Indhold
1.
Tilbageblik
1
Herman
Bang: “En maskine er man”
1
Hvor
er demokratiets helt?
1
En
valkyrie
1
Johannes
V. Jensens sande heroer
1
Tom
Kristensen - træt af meninger
1
Stangerup,
Rifbjerg, Bodelsen og Ekstra Bladet
1
Om
at holde demokratiet rent
1
Femikrimiens
kvindelige helte
1
2.
Supplement
1
Realistiske
romaner
1
Visionær
realisme
1
Politiske
romaner
1
Internationale
spændingsromaner
1
Fra
presseromanens overdrev
1
Fra
Balzac til Cavling tegnes der et billede af pressen som den store
frister. Pressen lokker idealisterne i fordærv. Lokkemidlet er mammon
og magt. De stræbsomme
digterspirer
ender som anløbne journalister, hvis de ikke i tide forsværger avisen
og al dens væsen.
Søren
Kierkegaard, vor første store pressekritiker, placerede ansvaret for
miseren hos journalisterne selv. Det var dem, der fandt på
drengestregerne med at udstille ham i offentligheden som en mand med
ulige lange bukseben. Han ved ikke, hvor dybt han skal gribe i
latrinspanden for at finde passende gloser om “disse, i Ideens
Forstand, hjul og skjæv-benede, klump og platfodede, item klatfingrede,
halvfjantede men svinepolidske rejicerede Subjekter.” Altså
journalister!
Andre
mente, at avisejerne måtte påtage sig en del af skylden. De udbetalte
depraverende - og provokerende - høje lønninger til deres
stjerneskribenter.
Henrik
Pontoppidan tegner i romanen Lykke-Per et portræt
af en journalist, Otto Dyhring, der takket være et tiltalende ydre og
et smidigt væsen oppebærer noget nær en ministergage. Ifølge
Pontoppidan - eller er det bare Lykke-Per? - lukrerer Dyhring på sine
medmenneskers dumhed, forfængelighed, fejhed og hykleri.
Forfattere,
der som Herman Bang kendte journalistfaget indefra, var mest
tilbøjelige til at betone industrialiseringens skadelige virkninger.
Det var så at sige systemets skyld. “En maskine er man”, sukker en
journalist, som til sin bestyrtelse lige har opdaget, at der er kappet
otte linjer af en af hans artikler på litteratursiden. Bang skildrer i Stuk,
hvordan journalistikken udmåles i faste
former, ja, hvordan journalisterne begynder at opleve
virkeligheden i avisens formater. Mens journalisten noterer, hvad
skuespilleren siger under interviewet, parcellerer han i tankerne
sladderhistorierne ud i notitser til en krone stykket.
Stuk
handler
om projektmageri, et oppustet teaterbyggeri, som avisen har tvetydig
andel i. Så længe teatret er under opbygning, får det fuld opbakning af
avisen. Men så snart stukken begynder at krakelere, står journalisterne
af.
Erfaringsbaggrunden
for Stuk var især Nationaltidende. Enkeltpersoner
lader sig identificere, men det afgørende er de tendenser og
modsætningsforhold, som beskrives, f.eks.
redaktionens
hjemlige stuer og de hastigt klaprende stød gennem huset, når
hurtigpressen gik i gang (jf. John Chr. Jørgensen: Jeg, der
kender Pressens Melodier. Herman Bangs journalistik, 2003:81ff.)
Den
frie presse har været en betydningsfuld faktor i den demokratiske
udvikling i Danmark siden 1830’erne. Alligevel spejder man forgæves
efter romaner om journalisten som demokratiets helt.
Litteratur-
og pressehistorikeren Hakon Stangerup har pløjet sig igennem
1800-tallets danske litteratur og kun fundet én - siger og skriver én -
hyldest til journalisten og hans gerning, nemlig i Carl Plougs digt
“Ordets ridder”, hvor pennen er lanse og ordet et sværd (Hakon
Stangerup: Henrik Cavling, 1968:103).
