Indhold
Hvad
er en femikrimi?
1
Hvorfor
journalist?
1
Populær
genre
1
Krimiforfatter
på bestilling
1
Heltinden
over 50
1
Karin
Sommer
1
Et
samfundsproblem
1
Realisme
og virkelighedsflugt
1
Kritik
af femikrimien
1
Paranoia
1
Mordsagen
1
”Til
Snageren”
1
Presse
og karakter
1
Pæn
modtagelse
1
For
meget på linjerne
1
Litteratur
1
Billedet af journalisten som
helteskikkelse videreformidles i dag ikke mindst i de såkaldte
femikrimier. Det er kriminalromaner, der er skrevet af kvinder og som
har et kvindeligt perspektiv på verden. Det sidste følger ikke
nødvendigvis af det første.
De kendte kvindelige
kriminalforfattere Dorothy L. Sayers og Patricia Highsmith excellerede
ikke i kvindeperspektiver. Agatha Christie kunne dog præstere en
kvindelig detektiv, Miss Marple.
Femikrimierne tilhører generationerne
efter 1968. Eksperterne ser amerikanerne Marcia Muller (f. 1944) og
Sara Paretsky (f. 1947) som genrens urmødre (jf. Bo Tao Michaëlis :
”Femikrimi”, i denstoredanske.lex.dk., 2013).
I nogle af femikrimierne er
hovedpersonen en professionel detektiv, men da vi
på vore breddegrader ikke har så mange kvindelige detektiver, virker
det mere realistisk at lade hovedpersonen have baggrund i et andet
erhverv.
Når heltinden i praksis ofte er en
kvindelig journalist, har det to begrundelser.
Den ene er, at man som journalist kan
komme vidt omkring i samfundet, også i underverdenen;
kriminaljournalistik er en slags efterforskning.
Den anden er, at forfatterne til
femikrimier i næsten alle tilfælde er journalister af uddannelse. Det
at tage udgangspunkt i sit eget fag giver en tryghed i
skrivesituationen.
Femikrimien har nydt så stor
popularitet, at forlæggerne har set en forretning i den og promoveret
den i alle led.
Journalisten og forfatteren Gretelise
Holm skriver i sine erindringer, at hun i år 2000 blev ringet op af
redaktør Charlotte Jørgensen fra Aschehoug. ”Hun ville fortælle mig om
en succesrig kvindelig svensk journalist, som skrev kriminalromaner med
en moderne, ung kvinde som hovedperson. Det var Liza Marklund. Kunne
jeg tænke mig at springe ud i sådan et forsøg? Altså lægge an til en
krimiserie med en heltinde i stedet for en helt?” (Gretelise Holm: Kærligheden,
kampen og kloden, 2014:411ff).
Gretelise Holm sagde ja og blev på den
måde ”krimiforfatter på bestilling”. Hendes holdning til
skrivehåndværket var praktisk, uromantisk.
Jeg begyndte i første omgang med at
spekulere over en heltinde-type. Det var ikke fuldstændig
revolutionerende med kvindelige hovedpersoner i kriminalromaner, men de
var sjældne, og som oftest havde de i realiteten været alternative mænd
– der levede, sloges, elskede og drak som mænd indenfor rammerne af
mænds virkelighed.
Hos Liza Marklund og de andre
femikrimi-forfattere fandt Gretelise Holm heltinder, som var
”kvindekvinder”, dvs. kvinder med et univers af børn, hjem og
kærlighed. Konfliktstoffet var typisk, hvordan man forenede kærlighed
og karriere. Det syntes Holm var en kende trivielt, så hun valgte en ny
heltindetype, kvinden over 50 – som i øvrigt er den alder, som mange
hovedpersoner har i kriminalromaner af mænd. Det var samtidig Holms
egen alder.
Ud fra disse rationelle og praktiske
overvejelser og beslutninger skabte Gretelise Holm provinsjournalisten
Karin Sommer, som var single og erotisk aktiv. En læser klagede over,
at den modne dame havde et forhold til en ung mandlig praktikant. De
fleste læsere morede sig over denne omvending af de traditionelle
relationer.
På det tyske marked blev der holdt
auktion over bogen allerede, inden den var udkommet herhjemme. Det
vindende forlag bød en halv million – og Gretelise Holm købte for de
penge en nedlagt sparekasse i Præstø og omdannede den til
skriveværksted. Dermed realiserede hun den fattige forfatters drøm om
at have fri adgang til egen bank!
