Sproglig rådgivning forside àSprogbrugsbegreber à[aktuelt begreb]

 

AFSENDER

 Når man skal karakterisere afsenderen af et sprogforløb kan man bygge sin karakteristik dels på iagttagelser i selve forløbet, dels på viden indhentet andetsteds. 

 

Den første karakteristik vil være det billede som sprogforløbet tegner af afsenderen.  Denne afsenderkarakteristik kalder vi den implicitte afsender. 

 

En karakteristik som bygger på andre kilder end det foreliggende sprogforløb, kalder vi den faktiske afsender.  Disse kilder kan fx. være rygter, biografier og interviews.

 

Et forløb kan have passeret flere forskellige afsendere når det modtages.  Man kan fx tænke på et læserbrev eller et telegram i en avis.  Er det læserbrevskriveren og telegrambureauet eller avisen (læserbrevs- og telegramredaktionen) der er afsender?  Her må det afgørende være at det er redaktionen der bestemmer om forløbet overhovedet skal bringes, i hvilken opsætning og om der skal forkortes.  Læserbrevskriveren og telegrambureauet kan ikke beordre redaktionen til at bringe noget. (Vi ser her bort fra det helt specielle tilfælde hvor læserbrevskriveren er en storaktionær i bladhuset, eller et fremtrædende medlem af bestyrelsen.)

 

Se kommunikationsroller.