Lasse Ellegaard (f. 1944) opererer med
bevidst litterær tvetydighed i titlen på sin erindringsbog Efter
Tryk (1998). Ordene kan både betyde “refleksioner efter, at
artiklerne blev trykt” og - skrevet i ét ord - sagt “med ekstra vægt”.
Yderligere en betydning af “eftertryk” er “genoptryk”, evt. præciseret
til “piratkopi”, jf. udtrykket “Eftertryk forbydes”. På bogens forside
peger man rent grafisk på tvetydigheden ved at skrive både “Efter” og
“Tryk” med stort begyndelsesbogstav og ved at rykke ordene næsten helt
sammen: “EfterTryk”.
Den litterære gætteleg fortsætter i
undertitlen “Af en opkomlings optegnelser 1966-98”.
Det lyder som en beskedenhedsformular (“jeg er jo kun en opkomling”),
men “optegnelser” udsender også signaler i retning af videnskab og
filosofi
(jf. Marcus
Aurelius: “Optegnelser”).
Som en ekstra finurlighed i dette
litterære arrangement er forsiden illustreret med et frimærke-lille
sort-hvid-foto af Lasse Ellegaard på, hvad man må formode er et tyrkisk
pressekort.
Vi har at gøre med en sofistikeret
forfatter. Han er også metodisk bevidst. I forordet anfører han nogle
regler, han har fulgt i sit erindringsskriveri:
Disse “tekststykker” skulle skrives
med “personligt-subjektiv optik”, men “helst uden at blive private”.
De skulle holdes inden for “den danske
medieverden”. Hver “historie” skulle gerne blive “en beskrivelse af
noget tidstypisk”.
Endelig havde han underkastet sig den
regel kun at skrive om begivenheder, han enten havde deltaget i eller
været tæt tilskuer til.
Selve det at opstille regler for
værket kan være inspireret af filminstruktørerne Lars von Trier og
Thomas Vinterberg (“Dogme 95”). Men Ellegaards regler har ikke på samme
måde karakter af “kyskhedsløfte”. De er ikke benspænd eller
begrænsninger, men angiver blot nogle rammer for arbejdsprocessen, og
samtidig fortæller de læseren, hvad der er i vente.
Af forordets præmisfremlæggelse
fremgår det, at forfatteren livet igennem har befundet sig bedst som en
opkomling, hvis motor er mistro.
Lasse Ellegaard er søn af formand for
SiD Knud Ellegaard og socialrådgiver Gudrun Szigeti. Han beskriver sin
sociale baggrund som en kombination af ”et politisk orienteret
funktionærhjem i Vanløse” og “et kulturradikalt borgerhjem i Viby”. Han
konkretiserer ikke kombinationens art, men Henrik Jul Hansen bringer os
tættere på sagen i den biografiske introduktion til Ellegaard-udvalget Verden
er så stor, så stor (2000): “Han er dels vokset op i
Vanløse, og dels hos en plejefamilie i Århus.”
Lasse Ellegaard var, som han selv
formulerer det, “vanskelig”, og blev som 16-årig sendt ud at sejle som
messedreng.
Ungdommelig utilpassethed synes at
være et udmærket udgangspunkt for en karriere som journalist, og en
erindringsbog med titlen “Fra rod til redaktør” duer ikke, for den
ville passe på for mange!
For Lasse Ellegaard blev utrygheden et
livsvilkår. Han lærte aldrig at identificere sig med sikkerheden og
magten. De år han fungerede som chefredaktør for Information i
begyndelsen af 1990’erne, var en misforståelse.
Ellegaard var utilpasset ligesom de
unge mænd i de romaner, han læste af Leif Panduro og Klaus Rifbjerg.
Sidstnævntes litteraturkritiske stil beundrede han så meget, at han
lærte partier af den udenad (Jul Hansen, 2000:18). Når det gjaldt det
bredere samfundsperspektiv, var satirikeren Hans Scherfig hans
læremester.
