Indhold
Et sært navn: Villy Langemose
1
Reaktioner 1
Radikaliseringen
1
Lars Villemoes delte vandene 1
Rohleders
skæve start 1
Bedre
end sit ry
1
Praktikantens
virkelighed
1
Genuin
kunstnerisk åre
1
Litteratur
1
Tre-fire
ting gør denne bog særlig interessant i en pressehistorisk sammenhæng.
Dens
hovedperson er i praktik som journalist. Mange journalister har fortalt
om deres praktiktid, men få har gjort den til genstand for litterær
bearbejdelse.
I Andrea
elsker mig har
praktikanten Morten Dam, 25 år, nogle sammenstød med sin nidkære
foresatte. Konflikten ender med, at praktikanten bliver fyret for
illoyalitet.
Mortens
foresatte er leder af kriminalredaktionen og hedder noget så mærkeligt
som Villy Langemose. Hvis man tygger lidt på navnet, mens man læser på
sin avishistoriske lektie, aner man, at teksten er polemisk vendt mod
journalisten Lars Villemoes.
Andrea
elsker mig vandt
en romankonkurrence udskrevet af Gyldendal. I den anledning skrev en
spids Poul Behrendt i Weekendavisen 27.10.95:
Gyldendal
har efter alt at dømme givet 225.000 kroner for at få et internt opgør
på dagbladet Information kolporteret som en kærlighedsroman.
I
anmeldelsen af paperbackudgaven 11.1.1997 i Berlingske Tidende
gav Søren Kassebeer en nærmere
forklaring:
Niels
Rohleder bedyrer forrest i bogen, at handling og personer er frit
opfundne - bortset lige fra den ualmindeligt dumme hund Eefsen, der er
opkaldt efter en fremtrædende dansk politimand. Men det er altså ren løgn,
er det, for tydeligvis har både balladen på Nørrebro og
Blekingegadebanden inspireret forfatteren, og mon ikke bogens
hovedskurk, den konspirations-fikserede journalist Villy Langemose, er
en ondsindet parodi på en reelt eksisterende, nulevende dansk
avisskribent, hvis navn minder påfaldende om Langemoses? Niels Rohleder
har fået på puklen for netop dén
fiktive/ikke-fiktive skikkelse. (…) Plottet holder interessen fangen,
kedeligt er det ikke, og bogen vandt da også førsteprisen i Gyldendals
og TV 2’s
romankonkurrence "Ung
kærlighed i 90erne”.
Diskussionen
trak lange spor. Helt frem til Lars Villemoes’ død en snes år
senere. Søren Willemoes skrev nekrolog over faderen i
Weekendavisen 29.1.2019:
I
1995 uddelte Gyldendal og TV 2 en pris til hans gamle banemand fra
Information, Niels Rohleder, for bedste ungdomsroman. I romanen Andrea
elsker mig er skurken chefredaktør Villy Langemose - det var
tydeligvis min far. (Jeg mindes min far læse en passage op fra bogen,
hvor Langemose tisser i bukserne, da han bortføres af en autonom.)
Endnu en ydmygelse.
Vi
har altså at gøre
med en bog, der er deklareret som fiktion, men som med sine virkemidler
og sin faktiske virkning knytter sig til bestemte begivenheder og
personer: den politiske radikalisering i begyndelsen af 1990’erne,
demonstrationerne på Nørrebro efter EU-afstemningen 18. maj 1993, med
tråde tilbage Blekingegadebanden og journalistikken om disse
begivenheder og personer.
Lars Villemoes (1953-2019) stod for Informations
journalistik om optrevlingen af Blekingegadebanden, men blev taget af
sagen, da retssagen begyndte, fordi han på forhånd havde (for)dømt
banden og gjort den til venstrefløjens problem. Villemoes var en mand,
der delte vandene. Nogle hadede ham og behandlede ham som en stikker.
Andre beundrede ham og hyldede ham for hans mod. Hans chefredaktør på Information fra
1988, Lasse Ellegaard, siger, at han ikke fjernede Villemoes fra sagen,
blot ønskede, at Villemoes ikke var alene om stoffet. Villemoes kan
meget vel have oplevet dette som en desavouering og reelt en fyring.
Blekingebandens postrøveri
i Købmagergade fandt sted i 1988. Retssagen begyndte i 1990. Gruppens
medlemmer blev i 1991 dømt til mellem et og ti års fængsel.
Om sagen se i øvrigt Niels Lillelund: “Kampen
om sindene” i Jyllands-Posten, 27.4.2007.
Rohleders skæve
start
Niels
Rohleder blev uddannet som journalist fra Journalisthøjskolen og kom
efter elevtiden på Flensborg Avis til Information i
1987, hvor han hurtigt gjorde sig bemærket. En samling af hans artikler
indgik i bogen Drengene fra Blågårds Plads (1987).
Han var ansat i konfliktperioden omkring
Villemoes og forlod først Information i 2003.
Siden
blev
han
kommunikationsrådgiver
for Enhedslisten. I dag er han presse- og kommunikationsrådgiver for Dignity, Dansk Institut mod
Tortur.
Som
forfatter fik Niels Rohleder en skæv start. Andrea elsker
mig forelå
som manuskript, før Gyldendal og TV 2 udskrev konkurrencen om “ung
kærlighed i 90erne.” (Niels Rohleder til Lars Henrik Aagaard i
Berlingske
Tidende, 24.10.95).