Det er foreløbig blevet til fem Karin
Sommer-krimier. I sin erindringsbog fortæller Gretelise Holm, hvordan
de er blevet til. Udgangspunktet har i hvert enkelt tilfælde været et
samfundsmæssigt spørgsmål, hun har stillet sig. I Paranoia
er det, hvad der vil ske, hvis markedsmoralen fortrænger andre former
for etik og moral. Så kan man f.eks. frit importere litauiske kvinder
til prostitution i Danmark og likvidere de genstridige. Dernæst
udtænker hun et plot, som skal kunne stå på 1-2 sider.
Til plottet hører altid et mord. Det
er imidlertid ikke mordet som sådant, men motiverne til det, der er det
interessante for hende at arbejde med. Der skal gerne være tre-fire
forskellige personer, der kan have begået det.
Spændingen omkring opklaringen skal
drive læserne gennem bogen. Hvis de ikke opdager, at den har et
alvorligt tema, er det kun godt. Gretelise Holm vil underholde læserne
og samtidig give dem lidt at tænke over. Hendes krimi-æstetik
indeholder en dobbelthed af virkelighedstilknytning og
virkelighedsflugt. Hun vil både sætte problemer under debat efter Georg
Brandes’ model og give læseren en mulighed for ”en dags
virkelighedsflugt i hængekøjen”, som Holm selv formulerer det
(2014:412).
Formuleringen åbner en flanke for
femikrimiens kritikere: ”De
tror på det rigtige og det gode i verden og vil ændre alt muligt. De er
opbyggelige, men har samtidig masser af fejl. For eksempel opfører Liza
Marklunds Annika Bengtzon sig helt forfærdeligt og har overhovedet ikke
tænkt sig at være elementært høflig. Hun er meget grov, men det bliver
nærmest gjort til noget helteagtigt”, siger Weekendavisens
anmelder Bo Bjørnvig til fagbladet Journalisten.dk, 19.11.2008.
Jakob Levinsen mener samme sted, at
femikrimiens fortalere har tendens til at forveksle, hvad der foregår
inden for medieverdenen med, hvad der udspiller sig i samfundet som
helhed, og at mange af bøgerne kaster falsk stråleglans over
journalistrollen.
Journalisten og forfatteren Miki
Mistrati mener ikke, at billedet af journalisten som en helt i
litteraturen holder stik i virkeligheden: ”Det er simpelthen en
glorificering af journalister, og det er ikke den virkelighed, jeg
ser,” siger Miki Mistrati til Signe Højgaard Nielsen i artiklen
”Journalisten som helt” i magasinet Journalisten, 19.
november, 2008
Som heltetype er Karin Sommer
afdæmpet. Hun har mere end 30 års erfaring med dagbladsjournalistik.
Tidligere arbejdede hun i København, men efter en indlæggelse med en
såkaldt reaktiv psykose fem år tilbage i tiden, flyttede hun til
Sydsjælland, hvor hendes bror, detailhandelsmatadoren, skaffede hende
en lejlighed. Han sørgede også for, at hun fik et stille og roligt job
på Sjællandsposten.
Redaktionschefen appellerer til hendes
psykologiske sans og taktfølelse, da han beder hende tage sig af en
lokal familietragedie, hvor en mand har slået kone og barn ihjel og
derefter taget livet af sig selv.
Opgaven viser sig at være mere
kompliceret og farlig end antaget. Flere af dem, hun vil tale med,
ønsker ikke deres navn i avisen. Chefredaktøren synes slet ikke, den
skulle være bragt. Provinsen er ligesom hovedstaden – og Kraks Blå Bog
- befolket med socialiserede psykopater.
Og når det kommer til stykket, er
journalistik sjældent en afslappet håndtering.
Karin Sommer melder sig syg og forsker
videre på egen hånd. Men så begynder tingene at forsvinde rundt omkring
hende. En kat må lade livet. Internettet bringer dunkle trusler. Nogen
vil aktivt forhindre hende i at tage familietragedien op. Hun modtager
breve ”Til snageren” og beslutter at tage imod broderens tilbud om at
huse hende. Lider hun af paranoia? Er hun offer for en sammensværgelse?
”Det er hende den skøre journalist igen”, siger folk. Karin Sommer
bliver indlagt på Psykiatrisk Afdeling. ”Jeg er sgu ingen helt,” siger
hun.
Når man efter mordgådens opklaring ser
tilbage på hendes livsbane, forstår man udmærket, at hun er blevet
psykisk rundforvirret.