I ungdomsoprørets tid fik Lasse
Ellegaard status som en slags rockstjerne i journalistikken. Han var
med til at introducere new journalism i Danmark. Udstillingsvinduet for
denne amerikanske form for litterær journalistik var tidsskriftet Levende
billeder (jf. Jørgensen, 2007:32ff).
Ellegaards hovedindsatser ligger dels
inden for kulturjournalistikken i videste forstand, dvs. inklusive
sporten, og dels inden for udlandskorrespondancen.
Hans grundgenre er den personligt
funderede reportage. Når det i 75-års portrætterne hed om ham, at han
var “fuldblodsreporter”, var det ment som den højeste hæder i faget.
Lasse Ellegaards erindringsbog kan
være vanskelig at overskue, fordi den mangler en indholdsfortegnelse og
fordi kapiteloverskrifterne er poetiske og sofistikerede. Men i grove
træk følger den kronologien i ansættelsesforholdene, som i sig selv er
ganske komplicerede. Nogle af ansættelserne var ikke på fuld tid, så
det var f.eks. muligt for ham at være ansat både på Weekendavisen
og Danmarks Radio.
I sammenpresset Blå bog-form
ser Lasse Ellegaards journalistiske karriere således ud:
Han blev uddannet på Roskilde
Tidende 1965-68, og var i 1968-78 ansat på Information.
Weekendavisen 1978-82. Danmarks Radio.
TV-Avisen 1982-85. Weekendavisen/Det
fri Aktuelt 1985-90.
Chefredaktør for Information
1990-94. Lærer på Askov Højskole.
Tilknyttet “Orientering” P1.
1997-2004 korrespondent for Jyllands-Posten
i Mellemøsten, bosat i Ankara.
Ekstra Bladet 2005.
Korrespondent for Politiken
i London 2005-2008.
Fra 2008 og frem til skrivende stund,
april 2021, er Lasse Ellegaard korrespondent til Information fra
Mellemøsten.
På Roskilde Tidende, som
ikke må forveksles med Lise Nørgaards lærested Roskilde
Dagblad, fik Lasse Ellegaard lov til at skrive i alle
genrer. Hvis man undgik at antaste Det Radikale Venstre, de lokale
handlende og Roskilde Bio’s film, var der frit slag. Det passede
Ellegaard godt, men han lærte ikke så meget af det. Kurserne på
Journalisthøjskolen i Århus fik han heller ikke meget ud af. Skolen var
dengang “en form for avanceret hvilehjem for udbrændte
provinsredaktører og folk, der havde haft det svært i pressen”, som det
hedder med en karakteristisk stikkende Ellegaard-formulering.
Da han efter endt uddannelse, søgte
ind ved Information, medbragte han tre prøver på
sit journalistiske arbejde: en koncertanmeldelse af Bob Dylan, et
interview med Ebbe Reich og en kronik om det tyske ungdomsoprør. Han
blev straks ansat - med uddannelse som stofområde. Det strejfede ham,
at det kunne blive et problem, at han aldrig havde set et universitet
indefra. “Den bekymring var helt ubegrundet. Studenterne viste sig at
være mindst lige så uvidende som jeg selv - og det var dem, jeg
forholdt mig til.” Stikkeriet igen.
Information var ungdomsoprørets avis. For tidens
studerende var den et must. Der var brug for
Ellegaards indsats. Og det passede ham fortrinligt, at Børge Outzes
ledelse byggede på princippet om redaktionel frihed til journalisterne.
Der kom først grus i maskineriet, da Palle Fogtdal overtog avisen og
forærede den til medarbejderne. Ellegaard kalder det “demokrati på
bestilling.”
Ulempen ved demokrati er som bekendt,
at det tager tid. Møderne på Information kom til at handle om politik.
