J.B. Holmgårds erindringer begynder
med, at han bliver arresteret af Gestapo. Vi skriver december 1943.
Holmgård var 24 år og journalist på Jydske
Tidende i Kolding. Desuden var han en af
mændene bag det illegale blad Budstikken, men det
fandt tyskerne aldrig ud af. For dem var det nok, at hans mappe var
fyldt med illegale blade, han havde fået tilsendt fra København.
Tyskerne tog ham med til Gestapos
hovedkvarter på Staldgården, der hørte til Koldinghus. Lederen af
razziaen pegede på ham med sin pistol og sagde, at han fik fem minutter
til at notere navne og adresser på sine kontakter. Da tiden var gået og
papiret stadig var blankt, blev han overført til en isolationscelle i
Kolding Arrest. Dér fejrede han jul i 1943.
I januar 44 gik turen videre til
Horserød-lejren, men det viste sig blot at være et “rekreationsophold”
før rejsen sydpå til koncentrationslejren Sachsenhausen lidt nord for
Berlin. Her blev Holmgård udtaget til arbejde på Heinkel Flugzeugwerke,
Oranienburg. Sammen med et tusindtal andre fanger skulle han bygge
kampfly til tyskerne. Arbejdet fik en brat ende i april 44, da
allierede luftstyrker tæppebombede hele foretagendet.
Holmgård slap uskadt, for så at blive
overflyttet til Arbeitslager Retzow, som hørte til KZ-lejren
Ravensbrück, hvor fangerne skulle forlænge startbanen på en flyveplads.
Snart efter havde amerikanerne lukket og slukket helt og aldeles for
Luftwaffe, og Holmgård og hans hårdt prøvede medfanger havnede i
rædselslejren Dora, hvor de skulle fabrikere Hitlers gengældelsesvåben
V1 og V2.
Det kom de ikke langt med, men
tyskerne benyttede lejligheden til at demonstrere, hvad man gjorde ved
sabotører: Man henrettede dem ved hængning og tvang de andre fanger til
at kigge på.
I marts 1945 ankom Holmgård sammen med
ti andre danskere til Neuengamme. Da de havde flere tyfustilfælde, blev
de anbragt i en epidemi-barak. Det havde den fordel, at de slap for
deres SS-plageånder, som helst ikke ville smittes.
Hvem der ikke var bange for tyfus, var
Folke Bernadotte, der som repræsentant for en neutral humanitær
organisation fik adgang til lejren.
Holmgård kom med den allersidste hvide
bus, der forlod Neuengamme på vej mod Frøslev-lejren. Sidste holdeplads
var Löderups Strandbad ved Ystad i Sverige. Her måtte han vente i
karantæne yderligere et par uger, før han kunne hjem og se “folk, som
løb rundt med frihedskæmperarmbind, som vi ikke ville have betroet et
illegalt blad.”
Halvandet år i tysk fangenskab satte
et afgørende præg på livet for Jørgen Bergholt Holmgård (1918-1996).
Når han fortæller om dem på de første halvtreds sider i selvbiografien Sket
i livet (1990), er det med indlagte refleksioner over,
hvordan man holder livet ud i en isolationscelle og hvordan man
overlever fornedrelserne i KZ-lejre: Man holder rent omkring sig. Man
deltager aktivt i fangernes fællesskab. Man påtager sig kontortjanser.
Holmgård havde stor nytte af at have læst Thomas Mann i gymnasiet. Han
kunne lidt tysk. Og så var Røde Kors-pakkerne med de danske sardiner i
dåse en opmuntring.
Holmgård beskæftiger sig også med
bødlernes mentalitet og fortæller i nogle tilfælde, hvad de blev dømt
til efter krigen. Det er altså en ræsonneret fremstilling, og der er
intet i retning af ramasjanghandling. Humor forekommer dog, blandt
andet i skildringen af, hvordan han kommunikerede i breve med familien
derhjemme. De udviklede et særligt kodesprog. Hvis han sultede, skrev
han hils + navnene på bageren og slagteren derhjemme. Og når hans bror
skulle meddele ham, at en kammerat var blevet indsat i Horserød-lejren,
skrev han, at kammeraten var blevet ansat i Hillerød-afdelingen.
Kreativiteten var betydelig.
