Beskrivelse af speciale i faget Dansk
Titel: Borgerbetjening via internettet – en
kommunikationsanalyse af Glostrup Kommunes hjemmeside
Omfang: 95 s. Hertil 21 skriftlige bilag og en CD med
elektroniske bilag som omfatter 85 skærmbilleder. Resumé på engelsk på ca. 1 ½
s.
Indleveret d. 19.
september 2002.
Eksaminator: Klaus
Kjøller
Alle 275 danske kommuner
har i dag en hjemmeside. De sidste kom
med i løbet af 2001. Til undersøgelse i dette speciale er udvalgt Glostrup
Kommunes hjemmeside til eksemplarisk analyse. Kommunen er udvalgt fordi det er
en mellemstor kommune som lægger et stort engagement i at udvikle hjemmesiden.
Malene Michelsen har skrevet specialet i tæt kontakt med kommunens
udviklingsarbejde og har forelagt sine resultater og anbefalinger på et seminar
for de ansvarlige ansatte i kommunen medio september 2002. Som referenceramme
for specialet ligger den udgave af hjemmesiden som fremgår af bilagsmaterialet.
Den kan efterfølgende være væsentligt ændret, bl.a. som følge af feedback fra
specialet.
De to problemspørgsmål
specialet besvarer, er
1) Har Glostrup Kommune etableret en hjemmeside
der er vellykket ifølge a) teori om kommunikation og internetkommunikation og
b) kommunens egen målsætning med hjemmesiden?
2) Hvilke områder kan der sættes ind på for at
forbedre hjemmesiden?
I kapitel 2 fremlægges
og begrundes de teoretiske modeller og begreber som ligger til grund for
analysen. Det er først og fremmest den pragmatiske kommunikationsanalyse som
den diagrammatisk findes udformet i Det retoriske kompas (Lemée &
Lund). Den generelle pragmatiske tilgang præciseres med særligt henblik på
hypertekst i En model for analyse og produktion af hypertekst
(Barner-Rasmussen). Endelig trækkes der på en række titler om hvordan man
skriver gode nettekster (Appel & Borup, Ulf Jensen m.fl.)
I kapitel 3 præsenteres
kommunens målsætning. Blandt de mange punkter som indgår, udvælges de særligt
danskfagligt relevante. Hjemmesiden skal fremme åbenhed, nærdemokrati og
dialog. Den skal tilbyde borgerne information hele døgnet. Hertil kommer en
række krav som angår mere konkrete ting: Glostrup.dk skal have en
sammenhængende sproglig stil og være strukturelt enkel og overskuelig. Kommunen
har som erklæret målgruppe alle borgere. Den oplagte mulighed af at supplere
denne altomfattende primære målgruppe ved at lade dele af hjemmesiden henvende
sig til særlige grupper af borgere i særskilte sektioner af hjemmesiden
udnyttes ikke af Glostrup.dk. Sådanne sekundære målgrupper er fx erhvervslivet,
turister, folk der ønsker at flytte til kommunen, folk der ønsker at arbejde i
kommunen.
Kapitel 4 er det første
centrale kapitel med analyse og kritik af indhold og struktur. Her behandles
emner som brug af menuer og af links, indretning efter brugerbehov over for
organisationens struktur. Kapitlet munder ud i en række råd til Glostrup.dk som
skal nærme hjemmesiden til de erklærede mål.
Kapitel 5 er det andet
centrale kapitel med analyse og kritik af teksterne. Efter en præsentation af
de forskellige genrer og genretyper: referater, sektionsforsider, statisk
materiale, historisk artikel, tryksager, gås der i detaljer med udvalgte
eksempler fra den genre som kaldes ’artikler om serviceydelser’.
Specialet afsluttes med
diskussion af forbedringsvilkår (kap. 6), konklusion (7) og perspektivering
(8). Kapitel 6 rummer en række helt konkrete råd til kommunen som tager hensyn
til de ressourcemæssige rammer. Rådene er ment som et oplæg til debat blandt de
relevante ansvarlige medarbejdere i kommunen.