Klaus Kjøller
lektoral forside à Kontakt, træffetid ßà ”Blå bog” à Argumentation med det hele: emnebeskrivelse
ßà Argumentation med det hele: plan for kurset à Kursets
intranet, uvp |
Planens detaljer opdateres løbende. Planen er senest opdateret d. 15/5 2007.
kursusfase |
Kursusgang og dato |
Dagsorden for de enkelte gangeForberedelsen op til de enkelte gange er markeret med gråt |
Hvordan får deltagerne teksten? |
|||||||||||||||||||||||
Indledning |
De generelle fakultetsregler for hvilke dage der undervises på >> |
Indledning |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Læs eller genlæs Jørgensen, C. & Onsberg, M. Praktisk argumentation, 2. rev. Nyt Teknisk Forlag 2004 (også tidligere udgaver) og eventuelt andet du har haft om argumentation på grundfag i Dansk. Når vi mødes første gang vil vi bl.a. se på disse spørgsmål: Hvordan vil J&O ud fra kapitel 6 ”God og dårlig argumentation” vurdere disse handlinger: 1) to fly styres d. 11/9 2001 2) supermarkeder i Saudi Arabien boykotter danske mejeriprodukter i foråret 2006 3) beboerne af Ungdomshuset nægter i efteråret 2006 at efterkomme ejernes ønske om at de skal flytte efter at Landsretten har afsagt dom om ejerskabet til huset 4) forældre til børnehavebørn blokerer indgangen til deres børns børnehaver i efteråret 2006. Læs eller genlæs George Orwells satiriske roman 1984. Den findes i flere danske udgaver. Diasser til første gang. Lagt på uvp d. 5/2. Hent dem og medbring dem til undervisningen. |
|
|||||||||||||||||||||||
|
1 (6/2) |
Indledning· Hvad går kurset ud på? Formål · Praktisk: kompendium, bøger, opgavetyper, fællescases, dagens argumentation med det hele (tekst, situation, sprogligt, ikke-sprogligt) · Jeres og mine erfaringer · Deltagerliste rundt · Forelæsning ved mig: repetition af gammelt à det nye: Trin 1, 2 og 3 med antydning af trin 4 og 5. Hvad kan man bruge det til: læreren, den sproglige rådgiver. • Evt. gruppearbejde: besvarelse af de 4 spørgsmål i forlængelse af J&O. |
|
|||||||||||||||||||||||
Den artige del |
|
Argumentation, sproghandling, implikatur, høflighed |
|
|||||||||||||||||||||||
|
Forberedelse til gang 2 |
• Deltagerne orienterer sig i ’Argumentation med det hele’. Trin 1 har vi haft 1. gang. Så det er med fokus på trin 2 - 5. •
|
Pdf-fil i kursusrum på uvp |
|||||||||||||||||||||||
|
|
• The New Rhetoric s. 40-62 |
kompendiet |
|||||||||||||||||||||||
|
2 (13/2) |
Argumentation, sproghandling, implikatur, høflighedDagens argumentation med det hele: __Tommy__________________________ deltagereksempel med forklaring og bemærkninger, højst 10-15 minutter. Dette er et fast indslag gang 2 – 10. Trin 2-5: Se i manus ”Argumentation med det hele” som downloades fra uvp |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Virksomhedsbesøg |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Generel forberedelse til alternative aktionsformer: Læs de eksempler på aktioner som findes i Image Politics kap. 1 ”Making waves” s. 1-22. Den teoretisk-analytiske behandling af dem venter vi med til gang 5. Praktisk forberedelse: Gå ind på HJEM | G R E E N P E A C E: http://www.greenpeace.org/denmark/ og læs om organisationen, bl.a. dens erklærede værdier og aktioner. |
kompendiet |
|||||||||||||||||||||||
|
3 (20/2) |
Virksomhedsbesøg GreenpeaceBredgade 20, baghuset, 4. sal |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Spindoktorens grønspættebog |
|
|||||||||||||||||||||||
|
Forberedelse til gang 4 |
Læs kapitlet fra bogen Spindoktor: ”Spindoktorens grønspættebog” s. 159-197. (i kompendiet) Genlæs også trin 5 i Argumentation med det hele: ”Polyargumentation” + udvalgte sider fra Få din vilje (Kap. 15) + to udvalgte opgaver fra Nudansk Fremstilling. (lagt på uvp d. 27/2). |
|
|||||||||||||||||||||||
|
4 (27/2) |
Spindoktorens grønspættebogDagens argumentation med det hele: ___Peter_________________________ Når vi mødes (efter vi lige kort har spundet ende fra sidst): Jeg fortæller om spin m.m. Diasser hertil ligger på uvp, men jeg medbringer dem i kopi til holdet fordi de først er blevet lagt op på uvp d. 27/2. Blandt punkterne jeg vil fortælle om er bl.a.:
|
|
|||||||||||||||||||||||
Den uartige del |
|
Image Politics |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Læs Image Politics kap. 1
”Making waves” s. 1-22. Find gerne danske paralleller – ud over de eksempler vi har fået hos Greenpeace – fx aktioner mod brug af pelse og lignende, teatergruppens Solvognens aktioner |
Komp. |
|||||||||||||||||||||||
|
5 (6/3) |
Image PoliticsDagens argumentation med det hele: _Malene___________________________ Vi perspektiverer aktionerne ud fra det pensum vi har haft gang 1-4. |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Vold, indoktrinering og hjernevask |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Læs Taylor kap. 1 s. 3-24 Winn kap. 2, s. 6-35 |
Komp. |
|||||||||||||||||||||||
|
|
Læs Orwell 1984 |
Lån/ køb |
|||||||||||||||||||||||
|
6 (13/3) |