Det samme gjorde en hel del af det, Lasse Ellegaard dækkede på
universitetet. Han fortæller om konflikterne og hovedpersoner. Rigtig
brændbart bliver stoffet, da kvindebevægelsen kommer til.
En af avisens stjernereportere, Morten
Sørensen, foreslår, at man placerer en kvinde, Bente Hansen, i
redaktionsledelsen, og Lasse Ellegaard er “nærmest begejstret”. Han og
Morten Sørensen mødes med Bente Hansen på Bo-Bi Bar over for Gyldendal.
De aftaler nogle vilkår. Det handler ikke om penge, men om uafhængighed
af andre interesser end Information. “Dette møde blev begyndelsen til
en trist periode”, skriver Ellegaard: “Et dystert referencepunkt, der
trak spor på redaktionen de næste 15-20 år.”
Næppe var Bente Hansen tiltrådt, før
hun og Lasse Ellegaard var ude i en drabelig konflikt på grund af en
artikel, Ellegaard havde skrevet om forlaget Demos, hvor Bente Hansen
endnu sad i bestyrelsen. Bente Hansen reagerede med at kalde Ellegaards
journalistik “på kanten af det uhæderlige”. Ellegaard nægtede at skrive
mere i avisen, hvis han ikke fik chefredaktør Outzes ord for, at hans
journalistik var hæderlig. Ellegaard indrømmer nu, at hans reaktion var
krukket og barnagtig. Den syge og svækkede chefredaktør blev fragtet
ind til Store Kongensgade i en taxa for at forlige parterne. Men
ulykken var allerede sket: Uafhængigheden var blevet internt
konfliktstof. Der blev indledt flere kupforsøg for at få Bente Hansen
sat på porten igen. Til sidst lykkedes det. Samtidig erfarede Lasse
Ellegaard, at Morten Sørensen havde begået selvmord og at han var
uønsket ved begravelsen. På en restaurant i Store Kongensgade råbte
Mette Fugl “Morder” efter Lasse Ellegaard.
“Tonen var så ondsindet, at jeg ikke
kan huske noget lignende fra andre perioder i mit liv”, skriver Bente
Hansen i en kort redegørelse for konflikten set fra hendes side. Hun
nævner ikke Ellegaard direkte, men mon ikke han er med i den gruppe,
der kalder sig “de tunge drenge” og som senere omdøbte sig til
“kvalitetsjournalisterne”? (Bente Hansen: En køn historie, 2004:190).
I efteråret 1978 fortrak Ellegaard til
Weekendavisen, hvor Frank Esmann
var “en glimrende redaktør”. Hvorfor? Jo, “han lod i det store og hele
medarbejderne i fred, hvis de selv var i stand til at støve deres
historier op, og var de det ikke, var han nuværende og hjælpsom”.
Ellegaard drives ikke frem af redaktionelle programmer, men af
skrivefrihed.
Dermed var han på linje med sine gamle
kolleger på Information, hvor hver enkelt
medarbejder havde sin egen opfattelse af journalistik. Det måtte han
endnu en gang sande, da han i 1990 påtog sig at redde bladet fra en
truende undergang. Der var kommet forslag om at gøre Information
til et tillæg til Politiken. Selv
havde Ellegaard været tilhænger af ideen om at omlægge Information
til en ugeavis. Men nu skulle han altså
redigere et dagblad med individuelle dagsordener og tendenser til
missionerende selvgodhed. Det hjalp ham ikke, at han kendte sine
pappenhejmere, for de kendte også ham og vidste, at han favoriserede
bestemte skribenter.” Det sidste var “med overlæg”, skriver han: - “Da
jeg ankom til Information var der siger og skriver
to medarbejdere, der skrev på den måde, jeg mente kunne løfte avisen
oplagsmæssigt”. Den ene brød sammen og omkom ved en brand i sin
lejlighed, da han faldt i søvn med en brændende cigaret. Den anden var
Morten Sabroe. Han valgte at blive stjerne og brænde op på
Rådhuspladsen.
