Beskrivelse af speciale i faget Dansk
Specialenr.
|
4348 |
Forfatter
|
Kirsten Laugesen |
Titel
|
Strategisk kommunikation.
Udvikling af en ledelsesmodel for kommunikation til Brødrene Hartmann A/S
|
Omfang
|
103 s. Hertil 21 bilag
på i alt ca. 100 s. |
Indleveret
|
7. oktober 2003
|
|
|
Eksaminator og
vejleder
|
Klaus Kjøller
|
Brødrene
Hartmann A/S producerer støbepapemballage til fødevarer og industriprodukter.
Virksomheden, som har hovedsæde i Danmark, er kraftigt ekspanderende med
produktion i ti lande og salgskontorer i mere end tyve lande. I virksomhedens
strategiplan for de nærmeste år indgår bl.a. ”bløde værdier”: at skabe en mere
teamorienteret, åben og kommunikerende ledelsesstil. Siden 1992 har
virksomheden fokuseret på ”bæredygtig udvikling”: udvikling af medarbejdere,
sundhed & sikkerhed, menneskerettigheder, miljø og virksomhedens relationer
til samfundet. Til styring af dette arbejde bruger man to ”ledelsesmodeller”
for miljø og for socialt ansvar. Disse modeller beskriver generelt hvad den
lokale ledelse skal gøre, i hvilken rækkefølge den skal gøre hvad, og hvordan
den skal evaluere indsatsen – inden for de nævnte to områder.
Formålet
med specialet er til Hartmann at udvikle et lignende ledelsesinstrument inden
for kommunikation. Parallelt med udviklingsarbejdet skal det diskuteres og
vurderes om det er muligt og relevant at udforme en sådan model.
Grundholdningen er at kommunikation er et styringsmiddel for ledelsen på linje
med økonomi, investeringer, medarbejdere m.m. I specialet defineres strategisk
kommunikation som kommunikation der understøtter forretningens overordnede
strategi og afspejler virksomhedens fælles værdier.
Kirsten
Laugesen var både før, under og efter specialestudiet ansat som
kommunikationsmedarbejder i firmaet med udvikling af denne ledelsesmodel som en
del af sit job. Og i udviklingsarbejdet indgår løbende analyser af
virksomhedens kommunikative praksis. I
specialets kapitel 1, ”Metode”, redegøres bl.a. for de særlige muligheder og
problemer der ligger i denne kombinerede rolle som medarbejder, observatør og
rådgiver. Det har været nødvendigt inden for nogle områder historisk at
fastfryse de forhold i virksomheden som specialet beskriver og rådgiver om, for
at kunne færdiggøre specialet. Men så vidt muligt har Kirsten Laugesen søgt at
inddrage firmaets helt aktuelle kommunikationsforhold op til
afleveringstidspunktet for specialet. Specialet kombinerer egne observationer,
analyser, herunder tekstananlyser, interview (af 5 ledere), med udvalgte teoretikeres analyser
og teorier.
Kapitel
2 rummer en kort historisk præsentation af firmaet med fokus på kommunikation
og globalisering. I 2001 kom der en ny topledelse som – i modsætning til den
forrige ledelses meget lukkede stil – ønsker en proaktiv linje, og derfor
oprettede en egentlig kommunikationsafdeling. Virksomheden er delt i ret
selvstændige divisioner i forskellige lande. Det stiller store krav til en
fælles udadvendt kommunikation.
Kapitel
3, ”Analyse af Hartmanns kommunikation”, beskriver og vurderer de øjeblikkelige
aktiviteter ud fra bl.a. Majken Schultz & Mogens Holten Larsen, Kunde, Lund
& Petersen og virksomhedens interne modeller, som foreslås konkret
forbedret på visse punkter. Der fokuseres på den interne kommunikation, dels
fordi det er en forudsætning for den eksterne, dels fordi ledelsen vurderer at
den trænger til forbedringer. De forskellige interne medier gennemgås:
opslagstavler, møder, intranet, e-mail og det trykte nyhedsblad INFO, som – bag
det officielle formål først og fremmest at være for investorer – viser sig at
være den eneste direkte kanal fra topledelsen til alle medarbejderne. KL råder
til at bladet ændres til et medarbejderblad og konkretiserer forslagene gennem
kritisk analyse af de seneste to årgange. For den eksterne kommunikation til
investorer, kunder og offentligheden generelt findes der en designmanual, men
ingen anvisninger på hvilken tone, hvilket udtryk eller hvilke signaler man
ønsker virksomheden udsender som samlet organisation. Det har bl.a. haft den
konsekvens at kunder af og til indhenter tilbud fra to fabrikker i koncernen i
den tro at de er konkurrerende, selvstændige virksomheder.
Kapitel
4 præsenterer den ledelsesmodel for bæredygtighed som danner grundlag for KL’s
ledelsesmodel for kommunikation. Modellerne udformes som et skema i to dimensioner:
en horisontal dimension der bygger på kronologi, og en vertikal som udfolder de
redskaber som skal bruges i de forskellige faser. De kan betragtes som tekster
hvormed topledelsen styrer hele virksomhedens væsentligste processer: opkøb og
indpasning af nye fabrikker og salgskontorer – og daglig drift,
personaleuddannelse og yderlige ekspansion. Men modellerne indgår også i det
eksterne brand: Hartmann som en
miljø-, medarbejder- og kommunikationsbevidst international virksomhed.
Modellerne er bl.a. udarbejdet af Claus S. Pedersen som er én af de
interviewede ledere specialet bygger på. Modstanden mod modellerne vurderes ud
fra Helle Petersens Forandringskommununikation.
I
kapitel 5 opstiller KL så sit forslag til ledelsesmodel for kommunikation. De 6
forskellige redskaber: netværk, systematisk ledelse, proaktive handlinger,
udvikling af ledere, vidensdeling, udvikling af medarbejdere, forklares og
diskuteres gennem de 5 overvejende kronologisk baserede faser, STEP’s.
Diskussionen inddrager bl.a. arbejder af Helle Petersen, Haslebo, Holten Larsen
& Schultz og Kunde. Modellen integrerer teorier om værdibaseret ledelse,
systemisk tankegang, strategisk kommunikation og branding.
I
kapitel 6 konkluderes og begrundes samlet at det både er muligt og relevant at
opstille modellen. Kapitel 7 rummer perspektivering som kort skitserer nogle
andre relevante tilgange til undersøgelser af strategisk kommunikation i
virksomheden og forskellige tilpasninger af modellen.