Journalisten Leif Blædel (1923-2013)
udgav sine erindringer i 1989 under titlen Et forår i
Minefeltet. Erindringsstumper.
Genrebetegnelsen “erindringsstumper”
er enkel, original og træffende.
Erindringsstumper forstås
umiddelbart: Teksterne er små stykker, der virker, som om de er brækket
af. De er dele af en større sammenhæng, som nogle gange er tydelig og
andre gange kun anes.
Mens erindringsglimt er
en ret almindelig genrebetegnelse, så ses formen erindringsstumper
ikke anvendt ret meget, og slet ikke før
Blædel.
Erindringsstumper karakteriserer
udmærket teksternes form. Efter traditionelle begreber ville man
klassificere de 21 tekster som essays og portrætter. Men da teksterne
tydeligvis er brudstykker af en og samme helhed, er erindringsstumper
mere dækkende. Der er også noget i Blædels
stil, noget prunkløst og tørt, som stritter imod de litterære
ambitioner bag betegnelsen ‘essay’.
Det mest litterære ved bogen er dens
titel. Den består af to metaforer. Den ene er “forår” i betydningen
“ungdom” eller “de unge år” (jf. Hans Scherfig roman Det
forsømte forår).
Den anden metafor er “Minefeltet”. Et
minefelt er maritimt udtryk anvendt om et afgrænset område, hvor der er
udlagt miner så tæt, at de fungerer som afspærring. Minefelt bruges i
overført betydning om farlige områder eller situationer med truende
underliggende faktorer. Minefeltet i bestemt form og med stort
begyndelsesbogstav er en geografisk lokalitet, kvarteret omkring
Nikolaj Kirke i København, hvor værtshusene lå (ligger) så tæt, at
forfattere og andre skønånder let kunne (kan) forlise.
“Vi skal alle sammen spilde et forår i
Minefeltet”, lyder det i første linje i den tekst, der har givet bogen
navn. Det er Johannes Møller, der siger de profetiske ord. Året var
1943, altså midt i besættelsestiden. Møller var dengang en ung lyriker,
der ligesom Leif Blædel henslæbte tilværelsen på “Laurits Betjent“ og
de andre værtshuse i kvarteret, mens de ventede på bedre tider, som
også snart kom.
Johannes Møller blev kulturredaktør på
Information (1955-59) og Leif
Blædel journalist på samme avis (1947-85).
Blædel så i øvrigt ikke tilbage på
tiden i Minefeltet som spildt. Til sidst i sin
erindringstekst fra “Laurits Betjent” skriver han, at Minefeltet for
mange var et udbytterigt sted at spilde et forår, “indtil de var vokset
fra det”. Altså et godt lærested, et alternativt universitet, hvor man
bare ikke skulle blive hængende. Sådan har Johannes Møller formentlig
også opfattet det. I 1944 forsvandt han fra Minefeltet “og ud af mit
liv”, skriver Blædel.
Det sidste er imidlertid en litterær
overdrivelse, for seks tekster længere fremme i samlingen, i teksten
“Kulturredaktøren Johannes Møller” - dukker Møller op igen. Nu som
radioanmelder i Vendsyssel Tidende i Hjørring. På dette tidspunkt - i
slutningen af 1940’erne og begyndelsen af 1950’erne - var Leif Blædel
radioreporter og kommentator på Information. De to
udviklede et samarbejde, og Møller besøgte Blædel, når han var i
København. Blædel inviterede Møller sammen med Erik Seidenfaden og
dennes hustru, Lone. Seidenfaden’erne besøgte Møller i Jylland - og tog
ham med hjem til København, hvor han blev indsat som Informations
kulturredaktør. Det særlige ved ham var hans evne til at tiltrække og
pleje talenter, Torben Brostrøm som litteraturkritiker, Viggo Clausen
som teaterkritiker og Klaus Rifbjerg som tv-anmelder.
Om sin egen ansættelse skriver Leif
Blædel i teksten “Ind på Information fra gaden”. På et tidspunkt da
Information manglede både arbejdskraft og penge til at betale for den,
gik Blædel ind og tilbød at skrive gratis i tre måneder, hvis de ville
dække hans udgifter til cigaretter. Han satsede og vandt. Reelt var
hans eneste aktiv hans navn: Han var søn af Nic. Blædel, berømt
antinazistisk redaktør i den konservative presse, indtil nazisterne kom
og lukkede munden på ham. Han døde i 1943, samme år som sønnen gik ind
i undergrundsorganisationen BOPA. Deltagelsen i modstandsbevægelsen var
i øvrigt ikke noget, Leif Blædel brystede sig af. Han skammede sig
nærmest over den måde, modstandsfolkene opførte sig på efter
besættelsen.
