Først lagt op 01-09-2021; senest opdateret 01-09-2021 13:41

 

 

 

Af John Chr. Jørgensen

 

Indhold

Sidste arbejdsdag for Emerenze 1

Roman med snigende forandring 1

Tilbage i bussen 1

Den intellektuelle tradition 1

Den dramatiske vending 1

Ensomheden 1

Satirisk nøgleroman 1

Den virkelige fyring 1

Depressiv og uden distance 1

Smuk og nødvendig 1

Pressehistorie 1

Litteratur 1

Om Bettina Heltberg 1

 

 

Sidste arbejdsdag for Emerenze

 

Bettina Heltbergs Deadline (2002) er en roman i otte kronologisk disponerede kapitler. Vi følger en journalist på hendes arbejdsdag fra ankomst til fyraften. Bogen er fortalt i en reflekterende jeg-form og med indslag af stream of consciousness, dvs. uformidlede skift mellem tanker, erindringer, registreringer, drømme og andre tekstelementer. Samme teknik anvendte Tom Kristensen i Hærværk, den moderne danske presseromans urskrift.

 

Deadline er journalistisk helt ind i kernen. Dens grundelementer er det, man i pressen kalder klummer, mens man i bøgernes verden taler om essays. Forskellen er kort sagt, at essayet sigter mod de varige perspektiver. Klummen bearbejder aktuelle temaer.

 

Bogens optakt bærer træk af både essay og klumme. Den skrivende reflekterer over modsætningerne mellem, hvad hun gør og hvad hun burde gøre - et klassisk essay-tema. Men den efterfølgende henvisning til politikeren Louise Frevert er typisk for klummen, der spiller på det aktuelle:

 

Jeg tager hver morgen bussen og kører ind til Rådhuspladsen.

 

Først venter jeg på den, dvs. jeg sætter mig på stoppestedets bænk og pakker lidt sammen i min taske, for at det skal se naturligt ud, at jeg har sat mig. Jeg kan mærke en forpustelse og det lidt forhøjede blodtryk efter vandringen hen til stoppestedet. Det skyldes de fire cigaretter, jeg nåede at ryge, før jeg kom ud ad døren. Jeg ved, det er skadeligt at ryge, men jeg tror ikke helt, jeg kan lade være. Jeg tænder hver cigaret med en begejstring, som aldrig opfyldes. Jeg tænder den med højre hånd og suger to gange med munden. Smoking more, and enjoying it less? Have a Camel - have a real cigarette! Dem har jeg ikke prøvet endnu, de er nok for stærke. Jeg holder mig til Prince Light, som jeg ved, jeg ikke kan lide.

 

Når bussen kommer, rejser jeg mig fra stoppestedet og ved, at jeg ser ganske smart ud. En dag var der en ældre herre, der spurgte, om jeg ikke hed Louise Frevert og var medlem af Folketinget. Selv om jeg ikke er tilhænger af Dansk Folkeparti, blev jeg smigret. Hun må være ti år yngre end mig, så jeg ser stadig ung ud.

 

Skribenten, der senere identificerer sig som Emerenze Christence (efter et digt af Olaf Bull), rekonstruerer morgenens rituelle gøremål og reflekterer over dem. En række modstande mærkes. Næsten intet forløber glat. Hun skal pakke lidt sammen i tasken for at få det til at se naturligt ud. Hun ved, at forpustelsen skyldes cigaretter, men hun “tror ikke helt”, hun kan ikke lade være med at ryge. Det lille ord “helt” modificerer udsagnet fatalt. At hun nåede at ryge fire cigaretter, inden hun gik hjemmefra, beskriver hun med selvironi som en bedrift. “Jeg tænder hver cigaret med en begejstring, som aldrig opfyldes”, er en tætpakket selvpunkterende formulering. Et reklameslogan falder hende ind. Det fører til et nyt modsætningsforhold: Hun holder sig til et andet mærke, som hun ved, hun ikke kan lide. Hun piner sig selv. At blive sammenlignet med Louise Frevert er en tvetydig kompliment. Hvor længe kan hun leve på den? Og at hun ser yngre ud betyder ikke nødvendigvis, at hun ser ung ud.

