Først lagt op 12-06-2020; senest opdateret 13-06-2020 09:53

Mini-essay 7

 

Dan og Martha på besøg

 

Gæstelærere var alle dage et velkomment tilskud til undervisningen på universitetet. Bare ved deres uakademiske sprog skabte de variation i forløbene. I nogle tilfælde fungerede de som vidner om livet i en ældre periode. Hvis et kursus handlede om et forfatterskab af en nulevende forfatter, ville det være decideret mærkeligt ikke at invitere forfatteren til et møde med de studerende.

De fleste forfattere sagde ja, selv om honoraret lå langt under det, de kunne få ved at optræde ved andre arrangementer. Nogle var beærede og ydmyge, andre greb opgaven professionelt an og gav et PR-show.

Martha Christensen, forfatteren til “Dansen med Regitze”, hørte til de allermest beskedne. Hun syntes ikke, at hun havde noget særligt at byde på. Men lod sig overtale. I et brev, hun sendte mig, skrev hun: “Ang. mødet vil jeg så fortælle - stille og roligt om mine bøger” (13.1.91). Det levede hun op til. Hun fremførte sin tekst uden noget forsøg på at skabe reklame. Det hele foregik så stilfærdigt, at hendes forlægger syntes, det ville virke upassende at sætte den plakat op, som han havde bragt med.

Da jeg efter foredraget bad hende signere en lønblanket og sætte CPR-nummer og bankkontonummer på, svarede hun, at det, hun havde sagt, ikke var 1100 kr. værd. Jeg modsagde hende på det bestemteste og fik hende til at tage blanketten med hjem og sende den til os i udfyldt stand. Vi hørte aldrig fra hende.

En helt anden type var Dan Turèll. Med sin skaldede isse, sit sorte dress og sine sortmalede negle var han en omvandrende reklame for sig selv. Hvis nogen spurgte ham, hvorfor han brugte neglelak, svarede han: “for at folk skal lægge mærke til mig.”

Når der var møbleret i hesteskoform, kunne han finde på at gå frem og tilbage på bordene, mens han rablede tekster af sig og appellerede til grinet ved indimellem at stikke til arrangørerne. Ved en sådan lejlighed, hvor jeg var til stede iklædt overskæg og vest, omtalte han mig gentagne gange som “den franske overtjener”, et tilnavn, som slog an blandt de studerende. Selv huskede han det også. I et brev sendt til mig flere år efter, skrev han “Kære J.C.J. alias Franske Overtjener (hvis du da ikke har fjernet moustachen)” (11.10.1989).

Dan var meget bevidst om sine virkemidler.

Han var dygtig til at give rollen som afslappet boheme. I virkeligheden var han en stresset forretningsmand. Når man efter en sådan Stand up eller Walk around-seance i et undervisningslokale i Købmagergade, gik ned på Long John og drak en øl med ham, sad han og tjekkede sin overfyldte kalender for at se, hvem han skulle møde hvornår senere på dagen.

 

P.S.

Jeg har portrætteret Martha Christensen og Dan Turèll i “Forfattere for folket” (1990).

 

©John Chr. Jørgensen