Andrea
elsker mig
blev løftet frem af konkurrencen - der var indsendt 343 manuskripter -
men samtidig skabtes der urealistiske forventninger.
“Tam
vinder”, skrev en skuffet Hans Fl. Kragh i Ekstra Bladet, 27.10.95.
Marie Tetzlaff jordede den i Politiken 27.10.95
(”Kastreret Skriverkarl”). Afsløringen af Villemoes-finten trak skævt.
Forfatteren og bogen blev associeret med periodens forgiftede politiske
klima.
Efter
Andrea
elsker mig har Rohleder kun udgivet én
bog: Møns Klint i klart vejr (2010), en
spændingsroman om kærlighed og spionage i den kolde krigs tid. Den er
tematisk beslægtet med debutbogen.
Som
det er fremgået, har Andrea elsker mig været udsat
for et usædvanligt miskmask af litterære og politiske domme.
Forfatteren er ikke selv uden skyld i det.
Hans
note foran i bogen om, at handlingen og personerne er frit opfundne, er
vildledende. Den person, der kaldes Villy Langemose, er ondartet på en måde,
som savner intern begrundelse. Han er en ekstrem variant af, hvad
praktikanter kan komme ud for!
Men
litterært er bogen flere klasser over, hvad journalister normalt
præsterer, når de sætter
sig for at skrive spændende fiktion.
Alene
kompositionen er effektfuld. Handlingen begynder på hospitalet, hvor
den unge fortæller er indlagt. Først i romanens 45. og sidste kapitel
får vi at vide, hvad han er indlagt for. Et eminent godt greb.
I
interviews ved bogens udgivelse fortalte Rohleder, at romanens
begyndelse og slutning var kommet til ham i drømme. Det er ikke enhver
praktikant beskåret (av!) at drømme så
suggestivt.
Fra
deres position på grænsen mellem virkelighed og drømme kan
praktikanterne tillade sig at drive gæk med formerne, som her Morten,
der har lagt mærke til, hvordan medpraktikanterne tilpasser sig de
erhvervsroller, som de ønsker at udfylde:
Allerede
da vi mødes til praktikantdage første gang efter et par måneder, kunne
vi aflæse forandringerne på hinanden. Praktikanter på tv og radio har
fået nye smarte lærredstasker med logo, mange af
københavnerpraktikanterne nye frisurer og læderjakker. Og når vi skal
tilbage til skolen til efteråret, er der formentlig andre end mig, som
vil være mærket for livet.
Den
sidste sætning har grum dobbeltbetydning.
Lidt
efter lidt går det op for den godtroende Morten, at journalistik er en
alvorlig håndtering, som kan bringe en i konflikter med arbejdsgivere
og kilder.
Andrea
har et langt mere realistisk forhold til Mortens erhvervsvalg:
“Hvad
laver du?” spurgte pigen så.
“Jeg
er journalist … elev.”
“Satans!”
sagde hun.
“En usædvanlig
reaktion, når man tænker
på, hvor svært det er at komme ind på Journalisthøjskolen.
Folk plejer virkelig at være misundelige.”
Bemærk
de indledende replikker. De falder mere naturligt end i
journalistromaner, som de er flest.
Rohleder
har en genuin kunstnerisk åre. Teksten lever på siderne. Et ældgammelt
romantisk tema får nyt liv: ”pæn ung mand møder farlig kvinde med
katastrofale følger” (Jakob Levinsen, Berlingske Tidende,
27.10.95).
I Andrea
elsker mig illuderer
personerne som levende mennesker, der både har en nutid og en fortid.
Samtidig med, at handlingen skrider fremad, får vi mere og mere at vide
om personernes fortid. Sådan forlenes karaktererne med en
dybdedimension. Mange journalister er i stand til at konstruere et
plot, men de fleste savner evnen til at skabe og udvikle troværdige
karakterer. Man kan diskutere, om ”Villy Langemose” er en troværdig
figur, men i praktikanten Morten har vi et nuanceret portræt af en naiv
ung mand med en skæbnesvanger forkærlighed for venstreorienterede
kvinder.
På
hver sin måde illustrerer både praktikanten og hans vejleder, hvad der
kan ske med journalisten, når engagementet og følelserne overtager
styringen – en problematik, som aldrig forældes.
Niels
Råheder: Drengene fra Blågårds Plads, 1987.
Niels
Rohleder: Andrea elsker mig, 1995; 2. udgave 1996.
Niels
Rohleder: Møns Klint i klart vejr. Roman, 2010
Interview:
Niels
Rohleder interviewet af Lars Henrik Aagaard i
Berlingske
Tidende, 24.10.95.
Niels
Rohleder interviewet af Sonja Sabinsky til Dagbladenes Bureau, 26.10.95
Anmeldelser:
Poul
Behrendt i Weekendavisen, 27.10.95.
Hans
Fl. Kragh i Ekstra Bladet, 27.10.95.
Marie Tetzlaff i Politiken, 27.10.95.
Jakob
Levinsen i Berlingske Tidende, 27.10.95.
Søren Kassebeer i Berlingske
Tidende, 11.1.1997
Nekrolog:
Søren Willemoes: nekrolog over Lars Villemoes i
Weekendavisen, 29.1.2019
Oversigt:
Gregers
Dirckinck-Holmfeld: Danmark dejligst. Den nye Danmarkskrønike
1972-1993, 3, 1999.
Niels
Lillelund i Jyllands-Posten, 27.4.2007
Data:
Jan
Ebert (red.): Danske Journalister 2000, 2000
|