Klaus Kjøller lektoral forside à Kontakt, træffetid ßà ”Blå bog” à Argumentation med det hele: emnebeskrivelse ßà Argumentation med det hele: plan for kurset à Kursets intranet, uvp

Planen for kurset Argumentation med det hele, foråret 2007

Planens detaljer opdateres løbende. Planen er senest opdateret d. 15/5 2007.

 

Sidens menu:

Indledning. 3

Indledning. 3

1 (6/2). 4

Den artige del 4

Argumentation, sproghandling, implikatur, høflighed. 4

Forberedelse til gang 2. 4

2 (13/2). 4

Virksomhedsbesøg. 4

3 (20/2). 5

Spindoktorens grønspættebog. 5

Forberedelse til gang 4. 5

4 (27/2). 5

Den uartige del 6

Image Politics. 6

5 (6/3). 6

Vold, indoktrinering og hjernevask. 6

6 (13/3). 6

Fundamentalismens teknikker. 6

7 (20/3). 6

Fællescase 1. 6

Muhammed-krisen. 6

8 (27/3). 7

Den artige del revived. 7

Argumentation som mediation. 7

9 (10/4). 7

Fællescase 2. 7

Ungdomshuset 7

10 (17/4). 7

Deltagerne sætter dagsordenen. 7

Deltagerpræsentationer. 7

11 (24/4). 7

12 (8/5). 7

13 (15/5). 8

Afslutning. 8

14 (29/5). 8 NB: ny dato!

Afslutning, kursusevaluering og vejledning. 8

Eksamen. 8

Juni-august 8

Gerne eksamensformerne fri skriftlig hj.opg. eller fri mdtl. m. materiale. 8

 

 

 

kursusfase

Kursusgang og dato

Dagsorden for de enkelte gange

Forberedelsen op til de enkelte gange er markeret med gråt

Hvordan får delta­gerne teksten?

Indledning

De generelle fakultets­regler for hvilke dage der undervises på >>

Indledning

 

 

 

 

Læs eller genlæs Jørgensen, C. & Onsberg, M. Praktisk argumentation, 2. rev. Nyt Teknisk Forlag 2004 (også tidligere udgaver) og eventuelt andet du har haft om argumentation på grundfag i Dansk.

 

Når vi mødes første gang vil vi bl.a. se på disse spørgsmål: Hvordan vil J&O ud fra kapitel 6 ”God og dårlig argumentation” vurdere disse handlinger:

 

1)      to fly styres d. 11/9 2001 ind i World Trade Centers to bygninger i New York

2)      supermarkeder i Saudi Arabien boykotter danske mejeriprodukter i foråret 2006

3)      beboerne af Ungdomshuset nægter i efteråret 2006 at efterkomme ejernes ønske om at de skal flytte efter at Landsretten har afsagt dom om ejerskabet til huset

4)      forældre til børnehavebørn blokerer indgangen til deres børns børnehaver i efteråret 2006.

 

Læs eller genlæs George Orwells satiriske roman 1984. Den findes i flere danske udgaver.

 

Diasser til første gang. Lagt på uvp d. 5/2. Hent dem og medbring dem til undervisningen.

 

 

1 (6/2)

Indledning

·         Hvad går kurset ud på? Formål

·         Praktisk: kompendium, bøger, opgavetyper, fællescases, dagens argumentation med det hele (tekst, situation, sprogligt, ikke-sprogligt)

·         Jeres og mine erfaringer

·         Deltagerliste rundt

·         Forelæsning ved mig: repetition af gammelt à det nye: Trin 1, 2 og 3 med antydning af trin 4 og 5. Hvad kan man bruge det til: læreren, den sproglige rådgiver.

         Evt. gruppearbejde: besvarelse af de 4 spørgsmål i forlængelse af J&O.

 

 

Den artige del

 

Argumentation, sproghandling, implikatur, høflighed

 

 

Forberedelse til gang 2

         Deltagerne orienterer sig i ’Argumentation med det hele’. Trin 1 har vi haft 1. gang. Så det er med fokus på trin 2 - 5.

          

Pdf-fil i kursusrum på uvp

 

 

         The New Rhetoric s. 40-62

 

kompendiet

 

2 (13/2)

Argumentation, sproghandling, implikatur, høflighed

Dagens argumentation med det hele:

 

__Tommy__________________________

deltagereksempel med forklaring og bemærkninger, højst 10-15 minutter. Dette er et fast indslag gang 2 – 10.

 

Trin 2-5: Se i manus ”Argumentation med det hele” som downloades fra uvp

 

 

 

 

Virksomhedsbesøg

 

 

 

Generel forberedelse til alternative aktionsformer: Læs de eksempler på aktioner som findes i Image Politics kap. 1 ”Making waves” s. 1-22. Den teoretisk-analytiske behandling af dem venter vi med til gang 5.

