer sig på fagets
vegne, når han ser interviews med tomhjernede skønhedsdronninger og
artikler helliget problemet: Hvem skal være den erotisk dominerende i
ægteskabet? “Tænk, hvad der sker ude i verden i
dag, fra brintbomben til det voksende racehad, og så spilder pressen
papir samt sværte på det mest ligegyldige vås”, skriver Ole Cavling,
som var chefredaktør for Ekstra Bladet i 34 år, fra 1924 til 1958. Det
var i hans avis, at Otto Gelsted redigerede seriøse litteratursider i
1920’erne og Thorkild Hansen skrev stribevis af kronikker fra Paris
omkring 1950 (jf. Dirckinck-Holmfeld, 2003:119ff og Behrendt, 1992 og
1995). I samtalerne og brevvekslingen med Thorkild Hansen fandt Ole
Cavling endelig en, der var på niveau.
Ole Cavling nød intelligent selskab,
og var meget imod, hvad han så i fjernsynet. Han forudså, at tv kunne
blive en trussel mod hele hans blad-filosofi, fordi det aldrig bliver
morgen på ny; i radio og fjernsyn løber tiden i én lang båndsløjfe.
Hvad han ikke forudså, var, at interviews med tomhjernede
skønhedsdronninger og artikler om erotisk dominans skulle blive
gangbart stof i morgenaviserne.
Ole Cavlings liv og virke blev
underkastet en dybtgående analyse i forbindelse med udgivelserne op til
Ekstra Bladets 100 årsdag i 2004. Journalisten og forfatteren Gregers
Dirckinck-Holmfeld dykkede ned i Ole Cavlings papirer på Det kongelige
Bibliotek og kom lettere rystet op igen. Hvad han havde fundet, var
en sær og egentlig tragisk skikkelse.
En bladverdenens Don Quijote i ustandselige stormløb mod indbildte og
virkelige fjender, en mand, der viede bladet sit liv, selv om han hele
tiden drømte om noget andet. (“Den glemte Cavling”, Politiken
5.11.2003)
“Om alt, hvad der er gået forud, ved
vi meget lidt skriver Dirckinck-Holmfeld”, fordi Cavling “lukker som en
østersskal omkring meget i sit liv, lukker op og klapper i,
uforudsigeligt. Kontaktsøgende det ene øjeblik, sky det næste. Han
ønskede aldrig at stå i Blå Bog, ikke engang i telefonbogen, og prøvede
at smutte udenom, når fotografer løftede kameraet.”
Det har ikke været let at være søn af
Henrik Cavling, og som uægte søn har været dobbelt
svært. Til daglig var han gemt af vejen, men i juleferien tog faderen
ham med på sine rejser rundt i Europa og indskærpede, hvor vigtigt det
var at indlogere sig på de fineste adresser. Det var en slags
kulturrejser, hvor drengen blev trænet i at gøre iagttagelser og skrive
dem ned og hånet for ikke at vide, hvem Rousseau og Linné var (Ole
Cavling, 1958).
Ikke underligt, at sønnen senere, da
han skulle udfylde en chefredaktørstol i faderens bladhus, pustede sig
op som det ensomme geni omgivet af lutter idioter. En gennemgående
figur i hans journalistiske testamente er den dumme eller dovne
journalist, som ikke forstår, hvad chefen siger.
I mismodige stunder drømte han sig væk
fra det hele.
“Den tvetydige beundring for faderen,
Henrik, forlod ham aldrig”, skriver Gregers Dirckinck-Holmfeld.
Ligemeget, hvor fint Ole Cavling var anbragt, så forblev han den
forstødte søn.
Ole Cavling: Journalistik.
Kortfattet Vejledning i moderne Journalistik, Gyldendal, 1928
Ole Cavling: Hver morgen er
ny. Mit journalistiske testamente, Martins Forlag, 1963
Ole Cavling: “Paa Rejse med Henrik
Cavling”, Politiken, 22.3.1958
Tinne Vammen: “Andersen, Valborg” i: Dansk
Kvindebiografisk Leksikon, 1, Rosinante, 2000
Sven Ove Gade: Journalisten.
En biografi om Henrik Cavling, Politiken, 2009
Gregers Dirckinck-Holmfeld: Tør
- hvor andre tier. En krønike om Ekstra Bladet. Bind 1: Fæle Frejlif og
hans drenge, Ekstra Bladets Forlag, 2003
Gregers Dirckinck-Holmfeld: “Den
glemte Cavling”, Politiken, 6.11.2003
Poul Behrendt: “Det absurde menneske
er en journalist”, Weekendavisen, 30.10.1992
Poul Behrendt: Djævlepagten.
1-2, Gyldendal, 1995
John Chr. Jørgensen: De
tålte mosten. 39 kvindelige journalister, Ajour 2013
T. Vogel-Jørgensen og Poul Zerlang: Bevingede
ord, 6. udgave, 1991
|