Kjøller: specialeskrivere à resumé |
Beskrivelse
af speciale i faget Dansk
Kontakt forfatteren: Randi M. Rimdal, rmr@renoflex.dk
Specialenr.
|
4509 |
Forfatter
|
Randi Mehrenst Rimdal |
Titel
|
Image. Et speciale om
toplederens indflydelse på organisationens image belyst gennem en
undersøgelse af Flemming Østergaard og PARKEN Sport & Entertainment
|
Omfang
|
101 s. Hertil bilag: 3
årsberetninger fra Parken, Lundbeck og SAS. |
Indleveret
|
19. december 2003
|
|
|
Eksaminator og
vejleder
|
|
Formålet
er at besvare disse spørgsmål: 1)
Har
toplederens image betydning for organisationens image? 2)
Hvilken specifik
rolle spiller toplederens image for organisationens image? Som
eksempel udvælges Flemming Østergaard som er leder af Parken Sport &
Entertainment (PSE). Dette eksempel perspektiveres ved to yderligere
eksempler: Jørgen Lindegaard og SAS, og Erik Sprunk-Jansen og Lundbeck. Først
søges image-begrebet teoretisk afklaret (kapitel 2-4). Til beskrivelse af
lederes personlige image anvendes begreber fra Goffman (frontstage,
backstage, impression management) og Meyrowitz (middle region). Til
beskrivelse af organisationers image anvendes begreber fra van Riel og Femø
Nielsen (identitet, profil, image). Hertil kommer Kjøllers dyder som i
specialet anvendes både til at karakterisere organisation og leder. I
det store kapitel 5 kommer analysen og sammenligningen af PSE/ Østergaard’s
image. Først PSE: Analysen af identitetet = kultur bygger på Scheins
tredeling: artefakter, skueværdier, grundlæggende antagelser. Materialet
hertil er de iagttagelser som specialeskriveren har gjort under sin
ansættelse i informationsafdelingen i 2001. Analysen af profilen bygger især
på årsberetningen 2001-2 og på artikler fra dagspressen som placerer PSE i
profilerende historier (aktantmodellen). Analysen
af Flemming Østergaard bygger på en selvbiografi, en mængde portrætter og
artikler fra medierne og observationer fra Randi Rimdals ansættelse.
Pressematerialet i specialet er fra perioden juni 1997 hvor Østergaard
tiltrådte som leder og sluttes i juni 2003. Det er udvalgt via www.infomedia.dk. Det
konkluderes at både PSE og Østergaard står stærkt på dyderne identitet og
kompetence, men svagere på dyderne ærlighed og idealisme. PSE har stor
overensstemmelse mellem profil og identitet, hvilket giver et stærkt image,
men også PSE ligger forholdsvis lavere på ærlighed og idealisme. Østergaard
har stor overensstemmelse mellem sin optræden frontstage og i middle region,
og han har altså herved et stærkt image. Konklusionen er at Østergaards image
påvirker PSE’s image positivt. Der er en høj grad af overensstemmelse og
gensidig statusoverføring mellem de to og dermed et meget stærkt varemærke. De
to kortere perspektiverende analyser (kapitel 6) bekræfter at toplederens
image spiller en vigtig rolle for den enkelte virksomheds image.
Analysematerialet er her pressemateriale og årsregnskaber. I kapitel 7
forklares at påvirkningen fra lederimage til virksomhedsimage sker på
forskellig vis i specialets tre udvalgte eksempler. Nogle faktorer som
varierer er: 1) om status-overføringen sker fra virksomhed til leder eller
omvendt, 2) virksomhedens branche (underholdning, medicin, transport),og 3)
hvor bevidst lederen og virksomheden bruger impression management når lederen
optræder i medierne. I
kapitel 8 og 9 diskuteres, konkluderes og perspektiveres specialet kort. |