Leif Blædel havde ingen faglig
baggrund for at blive journalist. Han havde været doven i skolen og var
blevet sendt til Sorø Akademi, hvor han indlagde sig ry som
kværulantisk og påståelig.
Egentlig ønskede han at være
skovrider, men da han opdagede, at det var et bogholderagtigt arbejde,
kapitulerede han over for forældrenes ønske om, at han skulle blive
forretningsmand. Han kom på Niels Brocks Højere Handelsskole, hvor han
udviste solid dovenskab og erhvervede et godt kryds i skriftlig dansk.
På trods af denne middelmådige karakter lykkedes det ham - i kraft af
sit gode efternavn? - at få en stilling som tekstforfatter i
reklamefirmaet Bergenholz, hvor hans største bedrift var at undfange
sloganet: Køb uret hos Pallesgaard.
Leif Blædels erindringer er
konstrueret som en antihelts historie. Leif den dovne. Leif den
kværulantiske. Leif den umulige. Han nyder at fortælle, hvor uduelig
han har været. Det eneste, han efter egen opfattelse var rimeligt god
til, var at fotografere. Det bekræftes af de fotografier, der er
gengivet i bogen. Men det kunne han ikke leve af. Som mange af Blædels
tekster slutter også denne med en pointeret formulering:
Mange mennesker begynder at
fotografere når de får børn, da holdt jeg op.
Da det samlende tema i bogen er
dagbladet Information, tegnes der naturligvis
portrætter af de to chefredaktører. Blædel vejer dem op mod hinanden:
Erik Seidenfaden, som Blædel kendte igennem sin far, var “hjernen på
Information og den faktiske chefredaktør”. Outze, der skrev de myndige
lederartikler, var derimod ikke nogen ledertype. “Jeg husker engang han
fyrede mig, skriftligt, pr. omgående, uden overhovedet at tale med mig
først.”
Blædel bruger her sine erindringer til
at få sat nogle ting på plads. Han skriver mere på vurderinger og
meninger end på oplevelser og sansninger. Hvis man vil vide noget om
lydene og lugtene på Information, skal man gå til
Erik Nørgaards Gyldne tider.
Af erindringsbogens portrætter er det
af Viktor Thomas (1918-2007) det mest spektakulære. Det viser samtidig
nogle af Blædels problemer som erindringsforfatter. Teksten begynder
sådan:
Da jeg kom til Information blev jeg
anbragt på politi-redaktionen. Jeg ved ikke, hvordan det er nu, men
dengang var dét stedet hvor en journalistuddannelse skulle indledes.
Informations politiredaktion dengang, det var Victor Thomas. Hans
profession havde egentlig været at sælge gammelt jern og klude, men han
havde et heftigt begær efter at blive journalist.
Der er noget løst, omtrentligt, over
fremstillingen: “jeg ved ikke, hvordan det er nu”.
Hvis Blædel ikke vidste det, kunne han finde ud af det. Han skriver på
et tidspunkt, hvor Journalisthøjskolen er er etableret. Før da begyndte
eleverne på en lille provinsredaktion med et par journalister, som
dækkede det hele. Hans egen vej til Information var
en helt individuel afvigelse.
Viktor Thomas stavede sit fornavn med
k. Hans far hed Victor med c og var kunstmaler. Om det staves med c
eller k kan siges at være en formel bagatel, men her er bagatellen
altså forskellen på far og søn.
Hvorfra Blædel har historien om
gammelt jern og klude, vides ikke, men Viktor Thomas var
handelsuddannet. Det kunne Blædel have slået op i enhver udgave af Danske
Journalister, som de biograferede selv afleverede
oplysninger til.
Viktor Thomas arbejdede som fuldmægtig
i et handelsfirma, da der pludselig opstod en mulighed for en spændende
tjans som sælger af Information i Tivoli om aftenen. Han skulle giftes
og havde derfor brug for de ekstra penge. Det er, hvad Viktor Thomas
selv har fortalt til jubilæumsbogen På
nært hold af Information 1943-1993 (red. Lund og Primstad,
1993). Den udkom ganske vist fire år efter Blædels erindringer, men han
kunne have fået disse oplysninger af Viktor Thomas, hvis han havde
kontaktet ham. I stedet serverer han den slumromantiske historie om
produkthandleren, der bliver journalist på Information og
ender som hofreporter på Berlingske.
