Beskrivelse af speciale i faget Dansk
[Senest opdateret d. 4/7 2002]
Forfatter: Tine Jensen.
Titel: En
organisation – to historier? Om identitet, image, troværdighed i en
virksomhedsledelses kommunikation
Omfang: 101 s. Hertil 5 tekstbilag.
Indleveret d. 2. marts 2001,
karaktakter d. 14. maj 2001.
Vejleder: Klaus Kjøller
Specialets formål er at
svare på disse spørgsmål:
1.
Hvordan
bruger en virksomhedsledelse sproget i sin kommunikation med medarbejdere og
eksterne interessenter?
2.
Hvordan
ynder denne ledelse at italesætte virksomheden?
3.
Og
kan ledelsens samlede kommunikation karakteriseres som holistisk, og er den
derfor troværdig?
Det første spørgsmål
fokuserer på effektiviteten af ledelsens sprogbrug med henblik på taktiske mål.
Det andet på ledelsens legitimering af virksomheden, dvs. strategi og mission.
Det tredje fokuserer på om ledelsen i sin totale kommunikation giver et
sammenhængende billede af virksomheden. I den forbindelse opererer Tine Jensen
med begreberne ’image’og ’identitet’. Organisationens image definerer TJ ud fra
dens skueværdier (Schein): Den officielt erklærede selvopfattelse.
Organisationens identitet defineres ud fra artefakterne (også Schein): Det er
organisationen som den afspejles i artefakterne, herunder sine handlinger. Jo
større overensstemmelse der er mellem identitet og image, jo større er
organisationens troværdighed.
Som case vælges ALKA forsikring, og til analyse udvælges a) to
tekster fra den eksterne kommunikation: en stillingsannonce fra Magisterbladet d.
17/8 2000 og årsberetningen for 1999, og b) to tekster fra den interne
kommunikation: et hæfte med selskabets visioner 1999 og en invitation til
firmafesten, august 2000.
Efter at have indkredset emnet giver TJ et overblik over
ledelseskommunikation som bl.a. sammenføjer elementer fra flere teorier med
Habermas, Total Quality Management –
som er ALKA forsikrings officielle ledelsesprincip – Corporate Communication
(van Riel) og holistisk kommunikation (Holten Larsen og Schultz) som de
dominerende.
Så følger en præsentation og kulturanalyse (Schein) af ALKA hvor
TJ trækker på sine iagttagelser og analyser fra sin praktik i foråret 1999 og
efterfølgende ansættelse. Herefter analyseres virksomhedens
ledelseskommunikation som den viser sig i de 4 udvalgte tekster. Analysen
munder ud i en vurdering af ALKAs image: Ledelsen forsøger at overbevise
modtagerne om at ALKA er et professionelt og moderne selskab (= image), men
teksternes praksis viser et andet billede (= identitet).
Til slut diskuteres sammenhængen mellem kultur- og tekstanalyse.
TJ forklarer troværdighedsproblemerne ud fra manglende sammenhæng både mellem
skueværdier og mellem skueværdier og teksternes implicitte udsagn. Specialets
resultater perspektiveres endelig ud fra selskabets uafklarede placering enten
som en del af kooperationen (fagbevægelsens virksomheder) eller som en aktør på
det frie marked.