 

Praktisk forberedelse: Gå ind på HJEM | G R E E N P E A C E: http://www.greenpeace.org/denmark/ og læs om organisationen, bl.a. dens erklærede værdier og aktioner.

kompendiet

 

3 (20/2)

Virksomhedsbesøg Greenpeace

Bredgade 20, baghuset, 4. sal

 

 

 

Spindoktorens grønspættebog

 

 

Forberedelse til gang 4

 

Læs kapitlet fra bogen Spindoktor: ”Spindoktorens grønspættebog” s. 159-197. (i kompendiet)

Genlæs også trin 5 i Argumentation med det hele: ”Polyargumentation” + udvalgte sider fra Få din vilje (Kap. 15) + to udvalgte opgaver fra Nudansk Fremstilling. (lagt på uvp d. 27/2).

 

 

 

4 (27/2)

Spindoktorens grønspættebog

Dagens argumentation med det hele:

 

___Peter_________________________

 

Når vi mødes (efter vi lige kort har spundet ende fra sidst):

Jeg fortæller om spin m.m. Diasser hertil ligger på uvp, men jeg medbringer dem i kopi til holdet fordi de først er blevet lagt op på uvp d. 27/2. Blandt punkterne jeg vil fortælle om er bl.a.:

 

  • Et par eksempler: masseødelæggelsesvåben og øde øer
  • Regel 5: Alting blandes sammen, vertikalt
  • Regel 11: Virkelighed er når spindoktoren er med på billedet
  • Spin er ikke for flinkeskolens elever
  • Vi drøfter hvordan man udmønter dette fagområde i opgaver og forløb og anvendelig rådgivning.

 

 

Den uartige del

 

Image Politics

 

 

 

Læs Image Politics kap. 1 ”Making waves” s. 1-22.

Find gerne danske paralleller – ud over de eksempler vi har fået hos Greenpeace – fx aktioner mod brug af pelse og lignende, teatergruppens Solvognens aktioner

Komp.

 

5 (6/3)

Image Politics

Dagens argumentation med det hele:

 

_Malene___________________________

 

Vi perspektiverer aktionerne ud fra det pensum vi har haft gang 1-4.

 

 

 

Vold, indoktrinering og hjernevask

 

 

 

Læs Taylor kap. 1 s. 3-24

Winn kap. 2, s. 6-35

 

Komp.

 

 

Læs Orwell 1984

Lån/ køb

 

6 (13/3)

Vold, indoktrinering og hjernevask

Dagens argumentation med det hele:

 

____Jannie____

 

1. Vi ser på teksternes væsentligste pointer. Jeg supplerer med begrebet indoktrinering eller systematisk påvirkning fra grupper og organisationer.

2. Workshops over disse spørgsmål:

a. Find de faser i en almindelig danskers opvækst og uddannelse som rummer de stærkeste indslag af (noget der kan minde om) indoktrinering og hjernevask. Fungerer det effektivt? Hvorfor (ikke)?

b. Face og hjernevask: ’Face’ er jo 1) en persons positive selvopfattelse (at man har de 4 dyder) og 2) personens ønske om at få denne positive selvopfattelse accepteret af andre. Forsøg at forklare hjernevaskens teknikker ved hjælp af facebegrebet. Inddrag gerne høflighedsbegrebet.

c. Hvordan bekæmper man bedst hjernevask? 1) generelt i et samfund? 2) Du er fanget og udsættes for hjernevask: Hvordan vil dine mest effektive teknikker mod det være?

 

 

 

 

Fundamentalismens teknikker

 

 

 

Cialdini, kap. 3, s. 57-80

Hassan, kap. 4, s. 53-75

 

Komp.

 

7 (20/3)

Fundamentalismens teknikker

Dagens argumentation med det hele:

 

Marie

 

Vi ser på teksternes væsentligste pointer.

 

Nu er kursets begreber og synspunkter præsenteret. Vi ser på den helhed som gerne skulle have tegnet sig. Specielt på hvordan kursets uartige dele (hjernevask m.m.) indpasses i de mere artige dele.

 

Fællescase 1

 

Muhammed-krisen

 

 

 

Læs Hansen & Hundevadt Provoen og profeten

Tidslinjen fra bogen (s. 258-273) findes også i kompendiet

Køb/ lån

 

 

8 (27/3)

Muhammed-krisen

Dagens argumentation med det hele:

 

Rasmus

 

Inden pausen tager vi et overblik over krisens forløb med nedslag. Vi ser på hvordan hele kursets apparat samlet anvendes til en mest mulig dækkende analyse, kritik og rådgivning.

