Først lagt op 28-09-2021; senest opdateret 28-09-2021 20:43

 

 

 

Af John Chr. Jørgensen

 

Indhold

Ken B. Rasmussen: Livet, det forbandede. En roman (2014) 1

Tys-tys-kilden 1

Tyndt lag fiktion 1

Presse-etik 1

Hævntogt 1

Los Angeles i 17 år 1

Tilbage som 40-årig 1

Ung mand på røven 1

Fiktion for begyndere 1

Sladderpressen på pinebænken 1

Vores snotdumme læsere 1

Et rap over fingrene 1

Litteratur 1

 

 

Ken B. Rasmussen: Livet, det forbandede. En roman (2014)

 

Den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen (f. 1966) skrev pressehistorie med sin debutroman Livet, det forbandede, som udkom under stort postyr i 2014. Bogen afslørede ulovlige metoder i journalistikken om de kendte og førte til flere retssager. Forfatteren selv blev idømt fire måneders betinget fængsel for sin andel i ulovlighederne.

 

 

Tys-tys-kilden

 

Ved hjælp af en hemmelig kilde i et firma (IBM) under Nets skaffede journalisterne sig adgang til ikke under 135 kendte menneskers kreditkort-oplysninger og kunne på den måde opspore dem, når de brugte betalingskortet. Blandt dem, det gik ud over, var tv-værten Line Baun Danielsen og politikeren Morten Helweg Petersen, som ikke kunne forstå, hvordan journalisterne løbende kunne holde sig informerede om deres opholdssteder. De begyndte at mistænke deres venner for illoyalitet og krævede bagefter erstatninger ved civile søgsmål. Det afviste retten dog. Sagerne strakte sig over syv år.

 

For Ken B. Rasmussens tidligere arbejdsgivere på Se og Hør fik sagen alvorlige konsekvenser. Aller Media måtte betale en bod på 10 millioner kr., og de ansvarlige ledere blev straffet.

 

Blandt de dømte var bladets tidligere chefredaktør Henrik Qvortrup, som fik tre måneders ubetinget fængsel og et års betinget fængsel. Plus 200 timers samfundstjeneste. Den såkaldte tys-tys-kilde blev idømt halvandet års ubetinget fængsel.

 

 

Tyndt lag fiktion

 

Når en roman, altså en fiktionsfortælling, kunne afstedkomme så meget ravage i den virkelige verden, var det, fordi fiktions-laget var ganske tyndt. Personer og handlinger var fuldt genkendelige. Se og Hør hedder Set og Hørt, redaktionschef Kim Bretov hedder Kim Bartov, nyhedschef Lise Bondesen optræder som Lise Bundesen osv. De kendte optræder under egne navne: Line Baun, prins Henrik etc.

 

Opsporingsmetoden med betalingskortene beskrives nøje og klassificeres af forfatteren som grænseoverskridende og ulovlig. Der redegøres også for, hvordan man bærer sig ad med at aflønne tys-tys-kilden med 10.000 skattefrie kroner hver måned - ulovlighedernes ulovlighed.

 

Romanen er et detaljeret anklageskrift.

 

 

Presse-etik

 

Romanens fortæller gør sig ikke til af at være nogen stor presse-etiker, men han finder, at det var over stregen, når journalisterne fik at vide, at de også kunne kontakte tys-tys-kilden, hvis f.eks. en familie i Jylland havde mistet et barn i en tragisk ulykke. Så kunne kilden hjælpe dem med at identificere familien, så Set og Hørts journalister kunne troppe op og få et solo-interview eller bare et foto i døråbningen.

 

Sønderjyden, der ellers ikke havde det mindste imod hårdkogte og kontroversielle historier, brød sig ikke om lige den type historier. Han mente, at der var forskel på civile personer og så kendisserne, der selv havde valgt spotlightet. Hvis almindelige mennesker ikke ville i medierne, især hvis de lige havde været ude for en tragedie, så burde man lade dem være i fred - men så længe det var andre på bladet, der skrev disse historier, så fred være med det.

 

Som det fremgår, ligger Sønderjyden (forfatterens alter ego) ikke under for nogen streng moralopfattelse på bladets vegne.

 

 

Hævntogt

 

Når han publicerer bogen er det heller ikke af idealistiske grunde. Han var blevet fyret på et usagligt grundlag - han kæftede for meget op og nægtede at bolle en nyhedschef, der havde sendt ham billeder af sin kusse - og ville skaffe sig selvrespekt gennem hævn. Motivet kendes fra amerikanske film, som han har set en del af. Falling Down med Michael Douglas er han meget glad for. Den handler om en mand, der skyder sig vej ud af den tætte LA-trafik.

