(senest opdateret 23/1 02)
Forfatter:
Mie Gudmundsson
Titel: Du bliver hvad du
skriver! -- En analyse af krisekommunikation og krisehåndtering
Omfang: 84 s. Hertil 8 mindre bilag.
Indleveret
d. 2. november 2001.
Vejleder:
Klaus Kjøller
Specialet
er en undersøgelse af en mediekrise som brød ud fredag d. 15. september 2000
med fokus på Det Kongelige Bibliotek og Den Sorte Diamant. Formålet er at
undersøge krisens baggrund, form og håndtering for at forklare hvorfor krisen
blev håndteret som den blev og vurdere hvilke imagemæssige konsekvenser krisen
fik. Formålet er endvidere at forsøge at afklare om organisationen har taget
ved lære af krisen og at udarbejde en kriseplatform.
Undersøgelsen bygger på organisationens
tekster, på medietekster og på specialeskriverens iagttagelser fra hendes tid
som ansat bl.a. under mediekrisen, hvor hun som presseansvarlig havde reference
direkte til pressechefen. Organisationsteksterne er både de offentlige:
årsberetning, resultatkontrakt og strukturplaner, og ikke-offentlige:
mødereferater, strategipapirer og interne breve. Medieteksterne er 78 artikler
i perioden september 2000 - marts 2001 fra alle de store dagblade og en række
magasiner.
I kapitel 2-4 præsenteres udvalgte begreber
og teorier som bruges i analysen. De tre kapitler introducerer og diskuterer
begreberne ’nyhed’ (bl.a. ud fra Alison
Andersson, Stig Hjarvad, Timothy Cook, Denis McQuail), ’krise’ (bl.a. ud fra Thomas Breck, Lull
&Hinerman, Kjær & Kühnel, Ove K. Pedersen, James E. Grunig, Preben
Sepstrup), og ’organisationskultur’
(Edgar Schein, Majken Schultz, Bakka & Fivesdal). Kapitel 5 rummer en
analyse af Det Kongelige Biblioteks struktur og kultur. I kapitel 6 analyseres
mediekrisen under deloverskrifterne forperiode, akutfase og efterfase
-- og organisationens håndtering af sagen karakteriseres og vurderes. Endelig
gives i kapitel 7 et skitseforslag til kriseplatform ud fra en analyse af
organisationens sårbare punkter -- og det antydes hvorledes organisationens
stærke sider kunne bruges til at bringe den nærmere til at lære af krisen og
bl.a. acceptere kriseplatformen. Der afsluttes med et kort resumerende kapitel
9.
kk, 23/1 2002