Karin Sommer er uddannet i
provinspressen, men har gjort pæn karriere i København og er efter et
nervesammenbrud vendt tilbage til provinsen. I de mellemliggende år har
journalistikkens rolle ændret sig fra at være en kontrol af magt til at
blive en del af magten. Sjællandsposten bliver
solgt til tyskerne. En nyansat redaktør vil nedtone den kritiske
journalistik og gøre mere ud af nettet.
Karin Sommer forsøger som den seriøse
og grundige journalist, hun har ry for at være, at stå op imod denne
udvikling. Hun har rigtignok knald i låget, men det er mest de andres
skyld. På bunden er hun kernesund. I karaktertegningen kan Paranoia
ikke sige sig helt fri for femikrimiens selvglorificering.
Paranoia blev generelt vel modtaget af
kritikken. ”Forfatteren
kan sit journalistiske miljø på fingrene”, skrev Holger Ruppert i B.T.
Det kunne alle øjensynlig bifalde, ligesom
alle kunne identificere forbindelsen til Liza Marklund. Enkelte som
f.eks. Keld Nissen i Berlingske fandt, at
forbindelsen var lidt for tæt.
Flere syntes, at romanen var
overlæsset med feministisk ideologi. Informations
Nina Davidsen savnede mere duft og farve og henviste til Poul Ørum. I Politiken
havde en begejstret Bo Tao Michaëlis det
store sprogregister fremme. Han karakteriserede bogen som ”en på alle
måder velskreven realistisk og vellykket komponeret på sine egne
præmisser – den samfundsengagerede skandinaviske krimi, der både
fletter en indviklet intrige sammen og samtidig satirisk kredser om
tidens materialistiske credo, borgerskabets indiskrete charme og
mediernes lallende ungdomsdyrkelse. Set klart med en kvindelig optik,
men helt uden højkirkeligt præk og røde mors store pegefinger.” Han
kaldte det ”en mild og moden årgangsfeminisme” og dryssede flere roser
på: ”originalt designet”, ”konstant spændende”, ”fremragende
spændingsroman.”
Hvilket dog ikke betød, at han var
uden indvendinger: Forfatteren ”snyder kun lidt på skålen for
opklaring” ”lidt for politisk korrekthed på sidelinjen”, ”for mange
mærkesager der skal passes ind i plottet”, ”den drevne krimilæser vil
ane hvem morderen er hen over midten.”
Set fra min synsvinkel er bogens
svaghed, at der står for meget på linjerne og for lidt imellem dem.
Journalister er vant til, at alt skal siges klart og tydeligt.
Kunstnere ved, at antydningen kan have fylde og at pausen kan sige en
masse. Se bare Hemingway!
Når Gretelise Holm komponerer,
vover hun at overlade noget til læserens forestillingsevne. For
eksempel indlægger hun med mellemrum nogle dagbogsblade, hvis
ophavsmand læseren selv må gætte sig til.
Men når hun beskriver,
stoler hun ikke på læserens evne til selv at danne sig en mening:
Hun var ved at tømme sit rum i
dueslaget i redaktionens reception og hyggesnakkede veloplagt med
skrankepersonalet, da den overenergiske redaktionschef kom stormende:
”10 km på 42 minutter”, afbrød han triumferende. Adam underholdt
dagligt omgivelserne med fremskridtene i sin maratontræning.
Prøv at fjerne ”veloplagt”,
”overenergiske” og ”triumferende” fra teksten og mærk, hvordan du som
læser trækker vejret lettere. Bevares, der er stadig et stykke til
Hemingway. Men Gretelise Holms femikrimi er jo lagt an som meningsfuld
underholdning, ikke som høj prosakunst.
Anmeldelser af Paranoia
Bo Tao Michaëlis, Politiken 17.1.2002
Mie Petersen, Kristeligt Dagblad
17.1.2002
Lars Ole Sauerberg, Jyllands-Posten
17.1.2002
Bo Bjørnvig, Weekendavisen 18.1.2002
Holger Ruppert, B.T.18.1.2002
Keld Nissen, Berlingske Tidende
29.1.2002
Nina Davidsen, Information 1.2.2002
Artikler om femikrimien
Knirke Egede: Krimiernes kvinder, B.T.
29.2.2004
Lise K. Lauridsen: Når detektiven er
feminist, Universitetsavisen, 8.12.2005
Anne Frandsen: Den kvindelige Sherlock
Holmes, Jyllands-Posten, 3.3.2006
Signe Højgaard Nielsen: Journalisten
som helt, Journalisten.dk 19.11.2008
Bo Tao Michaëlis: ”Femikrimi”,
i denstoredanske.lex.dk., 2013
|