Vold, indoktrinering og hjernevaskDagens argumentation med det hele: ____Jannie____ 1. Vi ser på teksternes væsentligste pointer. Jeg supplerer med begrebet indoktrinering eller systematisk påvirkning fra grupper og organisationer. 2. Workshops over disse spørgsmål: a. Find de faser i en almindelig danskers opvækst og uddannelse som rummer de stærkeste indslag af (noget der kan minde om) indoktrinering og hjernevask. Fungerer det effektivt? Hvorfor (ikke)? b. Face og hjernevask: ’Face’ er jo 1) en persons positive selvopfattelse (at man har de 4 dyder) og 2) personens ønske om at få denne positive selvopfattelse accepteret af andre. Forsøg at forklare hjernevaskens teknikker ved hjælp af facebegrebet. Inddrag gerne høflighedsbegrebet. c. Hvordan bekæmper man bedst hjernevask? 1) generelt i et samfund? 2) Du er fanget og udsættes for hjernevask: Hvordan vil dine mest effektive teknikker mod det være? |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Fundamentalismens teknikker |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Cialdini, kap. 3, s. 57-80 Hassan, kap. 4, s. 53-75 |
Komp. |
|||||||||||||||||||||||
|
7 (20/3) |
Fundamentalismens teknikkerDagens argumentation med det hele: Marie Vi ser på teksternes væsentligste pointer. Nu er kursets begreber og synspunkter præsenteret. Vi ser på den helhed som gerne skulle have tegnet sig. Specielt på hvordan kursets uartige dele (hjernevask m.m.) indpasses i de mere artige dele. |
|
|||||||||||||||||||||||
Fællescase 1 |
|
Muhammed-krisen |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Læs Tidslinjen fra bogen (s. 258-273) findes også i kompendiet |
Køb/ lån
|
|||||||||||||||||||||||
|
8 (27/3) |
Muhammed-krisenDagens argumentation med det hele: Rasmus Inden pausen tager vi et overblik over krisens forløb med nedslag. Vi ser på hvordan hele kursets apparat samlet anvendes til en mest mulig dækkende analyse, kritik og rådgivning. Vi skal have alle deltagernavne på gangene med fremlæggelser. I forlængelse af pausen: workshops med de 3 udvalgte, væsentlige tekster (se i uvp). Fremlæggelse og diskussion af analyser – igen med fokus på sammenhængen mellem de små tekstlige ting og situationens store træk, og på samspillet mellem voldelige og sproglige metoder. |
|
|||||||||||||||||||||||
Den artige del revived |
|
Argumentation som mediation |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Læs kap. 4 i Eemeren m.fl. Hvordan kan mediatorteknikkerne overføres på muhammed-krisen? Analyse, kritik, råd |
Komp. |
|||||||||||||||||||||||
|
9 (10/4) |
Argumentation som mediationDagens argumentation med det hele: Allan + Mathilde Vi skal have planlagt fremlæggelsesgangene 11, 12 og 13. Tekstgennemgang og diskussion af Eemeren m.fl.’s tilgang til argumentationsanalyse og af mediatorteknikkerne. |
|
|||||||||||||||||||||||
Fællescase 2 |
|
Ungdomshuset |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
Tidslinje med highlights De forskellige hovedaktørers historie Vigtige trykte mediers perspektiv De forskellige aktørers argumentation uddelegeres til deltagerne. |
Se på uvp |
|||||||||||||||||||||||
|
10 (17/4) |
UngdomshusetDagens argumentation med det hele: Charlotte + Helene + Emilie Der ligger siden d. 7/4 en øvelse på uvp. De fire spørgsmål i øvelsen er uddelegerede til 1-2 deltagere hver som er blevet bedt om at identificere sig med 1 af de 5 hovedagenter – og så besvare spørgsmålene. Spørgsmålenes formål er at udfolde hele kursets pensum med Ungdomshuset som case. |
|
|||||||||||||||||||||||
Deltagerne sætter dagsordenen |
|
Deltagerpræsentationer |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
For enhver af de følgende 3 gange: Læg et skriftligt oplæg på uvp senest mandag morgen, så det kan hentes ned og udskrives af de to kritikere og alle deltagerne. Angående emne og problemformulering: vælg noget der interesserer dig mest muligt. Brug eventuelt den Dagens argumentation med det hele som du allerede har præsenteret, og udvid den i bredden (flere tekster, eksempler) eller i dybden (mere intensiv brug af kursets apparat til analyse og kritik). Der skal ved præsentationen (og i kritikken) trækkes så godt som muligt på alle de dele af kursets pensum som er relevante for at løse det argumentationsproblem som du/ I arbejder med. |
|
|||||||||||||||||||||||
|
11 (24/4) |
Deltagerpræsentationer, evt. i grupperGerne forslag til lovlige aktioner/ aktioner som er under politiets provokationstærskel. Fremlæggelse (ca. 10-15 min.), diskussion og kritik (ca. 5 min til hver kritiker), Ved ’kritik’ forstås ’kontruktiv kritik’ >>
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
12 (8/5) |
Deltagerpræsentationer
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
13 (15/5) |
Deltagerpræsentationer
|
|
|||||||||||||||||||||||
Afslutning |
14 (29/5) NB ny dato! |
Afslutning, kursusevaluering og vejledning. |
|
|||||||||||||||||||||||
Eksamen |
Juni-august |
Gerne eksamensformerne fri skriftlig hj.opg. eller fri mdtl. m. materiale |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||