 

Den tilsyneladende letløbende tekst viser sig altså ved nærmere eftersyn at være fuld af modsætninger og kompleksiteter. Læseren tvinges ned i tempo. Skribenten stikker. Hun er et kritisk gemyt.

 

 

Roman med snigende forandring

 

Kapitlet hedder “Forberedelse” og er som sagt det første af otte i en bog, der bærer genrebetegnelsen “roman”. Hvis man undrer sig over, at en tekst, der bevæger sig i så lavt et tempo, kan blive til en roman, må man huske på, at “roman” kan betyde “opdigtet, fiktivt” - og at store forandringer kan komme snigende.

 

Teksten udvider sig ved associationsstrømme. Fra at lægge øjenskygge til at se dårligt, men vide, hvad avisens holdning er uden at have læst den. Hendes tanker glider hen til de møder, hvor de træffer beslutning om, hvad der skal stå i lederartiklerne og tilbage til møderne i den tidligere chefredaktørs tid.

 

 

Tilbage i bussen

 

Og så sidder hun igen i bussen på vej til arbejdet. Hun holder øje med sine medpassagerer, noterer, om der er børnehavebørn med og om de sidder helt stille, som hun foretrækker det. Hun kigger ud på gaden og husene og forbavses over, at en bestemt tæppeforretning og en butik med “gammelt lort” stadig eksisterer. Hun har et særligt blik for det negative.

 

De drømme, hun har haft om natten, dukker op, mens hun kører i bussen. Ofte er det drømme om hendes højre, smertende øje. Hun leder efter læderetuiet til kontaktlinserne. Pludselig bryder der en replik igennem: “Du er en skønne pige!”. Det er Egebjærg, hendes elsker på bladet. Han forbliver længe i hendes tanker. Indtil en anden mand, Kirkeby, teaterkritikeren ved Berlingske, tager over. Hun tiltrækkes af hans faste identitet.

 

Vi kommer vidt omkring på den lille busrejse fra Østerbro til Rådhuspladsen.

 

 

Den intellektuelle tradition

 

Første kapitels bevidsthedsstrømme munder ud i overvejelser over Ovids metamorfose om forholdet mellem Narcissus og Ekko, mand og kvinde, og tanker om kønnene, som avisen ikke kan have lederartikler om. “Vi vil gerne have mere end ti læsere”, kan hun høre den nye chefredaktør sige. Emerenze forbinder sig med avisens intellektuelle tradition.

 

 

Den dramatiske vending

 

Romanhandlingen lægger op til en stille dag på kontoret. Men den tager en dramatisk vending i et kapitel, som i naiv romanstil kaldes “En overraskelse”. Her viser det sig, at netop denne dag skal vor hovedperson fyres.

 

Hun bliver kaldt ned i hjørneværelset, og der udspiller sig en stadig mere ophidset - og perspektivrig - diskussion om Dagbladets journalistik. Den unge chefredaktør forklarer, at “vi er på vej mod en model for journalistik, hvor der hersker orden, social harmoni, forudsigelighed og konsensus, og hvor journalistikken indrulleres som en partner i de bestræbelser. I et sådant samfund har man kun meget lidt brug for en kritisk, oppositionel journalistik.”

 

Denne samfundsvidenskabelige analyse slår for et øjeblik benene væk under Emerenze. Så spiller hun sit stærkeste kort ud:

 

“Men hvad så med dette at - æh, at kunne skrive”, spørger hun.

 

“I virkeligheden kan enhver skrive”, svarer chefredaktøren.

 

Hun er i princippet enig, men hvad hun fiskede efter, var en anerkendelse af hendes unikke stil.

 

Hun skifter spor.

 

“Men hvad med kulturen?” spørger hun.

 

“Vi hverken kan eller vil fortsætte med at behandle kulturen som en reminiscens fra forrige århundrede”, siger chefredaktøren i et slet skjult angreb.

