Beskrivelse af speciale i faget Dansk
Forfatter
|
Sandra Eskildsen
|
Titel:
|
Carl Bro – En organisation,
flere historier
|
Omfang:
|
103 s. Hertil en
bilagsrapport med 8 bilag.
|
Indleveret
|
19/9 2002
|
|
|
Eksaminator og vejleder:
|
Klaus Kjøller
|
Formålet er at besvare
spørgsmålet: Hvad er forholdet mellem Carl Bros identitet, profil, image og
graden af troværdighed?
Carl Bro er et internationalt rådgivende ingeniørfirma med over 3000
ansatte som er fordelt på mere end 80 kontorer i hele verden. Firmaets
udgangspunkt er Danmark med hoveddomicil i Glostrup.
De tre centrale begreber ’identitet’, ’profil’ og ’image’
defineres i overensstemmelse med Femø Nielsen Under lup i offentligheden
(2000). Identiteten er firmaet ”som det er i virkeligheden”, image er
omgivelsernes og ansattes opfattelse af firmaet, profil er det firmaimage som
ledelsen ønsker at skabe.
Første kapitel rummer problemformulering, baggrunden for opgaven
og forskellige afgrænsninger af materiale, teori og metode.
I kapitel 2 beskrives kulturen ud fra Scheins funktionalistiske
og Schultz’ symbolistiske tilgang. Analysens empiriske grundlag er de
iagttagelser som Sandra Eskildsen har gjort gennem 6 års tilknytning til
firmaets hoveddomicil, bl.a. gennem ansættelsesforhold. Kulturanalysen afdækker
en række interne modsigelser som har ført til at de ansatte i de seneste år er
gået fra at føle sig som en familie til at være grupperet i små enheder:
Subkulturerne er blevet styrket; firmaets ”vi” er blevet mindre stabilt, dvs.
identiteten er blevet svækket.
I kapitel 3 undersøges firmaets profil gennem tre tekstanalyser:
årsberetningen 1999-2000, en jobannonce og et dokument på to A4-sider ”Carl Bro
as – Firmaprofil” som udsendes til kunder sammen med tilbudsmateriale.
Analyserne afdækker at der indgår både hårde tekniske værdier og bløde
menneskelige værdier i profilen.
I kapitel 4 analyseres firmaets image. Det sker 1) gennem en
receptionsanalyse af de tre tekster som også dannede grundlag for
profilanalysen, 2) gennem interview med fire samarbejdspartnere til Carl Bro,
og 3) ved sammenfatning af resultaterne fra Carl Bros egen ”markedsscreening”,
hvori bl.a. indgår en undersøgelse af hvordan kunder og forretningsforbindelser
ser på firmaet og deres forhold til det. Analysen konkluderes med at Carl Bro
opfattes som et gammeldags konservativt firma hvis faglige kompetence er bred,
og som styrer sine projekter meget professionelt. Derimod savnes fleksibilitet,
proaktivitet og fremsynethed. Endvidere er kundeloyaliteten mere afhængig af
egenskaber hos den ansvarlige person i Carl Bro som firmaet har kontakt til,
end af egenskaber hos Carl Bro som virksomhed.
Kapitel 5 rummer konklusionen: Der er en klar inkongruens mellem
det som virksomheden er, siger, gør og opfattes som. Firmaet har altså et
alvorligt troværdighedsproblem: identiteten ligger ikke til grund for profilen,
og image bliver derfor usammenhængende.