Kjøller: specialeskrivere à resumé |
[senest opdateret 18/10 05]
Kontakt forfatteren: kristian@k-rise.dk
|
Specialenr. |
12824 |
|
|||||||||
Resumé af speciale af: |
Kristian Rise |
|
|
|||||||||
Studieretning: |
Dansk |
cand.mag. |
+ |
mag.art. |
|
|||||||
Afleveringsdato: |
17. juni 2005 |
|||||||||||
Titel: |
Den dialogiske designmaskine - Analyse af legitimering og
profilering i Dansk Design Centers offentlighedsrelation. |
|||||||||||
Omfang: |
101 s (95,1 ns). Hertil 11 bilag (10 skriftlige, 1 online/
cd). |
|||||||||||
Eksaminator: |
Klaus Kjøller |
|||||||||||
Dansk Design Center er en selvejende institution som er forankret i Økonomi- og Erhvervsministeriet. DDC’s formål er at øge brugen af design i dansk erhvervsliv, brande dansk design internationalt og skærpe offentlighedens interesse for design. Centret blev etableret i 1978. Specialets formål er at afdække og vurdere hvordan DDC placerer sig imellem de to sider af designbegrebet: som et æstetisk-kulturelt fænomen og som en forretningsmæssig nødvendighed. Problemformuleringen er: Hvordan legitimerer DDC sig igennem sin offentlighedskommunikation som dialogisk videnscenter og proaktiv talsmand i en dansk designbranche i forandring? Ved ’offentlighedskommunikation’ forstås kommunikation til den almindelige dansker. Analysematerialet udgøres af tekster og interview. Teksterne er dels et
udvalg af DDC’s egne produkter: skriftligt præsentationsmateriale med
hovedvægt på ”Dialogfolderen”, magasinet Designmatters,
hjemmeside og udstillinger, dels centrets behandling i pressen, især i Parallelt med analysen kritiseres DDC’s eksterne kommunikation for mangler
på en række punkter. Specialet slutter med en række råd, bl.a. at DDC bør
have større bevidsthed omkring sin rolle som værdiskaber og vise mere
proaktiv handlen i det offentlige rum. |