[senest opdateret 26/11 04]
Beskrivelse af speciale i faget Dansk
Specialenr.
|
11618 |
Forfatter
|
Pernille
V. R. Jensen |
Titel
|
Når krisen bryder ud –
krisehåndtering i teori og praksis med fokus på imagegenoprettelse
|
Omfang
|
96 s.,
heri indgår resumé på engelsk (1 s.). Hertil 14 bilag |
Indleveret
|
12. august 2004
|
|
|
Eksaminator og
vejleder
|
|
Beskrivelse
Specialets
formål er at belyse fænomenet krisehåndtering med særlig vægt på den
imagegenoprettelsesproces som kriseramte organisationer gennemgår. Dette sker
dels gennem en teoretisk redegørelse for krisehåndtering som begreb og
disciplin, dels gennem en undersøgelse af Red Barnets håndtering af den krise
som ramte organisationen i 2000. Hertil knyttes en række forslag til hvordan
Red Barnet kan blive bedre til at håndtere fremtidige kriser.
Analysematerialet
består af 70 avisartikler om Laue Traberg Smidt-sagen i perioden 4/6 til 1/12
2000. Artiklerne hentes – via Infomedia – i de tre landsdækkende morgenaviser
og Ekstra Bladet og B.T. I materialet indgår også 3 pressemeddelelser fra Red
Barnet og 1 fra Laue Traberg Smidt. Endvidere interviewes Red Barnets informationschef,
Vibeke Vinther, som blev ansat to måneder før krisen brød ud. Der inddrages i mindre
omfang to andre krise-sager: Shells dumping af Brent Spar (1995) og Arlas pres
på små mejerier (2003).
Del 2 afgrænser de væsentligste begreber ’krise’, ’krisehåndtering’,
’krisekommunikation’ og ’image’. Del 3 med titlen ”Strømninger” giver et kort rids over
samfundstendenser af betydning for krisers opståen: miljøbevægelser,
risikosamfundet (Ulrich Beck) og forbrugeraktivisme. Del 4 handler om mediernes
behandling af erhvervsstoffet og specielt krisen som nyhed. I Del 5 præsenteres
Coombs krisehåndteringsbegreber, herunder en række krisetyper, og Benoits
begreber til imagegenoprettelse, som – under inspiration af Frandsen &
Johansen – overføres fra det mikrosociologiske område til det
krisekommunikative. På dette grundlag opregnes en række strategier ved
krisehåndetering med de 5 mest overordnede som 1) benægtelse, 2) unddragelse af
ansvar, 3) reduktion af angrebets omfang, 4) korrigering og 5) bøn om
tilgivelse. Del 6 præsenterer kort Scheins kulturmodel, herunder kriseadfærdens
betydning for afklaringen og eventuelt forandringen af grundlæggende
antagelser.
Del 7
rummer specialets analyse af Laue Traberg Smidt-sagen. Sagen præsenteres
kronologisk, vurderes som mediehistorie og forløbet inddeles i faser ud fra
Coombs. De forskellige aktørers imagegenoprettelsesstrategier (Benoit)
beskrives og vurderes: Laue Traberg Smidt, Red Barnet – og i mindre omfang:
Mimi Jacobsen (den nye direktør) og bestyrelsesformanden. Hovedpersonens
(LTS) imagegenoprettelsesstrategier er især ’benægtelse’, ’reduktion af angrebets
omfang’ (herunder ’angreb på den anklagende’) og ’trancendens’ dvs. man
forsvarer sin handling ved at fremstille den i en anden og mere favorabel
kontekst, så den fx fremtræder idealistisk og altruistisk. Endelig
bruges i krisens sene faser ’tavshed’ og ’kompensation’ (tilbagebetaling
af beløbet). Red Barnets genoprettelsesstrategier er især
’korrigering’ og – da Mimi Jacobsen træder til som direktør – ’reduktion af
angrebets omfang’ ved ’afstivning’ og ’bøn om tilgivelse’.
Der ses
endvidere i Del 7 på kulturens betydning for krisehåndteringen og på
interessenternes reaktion på krisen, bl.a. om de økonomiske bidrag aftog. Der
kan ikke med sikkerhed påvises nogen indtægtsmæssige konsekvenser af krisen for
organisationen, men specialeskriveren vurderer at det formodentligt bl.a. har
betydet mindre tilgang af medlemmer og færre éngangsbidrag det efterfølgende
år.
Del 8
rummer gode råd til organisationen. Krisen i 2000 har ikke ført til et nævneværdigt
øget kriseberedskab. Derfor rådes der til at der arbejdes målrettet med
forebyggelse og forberedelse af kriser. Hertil skal der nedsættes et kriseteam
og de mest sandsynlige krisetyper skal identificeres og analyseres. Ansvaret
for kontakt til forskellige interessenter under en krise skal præciseres, og den
generelle information over for omverdenen skal forbedres, bl.a. om hvad pengene
går til (bl.a. administration vs. humanitært arbejde).