På avisen med de mange individuelle
dagsordener havde redaktøren altså sin egen. Det gik ikke. Og da
bestyrelsen gentagne gange, tvang ham til at fyre folk, fyrede han til
sidst også sig selv, hvorefter den næste chefredaktør, Georg Metz,
ansatte Lasse Ellegaard som korrespondent fra Mellemøsten.
Sådan slutter erindringsbogen i en
blanding af tragedie og farce.
Efter Tryk blev en skandalesucces med 3.500
solgte eksemplarer. Mange kunne føle sig ramt, nogle blev sårede og en
enkelt så krænket, at han truede med et sagsanlæg. Det var en
pensioneret bankdirektør, om hvem Ellegaard havde skrevet, at han havde
været blandet ind i en økonomisk affære, som han havde en byretsdom for
ikke at have været involveret i. Ellegaards forlag, Centrum, undgik en
retssag ved at betale 10.000 kr. i erstatning for tort og svie samt
20.000 kr. til dækning advokatudgifter. Restoplaget på 500 eksemplarer
skulle destrueres.
Lasse Ellegaard, som havde begået den
dødssynd at skrive inkriminerende erindringer efter hukommelsen, kaldte
fadæsen en “fortælleteknisk fejl”, som om det var et stykke kunst han
havde skabt. (jf. Jørgensen, 2018:113ff.).
Påpegning af fejl og mangler i
Ellegaards journalistik synes ikke at røre ved hans position som primus
inter pares. At tre journalister havde fundet 22 fejl i Efter
Tryk, forhindrede ikke en journalist på Weekendavisen
i at karakterisere bogen som “solidt kram”
(Lars Hørby, Poul Høst-Madsen, Edmondt Jensen og Petter Kühnel i Ekstra
Bladet 9.1.1999, Sara Høyrup i Weekendavisen, 23.11.2007).
Hvis nogen så meget som antyder, at
Lasse Ellegaards stil er manieret og overlæsset, får de at vide, at han
skriver røven ud af bukserne på de fleste.
Det er rigtigt, at der er drøn på
drengen, men når det gælder organisk sanselig stil, kan han dog ikke
måle sig med forbilledet Klaus Rifbjerg.
Hvad angår genren, balancerer Efter
Tryk på grænsen mellem memoirerne og selvbiografien.
Portrætterne af chefredaktører,
studenterpolitikere m.m. forlener bogen med noget af memoiregenrens
fylde. At alle personerne er set fra Ellegaards synsvinkel er en
selvfølgelighed. Ethvert erindringsværk er et defensorat. Ellegaard
slækker på nogle af paraderne, men gør samtidig nye udfald.
Fremstillingen har selvbiografiens
fremdrift. Igennem de mange skiftende ansættelsesforhold kommer
Ellegaard frem til en stadig klarere bevidsthed om sin solistiske
identitet som skribent. Privatlivet holdes diskret i baggrunden, men
man fornemmer også omkostningerne på den front.
Om livet efter erindringsbogen,
herunder om giftermålet med en tyrkisk journalistkollega, Ayse, i 1997,
fortæller Ellegaard i bogen Med gud i hælene. Livsreportager
fra Mellemøsten, 2007.
Lasse Ellegaard: Efter Tryk.
Af en opkomlings optegnelser 1968-98, 1998
Lasse Ellegaard: Verden er
så stor, så stor … Artikler gennem 25 år introduceret af Henrik Jul
Hansen, 2000
Bente Hansen: En køn historie,
2004
John Chr. Jørgensen: Journalistik
med stil. Fra klassiske nyheder til fortælling, 2007
John Chr. Jørgensen: Perfide
portrætter og andre etiske problemer i kulturjournalistik,
2018
Se også Klaus
Kjøller ”Lasse Ellegaard 75: Manden i teksten” på Kjoeller.dk
|