 

 

Los Angeles i 17 år

 

Størstedelen af Ken B. Rasmussens roman foregår i Los Angeles.  Sønderjyden tager derover lige efter at være blevet frasorteret ved Journalisthøjskolens optagelsesprøve.

 

Egentlig skulle han bare have været der i tre måneder, men han blev hængende i 17 år. Han forsøgte sig som skuespiller og model, tjente penge ved at være tjener, dørmand, køre taxa og sælge motorcykler. Han bevægede sig på kanten af misbrug og prostitution. Et lavpunkt er, da han som taxachauffør lader sit lem afsutte af en japansk forretningsmand for 500 dollars. Men det er jo en roman, så udskejelserne er muligvis tegnet groft op for effektens skyld.

 

 

Tilbage som 40-årig

 

Da han vendte tilbage til Danmark, var han fyrre år og på nippet til at være for gammel til at begynde forfra med journalistikken. I øvrigt var han blevet sat tilbage i beherskelsen af det danske sprog.

 

Men det lykkedes ham at komme ind på journalistuddannelsen på Syddansk universitet. Og da Set og Hørt tilbød ham en praktikplads, sagde han ja tak. Opholdet i USA, hvor kynismen var hverdagskost, havde forberedt ham rent mentalt.

 

Skildringen af Sønderjydens opture og (især) nedture i USA fylder det meste af bogen. Frem til kapitel 29 krydsklippes mellem scener fra USA og Danmark. Bogens store midterparti fra kapitel 29 til 69 udspiller sig udelukkende i USA. En sammenhængende fremstilling af tiden på Set og Hørt begynder først i kapitel 76 og slutter i kapitel 92. Mindre end en tredjedel af bogen handler om danske presseforhold.

 

 

Ung mand på røven

 

Livet, det forbandede vakte opmærksomhed som et skandaleskrift om sladderpressen, men i sig selv er det først og fremmest historien om en ung dansker på røven i LA. Man kan se bogen som en slags udviklingsroman i forlængelse af Rifbjergs Den kroniske uskyld og Panduros Rend mig i traditionerne. Modsat forgængerne nøjes Ken B. Rasmussen ikke med at læse om amerikansk kultur. Han sender sin helt derover for at opleve det hele på sin krop.

 

Den unge mand mangler imidlertid målbevidsthed og rygrad. Han er nær ved at gå under i udskejelserne og vender tilbage som et ringvrag.

 

Han prøver at komme videre i livet ved at skrive fiktion.

 

 

Fiktion for begyndere

 

Som fiktionsværk er Livet, det forbandede et begynderarbejde.

 

Forfatteren vil formentlig skabe analytisk distance ved at skrive i tredje person (“han”-form) i stedet for første person (“jeg”-form). Men det lykkes ikke. Alt er tydeligvis forfatterens egne oplevelser, og han skaber ikke en levende romanfigur ved hele tiden at omtale sig selv som “Sønderjyden”. Det virker anstrengt og kunstigt.

 

Skrivestilen bærer præg af, at hovedpersonen er uden mål og retning. Han kan blive overvældet af de ting, der omgiver ham. Læseren forsynes med katalogagtige opremsninger af, hvad han har på, spiser, ryger osv., og i et misforstået forsøg på at understrege realismen noteres varemærket overalt, hvor det er muligt. Der er hundredvis af eksempler. Her er et fra bogens anden side:

 

Sønderjyden tog et sidste sug af cigaretten, pustede røgen fra den grønne King’s ud i Helsingørs atmosfære og smed den færdigrøgede smøgstump på fortovet. Han tværede den ud med bunden af sine højre Corcoran-støvle, mens han slog tankerne om svensk sexturisme nord for København ud af hovedet.

 

Romanen fik lunkne anmeldelser de få steder, hvor den blev taget op som litteratur. Men den solgte godt. Første oplag på 5.000 eksemplarer blev hurtigt afsat.

 

 

Sladderpressen på pinebænken

 

Men det er ikke som litteratur, man vil huske Ken B. Rasmussens roman Livet, det forbandede. Det er som anklageskrift mod sladderjournalistikken. Han er selv under anklage. Selv om han tager afstand fra visse anvendelser af paparazzi-metoder, så arbejder han i praksis ulovligt og bliver da også dømt for det.

