Specialebeskrivelse 2. maj
2000 Lone Jakobsen Embedsmanden som ghostwriter -- belyst ud fra tilblivelsen
af miljø- og energiminister Svend Aukens debatindlæg. 98 s. Hertil et omfangsrigt bilagshæfte. Indleveret d. 9/3 2000 Eksaminator: Specialet har tre formål: 1) at undersøge et eksempel
på, hvordan et debatindlæg i miljø- og energiminister Svend Aukens navn
bliver til med fokus på, hvilken type ændringer hvilken slags medarbejdere
foretager, 2) at forklare hvorfor ændringerne bliver foretaget, og 3) at
komme med forslag til hvordan proceduren for udarbejdelsen af ministerindlæg
kan forbedres. Kapitel 2 rummer de metodiske overvejelser. Specialet
henter begreber og synsmåder bl.a. fra politisk kommunikation og
argumentation (Kjøller), organisationsteori (Schein og Majken Schultz) og
samfundsvidenskabelige værker om den offentlige forvaltning og forholdet
mellem minister og embedsmænd (Jens Peter Christensen og Rolf Geckler). Fra
sine 6 år i ministeriet, senest i rollen som informationsmedarbejder med
ansvar for ministerens kommunikation med pressen, henter Lone Jakobsen
erfaringer som uddybes ved hjælp af interview med de informationsmedarbejdere
som medvirker ved produktionen af ministerens debatindlæg samt den
fagmedarbejder der har skrevet det første udkast til det debatindlæg der
udgør hovedanalyseeksemplet. I kapitel 3 fremlægges det teoretiske grundlag for
specialet. Heri præsenteres nogle rammer til forståelse af kommunikationen
mellem embedsværk, politikere og offentlighed. Produktion af debatindlæg
placeres i en underkategori af politisk kommunikation der kaldes
<kombination af politisk og faglig kommunikation i en
politisk/administrativ verden. Ud over begrebsafklaringer rummer kapitlet
argumenter for at den politiske kommunikation i nyere tid er blevet
afideologiseret og teknologiseret, og at det bl.a. viser sig ved at
embedsmanden, herunder informationsmedarbej¬deren og fagmedarbejderen, i
praksis udfører en voksende del af den politiske kommunikation. I kapitel 4 introduceres Miljø- og Energiministeriet
med en generel beskrivelse af dets organisa¬tion og af hvordan ministerens
debatindlæg bliver til i de forskellige styrelser og i departementet. Fælles
for processen de forskellige steder er at skriveprocessen typisk starter hos
fagmedarbejderen med kompetence i det aktuelle spørgsmål. Derefter redigeres
fagmedarbejderens udkast i varierende grad af styrelsens
informationsmedarbejder for at modtage endelig redigering hos
ministersekretaria¬tets informationsmedarbejder. Kapitel 5 indeholder analysen af embedsmændenes
debatindlæg. Det er centreret omkring et eksempel som bl.a. er udvalgt fordi
det handler om et politisk interessant emne som ministeren lægger særlig vægt
på: klimaproblematikken. Metoden er at det færdige -- og faktisk anvendte --
indlæg analyseres med fokus på indhold, komposition, argumentation og
sproglig stil. Derefter undersøges det hvorledes disse elementer er blevet
til i de forskellige udkast undervejs. Endelig perspektiveres undersøgelsen
af dette ene eksempel ud fra et baggrundsmateriale på 24 indlæg. Tendensen er
overalt at fagmedarbejderens første udkast sjældent ændres meget hvad angår
komposition, indhold eller argumentation. Informationsmedarbejderne i
styrelserne redigerer enkelte sproglige eller formidlingsmæssige træk i
udkastene. I ministersekretariatet tilføjes tit nogle politiske og polemiske
finter. I kapitel 6 sammenlignes de embedsmandsproducerede
indlæg med nogle tekster som Svend Auken selv har skrevet. Der er væsentlige
forskelle: Kun hvad angår den rent faglige argumentation i teksten, kan
embedsmændene præstere noget som efter Lone Jakobsens vurdering er bedre end
hvad Auken selv kan. Hans komposition og stil overgår langt deres. I kapitel 7 karakteriseres skriveprocessen i forhold
til de vigtigste rolleindehavere: fagmedarbej¬der, informationsmedarbejder i
styrelse og ministersekretariat, og minister. For hver rolle beskrives
placering, funktion og succeskriterium. Kapitel 8 rummer Lone Jakobsens forslag til ændringer
af skriveprocessen, bl.a. om at vende processen på hovedet, så informationsmedarbejderen
skriver første udkast efter at have talt med fagmedarbejderen. Den
væsentligste modstand mod dette tilsyneladende enkle og nærliggende
ændringsforslag findes i den ministerielle grundantagelse (jf. Schein og
Schultz) at ethvert kontor Aejer@ sine sager, og dermed at den enkelte
fagmedarbejder er bedst til at lave alt inden for sit særlige
kompetenceområde, herunder skrive presseindlæg om det. Denne vurdering udbygges og begrundes ud fra selvbevaringsaksiomet
i konklusionen i kapitel 9. Desuden findes her en kort diskussion af
mulighederne for at kulturen kan ændres. Det konkluderes at den stigende
professionalisering af den politiske kommunikation på et tidspunkt vil tvinge
ministeriet til bl.a. at kvalitetsudvikle sin eksterne tekstproduktion for
bedre at kunne hamle op med sine modstandere i mediespillet. Det er Lone
Jakobsens håb at dette i højere grad vil få ledelsen til at lytte til
informationsmedarbejdernes råd og dermed overveje konsekvenserne af
ministeriets kultur. |