 

Hun svarer igen med et frontalt angreb på en avis, der “lefler for platheden og ligegyldigheden og lovpriser hykleriet”. En avis, der er “ekspert i flad opportunisme’” og “underbetaler ærligt arbejde og overbetaler sine ledere”.

 

“Det gør os ondt, at du tager det på den måde”, siger chefredaktøren høfligt. “Vi overhører helst dine kommentarer”. Og så er den seance slut.

 

Journalisten tager rundt om kirkegården for at veksle nogle ord med den afdøde elsker, Egebjærg. Derefter tager hun hjem til sin lejlighed, hvor hun taler med sin afdøde hushjælp, en klog dame af folket, som siger: “Jeg har tænkt på, at du er så alene. Det er et godt job, du har, men er det ikke også ensomt. Alle de ord, du skriver. Hvor bliver de af?”

 

Således ender bogen i det dystre. Realismen slår over i surrealisme, og titlen Deadline får en dybere betydning.

 

 

Ensomheden

 

Ensomheden er det mest iøjnefaldende træk ved Bettina Heltbergs journalist. Hun bruger det meste af sin vågne tid på at arbejde, men hun har alligevel ingen rigtige venner på sin arbejdsplads. Hun lider af social angst. Bare det at få hentet mad op fra kantinen volder hende besvær. Men hun nyder Egebjærgs målrettede begær og samtidig hans høflighed: “Må jeg komme nu?”

 

 

Satirisk nøgleroman

 

Ved udgivelsen blev Deadline læst som en satirisk nøgleroman. Bettina Heltberg havde smidt et helt nøgleknippe i hovedet på læseren: Dagbladet er Politiken. Den nye chefredaktør, Tøger Seidenfaden, er skildret som et stort barn, der læser sømandsromaner og helst skriver om iskager. Om sommeren holder han ferie og lader avisen sygne hen. Den tidligere chefredaktør, Herman Rubin alias Herbert Pundik, var dybt uvidende om danske politiske forhold, men blev rigtig hjertelig i stemmen, når han talte hebræisk. Computere gad han ikke sætte sig ind i. En anden tidligere chefredaktør, Egebjærg alias Agner Ahm, havde sit kontor fyldt med skærme, men skrev ledere så kedelige, at det knagede og krøb op og ned ad ryggen. Til gengæld forstod han sig på elskov.

 

Kirkeby, Berlingskes teateranmelder, er Jens Kistrup. Ham har hun megen veneration for. Hans livrem sidder ganske vist neden for bukselinningen, men “hans ansigt er smukt, helt klassisk i sin skønhed” - og hun kunne egentlig godt lide at vide, hvordan hans køn ser ud. Med Kirkeby kan hun være ensom på en kultiveret måde.

 

Og dybest set handler denne strid- og sårbare roman om ensomhed og identitetskrise, ja, om følelsen af at være blevet placeret i et forkert århundrede. Da journalisten i sin ungdom - ligesom Bettina Heltberg - forsøgte sig som skuespillerinde, var det uden større succes. Hendes venlige lærer skrev til hende “Måske bliver du en meget stor skuespillerinde, men jeg frygter sådan, at det kommer til at ske i forrige århundrede.”

 

Romanens navne var alle så gennemskuelige, at forfatteren må have kalkuleret med effekten.

 

Samtidig var det klart for enhver, at alt ikke var 1:1 virkelighed. Forfatteren havde drejet lidt på okularet, så den ægtefælle, hun lå i skilsmisse med, ikke var politikeren Svend Auken, men en dameglad overlæge.

 

En række af Heltbergs kolleger kunne se deres kontrafejer i Heltbergs troldspejl og krydse fingre for, at de kun blev genkendt af inderkredsen. En litteraturredaktør, om hvem det hedder, at han mangler ømhed for bøger. En kvindelig kollega, der udbryder “Godt det ikke er mig’” da hun hører, at hovedpersonen er blevet fyret. Og en flok unge løver, der vil lave den kulturradikale avis om til et organ for medløberi og livsstil. Romanens kvindelige hovedperson kan drive sig selv op i et afsindigt raseri over artikler om lamme-koteletter på havegrillen - “dette åndssvage havepusleri”.