 

Hvad der oprindelig motiverede ham til at blive journalist, var Robert Redford og Dustin Hoffman i rollerne som Woodward og Bernstein i filmen om afsløringen af Watergate-skandalen, altså magtkritisk journalistik. Men det, han praktiserede på Set og Hørt, var ikke magtkritik, men ondskabsfuld underholdningsjournalistik. Han kæftede ganske vist op på møderne og sagde ledelsen imod, men hans afsløring og opgør var motiveret af private hævnfølelser. Alligevel var handlingen af objektiv nytteværdi, for den afslørede de holdninger, som styrede journalistikken på bladet.

 

 

Vores snotdumme læsere

 

Han refererer et morgenmøde, hvor skrivende og redigerende medlemmer af redaktionen er stillet op omkring nogle arkivskabe i baggrunden af et kontorlandskab, som de deler med andre i den store medievirksomhed. Ikke alene har de enkelte medarbejdere ikke hver sit kontor, nej, hele redaktionen har ikke eget kontorlandskab.

 

Ind sejler chefredaktøren. Han har en meddelelse, som han fremfører med små kunstpauser:

 

Det viser sig, at vores kernelæser hedder Hanne, hun er 47 år gammel og fra Kolding - og så har hun sex én gang om ugen, lørdag aften, når ungerne er lagt i seng.

 

Medarbejderne småsmiler usikkert. De ved ikke hvad de skal stille op med den oplysning. Men så hjælper chefredaktøren dem videre ved at sige: “Nå, nok om vores snotdumme læsere”. Så meget for solidariteten med læserne.

 

Hvad chefredaktøren virkelig har på hjerte ved denne morgensamling, er en indskærpelse af medarbejdernes pligt til at bakke bladets historier op, også når de mener, at de ikke holder vand.

 

Sønderjyden kunne ikke lade være med at tænke på, at hvis Set og Hørts såkaldte chefgruppe havde stået på broen på Titanic, var skibet sgu sunket, inden det var nået ud af havnen i South Hampton.

 

De redigerende tiltager sig retten til at ændre i citater i interviews - med det resultat, at de interviewede protesterer og nægter at stille op igen. Det er dumt af dem, men jo ikke ulovligt. Ken B. Rasmussen skelner ikke, men skyder på det hele: personer, metoder, vaner og holdninger.

 

Bogen er Sønderjydens samlede klagekatalog og som sådan selvfølgelig en partisk fremstilling.

 

 

Et rap over fingrene

 

Presseetik er ikke nogen objektiv videnskab. Selv kardinalpunktet i den juridiske sag, brugen af kreditkort-oplysningerne, lader sig diskutere. Det var ulovligt, men ikke krænkende i en sådan grad, at Højesteret ville tilkende erstatninger. Pressen selv har ikke anset det for utilgiveligt.

 

I maj 2021 ansatte Ekstra Bladet Henrik Qvortrup som chefredaktør, og i juli 2021 blev Ken B. Rasmussens nære arbejdskammerat Kasper Kopping, i bogen kaldet Karsten Kastrup, ansat samme sted. Qvortrup sagde ved den lejlighed, at han selv og Kopping havde fået et rap over fingrene (BT, 17.7.2021).

 

Ken B. Rasmussen, som underløb sit blad, står nok til en eftersidning og en længere omgang med spanskrøret. Han har siden Livet, det forbandede udgivet en håndfuld bøger inden for genrerne krimi og underholdning.

 

 

Litteratur

 

Ken B. Rasmussen: Livet, det forbandede, 2014

 

Kasper Kopping: Helt tys-tys. Se og Hør indefra, 2015

 

Kirsten Sparre og Lars Kabel: Den glade journalistik. Om mediernes dækning af de kendte, 2001

 

John Chr. Jørgensen: Perfide portrætter og andre etiske problemer i kulturjournalistik, 2018

 

 

Hvis man søger “Ken B. Rasmussen" på infomedia, får man ca. 5.000 artikler frem. En af de nyeste opsamlingsartikler er “Sådan startede medieskandalen om Se og Hør”, udsendt fra Ritzau 9.4.2021 og gengivet i en lang række aviser.

 

Ken B. Rasmussens bogtitler kan ses på bibliotek.dk eller i det ufærdige Wikipedia-opslag om forfatteren.

 

 

 

 

©John Chr. Jørgensen