 

Vi skal have alle deltagernavne på gangene med fremlæggelser.

 

I forlængelse af pausen: workshops med de 3 udvalgte, væsentlige tekster (se i uvp). Fremlæggelse og diskussion af analyser – igen med fokus på sammenhængen mellem de små tekstlige ting og situationens store træk, og på samspillet mellem voldelige og sproglige metoder.

 

 

Den artige del revived

 

Argumentation som mediation

 

 

 

Læs kap. 4 i Eemeren m.fl.

Hvordan kan mediatorteknikkerne overføres på muhammed-krisen? Analyse, kritik, råd

Komp.

 

9 (10/4)

Argumentation som mediation

Dagens argumentation med det hele:

 

Allan + Mathilde

 

Vi skal have planlagt fremlæggelsesgangene 11, 12 og 13.

 

Tekstgennemgang og diskussion af Eemeren m.fl.’s tilgang til argumentationsanalyse og af mediatorteknikkerne.

 

Fællescase 2

 

Ungdomshuset

 

 

 

Tidslinje med highlights

De forskellige hovedaktørers historie

Vigtige trykte mediers perspektiv

De forskellige aktørers argumentation uddelegeres til deltagerne.

Se på uvp

 

10 (17/4)

Ungdomshuset

Dagens argumentation med det hele:

 

Charlotte + Helene + Emilie

 

Der ligger siden d. 7/4 en øvelse på uvp. De fire spørgsmål i øvelsen er uddelegerede til 1-2 deltagere hver som er blevet bedt om at identificere sig med 1 af de 5 hovedagenter – og så besvare spørgsmålene. Spørgsmålenes formål er at udfolde hele kursets pensum med Ungdomshuset som case.

 

Deltagerne sætter dagsordenen

 

Deltagerpræsentationer

 

 

 

For enhver af de følgende 3 gange: Læg et skriftligt oplæg på uvp senest mandag morgen, så det kan hentes ned og udskrives af de to kritikere og alle deltagerne.

 

Angående emne og problemformulering: vælg noget der interesserer dig mest muligt. Brug eventuelt den Dagens argumentation med det hele som du allerede har præsenteret, og udvid den i bredden (flere tekster, eksempler) eller i dybden (mere intensiv brug af kursets apparat til analyse og kritik).

 

Der skal ved præsentationen (og i kritikken) trækkes så godt som muligt på alle de dele af kursets pensum som er relevante for at løse det argumentations­problem som du/ I arbejder med.

 

 

11 (24/4)

Deltagerpræsentationer, evt. i grupper

Gerne forslag til lovlige aktioner/ aktioner som er under politiets provokationstærskel.

Fremlæggelse (ca. 10-15 min.), diskussion og kritik (ca. 5 min til hver kritiker),

Ved ’kritik’ forstås ’kontruktiv kritik’ >>

 

Hvem?

Hvad?

Kritiker a

Kritiker b

Allan

 

Mail fra Brian Mikkelsen til bestyrelsesformanden for DR

Rasmus

Peter

Jannie

 

Tørklædesagen [ikke fremlagt]

Tommy

Emilie

 

 

12 (8/5)

Deltagerpræsentationer

 

Hvem?

Hvad?

Kritik a

Kritik b

Mathilde

 

Folkekirkens Nødhjælps kampagne ”Giv en ged”

Charlotte

Allan

Marie

 

Arla: Den arabiske annonces efterspil i Danmark

Malene

Jannie

Rasmus

 

Dagbladet Informations debattillæg d. 7/3 07, redigeret af ”Ungeren-aktivister”

Peter

Charlotte

Tommy

 

Emne inden for Muhammed-affæren

Emilie

Malene

 

 

13 (15/5)

Deltagerpræsentationer

 

Hvem?

Hvad?

Kritik a

Kritik b

Charlotte

 

”Når månen er sort”. Argumentationsanalyse af en dokumentarfilm om menneskehandel

Allan

Mathilde

Malene

 

Ungdomshuset: Beboernes strategi og argumentation

Jannie

Marie

Peter

 

Muhammed-affæren: ambassadørernes to breve til Fogh

Mathilde

Rasmus

Emilie

 

Sagen om NCC’s beskyldninger om korruption i Københavns Kommune

Marie

Tommy

 

Afslutning

14 (29/5) NB ny dato!

Afslutning, kursusevaluering og vejledning.

 

Eksamen

Juni-august

Gerne eksamensformerne fri skriftlig hj.opg. eller fri mdtl. m. materiale

 

 

 

 

Øverst i dokumentet