Kigger
man godt efter, kan man i begyndelsen af 1900-tallet finde litterære
figurer, som drømmer stort om journalistiske bedrifter. Henrik
Pontoppidan, som havde demonstreret foragt for journalistisk medløberi
i Lykke-Per, skabte i skuespillet Asgaardsreien
en ung kvinde, Ragna Nordby, som drømte om
at øve bedrifter som “flyvende Korrespondent”. Hun ville være med til
at skrive sin tids virkelige historie, “lovprise dens Helte og
brændemærke de usle og fejge”. Som for at understrege Ragna Nordbys
virkelighedskarakter lod Pontoppidan hende genopstå som valkyrie i
strikketrøje i romanen Mands Himmerig, hvor hun
ender på hospitalet efter en lokal frihedskamp (jf.
John Chr. Jørgensen: Da kvinderne blev journalister,
2010:11).
Henrik
Cavling havde forudsætningerne for at skrive romanen om den moderne
presses gennembrud i Danmark. Men
hans bidrag - Fra de dybe Dale - blev et flovt
plagiat af Maupassants Bel-Ami.
Cavlings
bedste ven blandt de danske digtere, Johannes V. Jensen, dyrkede den
moderne amerikanske journalistik: “Jeg har været længe nok i Amerika
til at forstaa, at Journalistik i vore Dage er omtrent den eneste
Haandtering der sømmer sig for en Mand,” skrev han i en kronik i Politiken
20.10.1906, hvor han hyldede de amerikanske journalister som “sande
Heroer”. Det var reporteren, der var hans ideal, ikke skønånden eller
litteraten. I en artikel i fagbladet Journalisten
15.8.1910 roste han Cavling for at have overført de amerikanske idealer
til Danmark og uddannet “en Stab af medarbejdere, af hvem han først
krævede Talent, dernæst folkelig Fornemmelse, eller i Mangel deraf en
tilsvarende Portion født Had til den Overklasse, hvis Misbrug af Magten
det var hele hans Politik at bekæmpe.” Johannes V. Jensen kunne have
skrevet romanen om populærpressens sejr ved indgangen til 1900-tallet,
men valgte i stedet at placere hele sit forfatterskab ind under en
journalistisk synsvinkel. Han forsøgte endog at lave sin egen avis (jf.
Martin Krogh Andersen: Døgnets Kævl. Johannes V. Jensens avis
“Pressen”, 2006).
Mellemkrigstidens
betydeligste danske presseroman er Tom Kristensens Hærværk. Med
høj troværdighed og stærk intensitet skildrer den livet på en
avisredaktion, inklusive knivene i ryggen på redaktøren. Det
er absolut ikke noget heltekvad. Litteraturredaktør Ole Jastrau har
svært at mobilisere begejstring for demokratiet. Han er træt af
meninger. Som litteraturredaktør på en gammel radikal avis støder han
ind i meninger hele tiden. De er i bøgerne, på redaktionsgangen, og de
er på Rådhuset. Ole Jastrau kan ikke engagere sig i dem. Han kan heller
ikke blive rigtig journalist. Helst vil han være digter. Da han til
sidst har drukket sig fra stilling og ægteskab, planlægger han at slå
sig ned i Berlin som sekretær for en nationaløkonom. Slutningen rejser
flere spørgsmål, end den løser. Under alle omstændigheder synes Jastrau
at være færdig med pressen - modsat Tom Kristensen, som blev
toneangivende anmelder (jf. John Chr. Jørgensen: “Mellem ismer. Tom
Kristensens Hærværk”, i: Poul Schmidt m.fl.
(red.): Læsninger i dansk litteratur, bd. 3, 1997).
Efterkrigstidens
betydeligste journalistroman er Henrik Stangerups Slangen i
brystet om udenrigskorrespondent Max Mollerups nedtur i
Paris. Da han kommer hjem, er han klar til indlæggelse. Ikke just en
helteskikkelse, men romanen om ham er tætvævet og vittig.