Værdifulde er Blædels karakteristikker
derimod dér, hvor de bygger på egne iagttagelser. For eksempel
beskriver han malende, hvordan Viktor Thomas hælder smiger i
telefonrøret, når han skal have et interview-offer til at åbne sig:
“De, der jo er berømt som en af Europas største jurister…”.
I 1970 fik Leif Blædel Cavlingprisen
for sin “journalistiske holdning i samfundskritisk nyhedsbehandling og
kommentarer” og for sin “kildekritiske arbejdsmetode”, som den ikke
mindst er “kommet til udtryk i hans virksomhed som radio- og
tv-kritiker”. - Undskyld sproget, men sådan går det, når en priskomité
bestående af danske journalister forsøger at efterligne
Nobelpriskomitéen.
Mediekritikeren, jægeren og
gastronomen Leif Blædel blev en institution på Information, og
det vakte derfor opsigt, da han i 1986 gik over til Weekendavisen.
En af erindringsteksterne giver
forklaringen.
“Demokratiets succes på Information?”
er et lærestykke om, hvordan noget egentlig smukt, ideen om
nærdemokrati, udvikler sig til medarbejderkampe og mistrivsel. Blædels
tekst ligner en analyse, men det er samtidig et partsindlæg. Med
indignation i stemmen fortæller han om de grovheder, hvormed man fik
mobbet en kvindelig chefredaktør, Bente Hansen, ud. Læsere, som herved
får et indtryk af Leif Blædel som kvindernes ridderlige beskytter, vil
blive forbløffede over at se hans rolle i Mette Fugls erindringsbog Fra koncepterne.
Under alle omstændigheder blev
arbejdspladsdemokratiet på Information for
krævende for Leif Blædel, som livet igennem havde haft et lystbetonet
forhold til sit arbejde. Han valgte at skifte til et bladhus med
tydeligere kommandostruktur.
Leif Blædel var elev af PH. Han
efterfulgte ham som redaktør af forbrugerbladet Tænk. Han udgav også et
PH-udvalg (Lys over Land, 1987). I erindringsbogen
hylder han ham som livsnyder og demokratisk altmuligmand (“Til krebs
hos Poul Henningsen”).
I en morsom lille slutvignet med
eksistentielle perspektiver fortæller han om, hvorfor han opgav at
holde bier. De krævede for meget tilstedeværelse. Han gad ikke. Han
fortalte det til sin 92-årige mor. Og hun, der livet igennem havde
bebrejdet ham hans dovenskab, overraskede ham ved at sige: “Det var
rigtigt af dig at lade være. Du lever et godt liv, du skal ikke påtage
dig mere.” Han indrømmer over for sig selv - og læserne - at han godt
kunne have påtaget sig mere. Men det gik jo bedre, end han havde
frygtet. “Jeg har haft det så frit, at jeg alle dage har kunnet skrive,
hvad jeg ville.” Journalisten som livskunstner?
I
sin anmeldelse i Politiken foretog Hans Hertel en
fair afvejning af skidt og godt:
Indimellem
er disse memoirebidder skrevet lovlig henkastet “jeg husker ikke hvor
mange år”, “omtrent sådan her”
skriver han, når han ikke gider slå efter eller løfte røret. Men den
lette hånd gør
det til en usædvanlig erindringsbog: livlig, charmerende, velgørende
uhøjtidelig og selvironisk, men ikke uden en snært hvor Blædels krav om
tolerance og kvalitet støder sammen med hævnlyst, smålighed og
opportunisme (Politiken.10.10.1989).
I Ekstra Bladet, som
havde været genstand for meget kritik fra Blædels side og som havde
svaret igen med at udnævne ham til “dansk presses moraliserende
sutsko”, præsenterede man bogen som en sammenkogt ret fra Minefeltet: “En
gang labskovs fra onkel Blædel” (Bent Juhl, Ekstra
Bladet, 10.10.1989).
Leif Blædel: Et forår i
Minefeltet. Erindringsstumper, 1989
Anmeldelser i Politiken
ved Hans Hertel og i Ekstra Bladet ved Bent Juhl,
begge 10.10.1989
Niels Thomsen og Jette D. Søllinge: De
danske aviser 1634-1991, bind 3, 1918-1991 (1991)
John Chr. Jørgensen: “Radioanmelderen.
Leif Blædel” i Kulturanmeldere i Danmark, 1991:
59-63
|