Først lagt op 12-06-2020; senest opdateret 13-06-2020 09:53

Mini-essay 8

 

Engelsklærer i Eastbourne

 

I sommeren 1969 var jeg engelsklærer i Eastbourne på den engelske sydkyst.

Jeg var 25 år og studerede dansk og engelsk, så det var et meget relevant studiejob.

Spørgsmålet var så, om jeg var særlig relevant som engelsklærer for de unge mennesker, en stor busfuld 14-15-årige spil-levende danskere af begge køn.

Min undervisningserfaring begrænsede sig til et danskforløb på Teknisk Skole.

“Er du deres lærer? Sådan en ung mand!” Nogle af forældrene var chokerede, da de afleverede deres poder til os ved færgen i Havnegade. For at holde priserne nede skulle vi flyve fra Malmø til London.

Der var også en mere rutineret lærer med på turen, en gæv århusiansk dame, som røg en masse smøger og forstod at sætte sig i respekt hos eleverne.

Vi var alle privat indkvarterede. Det typiske værtspar var - som Eastbourne’s indbyggere generelt - pensionister. De supplerede deres beskedne indtægter ved at leje værelser ud til sommerskole-eleverne og deres lærer. Værtsparrene gav ikke ved dørene: De unge mennesker måtte kun bruge badekarret en gang om ugen.

Mit eget værtspar var stoute folk, som knap nok rynkede et øjenbryn, da en nyankommen schweizisk lærer begyndte at smide afbrændte tændstikker ned på den elektriske pejs.

De havde en have så smuk, at man skulle tro, at den var løftet ud af et eventyr. Da jeg roste den over for værtinden, sagde hun: “Tak, men sig ikke noget til min mand. Han har næsten ikke kræfter til at passe den mere, og når han ikke har det, bliver vi nødt til at flytte. Han vil ikke kunne holde ud at se på alt det, der mangler at blive gjort.” Sådan kan skønhed og perfektion blive en fælde.

Undervisningen foregik i lokaler tilhørende en lokal kirke. Præsten underviste også. Han var en sær starut. Han kunne imitere kyllinger og andre dyr. Hans prædiken efter Neil Armstrongs første skridt på månen var en zoologisk have værdig. Men i modsætning til os andre kunne han tale flydende engelsk. Jeg skulle måske nøjes med at tale for mig selv.

Hver gang der var et ord, jeg ikke kunne oversætte, udlovede jeg et stykke lakrids til den elev, der først fandt det i ordbøgerne. Vi indøvede nogle lette én-aktere, nærmest sketcher. Og så forberedte vi os på næste dags besøg på et æblemosteri, en brandstation, en bondegård osv. Det er et godt undervisningskoncept, som jeg ikke skal tage æren for. Det lå klar til os.

Når vi brugte offentlige transportmidler, var det min opgave at holde styr på billetterne og eleverne. I lang tid bagefter havde jeg drømme, hvor jeg vandrede søgende rundt i engelske byer med ruller af billetter omkring halsen. Jeg husker især en dagsudflugt til London, hvor to elever manglede, da vi skulle hjem. Chaufføren på den lejede bus blev utålmodig. Vi ventede og forestillede os, at alt muligt kunne være sket, men til sidst dukkede de heldigvis helskindede op. De havde glemt at se på klokken.

Jeg fik stor respekt for de lærere, som har tålmodighed og nervesystem til at tackle elever i de aldersgrupper. Drengene havde et gigantisk overskud. Når vi gik ned til stranden og molen, var der altid en, der skulle kravle op i en lygtepæl for at vise sig.

På vejen hjem i flyet fortalte en af disse herlige gutter, at han var blevet så sur på sine nærige husværter, at han hver gang, han havde ret til at bade, fyldte badekarret op til randen med rent varmt vand og satte sig til at læse et Anders And-blad på stolen ved siden af badekarret, hvorefter han lod vandet løbe ud igen. Nu glædede han sig til at komme hjem og få et bad.

Sommeren 1969 i Eastbourne lærte mig meget - også om kulturforskelle. Ved kursets afslutning afholdt vi en reception for elevernes engelske værtsfamilier. Der blev holdt taler, spillet en-aktere og sunget sange. Eleverne havde sammensat et potpourri af sange, fortrinsvis engelske og danske. En tysk sang virkede som en tidsel i buketten. Nogle af værtsfamilierne rejste sig for at gå hjem. Jeg spurgte dem hvorfor. De svarede, at de ikke ville sidde og høre på tyske krigssange.

Eleverne havde sunget “O, Tannenbaum”.

 

©John Chr. Jørgensen