I
Klaus Rifbjergs Spinatfugle ender kulturredaktøren
på hospitalet, mens Rifbjergs alter ego, den unge kunstanmelder Jens
Seehus, ser ud til at klare skærene. Romanen er holdt i en let
komedietone - vi er alle tossede - og den forsøger at komme rundt om
det hele i helikopterstil.
Mens
Slangen i brystet refererede til Politiken
og Spinatfugle til Information, så
tog Anders Bodelsen sig af Ekstra Bladet. Det skete
i en traditionel satirisk form i romanenVilla Sunset. I
den finder man en lille helteskikkelse i form af fortællerens bror,
Christian, der bliver ansat til at passe bladets brevkasse og producere
filosofiske kommentarer. Det bliver en kort karriere. Han forlader
bladet efter at have meddelt læserne, at de spilder deres tid på at
læse bladets artikler.
Bodelsens
anke var bladets arrangerede nyheder i begyndelsen af 1960erne. Ti år
efter engagerede Klaus Rifbjerg sig i en boykot af Ekstra
Bladet som modsvar på bladets populistiske kampagne mod
kunstfond-ydelser til modernister. Klaus Rifbjerg og Ekstra Bladets
chefredaktør Victor Andreasen var hinandens hadeobjekter. Andreasens
anonymt leverede perfidier på side 2 blev understøttet af Poul Borums
nedgørende anmeldelser på kultursiden. Rifbjerg hånede Andreasen og
Borum, hvor han kunne komme til det. I
pamflet-romanen Du skal ikke være ked af det, Amalia gik
det især ud over Andreasen. Borum måtte finde sig i ondsindede
karakteristikker, som viste, at Rifbjerg fuldt ud beherskede Ekstra
Bladets metoder. Boykotten, som bestod i, at man nægtede at
udtale sig til Ekstra Bladet, havde på sit højeste
146 underskrivere, deriblandt forhenværende statsminister Anker
Jørgensen, som hurtigt sprang fra, hvorefter aktionen smuldrede. Den
efterlod ingen vindere, kun tabere.
Ekstra
Bladet tabte
oplag og betydning i tv- og
internet-alderen.
I Olav Hergels stort anlagte Punktum, den mægtigste
satsning siden Stangerup, omtales Ekstra Bladet som
“journalistikkens dødsrige”. Romanens hovedperson fortæller, at han har
kendt “mindst tyve journalister, der havde ladet sig friste af de høje
lønninger og var gået ind ad døren med den hensigt at ville ændre
bladet til hvad det var engang. Skamløst, frækt og begavet. De stærke
var gået igen. Resten lå og gispede et eller andet sted inde i bladets
bug, hvor de producerede lavloftet misundelsesjournalistik, mens de
forsøgte at bilde sig selv ind, at det er smudspressen, der holder
demokratiet rent. Nu var det ham selv, og ingen havde tvunget ham.”
Heltedannelsen
i moderne journalistik ses ofte knyttet til én begivenhed, Watergate-skandalen,
indbruddet i demokraternes
valghovedkvarter, som førte til Nixons afgang som præsident i 1974.
Filmatiseringen af skandalen med Robert Redford og Dustin Hoffman i
rollerne som Woodward og Bernstein gjorde et stærkt indtryk på unge
mennesker verden over og inspirerede dem til at gå ind i journalistik.
Idealet var magtkritik.
En
af de unge danskere, som lagde deres liv an efter dette ideal, var
sønderjyden Ken B. Rasmussen. Og på en vis måde realiserede han det, da
han mange år senere udgav den pressekritiske roman Livet, det
forbandede. Heri afslørede han de illegitime midler i
kendis-journalistikken: Takket være en lækage hos en leverandør fra IBM
kunne Se og Hør’s journalister følge de kendtes
færden gennem oplysninger på deres creditcard. Metoden var ulovlig. Ken
B. Rasmussen fik en dom på fire måneders betinget fængsel for at have
medvirket til ulovlighederne. Men samtidig udøvede han jo magtkritik
mod Se og Hør. Skurk eller helt?