J.B. Holmgård stammede fra et hjem med
skrivemaskine. Faderen var købmand i Hejls, der ligger ved foden af
Skamlingsbanken. Butikken fungerede som kulturelt samlingssted. Der
blev skrevet festsange og trykt skoleblade. Holmgård var tidligt ferm
ved tasterne. Han renskrev ugebladsnoveller for Morten Korch, som holdt
sommerferier i Hejlsminde. Holmgård og hans brødre lavede også deres
eget primitive ugeblad. Senere da han kom på gymnasiet i Kolding,
sendte han bidrag til morgenavisernes bagsiderubrikker. Han var stolt
af at få denne optaget i Politikens “At tænke sig”:
Jeg går og tænker på, om en
svømmelærerinde, der er oppe til eksamen i udspring, står på vippen til
at dumpe.
Hvis ikke krigen var kommet, kunne
Holmgård være blevet en vittig sportsjournalist, men som livet havde
udviklet sig for ham, var det naturligt for ham at søge ind ved
modstandsbevægelsens avis Information. Han
henvendte sig til bladets chefredaktør, Børge Outze, allerede i 1945,
men først i 1948 lykkedes det.
De sidste to tredjedele af
erindringsbogen handler om Holmgårds 21 år på Information. Det
var en hård tid med lav løn og mange konflikter.
Frem til 1957 fungerede han som
alt-mulig-journalist og redaktionssekretær. Han påtog sig for eksempel
at agere skriverkarl for bladets sportsmedarbejder, Knud Lundberg, da
denne fik forbud mod selv at skrive om landskampe, han selv deltog i.
Lundberg stod under bruseren og dikterede til Holmgård.
Holmgård nedfælder minderne i små
essays og portrætter. Den buldrende redaktionschef Ove Martin skiller
sig positivt ud. Det var ham - en tissemand på to ben - der styrede
butikken, mens chefredaktørerne Børge Outze og Erik Seidenfaden svævede
over vandene.
Ved portrætteringen trækker Holmgård
flittigt og mærkelig ukritisk på Klaus Rifbjergs roman Spinatfugle,
men der er også morsomt anekdote-stof af
egen tilvirkning:
Nogen tid, inden jeg tiltrådte, blev
min kone og jeg inviteret med til en medarbejderfest, der blev holdt i
Erik Seidenfaden lejlighed i Stormgade. En lille flink mand, der kunne
se, at min kone ikke kendte ret mange af de tilstedeværende, pegede de
forskellige medarbejdere ud for hende: Poul Meyer, Erik Seidenfaden,
Ole Kiilerich … og hvem der nu var til stede. Da den flinke fyr havde
været raden rundt, spurgte min kone: Men hvem er så Børge Outze? Det er
mig, svarede han.
I 1957 blev Holmgård overflyttet til
udenrigsredaktionen, og fra 1959 blev han udenrigspolitisk redaktør. I
1962 udgav han bogen Østtyskland. Han havde
oparbejdet en betydelig viden om russiske og kinesiske forhold. Han var
mindre NATO-begejstret end chefredaktørerne. De hjemlige kommunister
fandt ham alligevel for antikommunistisk. Nogle af Informations
læsere syntes, han var for nuanceret i sin holdning til tyskerne,
fjenden fra besættelsen, men Holmgård havde under fangenskabet i
Tyskland erfaret, at alt ikke var sort/hvidt. Han havde mødt tyskere,
der var imod nazismen, men dem blev han ikke populær ved at fortælle
om.
Perioden som udenrigsredaktør er det
vanskeligt for Holmgård at gøre interessant i erindringsbogen. Han har
det med at gratulere sig selv med at have forudset begivenhedernes
gang: “og før nogen turde spå, hvem der skulle møde republikanernes
Richard Nixon i finalen, skrev jeg en leder i Information “The
Wonderboy”, hvor jeg gjorde opmærksom på, at man nok gjorde klogt i at
satse på amerikansk politiks wonderboy, John F. Kennedy.”
Hvis man skriver erindringer med det
formål at give sig selv ret, skulle man hellere overlade opgaven til en
anden. Jamen, så bliver det jo ikke erindringer? Nej. men så bliver det
mere troværdigt!
