Beskrivelse af speciale i faget Dansk
Specialenr.
|
3675 |
Forfatter
|
Ulla Nelholt |
Titel
|
Hvad får teamledere ud af at
tage på lederkursus i KPMG? – Evaluering af kommunikationen på og omkring
kurset ”Ledelse af et team 1”
|
Omfang
|
94 s. Hertil 31 bilag på i
alt ca. 300 s.
|
Indleveret
|
16. december 2002
|
|
|
Eksaminator og vejleder
|
Klaus Kjøller
|
Formålet er at evaluere
og rådgive om et kursus i den store internationale revisorvirksomhed KPMG som
har omkring 1300 medarbejdere i Danmark, hvoraf halvdelen arbejder på
hovedkontoret i København. Virksomheden afholder over 160 interne kurser hvert
år, hovedsageligt kurser der indgår i uddannelsen til statsautoriseret revisor.
Det kursus som skal evalueres, ”Ledelse af team 1”, er et 3-dages internat-kursus
der tages efter ca. 5 års arbejde som revisor. Det handler om den menneskelige
side af teamledelse. Kurset er en del af den obligatoriske uddannelse til
autoriseret revisor.
Specialets formål
præciseres således:
1) en evaluering af kommunikationen til
kursusdeltagerne på og omkring kurset i forhold til a) human resource-afdelingens
formål med kurset, b) deltagernes forventninger til kurset,
2) der fokuseres på hvilken rolle kommunikationen
spiller for overførsel af viden fra kurset til deltagernes hverdag,
3) der udarbejdes en evalueringsrapport til rekvirenten
i KPMG (lederen af uddannelsesafdelingen som indgår i HR-afdelingen).
Efter kapitler med
formål og med begrundelse for valg af virksomhed følger kapitel 3 om de
anvendte og fravalgte metoder. For at afdække 1) og 2) udføres der kvalitative
interview (Kvale Interview 1997) med
6 af de 10 deltagere på det udvalgte kursus. Hver interviewes 2 gange: inden
kurset og ca. 6 uger efter kurset. Desuden foretages der observationer på selve
kurset. Interview og kursus båndoptages.
Haslebo & Nielsen Konsultation i organisationer (1997)
definerer to konsulentroller: ekspertrådgiveren og proceskonsulenten. På basis
heraf karakteriserer specialeskriveren i kapitel 4 sin egen rolle som
ekspertrådgiver og ekstern konsulent. Hun må acceptere rekvirentens opfattelse
af problemet: Kursusdeltagerne bruger ikke kurset nok i deres arbejde efter
kurset. To andre vigtige aktører: den eksternt rekvirede underviser og lederen
af HR-afdelingen, opfatter ikke at der er et problem her. For at få dem til at
ønske at justere kurset ud fra evalueringen, skal specialeskriveren i
evalueringen få dem til at opleve et problem ved at påvise en uacceptabel
forskel mellem deres forventninger til kurset og den oplevede tilstand som
evalueringen fører til.
I kapitel 5 kastes der
lys over organisationskulturen ud fra interview med kursusdeltagerne og de
kursusansvarlige. Bl.a. afdækkes den udtalte værdi (’espoused value’, Schein Organisationskultur og ledelse 1994) at
teamledelse ikke opfattes som en opgave der i sig selv kræver uddannelse.
Derfor er det et problem at kurset i så høj grad fokuserer på generel ledelse og
i mindre omfang på værktøjer til at tackle bestemte situationer som fx det at
give kritik på en pæn måde. En anden udtalt værdi som interviewene dokumenterer,
er at fejlfri revision og glade kunder er vigtigt; resten, bl.a. ”blød” ledelse
og human resource-management, belønnes og bedømmes reelt ikke i virksomheden. En
tredje er at deltagerne af de mange interne kurser har lært den fælles ting at
man ikke arbejder med det man har lært på et kursus, når man kommer hjem i
hverdagen. En fjerde at de interviewede er meget sociale og kan lide at have
det sjovt sammen.
I kapitel 6 sammenlignes
forventninger og realiteter. KPMG’s erklærede mål med kurset afdækkes gennem analyse
af interview med HR-afdelingens leder. Dette sammenlignes med de forventninger
som fremgår af deltagerinterview. HR’s og kursisternes formål med og ønsker til
kurset stemmer i høj grad overens. Kursets mange emner præsenteres, og der
udvælges to temaer til nærmere analyse: personlighedsmodellen DiSC og
teamrolle-temaet. Det første betegnes som vellykket fordi deltagerne
efterfølgende kan huske det og erklærer at bruge det. Det andet tema mislykkes
ud fra samme kriterier. Men generelt konkluderes at deltagerne fik det med hjem
som var hensigten og forventningerne; samtidig peger deltagerne på at kurset
var overfladisk og havde for meget stof uden relevans for deres hverdag. Ud fra
Herskin Undervisning i praksis (2000)
evalueres en række væsentlige træk ved kurset. På basis heraf anbefaler
specialeskriveren bl.a. at der bruges mindre foredrag på kurset og mere øvelse
af færre værktøjer som er direkte anvendelige i deltagernes hverdag.
Ud fra Krag Jacobsen 25 spørgsmål (1997) begrundes i kapitel
7 formidlingen af specialets videnskabelige undersøgelse og vurdering i en
evalueringsrapport til rekvirenten i KPMG.