Blandt
de andre dømte var Se og Hør’s tidligere
chefredaktør Henrik Qvortrup, som idømtes tre måneders ubetinget
fængsel og et års betinget fængsel plus 200 timers samfundstjeneste. Få
år senere blev Qvortrup udnævnt til chefredaktør for Ekstra
Bladet. Skurken, der blev belønnet som helt?
Ligesom
der har været flest mandlige journalister i pressen, har der været
flest mandlige journalister blandt dem, der har skrevet erindringer
eller fiktion om livet i pressen.
Anne
Marie Løn og Bettina Heltberg tematiserer kvinders ensomhed på
avisredaktionen. I begge tilfælde er der tale om seriøse eksistentielle
romaner
I
Løns Veras vrede, som udspiller sig på en
formiddagsavis, føler hovedpersonen sig chikaneret
af en mandlig redaktionsleder og det i en grad, så hun fra et vindue
sender en ølflaske ned mod ham, mens han står og snakker på gaden.
Måske ville hun bare forskrække ham, men flasken rammer ham, så han dør
af det. Vera idømmes fængselsstraf. Pointen er, at hun er uden anger.
I
Heltbergs Deadline lider hovedpersonen af social
angst. Hun har en elsker på redaktionen, men ingen venner. Hun bider
fra sig, da bladets nye chefredaktør fyrer hende under henvisning til
hendes kritiske og intellektuelle journalistik.
Ved
modtagelsen blev Deadline læst som en nøgleroman
om Bettina Heltbergs liv på Politiken.
Rie
Osteds Kærligheden er en blå fugl foregår på et
dameblad med en redaktion bestående næsten udelukkende af kvinder - dog
med en venlig patriark som chef. Konflikterne skabes af
marketingfolkene, som vil strømline bladet for at skabe mere overskud.
Hovedpersonen tilpasser sig og håber på at kunne opbygge et stabilt
forhold til en mand. Der er ikke meget raseri i hende.
Med
introduktionen af femikrimien omkring år 2000 kom der en strøm af
romaner skrevet af kvinder, med kvindelige hovedpersoner og med
kvindeperspektiver. Inspireret af svenske Liza Marklund og hendes bøger
om journalisten Annika Bengtzon fik vi i Danmark Elsebeth Egholm med
Dicte-bøgerne m.m.fl. At se kvinder i rollen som udfarende
kriminalreportere var så forfriskende, at disse bøger hurtigt blev
filmatiseret. Femikrimien opfyldte et behov i et marked med mange
kvindelige læsere. Flere forfattere blev sat i gang af forlagsfolk.
Krimigenren havde i lang tid ligget som en hovedåre i
underholdningslitteraturen. Nu fik den feminin blodtilførsel. At
hovedpersonen kunne være reporter og at hans bedrifter kunne
serieproduceres, havde Dan Turèll demonstreret.
Ikke
alle femikrimier foregår på bladredaktioner, men mange af dem gør. Og
det af to simple grunde Den ene er, at journalisten kommer let omkring
i samfundet, også i de kriminelle lag. Den anden er, at mange af de
forfattere, som blev opfordret til at levere til genren, var
journalister.
Gretelise
Holm skabte Karin Sommer, en provinsjournalist med et psykisk
sammenbrud i bagagen. I Paranoia skal hun egentlig
bare dække en klassisk familietragedie, hvor far har dræbt mor og barn
og derefter taget livet af sig. Men det viser sig at være noget helt
andet.
Rie
Osted tog også femikrimien til sig. Hendes hovedperson, Andrea de Lima,
er advokat med delvis venezuelansk baggrund. I seriens første bog skal
hun opklare et mord udført i kælderen under bladhuset “Dag&Nat”.
Kvinderne
i disse femikrimier er ikke valkyrieskikkelser som Pontoppidans Ragna
Nordby, men heltinder af hverdagssnit. De overlever fra sag til sag.