 

 

Den virkelige fyring

 

Endelig er det vigtigt at notere sig, at Bettina Heltberg ikke blev fyret som beskrevet i romanen. Men to uger før sin 65-års fødselsdag i 2007 blev hun uventet passet op af chefredaktør Tøger Seidenfaden:  “Nårh, Bettina«, giver han den med mørk stemme.“”Nu øhm... om 14 dage går du jo på pension”. Hun ser op “Jeg fik simpelt hen sådan et chok! Går jeg på pension? Hvorfor det?” (Bettina Heltberg i interview med Nils Thorsen, Politiken, 30.7.2016). Hun gik på pension, men indgik samtidig en kontrakt om en fast ugentlig klumme og lejlighedsvise anmeldelser,

 

 

Depressiv og uden distance

 

Deadline er ikke en selvbiografi, men et portræt af et menneske, der har træk til fælles med forfatteren.

 

Blandt anmelderne var der dem, der syntes, at bogen var for depressiv: 

 

“en uendelig sort bog uden overskuddets charme”, skrev Bo Bjørnvig i Weekendavisen (1.11.2001).

 

Erik Skyum-Nielsen savnede “kunstnerisk distance” (Information 31.10.2002).

 

 

Smuk og nødvendig

 

Men der var også dem, der fandt portrættet af den kvindelige journalist smukt og hendes raserianfald nødvendige.

 

“En skræmmende smuk fortælling om en kvinde, der er blevet væk i sit liv”, hed det i Birgitte Grues anmeldelse i B.T. (31.10.2002).

 

 

Marianne Stidsen skrev i Politiken (31.10. 2002), at der ikke skal “herske tvivl om, at den garvede Bettina Heltberg skriver “røven ud af bukserne” og i det hele taget som stilist overgår adskillige (mandlige) bestsellerforfattere med flere kilometer” og at “i forhold til, hvor megen komplet ligegyldig ‘livsstils-litteratur” der falbydes fra forlagene i øjeblikket, alene med den hensigt at tækkes et stort, købedygtigt publikum, er bogen et nødvendigt raserianfald. Den minder os om en tid, da det at være intellektuel var ensbetydende med at være utilpasset og kritisk og skæv i forhold til mainstream og konsensus.” Stidsen tilslutter sig de mediekritiske synspunkter, den fyrede forfatter fremførte i diskussionen med chefredaktøren.

 

 

Pressehistorie

 

Deadline er et stykke dansk pressehistorie i romanform med klummen som grundelement. Bogen er som nøgleroman fra Politikens hus i slægt med Tom Kristensens Hærværk. De tegner begge et portræt af en centralt placeret kulturskribent, som lider nederlag. Hærværk har sin styrke i en raffineret komposition. Bettina Heltbergs roman udmærker sig ved en egensindig og kampklar stil.

 

 

Litteratur

 

Forskræp

 

John Chr. Jørgensen i Ekstra Bladet, 22.10.2002

 

 

Anmeldelser

 

Marianne Stidsen i Politiken, 31.10.2002

 

Erik Skyum-Nielsen i Information, 31.10.2002

 

Bo Bjørnvig i Weekendavisen, 1.11.2002

 

 

Interview

 

Bettina Heltberg interviewet af Henning Thøgersen i

Weekendavisen, 25.10.2002

 

Bettina Heltberg interviewet af Nils Thorsen i Politiken, 30.7.2016

 

 

Om Bettina Heltberg

 

Født 28.9.1942. Student fra Metropolitanskolen 1960, uddannet skuespiller fra Privatteatrenes Elevskole, cand. scient. pol., journalist, kritiker og forfatter. Debuterede med romanen Apéritif i 1964.

Siden 1968 ansat på Politiken, litteraturredaktør, medlem af lederkollegiet og kulturjournalist.

Fra 1966 til 1993 gift med Svend Auken. Forfatter til Kvindesag, Hvor der handles, Resten er tavshed, Deadline og George.

 

John Chr. Jørgensen (red.): De tålte mosten. 39 kvindelige journalister, 2013:99ff. og 134ff.

 

 

 

©John Chr. Jørgensen