Erindringsbogen slutter i 1969, da
Holmgård bliver ansat som udenrigspolitisk redaktør på magasinet NB!
som kun lever ét år.
Vi kommer altså ikke frem til årene på
Politiken (1970-1996), hvor
Holmgård skabte den rubrik, han blev virkelig kendt for og fik
Cavlingprisen for: “Sket i ugen”. Det er den, erindringsbogens titel
spiller på: “Sket i livet”.
Da også bogens ræsonnerende stil og
kompositionen med de mange korte afsnit er modelleret efter “Sket i
ugen”, virker stoppet frustrerende på læseren.
J.B. Holmgård var samler og
systematiker. Under andre omstændigheder kunne han være blevet
historiker eller filolog. Hans sproglige speciale var fyndige
formuleringer. Han samlede på citater, som han ordnede efter emner og
udgav i bogform: Skriverkarle
og skærmtrolde m/k (1981), Den store citatbog (1993),
Citater fra bøgernes verden (1995)
m.fl.
Det var åbenbart svært at finde et
citat, der passede til erindringsbogen, for han har valgt to, der begge
falder ved siden af:
“De fleste menneskers selvbiografi er
summen af deres livsløgne.” (Lars Norén).
“Hvis du har valget mellem sandheden
og legenden, så tryk legenden” (Den gamle redaktør i
John Wayne-filmen Who Shot Liberty Valance).
Citaterne skal advare mod
selviscenesættelse og mytologi i selvbiografier. Holmgårds bog kommer
ikke i nærheden af disse karikaturer. Kun værkets første og bedste
tredjedel om tiden i KZ-lejrene er lagt an på selvanalyse. Om
selvglorificering er der langtfra tale.
Resten er memoirer, historier om folk,
han har mødt. Holmgårds ærinde er at fortælle, hvad han har oplevet,
ikke hvordan det har præget ham for livet. Det virker, som om han har
pakket KZ-lejr-tiden godt ned og at han har gjort klogt i det. Han
fortæller, at han måtte på hospitalet flere måneder i 1951-52 og
henviser til det, man senere kaldte KZ-syndromet, de livslange
følgevirkninger, træthed, hukommelsesbesvær m.m. efter ophold i KZ-lejr.
Det var en bedrift at han fik
nedfældet de første 50 sider af denne bog. En vellykket øvelse i
kontrolleret åbenhed. Efter turen gennem de ni KZ-lejre er det også for
læseren svært at tage trakasserierne på dagbladet Information
alvorligt. Det udenrigspolitiske rethaveri, også blandt læserne, virker
forstemmende. Man forstår Holmgårds frustrationer.
Ærgerligt, at han ikke fik ført “Sket
i livet” frem til “Sket i ugen”. Det ville have løftet værket og
humøret.
På Politiken fik
han en selvstændig identitet som kommentator. Bladets chefredaktør
Herbert Pundik ristede denne rune over ham:
J.B. Holmgård var en højt skattet
medarbejder. Hans speciale var Sovjetunionen og Kina. I mange år skrev
han den meget spidse klumme “Sket i ugen”, der indbragte ham
Cavlingprisen i 1983. Han kom til os i 1970 efter 20 år på Information
(Pundik, 2006:64).
“Sket i ugen” var i mange år søndagens
mest læste side i Politiken (jf. Ettrup, 1996). Holmgård oplevede
popularitetens sødme. Men i hans liv skulle ingen glæde åbenbart få lov
til at være ublandet:
Holmgård havde håbet at kunne fejre
25-året for sin første “Sket i ugen” i begyndelsen af 1996. Men det
skete ikke. Han faldt for den nykonservative udrensning på Politiken og
mistede til slut også sin faste boks på bladet. Og ikke uden en vis
bitterhed. (Ole
Lange, Information, 7.8.1996)
J.B. Holmgård: Sket i livet.
Erindringer, 1990
Bo Bramsen: Politikens
historie set indefra, 2, 1984
Jan Ebert (red.): Danske
Journalister 1995
Erik Ettrup: “Deres
krønikeskriver er død”, Politiken, 6.8.1996
Ole Lange, “Journalistikkens
libero”, Information, 7.8.1996
Herbert Pundik: Du kan hvis
du tør. Erindringer, 2006
|