Under
arbejdet med artikelserien Journalister i litteraturen er
jeg stødt på en del materiale, som jeg måtte lade ligge, fordi det
enten førte for vidt eller også ikke vidt nok. I håb om, at noget af
det kan være til inspiration for mine læsere, har jeg ordnet det i
nogle emnegrupper og indsat nogle henvisninger.
I
bredt anlagte realistiske romaner om udviklingen i Danmark efter det
moderne gennembrud spiller pressen en naturlig rolle.
I
Erik Ålbæk Jensens dobbeltroman Herrens mark og Magtens
folk er krønikefortælleren og forfatterens
identifikationsfigur, journalisten Erling Boelt, som
arbejder på Venstrebladet i havnebyen (Frederikshavn). Hans idealer om
hæderlig journalistik underløbes af økonomiske og politiske hensyn. I Magtens
folk skal Boelt udbygge Venstrebladets lokalredaktioner, men
det mislykkes, og han manøvreres ud på et sidespor (jf. Hans Hertel:
“Der gik svamp i frisindet”, Politiken 22.3.1991).
Begrebet
visionær realisme bruges her om Jens Smærup Sørensens afprøvning af
psykologiske og sociale udviklingsmuligheder i et fremtidigt samfund,
der præges af anonym vold. En af hovedpersonerne er journalisten Johan.
Han bukker under for sit blads salgbare holdningsløshed og ender med at
arbejde for en efterretningsvirksomhed, som skal spionere mod hans
ekskones kollektiv! Et 68-mareridt. (jf. John Chr. Jørgensen og
Birgitte Hesselaa: “Danmarksbilleder”, Politiken, 31.5.1975).
Romaner
om aktuel politik er næsten utænkelige uden inddragelse af medierne,
specielt tv og internettet. Men man skal som regel også ind om en
avisredaktion. I Niels Krause Kjærs politiske roman Kongekabale
er hovedpersonen Ulrik Torp leder af Dagbladets politiske redaktion.
Han bliver udsat for benspænd og bagholdsangreb fra fremtrædende
politikere. Ulrik Torp spejler Krause Kjærs tidligere position som
pressechef. (Jf. Holger Ruppert: “Ond og medrivende
kongekabale”, B.T., 26.1.2000)
Michael
Larsen: Uden sikker viden
En
dansk journalist vågner op og opdager, at hans kæreste gennem to år
pludselig er væk. Hun efterlader sig to millioner kroner. Han leder
efter hende, det samme gør politiet. De leder også efter ham. Der er
således god grund til paranoia.
(jf.
Jan Hedegaard: “Talentfuld psykothriller”, Berlingske
Tidende, 24.3.1994)
Johan
Ottosen: Stenens tid
Forfatteren
Johan Ottosen har udgivet en trilogi på 1700 sider om
verdensomspændende konspirationer. Stenens tid, den
første af de tre bind, præsenterer Kurt Østergaard, en journalist på Kristeligt
Dagblad, der under Danmarks
ældste kirkegulv finder en 5000 år gammel kalender, som tæller ned til
dommedag. I de to efterfølgende bind Antikaos og Apokalypsens
engle truer en tredje verdens krig. En hemmelig kirkelig
organisation spiller en betydningsfuld rolle.
(jf.
Lars Henriksen: “Mord og konspirationer på Kristeligt Dagblad”, i Kristeligt
Dagblad, 13.3.2012).
Trisse
Gejl: Patriarken. Roman (2006) fortæller historien
om en konflikt mellem en far og hans datter. Faderen er afgående
redaktør, og datteren er håbefuld forfatter. Det særlige ved konflikten
er, at den udspiller sig i avisspalterne under dæknavne. Det er ikke
småting, de skændes om, men de store temaer, fremmedpolitik ikke
mindst. Tonen mellem Hugo Hügler og hans datter Helle er hadsk, og de
er ved at drive hinanden til vanvid, men pressen er kun et medium.
(jf. Svend Skriver:
“Chefredaktøren som gammel tvivler,” Kristeligt Dagblad,19.9.2006)
|