Beskrivelse af speciale i faget Dansk
Specialenr.
|
3570
|
Forfatter
|
Janne Lundsgaard
|
Titel
|
Udfordringen er ikke at
flytte, men at flytte sammen. Empirisk analyse af fusionsprocessen i Kuoni
Danmark
|
Omfang
|
100 s. Hertil 6 appendikser
og 7 bilag på i alt ca. 100 sider.
|
Indleveret
|
3/11 2002
|
|
|
Eksaminator og vejleder
|
Klaus Kjøller
|
Baggrunden for specialet
er en større fusion af rejsebureauer: Den schweiziske rejsegigant Kuoni ejede
allerede Alletiders Rejser og opkøbte i 2000 også Apollo, Dane Tours og Kisbye
Rejser. De 4 danske bureauer flyttede i marts 2002 til et fælles københavnsk
hovedkontor. Specialets formål er at besvare spørgsmålene:
1. Hvordan perciperede medarbejderne fusionen?
2. Skabte fusionen modstand blandt
medarbejderne, og hvordan kom det i bekræftende fald til udtryk?
3. Kunne kommunikationen af fusionen være grebet
bedre an af ledelsen? I bekræftende fald: Hvordan?
Ud over et indledende
afsnit med problemformulering og casebeskrivelse rummer specialet tre hoveddele
der efterfølges af en reflekterende diskussion og en konklusion.
I kapitel 3 fastlægges specialets approach i forhold til
overordnede begreber som hermeneutik, kommunikation og demokrati. Undersøgelsen
karakteriseres overordnet som et casestudy der består af et spørgeskema til
alle de medarbejdere der har været involveret i den fysiske sammenlægning,
dybdeinterview med 6 medarbejdere samt observationer, analyse og vurdering. Der
arbejdes både kvantitativt og kvalitativt, med hovedvægt på det kvalitative.
I
kapitel 4 fremlægges den teoretiske og empiriske analyse. Det er indsamlingen
og analysen af de indsamlede data der styrer hvilke teoretiske elementer der
inddrages. Kapitlet rummer en kulturanalyse (Schein og Schultz) som bruges som
ramme for tre tematiske analyser/ afsnit: Psykisk arbejdsmiljø,
Kommunikation og Modstand mod forandring.
Kapitel
5 og 6 rummer et begrundet forslag til en kommunikationskampagne som
er bedre end den som
firmaet faktisk anvendte. Den foreslåede kampagne bygger bl.a. på de tre dogmer
i forandringskommunikation: kommunikér til medarbejderne via nærmeste leder,
benyt ansigt-til-ansigt-kommunikation og kommunikér på lokalt plan i
medarbejderens egen afdeling frem for centralt. Kampagnen er disponeret i to
dele: tryghedskampagne og kulturkampagne, som har til formål henholdsvis at
mindske modstanden mod forandring og at bygge bro mellem de forskellige
kulturer.
Kapitel 7 rummer en reflekterende diskussion af
kampagneforslagene og af JL’s rolle i processen. Her vurderes bl.a. hvor
realistiske kampagneforslagene er, hvilke problemer det giver at være
specialeskrivende (dvs. studerende) konsulent, og værdien af at JL gennem hele
undersøgelsen har maksimeret sin objektivitet gennem en stadig justering af sin
’hermeneutiske forforståelse’ af teksten Kuoni Danmark.
I kapitel 8 ekspliciteres kort svarene til problemformuleringens
tre spørgsmål. Den bagvedliggende tese om at der både i individ, gruppe og
organisation ligger nogle faktorer som kan hæmme en forandringsproces, er
blevet bekræftet.